Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Jak i gdzie założyć bloga, aby na nim zarabiać?

26 września 2022

Podsumowanie

Zastanawiasz się nad założeniem swojego bloga? Nie wiesz, jak się za to zabrać i gdzie go założyć? Mała uwaga na początek – założenie bloga jest piekielnie łatwe, ale rozkręcenie go (a docelowo zarabianie na nim) nie należy do najprostszych zadań. Pisać bloga może dzisiaj każdy, ale tylko wybrani mają w sobie wystarczające pokłady cierpliwości, by odnieść sukces na tym polu.

W pierwszej dekadzie lat 2000. blogi kojarzyły się z tanio wyglądającymi stronami, robionymi na kolanie i bez przemyślenia. Ich właściciele raz na jakiś czas wrzucali nowe wpisy, który trafiały do malutkiej grupy odbiorców. Niektórzy robili to z pasji, inni z nudów – efekt najczęściej jednak był taki sam, czyli mizerny.

Dziś jednak blogowanie uważane jest za jeden z najważniejszych kanałów komunikacji i sposobów dotarcia do użytkowników, zaś blogi prywatne czy firmowe stały się nieodłączną częścią aktywności online.

Dowiedz się, gdzie założyć bloga, a także co i jak pisać, by zarabiać na tym fajne pieniądze – a przy okazji dobrze się bawić 🙂. Wszystkie najważniejsze informacje znajdziesz w tym poradniku. Gotowy? No to lecimy!

Czy można założyć bloga za darmo?

Świetna informacja na początek – swojego pierwsze bloga możesz ogarnąć całkowicie za darmo. Serio, nie poniesiesz absolutnie żadnych kosztów. Musisz mieć jednak świadomość, że jest to dobre rozwiązanie na start, gdy nie do końca wiesz, czy całe to blogowanie na pewno jest dla Ciebie.

Jeśli masz już jakieś doświadczenie w pisaniu i dobrze odnajdujesz się w blogosferze, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie blog z własną domeną, hostingiem i funkcjonalnym CMS-em (do tego przejdziemy później).

Załóżmy jednak, że decyzja została podjęta – odpalasz pierwszego własnego bloga na darmowej platformie. Do wyboru masz potężną liczbę opcji, które łączy to, że są banalne w obsłudze. Możesz założyć na nich bloga za pomocą prostych szablonów i nie musisz ogarniać przy tym HTML-a ani CSS-a. Poniżej znajdziesz kilka najpopularniejszych platform tego rodzaju:

Na większą uwagę zasługują szczególnie 2 ostatnie propozycje, dlatego przyjrzymy im się nieco bliżej i dałem do nich link wychodzący.

Blogger

Darmowy blog na blogger.com to chyba najchętniej wybierana opcja przez osoby początkujące. Jest to bezpłatna usługa dostarczana bezpośrednio przez Google, masz więc gwarancję dobrej jakości hostingu (Twój blog będzie się szybko ładował), ogarniętych kwestii technicznych i wsparcia w postaci aktualizacji.

Do głównych minusów Bloggera trzeba zaliczyć fakt, że blog nie będzie Twoją własnością ("wypożyczasz" jedynie miejsce do jego prowadzenia), zaś narzędzia do edycji tekstu i liczba dostępnych dodatków i wtyczek są mocno okrojone. Adresy internetowe na Bloggerze mają końcówkę blogspot (kropka) com.

WordPress

WordPress z końcówką ".com" nie jest aż tak rozbudowany, jak jego starszy brat WordPress.org – brakuje mu wielu funkcjonalności, szablonów i wtyczek, a ceny za niektóre dodatki mogą przyprawić o zawrót głowy.

Niezaprzeczalną zaletą jest jednak to, że jest w pełni darmowy, oferuje możliwość posiadania własnej subdomeny, a także jest na bieżąco aktualizowany. Pamiętaj jednak, że tak jak w przypadku Bloggera, tak i tutaj blogi nie są własnością ich autorów.

Jak założyć konto na każdej z tych platform? Po wejściu na wybraną stronę należy postępować zgodnie z podanymi instrukcjami – to nic trudnego, każdy sobie poradzi :). W przypadku bloga na Bloggerze dodatkowym ułatwieniem jest powiązanie platformy z całym ekosystemem Google. Jeśli masz więc już konto na Gmailu, cały proces będzie jeszcze szybszy.

Zakładanie bloga – podstawowe wady i zalety korzystania z darmowych platform

Postawmy sprawę jasno – jeśli chcesz zarabiać na blogu i myślisz o nim długofalowo, musisz w niego zainwestować i zrezygnować z darmowych rozwiązań. Dlaczego? Platforma będzie po prostu ograniczać lub blokować działania reklamodawców na Twojej stronie. Minusów jest jednak znacznie więcej:

MINUSY

  • blog nie jest de facto Twoja własnością,
  • agresywne reklamy, których nie można usuwać,
  • bardzo ograniczona kontrola nad blogiem,
  • konieczność przestrzegania zasad użytkowania konkretnej platformy,
  • ograniczone możliwości zarabiania na blogu (albo ich całkowity brak).

PLUSY

  • darmowy hosting,
  • darmowa subdomena,
  • dobra opcja na start dla początkujących blogerów.

Domena i hosting, czyli co potrzebujesz, by założyć własnego (płatnego) bloga?

Żaden profesjonalny blog (ani sklep internetowy czy jakakolwiek inna strona) nie może obyć się bez 2 podstawowych elementów. Są to:

  1. Domena, czyli nazwa bloga i Twój unikatowy adres internetowy (np. www.superblog.pl).
  2. Hosting, czyli wynajęte miejsce na serwerze, w którym przechowywane są zasoby Twojego bloga – pliki, grafiki, baza danych itd.

Domena będzie Twoją nazwą, pod którą będziesz znany online. To po prostu nazwa Twojej strony (bloga), którą użytkownicy mogą wpisać w pasku adresu wyszukiwarki – zarówno w postaci pełnego adresu URL, jak i w formie słowa kluczowego w wyszukiwarce Google (lub jakiejkolwiek innej, np. w Bingu). W tym przypadku zasada jest prosta: im bardziej unikatowa będzie nazwa Twojego bloga, tym łatwiej będzie trafić użytkownikom na Twoją stronę.

Końcówka domeny, czyli sufiks, może wyglądać różnie i jest specyficzny dla danego kraju czy np. niszy. W Polsce naturalnym wyborem jest oczywiście końcówka ".pl", a w przypadku domen międzynarodowych najczęściej spotkasz się z ".com". Inne sufiksy, na które możesz się natknąć w trakcie buszowania po internecie, to np. ".info", ".eu", ".co" czy ".net".

Przypuśćmy jednak, że tworzysz treści w języku polskim i skierowane wyłącznie do rodzimych odbiorców – Twoim celem będzie więc pozyskanie domeny z końcówką ".pl". No i tutaj może Cię czekać niemiła niespodzianka, bo w przypadku braku wolnej nazwy będziesz musiał ją zmienić lub opcjonalnie zdecydować się na inny sufiks. Dostępność wybranej nazwy domeny sprawdzisz np. tutaj.

A co z hostingiem? Wybranie odpowiednich usług hostingowych to jedna z najważniejszych decyzji, jakie musisz podjąć. To od dostawcy tej usługi zależy, jak będzie działać Twój blog – czy np. użytkownik po otwarciu Twojej strony zdąży mrugnąć okiem, zanim załaduje się jej zawartość :). Hosting polega na dosłownym wynajmowaniu miejsca na serwerze, więc im dany serwer jest szybszy, tym lepiej dla funkcjonalności i wydajności Twojego bloga.

Niektóre firmy hostingowe oferują również możliwość rejestracji domen, więc warto od razu skorzystać z tej opcji. Z naszej strony polecamy seohost.pl, z którego sami korzystamy. Ceny są spoko, a do tego często pojawiają się tam fajne promocje.

No właśnie – jak wyglądają kwestie opłat? Na szczęście odpalenie swojego bloga na własnej domenie i z dobrym hostingiem nie uszczupli przesadnie Twojego portfela. Rejestracja domeny to czasami koszt poniżej 10 zł, najczęściej nie więcej, niż 15 zł. Za jej odnowienie zapłacisz potem ok. 50 zł za każdy rok. Ceny hostingu wynikają z kolei głównie z ilości "wynajmowanego" miejsca na serwerze. Na początek nie potrzebujesz go dużo, więc prawdopodobnie uda Ci się zamknąć w kwocie ok. 50 zł rocznie.

Chcesz założyć bloga? Nie zapominaj o CMS-ie

CMS, czyli system zarządzania treścią, to trzeci niezbędny element każdego bloga – fundament jego działania i obsługi. To takie "centrum dowodzenia", w którym zarządzasz swoją stroną internetową. Jeśli wrzucisz w wyszukiwarkę hasło "jaki CMS najlepszy do bloga", to prawdopodobnie najczęściej spotkasz się z odpowiedzią, że jest to WordPress. My też tak uważamy 🙂 . Dlaczego warto korzystać z WordPressa jako bazowej platformy do bloga (i nie tylko)?

  1. Jest super prosty w obsłudze – nawet początkujący bloger odnajdzie się w dostępnych funkcjonalnościach.
  2. Jest darmowy – pomijając domenę i hosting, nie zapłacisz nic za odpalenie swojego bloga.
  3. Szybko założysz i uruchomisz swojego bloga – tworzenie bloga jest błyskawiczne, a cały proces ułatwia dodatkowo fakt, że większość hostingów ma wbudowane systemy do zainstalowania WordPressa.
  4. Ma olbrzymią ilość wtyczek – tysiące płatnych i darmowych wtyczek masz dosłownie na wyciągnięcie ręki. Dzięki nim poprawisz wygląd bloga na wordpress.org, a także jego funkcjonalność.
  5. Ma olbrzymią ilość szablonów – nowy blog może korzystać z dostępnych w WordPressie szablonów, dzięki którym spersonalizujesz wygląd swojej strony.
  6. Oferuje liczne udogodnienia przydatne w trakcie tworzenia treści – jeśli chcesz, by blogowanie było dla Ciebie przyjemne, to nie możesz lepiej wybrać. WordPress ma mega rozbudowane opcje edycji tekstu, dzięki którym podbijesz atrakcyjność wszystkich tworzonych przez siebie treści.
  7. Łatwo się rozbudowuje – bez problemu podepniesz bloga pod swój sklep internetowy lub rozbudujesz go w kierunku strony firmowej.
  8. Wspomaga pozycjonowanie – warto założyć bloga na WordPressie, bo będzie się świetnie pozycjonował. To oznacza mniej czasu i pieniędzy potrzebnych na zajęcie wysokich miejsc w wyszukiwarce na wybrane słowa kluczowe.
  9. Oferuje możliwość podpięcia kont, które posiadasz w mediach społecznościowych – masz konta na Facebooku, Instagramie czy Twitterze? Możesz je łatwo podpiąć pod swojego bloga.
  10. Jest dostępny w języku polskim – CMS WordPress jest w pełni po polsku. Niczego więcej nie trzeba tu chyba tłumaczyć :).

Co robić, aby zarabiać na swoim blogu?

Stworzenie bloga to jedno, ale przecież chodzi też o jego prowadzenie, rozbudowywanie i udoskonalanie. A zrobisz to głównie za pomocą tworzonych przez siebie treści. Skoro kwestie związane z domeną, hostingiem i CMS-em mamy już odhaczone, skupmy się na tym, co i jak warto robić, by zacząć zarabiać na blogu.

1. Wybierz swoją niszę

Tematyka nie jest tutaj ważna, bo blog może poruszać dowolne zagadnienia – lifestyle, budownictwo, grę na gitarze, finanse, wychowanie dzieci itd. Dosłownie cokolwiek. Ważne jednak, by wybrać jedną konkretną niszę i tworzyć jej obrębie artykuły, by w dłuższej perspektywie czasy dać się poznać jako ekspert z danej dziedziny. Pisz o tym, co lubisz lub na czym dobrze się znasz, odpowiadając na realne problemy użytkowników. W ten sposób zbudujesz grupę odbiorców, która będzie się stopniowo rozrastać i chętnie powracać na Twojego bloga.

2. Twórz wartościowy content

Jako właściciel bloga dobrze wiesz, jak ważna jest jego zawartość, czyli content. Skup się na tym, bo dostarczać swoim czytelnikom merytoryczne treści. Staraj się docierać do jak największej liczby odbiorców, dobierając do swoich artykułów odpowiednie słowa kluczowe – w ten sposób masz szansę na zyskanie coraz wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Sprawdzaj i analizuj, jak radzi sobie Twój blog. Zrobisz to za pomocą darmowych narzędzi od Google, np. Google Analytics i Google Search Console.

3. Nie myśl o pieniądzach od początku

Oczywiście, że możesz zarabiać na swoim blogu – ale traktuj to bardziej jako "efekt uboczny" prowadzenia bloga, a nie jego cel ostateczny. Jeśli zbudujesz wystarczająco silną pozycję i renomę, firmy same będą się do Ciebie zgłaszać. Ale żeby tak się stało... Patrz punkt pierwszy i drugi :).

4. Korzystaj z Google Adsense

Chodzi o wyświetlanie na swoim blogu reklam, za co dostaniesz od Google mniejsze lub większe pieniądze. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

5. Dołącz do programów partnerskich

Jeśli ktoś dokona zakupu konkretnego produktu za pomocą linka na Twojej stronie, otrzymasz prowizję od sprzedawcy. To całkiem skuteczny i nieinwazyjny sposób zarabiania dodatkowych pieniędzy.

6. Podejmuj współprace z różnymi firmami

Jeśli Twój blog nabierze odpowiedniego rozpędu, całkiem możliwe, że firmy same zaczną się do Ciebie odzywać z różnymi ofertami współpracy. Może to być np. napisanie i opublikowanie artykułów sponsorowanych. Dodatkowo możesz zarejestrować się na platformach WhitePress i Linkhouse i w ten sposób zwiększyć swoje szanse na zauważenie przez potencjalnych reklamodawców.

7. Sprzedawaj swoje usługi lub produkty

Możesz założyć bloga, a następnie rozbudować go o sklep internetowy, w którym będziesz sprzedawać powiązane tematycznie produkty. Potencjał jest tutaj ogromny.

Prowadzenie bloga – dlaczego warto?

Możesz założyć swojego bloga hobbystycznie i zarabiać na tym naprawdę dobre pieniądze. To tylko jedna z wielu zalet blogowania. O czym jeszcze warto wspomnieć?

  • tworzysz oddaną społeczność wokół swojego bloga,
  • dzielisz się specjalistyczną wiedzą w danym zakresie,
  • udoskonalasz swoje pisarskie umiejętności.

Czy da się utworzyć bloga w ciągu kilku chwil? No jasne – ale jego rozbujanie będzie od Ciebie wymagało sporo zaangażowania, konsekwencji i cierpliwości. Wyniki prędzej czy później się pojawią. Jeżeli założenie bloga będzie sprawiać Ci problemy to zapraszamy na konsultację marketingową i pokażemy krok po kroczku jak odpalić bloga.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu