Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Jak stworzyć efektywną strategię sprzedaży dla nowego biznesu?

8 maja 2023

Podsumowanie

Jaki jest cel każdego biznesu? Oczywiście duża sprzedaż – jeśli ktoś odpowiada inaczej, to albo nie wie, po co założył firmę, albo zwyczajnie kłamie. To dzięki sprzedaży wszystko się kręci, zyski są na odpowiednim poziomie, a biznes ma szansę się rozwijać.

Nie dałoby się tego osiągnąć bez właściwie dobranej strategii, a konkretnie strategii sprzedaży. Czym ona dokładnie jest? Jak ją zaplanować i po co to robić? Sprawdź poniżej!

Czym jest strategia sprzedaży?

Strategię sprzedaży (czy też plan sprzedaży) można podsumować jako kompleksowy plan działania, który w założeniach skupia się na sprecyzowaniu najróżniejszych aspektów dotyczących sprzedaży i dystrybucji produktu lub usługi w danym przedsiębiorstwie.

To jeden z filarów funkcjonowania biznesów, który trzeba mieć ogarnięty na igiełkę i dopiero potem skupiać się na innych rzeczach. Przykład? Jeśli pracownicy i szefostwo nie wiedzą, jak ma wyglądać sprzedaż, to nawet najlepiej przemyślana strategia marketingowa nie przyniesie absolutnie nic. Jedno zawsze musi uzupełniać drugie.

Nie istnieje coś takiego jak uniwersalna strategia sprzedaży. Każda firma i każdy biznes wyglądają zupełnie inaczej i przywiązują większą wagę do innych aspektów. Dużo tutaj zależy od branży, w której działa przedsiębiorstwo, a także od rodzaju oferowanych produktów lub usług. W strategiach sprzedażowych różnych firm można jednak wyróżnić bardzo zbliżone elementy – zadania, które taki plan powinien uwzględniać. Są to m.in.:

  • planowanie i prognozowanie;
  • komunikacja;
  • obsługa, dystrybucja i sprzedaż;
  • analiza danych i informacji o aktualnej sytuacji w przedsiębiorstwie.  

A kto właściwie powinien zająć się stworzeniem dopasowanego planu sprzedaży? W idealnym świecie jest to wynik pracy wielu specjalistów ds. handlu (w tym branży e-commerce), dystrybucji, obsługi klienta, promocji, marketingu i analityki. Z doświadczenia jednak wiemy, że różnie to wygląda 😉

Opracowanie strategii sprzedaży dla nowego biznesu

Każda firma, a w szczególności te dopiero startujące na rynku powinny mieć ogarniętą własną strategię sprzedażową. Wykracza ona poza prosty schemat “co robić, żeby sprzedawać”. Odpowiada na wiele dodatkowych pytań: jak, komu i ile sprzedawać, by w przyszłości osiągnąć zakładane rezultaty. Dobra strategia pozwala zwiększyć sprzedaż, mają na uwadze zarówno najważniejsze aspekty działania firmy, jak i czynniki będące poza jej kontrolą.

Dobry plan sprzedaży i optymalna strategia biznesowa umożliwia odpowiednią reakcję na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, które mogą negatywnie wpłynąć na firmę. Przykładów nie trzeba długo szukać: szalejące inflacja, niedawna pandemia COVID, wybuch wojny w Ukrainie, a w konsekwencji zerwane łańcuchy dostaw, odpływ kapitału, sankcje, itd

Dzięki strategii sprzedażowej Twój nowopowstały biznes jest w stanie zaprezentować się z jak najlepszej strony. Twoje produkty lub usługi mają szansę przekonać konsumenta, że to właśnie one są najlepsze i zasługują na jego uwagę. Indywidualna strategia sprzedaży umożliwia również budowanie lojalności klienta, co jest mega ważne w kontekście sukcesu biznesowego całej firmy. 

Najważniejsze elementy skutecznej strategii sprzedażowej

Najwyższy czas wypunktować kluczowe elementy strategii sprzedażowej. Z pewnością zaliczają się do nich:

  • Analiza obecnej sytuacji w firmie – to idealny punkt wyjścia do zaplanowania i wdrożenia optymalnej strategii sprzedaży. Podczas analizy skup się m.in. na dostępnym budżecie, realiach rynku i działaniach konkurencji w odniesieniu do Twojej biznesu, a także na dostępnych możliwościach sprzedażowych.
  • Zdefiniowanie celów sprzedażowych – strategia bez jasno określonych celów sprzedażowych nie ma sensu. Wielu specjalistów uważa ten etap za jeden z najważniejszych, bo to właśnie w tym momencie ustalanie są główne targety zachęcające pracowników do wytężonej harówki :). Gdyby nie wiedzieli, po co robią to, co robią, nie czuliby żadnej motywacji.
  • Określenie modelowego klienta – kolejny super ważny punkt, który trzeba ogarnąć przed rozpoczęciem samej sprzedaży i jakichkolwiek działań marketingowych. Dzięki zdefiniowaniu grupy docelowej dowiedz się, kto jest Twoim klientem, jak są ich potrzeby i oczekiwania względem Twoich usług lub produktów. 

Strategia sprzedaży – czy na pewno trzeba ją wdrażać?

Często mówi się, że strategia biznesowa nie może się obyć bez odpowiednio rozplanowanej strategii sprzedaży. I trudno się z tym nie zgodzić. To elementy, które wzajemnie się uzupełniają i nie mogą funkcjonować w oderwaniu od siebie. Do tego dochodzi trzeci niezbędny element, czyli misja marki to “coś”, co wyróżnia konkretną firmę od innych i zwraca uwagę klientów oraz partnerów biznesowych.

Strategia biznesowa, plan sprzedaży, misja firmy – trzy fundamenty, na których opierają się działania przedsiębiorstwa i bez których trudno wyobrazić sobie jego funkcjonowanie rynku, nie wspominając o perspektywach rozwoju i wysokich zyskach.

Można powiedzieć, że to święta trójca każdego biznesu. Jak więc odpowiemy na pytanie w nagłówku? Tak, zdecydowanie warto, a wręcz trzeba to zrobić. Pamiętaj jednak, że kluczowe są tutaj dokładne analizy własnego biznesu, rynku i potrzeb grupy docelowej.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki na rynku, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji 

Pozycjonowanie marki sprawia, że niektóre marki zapadają w pamięć, a inne przelatują przez nią i na zawsze znikają. Dlaczego tak się dzieje? Otóż jest to związane z pozycjonowaniem marki. Celem tych działań jest wyróżnienie brandu na tle innych i zakotwiczenie się w umysłach konsumentów. Bardziej poetycko trzeba byłoby napisać, że należy „dotrzeć do serc klientów”. […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu