Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Pozycjonowanie bloga - jak pozycjonować bloga?

25 września 2022

Podsumowanie

Prowadzenie bloga, zaraz obok vlogowania i prowadzenia kont w social media jest bardzo popularną formą kontaktu z użytkownikami – odbiorcami treści, ale także potencjalnymi klientami. Aby jednak taki blog hulał jak należy i skutecznie spełniał swoją rolę, musisz zadbać o jego odpowiednią optymalizację i aspekty związane z SEO. Jak wygląda skuteczne pozycjonowanie bloga? O czym warto pamiętać, a czego unikać? Wszystkiego dowiesz się z artykułu.

Zanim jednak rzucisz się do dalszej części tekstu i sprawdzisz, jak pozycjonować bloga i wykonać jego pełną optymalizację, zastanów się nad jednym pytaniem – Po co prowadzisz bloga? Odpowiedź pozwoli Ci się upewnić, czy idziesz w dobrym kierunku.

Motywacje stojące za założeniem bloga mogą być różne, tak samo jak droga wiodąca do celu. Może zależy Ci tylko na tym, by dostarczać treści jakiejś niewielkiej grupie stałych odbiorców? Może chcesz w końcu pozyskać ciekawe (płatne) współprace, a może prowadzisz bloga firmowego i szukasz sposobów na przyciągnięcie nowych klientów do swojego sklepu internetowego? Poniżej znajdziesz przykładowe cele prowadzenia bloga:

  • Stawianie się w roli eksperta od konkretnego zagadnienia/niszy tematycznej – jeśli prowadzisz bloga w sposób regularny i rzetelny, prędzej czy później możesz stać się ekspertem w oczach użytkowników. Chętniej będą oni wracać na Twoją stronę, spragnieni nowych wpisów, porad, ciekawostek i innych wartościowych treści. Taki ekspercki blog w wybranej tematyce będzie też częściej przyciągał firmy, którym zależy na promowaniu swoich produktów lub usług przy pomocy płatnych współprac. Być może coś fajnego Ci się nawinie :).
  • Edukacja użytkowników/klientów – podstawowym celem prowadzenia bloga jest przekazywanie użytkownikom ciekawej, praktycznej wiedzy dotyczącej konkretnego zagadnienia. Na blogu firmowym w sklepie chodzi też oczywiście o to, by wpis zainteresował użytkownika i zmienił go w klienta, który dokona konwersji. Może to być zakup nowego laptopa czy pobranie e-booka, w zależności od rodzaju strony internetowej (sklep e-commerce, firma usługowa) i bieżących celów związanych z marketingiem.
  • Zwiększanie wartościowego ruchu z wyszukiwarki Google – piszesz dla ludzi, nie dla robotów Google. Założenie jest więc takie, że Twój blog powinien stale przyciągać nowych użytkowników internetu i docelowo przekonać ich, by regularnie do niego wracali. Jest to tzw. ruch organiczny, z którym bezpośrednio wiąże się temat optymalizacji bloga.
  • Pozyskiwanie klientów do swojej strony – z tym punktem ściśle związany jest poprzedni. Wyższe pozycje w wyszukiwarce = więcej wartościowego ruchu na stronie (blogu) = większa szansa, że użytkownicy zainteresują się ofertą, a tym samym dokonają zakupu. W tym przypadku warto pamiętać o kilku elementach, które powinny znaleźć się w każdym wpisie blogowym, by dodatkowo zwiększyć konwersję: linkowaniu wewnętrznym (odnośnik do podstrony z kategorią produktową lub z konkretnym produktem), wykorzystaniu zdjęć lub banerów, a także zastosowaniu przycisku CTA.

Pozycjonowanie bloga w Google – co na początek?

Jeśli zależy Ci na skutecznym pozycjonowaniu bloga w wyszukiwarce Google, już na samym początku musisz wziąć pod uwagę kilka kwestii związanych z uruchomieniem, a potem prowadzeniem i promowaniem swojego bloga. Najważniejsze z nich znajdziesz poniżej:

  • hosting,
  • CMS, czyli system zarządzenia treścią,
  • szablon lub motyw,
  • content,
  • wykorzystywane wtyczki,
  • linkowanie.

Hosting

Bez czego nie będzie żadnej strony ani bloga? Oczywiście bez serwera i hostingu. Wybór powinien być przemyślany, bo to właśnie od serwera zależy m.in. szybkość i niezawodność działania Twojego bloga. Zwróć uwagę na następujące parametry i czynniki:

  • szybkość działania,
  • stabilność serwerów,
  • limit transferu danych,
  • dostępność SSL, czyli protokołu sieciowego używanego do bezpiecznych połączeń internetowych,
  • oferowane przez administratorów wsparcie techniczne,
  • cena.

CMS

CMS, czyli z ang. Content Management System to system zarządzania treścią. A skoro w jego nazwie pojawia się słowo "treść", możesz mieć pewność, że jest to kluczowy element pod kątem pozycjonowania bloga. Do wyboru masz mnóstwo różnych opcji: zaczynając od najpopularniejszych CMS-ów, jak WordPress, Tumblr, Joomla czy Drupal, kończąc na mniej oczywistych wyborach, takich jak Quick.CMS, Contao czy Ghost.

Jest jeszcze inne narzędzie, czyli darmowy system blogowania prosto od Google. Blogger, bo o nim mowa, to całkiem spoko wybór dla początkujących blogerów. Na dłuższą metę okazuje się jednak mocno ograniczony, szczególnie biorąc pod uwagę cele komercyjne i biznesowe.

Naszym zdaniem najlepszym CMS-em jest WordPress, który jest świetnym wyborem pod kątem pozycjonowania. Ma też wiele innych zalet, o których powiemy za chwilę.

Szablon lub motyw

Motywy sprawiają, że dana strona wygląda tak, a nie inaczej – to tak w dużym skrócie. Tworzą je programiści, którzy dodają też do nich określone funkcjonalności. Niektóre motywy i szablony sprawdzają się lepiej w portalach branżowych czy serwisach ogłoszeniowych, a inne w przypadku blogów firmowych i prywatnych.

Pamiętaj, że motyw ma być nie tylko schludny, przejrzysty i przyjazny dla użytkowników, ale też zoptymalizowany pod kątem technicznym: nie może za bardzo obciążać serwera ani mieć zawiłego, trudnego do rozczytania kodu (co utrudni szybkie ładowanie strony). Ważne też, by był na bieżąco aktualizowany.

Wtyczki

Wtyczki są mega pomocnymi narzędziami, które ułatwiają prowadzenie bloga i zwiększają jego funkcjonalność. Poniżej znajdziesz przykłady kilku wtyczek, które przydają się szczególnie pod kątem pozycjonowania bloga:

  • Yoast SEO – kluczowa wtyczka, która pomaga w działaniach związanych z optymalizacją SEO bloga, tworzenia mapy strony... i można tak długo wymieniać. Absolutny klasyk, który powinien sobie ogarnąć każdy bloger. 
  • All in One – alternatywa dla Yoast, która również jest pomocna w optymalizacji SEO.
  • WP Super Cache – wtyczka przyspieszająca ładowanie strony.
  • AMP – wtyczka, dzięki której strony ładują się błyskawicznie na urządzeniach mobilnych.
  • Table of Content Plus – umieszcza w każdym wpisie spis treści, dzięki czemu użytkownikom łatwiej jest nawigować po artykule i wyszukiwać interesujące ich fragmenty.
  • Related Posts – wyświetla użytkownikom artykuły podobne do właśnie czytanego, co pomaga zachować ich uwagę i zachęca do pozostania na blogu.

Specjalnie pominęliśmy tutaj kwestię treści i linkowania – omówimy je bardziej szczegółowo w dalszej części tekstu.

Pozycjonowanie bloga WordPress – jak optymalizować bloga?

WordPress pozostaje najpopularniejszym, najbezpieczniejszym i najbardziej przyjaznym systemem CMS na rynku. Jest stale aktualizowany, względnie tani w rozwoju i rozbudowany. Bloga na WordPressie zainstalujesz dosłownie w 5 minut na dowolnym hostingu – możesz to zrobić ręcznie lub automatycznie.

Z racji tego, że to właśnie na WordPressie tworzonych jest najwięcej blogów, to jemu poświęcimy uwagę w całości. Jak przeprowadzić proces pozycjonowania bloga na WordPress? Jak ugryźć temat contentu, słów kluczowych, fraz long-tail, linków wewnętrznych i zewnętrznych prowadzących do Twojej strony internetowej? Zobacz, jakie tipy i porady dla Ciebie przygotowaliśmy.

Pozycjonowanie bloga krok po kroku – działania on-site

Zacznij od analityki – postaw na Google Analytics

Google Analytics to kopalnia wiedzy z zakresu analityki internetowej. Pozwala skutecznie mierzyć efekty pozycjonowania, a także przeanalizować ruch na blogu – z uwzględnieniem liczby odsłon, odwiedzin konkretnych wpisów blogowych czy liczby nowych użytkowników. GA jest w pełni darmowym narzędziem od Google, znajdziesz je pod tym adresem: https://marketingplatform.google.com/about/analytics/.

Po pierwszym logowaniu należy podać podstawowe informacje na temat witryny, takie jak adres URL. Na swoim koncie znajdziesz potem specjalny kod śledzenia oraz identyfikator konta. Kod śledzenia musisz umieścić w kodzie HTML każdej strony internetowej, którą chcesz monitorować. Możesz zrobić to ręcznie lub w WordPressie, wykorzystując odpowiednie wtyczki (np. MonsterInsights).

Twórz unikalny content wysokiej jakości

Treść to element kluczowy dla każdego bloga. Zadbaj więc o to, by dany artykuł był odpowiedniej długości (najczęściej do 10 000 zzs), by wyczerpywał omawiany temat i dostarczał czytelnikom sprawdzoną i rzetelną wiedzę. Nie zapominaj także o odpowiednim formatowaniu tekstu: pogrubieniach, pochyleniach, listach punktowanych, nagłówkach H1-H6, frazach kluczowych itd.

Frazy i słowa kluczowe na blogu

Skoro to treść gra na blogu pierwsze skrzypce, nie można pominąć kwestii słów kluczowych. Frazy kluczowe mogą być generyczne, składające się najczęściej z jednego słowa, i typu long-tail (frazy kluczowe z długiego ogona, bardziej szczegółowe i rozbudowane).

Te pierwsze są bardzo ogólne i nawet nie ma sensu brać ich pod uwagę pod kątem pozycjonowania bloga – konkurencja jest olbrzymia i będzie to zadanie z gatunku raczej niemożliwych do wykonania. Lepiej skupić się na frazach long-tail, bo w tym przypadku szansa na wypozycjonowanie się jest znacznie większa.

Jak można wyszukiwać słowa kluczowe pasujące do Twojego bloga i skąd brać na nie pomysły? Korzystaj z narzędzi, takich jak damowe Google Keyword Planner i Google Trends, a także popularnych stron agregujących zapytania i wyszukiwania internautów w Google: Ubersuggest czy Anwer The Public. Sama wyszukiwarka także jest pomocna, bo wyświetla podpowiedzi i pokrewne hasła związane z danym wyszukiwaniem (dokładnie w takiej formie, w jakiej szukają ich użytkownicy), np:

zwracaj uwagę na sugestie od Google

Optymalizacja metadanych

Metadane są bardzo ważne z perspektywy SEO, więc warto je ogarnąć w odpowiedni sposób dla każdej podstrony Twojego bloga. Pamiętaj o rozróżnieniu na meta title (to taka alternatywna nazwa strony o długości nie większej, niż 60 zzs) oraz meta description (to element, który wyświetla się pod tytułem w wynikach w Google; tutaj maksymalnie 155-160 zzs). Zarówno w title, jak i w description warto umieścić najważniejsze słowa kluczowe, istotne dla tematyki danego wpisu.

Linkowanie wewnętrzne

W treści wpisu zawsze warto umieszczać linki do innych podstron w obrębie Twojej domeny. Mogą to być podstrony ofertowe lub produktowe, ale także inne artykuły na Twoim blogu, powiązane z omawianym zagadnieniem. Linki wewnętrzne są często niedoceniane i pomijane, choć w rzeczywistości mają duże znaczenie pod kątem prawidłowego indeksowania i pozycjonowania danej strony. Warto o nich pamiętać i umieszczać je praktycznie w każdym artykule na swoim blogu.

Adres URL bloga a SEO

Korzystając z WordPressa, masz możliwość wybrania schematu adresów URL dla poszczególnych podstron bloga. Jeśli jest to ogarnięte dobrze, URL-e będą wyglądać jak poniżej:

alternatywną i też prawidłową nazwą byłoby:

  • rikona.pl/blog/seo/darmowe-pozycjonowanie-stron-czy-to-jest-wykonalne/

Poprawnie skonfigurowane adresy URL będą czytelne zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google – podkreślają tematykę strony i korzystnie wpływają na pozycjonowanie bloga.

Jak pozycjonować bloga – działania off-site

W przypadku SEO off-site, czyli działań podejmowanych poza Twoją stroną, najważniejszym aspektem jest pozyskiwanie zewnętrznych linków – czyli odnośników do Twojego bloga z innego miejsca w sieci (bloga, strony internetowej, forum, itd.).

Jeśli taki link doprowadzi do Ciebie osoby, które faktycznie są zainteresowaną danym zagadnieniem i szukają treści na konkretny temat, to super. Jeśli jednak jest to link typowo pod SEO, efekty bywają... różne. Korzyści może nie być z tego żadnych, a wręcz może to zaszkodzić Twojej stronie.

Od czasu wprowadzenia algorytmu Google Pingwin najważniejsza dla botów wyszukiwarki stała się nie ilość linków przychodzących, lecz ich jakość. Stąd też dobrze, gdy link, który odsyła do Twojego bloga, pojawia się na stronach:

  • tematycznie powiązanych z Twoim blogiem,
  • o dobrej widoczności w Google i wysokim współczynniku DA (Domain Authority),
  • dobrze podlinkowanych z innych stron,
  • z treściami atrakcyjnymi pod kątem merytorycznym i wizualnym.

Jak często pozyskiwać linki? Oczywiście to zależy 🙂 . Jak we wszystkim, także tutaj należy zachować umiar i zdrowy rozsądek. Wszystko zależy od tego, jak długo istnieje Twój blog, jaka jest jego tematyka, ile treści już się na nim znajduje itd.

Optymalizacja i pozycjonowanie bloga wymaga pewnej wiedzy z zakresu SEO i content marketingu, więc nie dla wszystkich będzie to proste. Pamiętaj jednak, że blog może być jednym z głównych kanałów budowania rozpoznawalności marki i pozyskiwania klientów, co ostatecznie wpłynie na zwiększenie dochodu Twojej firmy.

Jeśli chcesz, by Twój blog był wypozycjonowany na tip-top, zgłoś się do nas. Kocury Marketingu z RIKONA wiedzą jak powinno wyglądać skuteczne pozycjonowanie stron internetowych.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu