Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Pozycjonowanie Google Moja Firma – co musisz wiedzieć?

29 września 2022

Podsumowanie

Wizytówka Google Moja Firma to narzędzie, które nic Cię nie kosztuje – to pierwsza zaleta. Drugi plus jest taki, że dzięki niemu możesz jeszcze skuteczniej wypromować swój biznes w internecie. Jak? Poprzez budowanie większej rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów oraz wzmocnienie efektów pozycjonowania. Najpierw jednak trzeba przeprowadzić optymalizację wizytówki Google Moja Firma. Jak zrobić to dobrze? Jaki wpływ na obecność w mapach Google ma wizytówka Google Moja Firma? Czytaj dalej!

Wizytówka Google Moja Firma (w skrócie GMF) to całkowicie darmowe narzędzie od wujka Google, które wyświetla użytkownikom internetu podstawowe informacje o Twojej firmie. W zależności od konkretnej branży mogą to być np. godziny otwarcia, opinie klientów, numer telefonu czy adres URL Twojej strony internetowej.

Co jednak ważne, wizytówka Google odnosi się wyłącznie do firm z fizyczną siedzibą – Google wyśle do Ciebie pocztą specjalny kod weryfikujący własność wizytówki, by potwierdzić adres. Jeśli więc Twoja firma dopiero się rozkręca i nie ma określonego adresu, lepiej wstrzymać się z zakładaniem wizytówki GMF do momentu ustalenia konkretnej lokalizacji.

CIEKAWOSTKA: Nie zawsze potwierdzeniem lokalizacji jest wizytówka. Wszystkie sposoby weryfikacji znajdziesz tutaj.

Sytuacje są jednak różne i może się zdarzyć, że wizytówka Google Moja Firma nie będzie miała właściciela. Jeśli ten problem dotyczy Twojej wizytówki, możesz zgłosić się do Google z prośbą o przejęcie własności. Czeka Cię tu podobny proces, jak przy potwierdzaniu adresu, czyli weryfikacja z wykorzystaniem przesłanego listownie kodu. Nie oszukujmy się – warto to zrobić. Co prawda Twoja wizytówka wyświetli użytkownikom podane przez Ciebie informacje, to jednak dane te nie będą zweryfikowane, dopóki nie potwierdzisz własności wizytówki.

Dla jakich branż polecana jest wizytówka w Google Moja Firma?

Łatwiej byłoby odpowiedzieć na pytanie, dla jakich firm nie jest polecana :). Z wizytówki Google Moja Firma może korzystać każdy podmiot, który ma fizyczną lokalizację, a jednocześnie aktywnie działa i reklamuje się w internecie. Nie ma żadnych badań, które jasno wskazywałyby, czy istnieje jakiś związek między profilem działalności a liczbą kliknięć w wynikach Google Maps.

Są jednak branże, które powinny potraktować obecność na mapach Google jako absolutny priorytet. Zaliczają się do nich m.in. firmy z branży HoReCa (sektor hotelarski i gastronomiczny), salony fryzjerskie, gabinety kosmetyczne, placówki medyczne, cukiernie, sklepy spożywcze, mechaników samochodowych i tym podobne.

Wspólny mianownik tych branż? Prowadzenie biznesu na rynku lokalnym. Z uwagi na to, że w wynikach wyszukiwania ważnym czynnikiem branym pod uwagę jest lokalizacja osoby wpisującej konkretne zapytanie, musisz zadbać o odpowiednią optymalizację wizytówki firmy i widoczność na mapach Google. Wiesz, co się stanie, jeśli tego nie zrobisz? Wyobraź sobie, że ktoś szuka usług z Twojej branży i wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę.

W wynikach Google Maps wyświetli mu się Twój bezpośredni konkurent, który poświęcił trochę czasu na uzupełnienie swojego profilu. Tym sposobem klient trafi do niego, nie wiedząc nawet o Twoim istnieniu – choć może znajdować się tuż obok siedziby Twojej firmy. Wnioski nasuwają się same, prawda? 🙂

Jakie informacje warto zawrzeć w wizytówce firmy w Google?

Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, musisz pamiętać, że wizytówka Google to nie tylko praktyczne narzędzie zawierające informacje o Twojej firmie, ale też Twoja... wizytówka. Rozumiana dosłownie :). To po prostu element budowy wizerunku w sieci – im jest on lepszy, tym większe jest prawdopodobieństwo, że klienci będą do Ciebie walić drzwiami i oknami. Wiedząc to wszystko, masz już pewnie jakieś wyobrażenie, co powinno znaleźć się w Twojej wizytówce w Google Maps.

  • Firma usługowa – poza standardowymi informacjami, jak godziny otwarcia, numer kontaktowy, dokładny adres siedziby i nazwa strony internetowej warto umieścić także elementy bezpośrednio związane z wizerunkiem Twojej firmy. Należą do nich m.in. aktualne, wysokiej jakości zdjęcia siedziby, opinie klientów czy wartościowe odpowiedzi udzielane na pytania użytkowników.
  • Kawiarnia/restauracja/pub – dla różnego rodzaju lokali gastronomicznych kluczowe są opinie klientów. Warto o nie zabiegać, a także regularnie odpowiadać na różnego rodzaju zapytania, prośby czy też skargi użytkowników. Musisz jednak liczyć się z tym, że opinie Google pozostają cały czas widoczne na Twoim profilu, a tych nieprzychylnych nie da się usunąć. Chyba że będziesz w stanie udowodnić, że dana opinie nie dotyczy Ciebie i/lub łamie regulamin. W praktyce jednak jest z tym mnóstwo zabawy i raczej nie jest to możliwe.
  • Sklep lokalny – w tym przypadku użytkownicy najczęściej wyszukują informacji o godzinach otwarcia sklepu. Warto jednak uzupełnić wizytówkę danymi, ile czasu przeciętnie w nim spędzają, a także w jakich godzinach ruch jest większy, niż zazwyczaj. Takie wskazówki mogą się okazać pomocne dla Twoich klientów przy planowaniu zakupów.
  • Firmy z aktualnościami – jeśli Twoja firma ma na stronie jakiś poradnik, blog lub kącik porad, warto zadbać o promowanie wybranych wpisów jako postów na wizytówce Google. Taki post będzie miał formę krótkiego opisu wraz z linkiem prowadzącym do artykułu.

Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma? Nic trudnego!

Nie założysz wizytówki w mapach Google, jeśli nie posiadasz konta Google – to chyba całkiem oczywiste. Jeśli jakimś cudem jeszcze go nie masz, zrobisz to pod adresem https://accounts.google.com/. Po utworzeniu konta lub zalogowaniu się wystarczy wejść na stronę https://business.google.com/ i postępować zgodnie z instrukcjami, tak jak poniżej. Gotowy? No to lecimy.

1. Wprowadzenie nazwy firmy

Niby oczywista sprawa, choć kilka rzeczy trzeba wyjaśnić. Pamiętaj, że nazwa firma, którą tu podajesz, nie musi być taka sama, jak w pismach urzędowych czy na fakturach. Wystarczy np. "Restauracja Złota Rybka" czy "Sklep Wielobranżowy u Damiana" – nie musisz wpisywać pełnej nazwy informującej o formie prowadzonej działalności. Po drugie, uważaj na słowa kluczowe w nazwie. Choć Google generalnie dopuszcza ich stosowanie (mowa o frazach wskazujących na profil działalności), ich nadużywanie raczej nie jest polecane i może Ci się odbić czkawką. Tak samo wykorzystywanie słów kluczowych z lokalizacją.

2. Wybór branży

Z listy rozwijanej wybierasz branżę, która najlepiej opisuje Twoją działalność. Wybór możliwy jest tylko z dostępnych opcji – nie możesz uzupełnić tego ręcznie. Może się więc zdarzyć, że Twoja firma wykonuje usługi w branży, której nie ma na liście. Wtedy musisz iść na kompromis i znaleźć coś pokrewnego.

3. Wybór adresu firmy

Adres siedziby firmy + określenie, czy jest to jedyne miejsce świadczenia usług. Jeśli masz zamiar dojeżdżać do klientów, ustal, jaka jest maksymalna odległość, w jakiej będziesz ich obsługiwać. Gdy świadczysz usługi tylko w swojej siedzibie, zaznaczasz opcję "Nie, nie obsługuję klientów poza moją lokalizacją".

4. Wybór dokładnej lokalizacji

Dzięki możliwości określenia dokładnej lokalizacji za pomocą pinezki na mapie Twoi klienci trafią do Ciebie bez większych problemów – nawet jeśli jest to bardzo nietypowe miejsce :).

5. Wybór sposobu kontaktu

To jeden z najważniejszych etapów – szybkie i łatwe nawiązywanie kontaktu z Twoją firmą to podstawa. W miarę możliwości korzystaj z jak największej liczby kanałów komunikacji: podaj numer telefonu, adres mailowy, a także adres URL swojej strony (oczywiście o ile ją masz). Masz też możliwość podpięcia czatu.

6. Weryfikacja wizytówki Google Moja Firma

Ostatni punkt to weryfikacja. Możesz ją przeprowadzić później, jednak nie warto z tym zwlekać – po jej wykonaniu będziesz mieć dostęp do wielu różnych funkcjonalności Google Moja Firma.

7. Edycja wizytówki

Po wykonaniu powyższych kroków zostaniesz przeniesiony do swojego konta Google Moja Firma, gdzie będziesz mieć możliwość uzupełnienia profilu o pozostałe informacje (zakładka "Edytuj"). Dodasz tam m.in. godziny pracy, zdjęcia, dokładniejszy opis firmy i charakteru prowadzonej działalności czy lokalne adresy URL. W skrócie, ogarniesz tam wszystko z zakresu pełnej optymalizacji swojej wizytówki Google Moja Firma.

Pozycjonowanie w Google Maps – co warto wiedzieć?

Jeśli szukasz jakiejś firmy oferującej konkretne usługi, wykorzystujesz w tym celu wyszukiwarkę Google (gdzie masz możliwość podejrzenia mapki) lub aplikację Google Maps. To normalne, że niektóre firmy są tam dobrze widoczne, a inne spoczywają na dole listy, z niewielką możliwością zauważenia przez potencjalnych klientów. Z czego to wynika? 3 czynniki, które mają największe znaczenie pod kątem pozycjonowania w mapach Google, to:

  • Opinie użytkowników – kluczowym aspektem w pozycjonowaniu wizytówki w Google Maps są opinie klientów. Są nie tylko ważnym czynnikiem rankingowym w pozycjonowaniu firmy w Google Maps, ale stanowią też integralny element wizytówki GMF. Pamiętaj, że Google bierze pod uwagę liczbę opinii, ich jakość (ocena gwiazdkowa czy opinia tekstowa), a także sprawdza, czy w opiniach zawarte są słowa kluczowe.
  • Popularność danego miejsca na rynku – zgodnie z oficjalnymi informacjami od wujka Google wyniki w Google Maps mają przedstawiać popularność konkretnych miejsc off-line. Idąc dalej tym tropem, jeśli w pobliżu siebie znajduje się modna knajpa i niedawno otwarty bar z przekąskami, ta pierwsza będzie wyświetlać się wyżej na mapach Google. 
  • Odległość i lokalizacja – w tym przypadku nie masz na nic wpływu. Wyniki wyszukiwania w Google Maps sortowane są m.in. pod kątem odległości od osoby szukającej konkretnej usługi. Jeśli więc "ten ktoś" znajduje się daleko od Ciebie, Twoja firma będzie musiała ustąpić pierwszeństwa miejscom, które są bliżej niego.

Wizytówka Google Moja Firma a SEO – jaki jest związek między nimi?

Celem pozycjonowania Google Maps jest pojawienie się w tzw. local pack, czyli wynikach wyszukiwania w mapach Google. Pomocna w tym celu jest odpowiednio zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma. Warto jednak pamiętać, że przydaje się ona do jeszcze jednej rzeczy – chodzi o pozycjonowanie lokalne, które umożliwia dotarcie do klientów szukających lokalnych firm. Jest też druga opcja: firma wyświetli się użytkownikom, którzy szukają usług znajdujących się w innej lokalizacji (np. w innym mieście) i wykorzystują w tym celu frazę z tą konkretną lokalizacją (np. jesteś w Poznaniu, ale wpisujesz w wyszukiwarkę hasło "restauracja włoska Warszawa").

Dzięki wizytówce GMF bez wątpienia poprawisz widoczność swojej firmy w Google, ale musisz pamiętać o kilku podstawowych kwestiach:

  • dane z wizytówki muszą być sprawdzone i aktualne, muszę też pokrywać się z danymi zawartymi na Twojej stronie internetowej, a także w bazach i katalogach zewnętrznych (szczególnie ważne są dane NAP, czyli nazwa, adres i nr telefonu),
  • wiek wizytówki przekłada się na zajmowane miejsca w wyszukiwarce (im wizytówka jest starsza, tym większa szansa na wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania). Wynika to głównie z tego, że im dłużej firma działa, tym ma więcej opinii od klientów, a one mają duże przełożenie na widoczność.
  • Nie przeginaj z tytułem wizytówki. Przy drastycznych zmianach w wizytówce może być całościowy reset i od nowa trzeba budować całą widoczność wizytówki w mapach.

Jakie korzyści zapewnia pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma?

Zwiększenie widoczności w sieci (lepsza widoczność Twojej firmy w mapach Google i lokalnych wynikach wyszukiwania), poprawienie wizerunku firmy i jej wiarygodności w oczach użytkowników, szansa na zdobycie nowych klientów, a tym samym większe dochody... To wszystko jest na wyciągnięcie ręki – wystarczy, że zadbasz o zoptymalizowanie wizytówki Google Moja Firma.

Nie do końca wiesz, jak sie za to zabrać? A może nie chcesz robić tego samodzielnie? Daj nam znać, a RIKONA zadba o wysoką widoczność Twojej wizytówki w mapach.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki na rynku, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji 

Pozycjonowanie marki sprawia, że niektóre marki zapadają w pamięć, a inne przelatują przez nią i na zawsze znikają. Dlaczego tak się dzieje? Otóż jest to związane z pozycjonowaniem marki. Celem tych działań jest wyróżnienie brandu na tle innych i zakotwiczenie się w umysłach konsumentów. Bardziej poetycko trzeba byłoby napisać, że należy „dotrzeć do serc klientów”. […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu