Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

22 maja 2024

Podsumowanie

Pozycjonowanie strony czy e-sklepu to złożone zadanie, które składa się z wielu elementów. Jednym z nich jest long tail SEO, czyli strategia stosowania fraz z długim ogonem. W tym artykule dowiesz się i usystematyzujesz wiedzę na ten temat.

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do 300 zł”. Chcemy możliwie szybko dotrzeć do przedmiotów, które szukamy bez konieczności przeglądania wielu różnych modeli i marek. W takich zachowaniach tkwi tajemnica strategii long tail w SEO.

W artykule wyjaśnimy czym jest strategia long tail, jak działa i dlaczego jest ważna w kontekście poprawy Twojego SEO. Przybliżymy, jak prawidłowo stosować frazy z długim ogonem, aby zwiększyć widoczność Twojej witryny lub e-sklepu w wynikach wyszukiwania i przyciągnąć wartościowy ruch. Zaczynajmy.

Co to jest fraza long tail?

Long tail to tzw. fraza z długim ogonem. Jest to bardziej rozbudowana i szczegółowa fraza, którą użytkownicy wpisują w wyszukiwarce, np. w Google. Przeważnie składa się ona z więcej niż trzech słów. 

Hasła z długim ogonem są mniej konkurencyjne, ale nie oznacza, że są mniej wartościowe. 

Wręcz przeciwnie, często generują one ruch o wyższej jakości. Wszystko dlatego, że użytkownicy, którzy je wpisują, dokładnie wiedzą czego szukają i są na bardziej zaawansowanym etapie poszukiwań.

Choć frazy long tail są rzadziej stosowane niż frazy ogólne, ale za to częściej prowadzą do sprzedaży. Warto zaznaczyć, że użytkownicy rzadziej wyszukują słów kluczowych z długim ogonem, to mimo tego stanowią one znaczny procent ogólnych wyszukiwań, gdy są zsumowane.

Przeczytaj także: Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie.

Korzyści z pozycjonowania na długi ogon

Frazy long tail warto wdrożyć w swojej strategii marketingowej. Dzięki temu możesz uzyskać wiele korzyści związanych z pozycjonowaniem witryny, jak i przy realizacji kampanii Google Ads. Poniżej przybliżamy najważniejsze korzyści ze stosowania fraz kluczowych z długim ogonem.

Niższe koszty pozyskania ruchu

Specjalista SEO musi włożyć dużo więcej wysiłku, aby przebić się w walce o pozycję na bardziej konkurencyjne frazy. Takie podejście jest czasochłonne, skomplikowane i wymaga dużej wiedzy, co przekłada się na koszty wynagrodzenia agencji lub specjalisty. Oznacza to, że pozycjonowanie ogólnych fraz jest wyraźnie droższe i trudniejsze od pozycjonowania szczegółowych fraz – tzw. pozycjonowanie szerokie.

Wysokiej jakości ruch, który pozytywnie wpływa na konwersję

Można powiedzieć, że ruch generowany przez pozycjonowanie long tail jest specyficzny. Wszystko dlatego, że użytkownicy wiedzą już, czego potrzebują. Innymi słowy, ich potrzeby są bardziej skonkretyzowane. 

Potencjalni klienci wiedzą już, jakie buty sportowe chcą kupić i trafiając do e-sklepu, są bardziej skłonni do zakupu. Nie musisz już wzbudzać u nich potrzeby, edukować w zakresie użytkowania i przekonywać do realizacji transakcji.

Użytkownik, który wpisuje frazę „buty męskie do biegania do 300 zł”, jest bliżej kupna niż osoba, która wpisuje „sklep z butami”.

Przeczytaj także: Na czym polega depozycjonowanie? Jak zapobiec negatywnemu SEO?

Niższe koszty reklamy PPC

Jeśli korzystasz z Google Ads, to z być może widziałeś koszty kliknięcia ogólnych słów kluczowych w Twojej branży. Nie należą one do najtańszych, a to znacząco przekłada się na koszt realizowanej kampanii. Co więcej, nie musi się to przełożyć na wyniki.

Frazy o ogólnym znaczeniu nie zawsze przynoszą wysoką konwersję. Wynika to z faktu, że nie określają one precyzyjnych potrzeb klientów. Natomiast frazy long tail są lepiej dopasowane do użytkowników, a dzięki temu skuteczniej docierają do konwertujących klientów. Jednocześnie ich koszt za kliknięcie jest niższy.

Pozycjonowanie long tail SEO: Jak szukać frazy z długiego ogona?

Masz przynajmniej kilka sposobów, aby znaleźć interesujące Cię frazy kluczowe. Pomogą Ci w tym dostępne na rynku narzędzia do analizy fraz kluczowych. Część z nich jest darmowa, a inne są płatne. Zdecydowaną zaletą stosowania tego typu narzędzi w pozycjonowaniu stron internetowych i optymalizacji dotychczasowych działań.

Aplikacje pomagają znaleźć odpowiedzi na pytania:

  • Jak wygląda konkurencja w wynikach wyszukiwania?
  • Ile osób wpisuje konkretną frazę kluczową?
  • Jaki jest koszt ustawienia reklamy na wybraną frazę?
  • Jakie są dodatkowe i powiązane frazy kluczowe?

Narzędzia można wykorzystywać do analizy konkurencji, ale także optymalizacji działań w ramach strategii SEO.

Przydatne narzędzia do wyszukiwania fraz z długim ogonem

Specjaliści SEO mają swoje ulubione narzędzia, które pomagają im w realizacji ustalonych celów. Wśród najpopularniejszych wymienić należy:

  • Planer słów kluczowych Google – umożliwia bezpłatną analizę słów kluczowych. Narzędzie jest dostępne dla osób, które mają konto Google i dostęp do aktywnego konta reklamowego Google Ads.
  • Ubersuggest – bezpłatna apka, która sprawdza się do podstawowej analizy słów kluczowych long tail. W bezpłatnej wersji istnieje limit zapytań, który znika w przypadku skorzystania z płatnej usługi.
  • Answer The Public  – to także bezpłatne narzędzie, które korzysta z podpowiedzi Google, a następnie prezentuje je w postaci graficznego wykresu. Znajdują się na nim wszystkie frazy długiego ogona, które znajdują się w bazie wyszukiwarki Google.

Na rynku dostępne są także płatne narzędzia do analizy fraz kluczowych długiego ogona. Dobrze sprawdzają się do tego zadania Senuto i Ahrefs.

Poza analizą fraz kluczowych długiego ogona dobrze także monitorować pozycję Twojej strony w wynikach Google. Tutaj także dostępne są różnego rodzaju darmowe i płatne aplikacje, które ułatwia Ci zadanie. Jedną z nich jest Seo-Stat. To przykład apki przeglądarkowej, która umożliwia obserwowanie, jak zmieniają się pozycje podstron w Google na dane frazy. Dzięki temu wiesz, czy działania dotyczące pozycjonowania stron przynoszą oczekiwane rezultaty.

Sugestie wyszukiwarki Google

Najprostszym narzędziem, z którego możesz skorzystać to podpowiedzi autouzupełniania w wyszukiwarce Google. Wprowadzasz pierwsze litery wybranego słowa w polu wyszukiwania, a Google automatycznie podpowiada popularne frazy wpisywane przez innych użytkowników.

Istnieje sposób, aby zmaksymalizować korzyści, jakie zapewnia wyszukiwarka. Po zainstalowaniu Keyword Surfera, rozszerzenia do przeglądarki, będziesz wiedzieć, ile razy użytkownicy wpisują daną frazę.

Analiza konkurencji

Kluczowym elementem strategii pozycjonowania jest analiza konkurencji. Odwiedzając strony firm z Twojej branży, które zajmują najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, możesz dowiedzieć się:

  • Jak są zoptymalizowane ich treści?
  • Jakiego rodzaju treści dominuję?
  • Jaka jest struktura ich stron?

Jeśli w TOP10 wyników znajdujesz przeważnie kategorie z e-sklepów lub podstrony produktowe, to ciężko będzie Ci przebić się z artykułem na tę frazę. W takiej sytuacji Google może uznać, że artykuł nie odpowiada intencjom zakupowym użytkownika.

W kolejnym akapicie przeczytasz o tym, co warto wiedzieć o intencjach zakupowych potencjalnych klientów?

Intencje wyszukiwania a frazy long tail

Intencje użytkownika (ang. user-intent lub search intent) należy określić jeszcze przed tym, zanim zdecydujesz się na wybór podstrony do optymalizacji.

Zostańmy w świecie butów sportowych. Powiedzmy, że chcesz napisać poradnik, w którym dzielisz się wskazówkami dotyczącymi treningu dla biegaczy. Decydujesz, że chcesz go zoptymalizować na frazę „buty do biegania nike męskie”. Wynik?

Okazuje się, że osoby, które poszukują informacji na temat poprawy jakości biegania, wpisują w Google także inne hasła, które wyszukiwarka uznaje za frazy z intencją informacyjną. Czytelnik potrzebuje wiedzy i istnieje małe prawdopodobieństwo zakupu.

Współczesne algorytmy są na tyle rozwinięte i skuteczne, że mogą określić intencje użytkownika. Umożliwia to oddzielenie osób szukających wiedzy w postaci poradników od osób zainteresowanych zakupem. W związku z tym wyszukiwarka pokazuje użytkownikom podstrony kategorii produktów, na których znajdują się buty męskie nike do biegania.

Sprawdź: Konsultacje marketingowe dla biznesu.

Pozycjonowanie na długi ogon

Istnieje wiele sposobów, aby sklasyfikować słowa kluczowe, a jednym z nich jest liczba wyrazów w danej frazie. Poza specyficznymi przypadkami taka klasyfikacja ułatwia zrozumienie, jakiego rodzaju klienta dana fraza przyciąga na daną stronę internetową.

Podział słów kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników można podzielić w zależności od ilości wyrazów w wyszukiwanej frazie na:

  • Fat Head;
  • Frazy Chunky Middle;
  • Pozycjonowanie long tail.

Krótki opis każdego podziału znajdziesz poniżej.

Fat Head

W tej grupie znajdują się krótkie frazy kluczowe, które składają się z jednego lub dwóch słów kluczowych. Przeważnie to rzeczowniki i nazwy marek, które wyróżniają się bardzo dużą ilością zapytań i konkurencyjnością.

Użytkownicy posługujący się takimi słowami są często niezdecydowani (początek lejka sprzedażowego). Przy tego rodzaju wyszukiwaniu do Twojego sklepu lub na stronę www trafi zarówno klient, który szuka produktu, jak i porównań, np. chce zdobyć informacje o marcie lub produkcie.

Przykłady fraz Fat Head:

  • buty;
  • Nike;
  • laptop;
  • smartfon;
  • Apple.

Frazy Fat Head to około 18% wszystkich zapytań, ale ich liczba jest niewielka i łatwa do zidentyfikowania dla każdej strony. Sprawia to, że są trudnym do osiągnięcia celem w pozycjonowaniu. Wyzwanie jest jeszcze trudniejsze w konkurencyjnych branżach, gdzie główne pozycje zajmują starsze i dobrze rozwinięte witryny z dużym zapleczem. W związku z tym uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania przez nowe strony internetowe wymaga dużych nakładów pracy.

Przeczytaj także: Responsywne strony internetowe – mobile first a użytkownik.

Frazy Chunky Middle

Fraza składa się z dwóch lub trzech słów kluczowych. W tym wypadku pojawiają się już bardziej szczegółowe zapytania jak np.:

  • buty do biegania;
  • smartfon Samsung;
  • myszka Razer;
  • strona Adidasa.

Na tym etapie użytkownik znajduje się głębiej w lejku sprzedażowym niż w przypadku Fat Headów. Nadal jednak w tej grupie znajdują się osoby poszukujące informacji i potencjalni klienci. Tego rodzaju zapytania stanowią około 12% całości. Również w tym wypadku rywalizacja w konkurencyjnych branżach wymaga dużego zaplecza.

Pozycjonowanie long tail

W tej grupie znajdują się frazy powyżej trzech słów kluczowych. Przeważnie wyszukiwane są rzadko, ale ich szczegółowość oznacza, że są wpisywane przez bardziej zdecydowanych do zakupu użytkowników.

Przykłady long tail:

  • buty męskie do biegania nike do 300 zł
  • ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej;
  • jak przykręcić kran w kuchni;
  • niebieska koszulka Nike piłkarska.

Na tym etapie lejka sprzedażowego użytkownik jest bardziej skłonny do zakupu niż w poprzednich krokach. Przeważnie taka osoba ma już za sobą poszukiwania informacji i porównania. Frazy long tail stanowią ok. 70% wszystkich zapytań. Niemniej charakteryzuje je bardzo niska powtarzalność w porównaniu do Fat Head i Chunky Middle.

Frazy z długim ogonem, czyli long tail SEO

Pozycjonowanie na frazy z długim ogonem to szansa, aby wyraźnie poszerzyć zasięg Twojej strony internetowej. Zyskujesz możliwość dotarcia do klientów, którzy są na dole lejka zakupowego, bliscy konwersji, jak i do tych, którzy dopiero szukają produktu lub usługi.

Stosowanie long taili jest opłacalne i szybciej przynosi efekty niż stosowanie trudnych fraz ogólnych. Niemniej jednak warto łączyć oba typy fraz w działaniach pozycjonujących, jeśli pozwalan a to Twój budżet. Dzięki temu mozesz zwiększyć swojąwidoczność w wyniukach wyszukiwania, osiągnąć lepsze wyniki SEO i przyciągnąć zróżnicowany i stabilny ruch.

Chcesz poprawić swoją konwersję? Prześlij swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant oddzwoni do Ciebie.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu