Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

29 maja 2024

Podsumowanie

Doradztwo marketingowe to naciąganie firm na hajs? Nic bardziej mylnego! To szansa dla firm, aby wyjść z dołka i zwiększyć skuteczność swoich działań marketingowych. W artykule poznasz więcej szczegółów na ten temat. Zapraszamy.

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów?

Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to usługa oferowana przez doświadczonych specjalistów, którzy pomogą Ci w stworzeniu i realizacji skutecznych strategii marketingowych. Działania konsultantów mogę obejmować takie aspekty jak np. poprawę komunikacji w social mediach, optymalizację kampanii reklamowych czy kompleksowe przekształcenie strategii marketingowej. 

W artykule przyjrzymy się, na czym dokładnie polegają konsultacje marketingowe i dlaczego warto je rozważyć, aby osiągnąć sukces w B2B i B2C. Jeśli chcesz porozmawiać o konkretach już teraz, to zostaw kontakt, a nasz konsultant odezwie się do Ciebie.

Co to jest doradztwo marketingowe?

Doradztwo marketingowe skupia się na planowaniu, optymalizacji i wdrażaniu efektywnych działań marketingowych. Obejmuje ono wszystkie elementy marketing-mix, czyli produktu, ceny, dystrybucji i promocji. Głównym produktem doradztwa jest kompleksowa strategia marketingowa opracowana dla danej firmy, która jest następnie wdrażana i oceniana pod kątem osiąganych efektów.

Doradztwo marketingowe obejmuje m.in.:

  • optymalizację komunikacji marki i języka korzyści w kampaniach reklamowych, np. Google Ads i Facebook Ads;
  • analizę i interpretację wyników na kontach reklamowych;
  • ustalenie i podziału budżetu na poszczególne media reklamowe;
  • ocenę i analizę konkurencji;
  • wsparcie w tworzeniu strony internetowej i umieszczonych na niej treści.

Konsultant nie zajmuje się wyłącznie tworzeniem dokumentacji. Istotnym elementem jest współpraca na linii firma–doradca w celu ustalenia priorytetów, identyfikacji nieskutecznych działań marketingowych i opracowaniu metod ich usprawnienia, aby zaczęły przynosić oczekiwane rezultaty.

Doradca ma na celu trafne określenie potrzeb klienta w obszarze marketingu. Ponadto ocenia skuteczność aktualnie realizowanych działań i pomaga zaplanować ich modyfikację. Do jego zadań należy także wprowadzanie zmian i nowości do realizowanej strategii, aby poprawić jej efektywność.

Outsourcing działań

Wsparciem działań konsultanta może być także outsourcing marketingu. Jest to sytuacja, w której zlecasz prowadzenie i koordynację marketingu wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej. Wówczas do dyspozycji zyskujesz zewnętrzny dział marketingu z menedżerem ds. marketingu na czele, który planuje, organizuje i prowadzi działania w tym obszarze.

W Rikona także zajmujemy się prowadzeniem działań marketingowych dla naszych klientów. Porozmawiajmy o wyzwaniach i problemach Twojej firmy. Zostaw kontakt – oddzwonimy.

Korzyści z doradztwa marketingowego

Jakie korzyści zapewnia doradztwo marketingowe? To zależy! Przede wszystkim od zaangażowania konsultanta czy dostępu do informacji. Jeśli specjalista ma dostęp do danych, a przy tym firma angażuje się we wsparcie jego pracy, tym większe korzyści może uzyskać przedsiębiorstwo.

Współpracując z doświadczonym doradcą, możesz:

  • zweryfikować działania Twojej konkurencji;
  • zaplanować działania, których celem będzie zwiększenie sprzedaży dla danej grupy docelowej;
  • wykonać audyt Google i social media, aby sprawdzić ich skuteczność;
  • ustalić, jak powinien wyglądać lejek marketingowy, w którym znajdą się jakościowi klienci i który umożliwi skalowanie sprzedaży;
  • ustalić, jakie działania promocyjne powinny znaleźć się w planie marketingowym zależnie od specyfiki branży;
  • stworzyć kompleksowy harmonogram wdrożenia narzędzi i procesów, które usprawnią pracę w obszarze marketingu.

Coraz częściej firmy chcą sprawdzić skuteczność swoich działań w social media. W tym celu przydaje się audyt i plan realizacji działań. Istotny jest także monitoring ich skuteczności i korekta w celu osiągnięcia określonych celów.

Przeczytaj także: 7 elementów budowania marki e-commerce.

Na co zwrócić uwagę wybierając firmę doradczą?

Znalezienie odpowiedniego partnera do wsparcia marketingu jest kluczowym krokiem, który ma wpływ na sukces Twojego przedsiębiorstwa. Do tego zadania warto podejść w sposób przemyślany. Uwzględnij także pragmatyczne kryteria, dzięki którym łatwiej Ci będzie wyłonić najlepszego partnera. 

Poniżej znajdziesz pięć najważniejszych obszarów, na które warto zwrócić uwagę.

Doświadczenie i specjalizacja

Najważniejsze pytania:

  • Czy firma ma doświadczenie w Twojej branży?
  • Jeśli tak, to czy może je udokumentować?
  • Poproś o case study/realizacje, opinie lub wyniki wspólnych działań.

Podczas poszukiwania firmy doradczej sprawdź, czy ma ona doświadczenie w Twojej branży. Ktoś może być specjalistą w obszarze promocji firm wytwarzających dobra spożywcze, ale jego metody nie muszą sprawdzić się w branży motoryzacyjnej. Znajomość specyfiki rynku i konkurencji są nieocenione.

Dotychczasowe realizacje to dowód skuteczności działań firmy. Dobrze, gdy specjalista potrafi wylegitymować się sukcesami, a także opiniami zadowolonych klientów.

Kompetencje i zespół

Najważniejsze pytania:

  • Jakie kompetencje mają pracownicy firmy doradczej?
  • Jakie doświadczenie mają konsultanci?
  • Jak wygląda współpraca z Twoim zespołem i komunikacja?

Warto sprawdzić, kto kryje się pod terminem specjalista. Osoby z bagażem doświadczeń i certyfikatami są bardziej wiarygodne od osób tytułujących się tym mianem, ale bez odpowiedniego zaplecza.

Firma konsultingowa powinna wyróżniać się elastycznością i zdolnością do współpracy z Twoim zespołem. Pomoże w tym transparentna komunikacja i zrozumienie Twoich celów biznesowych.

Metodologia pracy

Najważniejsze pytania:

  • Jak wygląda proces konsultacji?
  • Jakie metody pracy i narzędzia stosuje firma w procesie doradztwa?
  • Jak wygląda współpraca – czy to jednorazowa usługa, czy długofalowe partnerstwo?

Skuteczna metodologia pracy powinna bazować na analizie danych i badaniach rynkowych. Jest to podstawa budowania efektywnych strategii marketingowych.

Doradztwo marketingowe powinno być traktowane jako proces ciągły, a nie jednorazowa usługa. Upewnij się, że firma konsultingowa zapewnia długoterminowe wsparcie, analizę i monitoring wyników.

Referencje i opinie

Najważniejsze pytania:

  • Z jakimi klientami współpracowała dotychczas firma konsultingowa?
  • Jakie są opinie na temat współpracy z firmą?
  • Jaką reputację na rynku ma firma doradcza?

Jeśli firma nie dzieli się opiniami klientów, to poproś ją o otrzymane referencje. Sprawdź także w innych źródłach, np. w sieci, jakie opinie krążą o firmie i jaką ma reputację. Dzięki temu uzyskasz obraz przedsiębiorstwa widziany oczami klientów.

Koszty i efektywność

Najważniejsze pytania:

  • Ile kosztuje usługa i za co płacę?
  • Jaki będzie potencjalny zwrot z inwestycji (ROI)?
  • Kiedy pojawią się pierwsze wyniki?

Ustal jasne zasady dotyczące rozliczania się za usługę doradczą. Upewnij się co do struktury kosztów i oceny stosunku jakości do ceny. Pomoże Ci to w podjęciu świadomej decyzji.

Return on Investment to nic innego jak ocena potencjalnego zwrotu z inwestycji w usługi doradcze. Konsultant powinien przedstawić potencjalne prognozy odnośnie do oczekiwanych rezultatów swoich działań. Jasne, że wszystko wyjdzie w praniu, ale chcesz wiedzieć, czy zmiany, np. w obszarze sprzedaży to spodziewany wzrost o 1-2% czy raczej 15-20%.

Pragmatyczne podejście w zakresie wyboru firmy konsultingowej może zapewnić, że współpraca z doradcą przyniesie pożądane korzyści i pomoże rozwinąć Twój biznes. Dobrze więc poświęcić czas na znalezienie wartościowego wsparcia.

Jak doradztwo marketingowe może wpłynąć na wzrost sprzedaży?

Konsultacje marketingowe odgrywają istotną rolę w poprawie wyników sprzedaży i zysków poprzez budowanie i wdrażanie precyzyjnie przygotowanej strategii marketingowej. Powinna ona być dostosowana do specyfiki branży i celów biznesowych danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu możliwe jest wdrożenie najbardziej efektywnych rozwiązań, które mogą być uzupełnieniem lub modyfikacją dla dotychczasowych działań marketingowych.

Powodzenie doradztwa marketingowego zależy od zakresu i możliwości współpracy na linii firma–konsultant. W momencie, gdy przedsiębiorstwo wdraża zalecenia konsultanta, które bazują na analizie danych, to zyskuje szanse, aby zwiększyć efektywność i skuteczność swoich działań marketingowych. To z kolei przekłada się na realizację celów sprzedażowych.

Inwestujesz pieniądze w działania marketingowe, zwiększasz budżet, wprowadzasz nowe narzędzia marketingowe i analizujesz swoje dotychczasowe ruchy, ale to nie przynosi oczekiwanych rezultatów? W takich sytuacjach wsparcie doświadczonego specjalisty może pomóc Twojej firmie w poprawie wyników i osiągnięciu ustalonych celów.

Jakie są kluczowe elementy strategii marketingowej firmy?

Głównym zadaniem doradcy jest stworzenie strategii oraz planowanie działań zgodnie z jej założeniami. W tym obszarze konsultant często współpracuje z agencjami marketingowymi, które świadczą usługi dla Twojej firmy. W związku z tym należy zadbać, aby współpraca była szczera i płynna, co pomoże osiągnąć sukces.

Przy budowaniu strategii działań marketingowych zwróć uwagę na:

  1. Identyfikację celów biznesowych, jakie chcesz osiągnąć;
  2. Jaka jest grupa docelowa i jakie są przykładowe persony;
  3. Określenie jak obiektywnie prezentuje się dany produkt/usługa na tle konkurencji bezpośredniej oraz jak na tle alternatyw wyboru klienta;
  4. Analizę SWOT 
  5. Analizę otoczenia marki – bliskiego i dalszego;
  6. Dopasowanie właściwego mixu marketingowego do celu;
  7. Komunikacji marki i pozycjonowanie na rynku;
  8. Określenie KPI;
  9. Harmonogram promocji, plan wykorzystania poszczególnych kanałów.

Przeczytaj także: Strategia marketingowa: Orientacja firmy na rynek w procesie budowania marki.

Znaczenie content marketingu

Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie niemal każdej marki. Jednym z jego najważniejszych elementów jest tworzenie treści. Wyniki dostępnych w sieci badań pokazują, że wyszukiwarki internetowe są jednym z głównych źródeł konwersji użytkowników. Szkoda więc zmarnować ten potencjał. W końcu content marketing to nie tylko blogi, ale także poradniki, materiały wideo, opinie i recenzje.

Wiele różnych form przekazu umożliwia na efektywne osiąganie celów marketingowych. Jednocześnie zwiększa to szanse na dotarcie do wybranej grupy docelowej. Szczególnie istotne jest aktywne angażowanie się w tworzenie treści na górze lejka sprzedażowego. To na tym etapie potencjalni klienci nie są jeszcze gotowi do zakupu, ale szukają już informacji na temat swoich potrzeb i rozwiązań.

Dobrze dopasowane i wartościowe treści skutecznie edukują Twoich odbiorców i budują zaufanie. W długim terminie przekłada się to na decyzje zakupowe i lojalność wobec marki. Dlatego warto zaplanować takie działania content marketingowe, które będą przynosiły firmie pożądane wyniki.

Automatyzacja marketingu w firmie

W XXI w. automatyzacja marketingu odgrywa w firmie kluczową rolę w tworzeniu współczesnych strategii. Nie ogranicza się to do automatyzacji powtarzalnych zadań. Realizuje się wcześniej ustalone scenariusze, a to umożliwia efektywnie zarządzać procesami np. porzuconych koszyków czy lead nurturing.

Dopasowane do potrzeb firmy narzędzia do automatyzacj pomagają w tworzeniu skutecznych ścieżek i lejków, przez które użytkownicy przechodzą zgodnie z założeniami planu marketingowego. Im więcej danych zgromadzisz na tym etapie, tym lepsze rezultaty możesz osiągnąć. Wszystko za sprawą tego, że automatyzacja umożliwia prowadzenie bardziej precyzyjnych i spersonalizowanych działań.

Automatyzacja marketingu pomoże Ci także w pozyskiwaniu nowych kontaktów do bazy, ułatwi ich segmentacje i utrzymanie jakości danych. Marketing automation zwiększa w tym obszarze efektywność działań marketingowych i umożliwia zrozumienie oraz zaangażowanie klientów. Tego rodzaju aktywności prowadzą w efekcie do wyższej konwersji i lojalności wobec marki.

Strategia marketingowa a działania SEO

Wspomnieliśmy już wcześniej, że wyszukiwarki są często ważnym elementem na ścieżce zakupowej klientów. W związku z tym strategia SEO odgrywa ważną rolę w górnej i dolnej części lejka sprzedażowego. Dopasowanie fraz, które odpowiadają produktom i usługom firmy, a także rozszerzonych słów kluczowych, pomagają algorytmom uznać takie treści za eksperckie.

Ważne są także linki, które pomagają algorytmom ocenić, które strony są popularne i często cytowane przez użytkowników. Strategia SEO umożliwia stopniowo zwiększać widoczność strony i osiągać coraz lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jakie są koszty doradztwa marketingowego?

Koszty doradztwa zależą od kilku czynników: doświadczenia, czasu poświęconego na konsultację czy zakresu i specyfiki branży. Czasami wydatek to kilka tysięcy złotych, a innym razem usługa może być liczona w dziesiątkach tysięcy. Pamiętaj, aby na początku współpracy ustalić, za co konkretnie płacisz i co otrzymasz w zamian. Tylko transparentne działanie w partnerskiej atmosferze i przy zaangażowaniu każdego z uczestników przyniesie oczekiwane rezultaty.

Zachęcamy do skorzystania z naszych konsultacji marketingowych. W sekcji kontakt znajdziesz różne sposoby, aby z nami porozmawiać. Napisz, jak możemy pomóc Twojej firmie.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu