We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni.
- Jak stworzyć unikalne i przekonujące UVP?
- Jak wykorzystać propozycję wartości do wyróżnienia się na rynku?
- Jak wdrożyć skuteczne UVP?
Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy!
Czym jest Unique Value Proposition (UVP)?
Unique Value Proposition to unikalna wartość oferty, co należy rozumieć jako konkretną korzyść, którą uzyska klient po kupieniu od Ciebie produktu lub usługi.
Praktycznie każda interakcja klienta z firmą powinna przynosić temu pierwszemu wartość. Zadaniem UVP jest wyróżnienie Twojej marki spośród konkurencji. W związku z tym „produkt szyty na miarę” czy „wysoka jakość w niskiej cenie” to banały, które nawet Ciebie nie przekonują, prawda? Skup się więc na poznaniu problemów i potrzeb swojej grupy docelowej, aby odpowiedzieć na kluczowe pytania klientów:
- Czy jesteś w stanie rozwiązać mój problem?
- Dlaczego powinienem wybrać Twoją firmę zamiast konkurencji?
Przykładem UVP może być Traficar. Jest to bardzo dobra opcja dla osób, które nie lubią jeździć komunikacją miejską, a jednocześnie nie mają własnego auta. Wypożyczenie samochodu na minuty to wygodny i elastyczny środek transportu, który zapewnia wygodne i szybkie przemieszczanie się w terenie.
5 korzyści, jakie zapewnia propozycja unikalnej wartości Twojej firmie
- Szybciej i skuteczniej wyróżnisz się na rynku.
- Będziesz bliżej swoich klientów.
- Twoje kampanie marketingowe będą skuteczniejsze.
- Zbudujesz tożsamość marki, która zapada w pamięć.
- Będziesz sprzedawać drożej.
Szybciej i skuteczniej wyróżnisz się na rynku
Wysoka jakość usług dzięki bogatemu doświadczeniu to często spotykane frazesy, które spotkasz w opisach firm, w zakładce „O nas”. Definiując unikalną propozycję wartości, spróbuj się wyróżnić, aby przyciągnąć uwagę klientów. Zrobisz to z dowolną branżą, np. usługami budowlanymi.
Podkreśl 2-letnią gwarancję na swoje usługi. Zapewnisz klientom poczucie bezpieczeństwa i zachęcisz ich do wyboru Twojego przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że dzięki UVP nie musisz konkurować ze wszystkimi firmami z branży w każdym obszarze. Skup się na przyciąganiu klientów z konkretnymi potrzebami.
Zwiększ skuteczność swoich kampanii marketingowych. Postaw na reklamę w Google Ads.
Będziesz bliżej swoich klientów
Dostosowanie UVP do konkretnej grupy docelowej jest bardzo istotne, ponieważ chęć sprzedawania wszystkim sprawi, że nie trafisz do nikogo. Stwórz buyer personę, dzięki której lepiej zrozumiesz problemy, potrzeby i obawy potencjalnych klientów. Dzięki temu skuteczniej do nich dotrzesz, a przy tym będziesz elastycznie reagować na zmieniające się warunki rynkowe.
Warto pamiętać, że posługiwanie się odpowiednim językiem, pomoże Ci wyeliminować barierę wiedzy u odbiorców. Ponadto uprościsz komunikację z potencjalnymi klientami, co zachęci ich do większej aktywności i pomoże w budowaniu zaufania.
Twoje kampanie marketingowe będą skuteczniejsze
Mając wiedzę o klientach i mówiąc ich językiem, zyskujesz przewagę nad swoją konkurencją. Co więcej, ułatwia to dopasowanie działań marketingowych, pomaga skupić się na optymalizacji konwersji i umożliwia uniknięcie marnowania zasobów na nietrafione kampanie. Zebrane informacje pomagają trafić do potencjalnych klientów, u których istnieje realne prawdopodobieństwo zakupu.
Zbudujesz tożsamość marki, która zapada w pamięć
Łatwiej zapamiętać firmę, która przyciąga uwagę swoją unikalną propozycją wartości. W związku z tym UVP może być czynnikiem, który decyduje o tym, czy marka jest powszechnie znana, czy raczej pozostaje w cieniu. W gąszczu komunikatów ważne jest wyróżnienie się, które pomoże zatrzymać uwagę użytkowników na Twojej marce.
Określone UVP firmy ułatwia polecanie usług i produktów Twojej firmy innym klientom. Pozytywne opinie w social mediach i rekomendacje pomogą Ci w budowaniu i zacieśnieniu więzi z klientami. Jest to forma bezpłatnego marketingu i wsparcia obsługi klienta.
Będziesz sprzedawać drożej
Unikalna propozycja wartości to szansa, aby nie konkurować wyłącznie ceną. Twój produkt lub usługa mogą wyróżniać się na tle konkurencji w inny sposób. Choćby w taki, że spełniają unikalną potrzebę, której nie zaspokaja nikt z konkurencji. Przykładem może być 20-letnia gwarancja na ochronę przed wilgocią w domu. Dzięki temu możesz utrzymać wartość swojej oferty i uniknąć konkurowania ceną.
Jak stworzyć UVP?
Mówi się, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. UVP nie będzie dla wszystkich klientów na rynku. Dzięki tej wiedzy wiesz, że należy się skupić na zrozumieniu grupy docelowej i ich potrzebach. Na tej podstawie określisz, co będzie miało dla nich wartość.
Podkreśl korzyści
Nie ograniczaj się wyłącznie do jednej oczywistej korzyści. Zastanów się, jakie są wszystkie potencjalne zalety swojej oferty. Takie ogólne, holistyczne spojrzenie pomaga odkryć wartości, które dotychczas nie były takie oczywiste.
Pomyśl o różnych wariantach UVP
UVP warto stworzyć w kilku wariantach, bazując na różnych wartościach. Następnie przetestuj każdą z opcji, aby określić, która najlepiej odpowiada potrzebom Twojej grupy docelowej.
Określ konkretne korzyści dla klientów
W branży IT wartością dla klienta może być większa wydajność sprzętu komputerowego. Korzyścią dla klienta może być także aplikacja, która zapewni użytkownikom większy komfort i szybkość działania. Wśród dóbr luksusowych liczy się sama marka. Dobrze o tym wiedzą np. Porsche czy Dior. Produkty z ich logo są pożądane na rynku.
W usługach istotne jest, aby dopasować je do potrzeb klienta. Przydają się case study z realizacją i konkretnymi wynikami. Dzięki temu potencjalny klient może przekonać się o wartości Twojej oferty.
Czym się charakteryzuje unikalna propozycja wartości w produkcie?
Unikalność propozycji wartości to priorytet, który najlepiej komunikować na każdym etapie oferty. Już sam nagłówek powinien prezentować korzyści, jakie zapewnia produkt. Następnie krótki opis ze wskazaniem dla kogo jest przeznaczony i w jaki sposób może być użyteczny dla klienta. W przypadku, gdy produkt zapewnia także inne korzyści, warto o nich wspomnieć, aby wzmocnić siłę przekazu. Jeśli to możliwe dodaj element graficzny, który podkreśli UVP.
Unique Value Proposition powinno być proste i zrozumiałe dla klientów. Ma ono za zadanie wyróżnić ofertę, a przy tym wyjaśnić, dlaczego Twój produkt lub usługa są lepsze od konkurencji. Nie owijaj w bawełnę, tylko jasno komunikuj korzyści, jakie zyska klient, jeśli zdecyduje się na współpracę z Twoją firmą.
Przykłady propozycji wartości
Zalando oferuje produkty ponad 1500 marek modowych, co już wyróżnia firmę. Zapewnia to klientom szeroki wybór i brak kolejek do przymierzalni. No właśnie, brak możliwości przymierzenia ubrań to problem, który powstrzymuje wiele osób przed zakupem. Zalando poradziło sobie z nim, zapewniając klientom darmowe zwroty aż do 100 dni!
Duolingo to przykład, że UVP obecne jest w branży nauki języków obcych. Osoby, które chcą podszkolić swoje umiejętności językowe, często nie mają czasu lub motywacji. Aplikacja umożliwia naukę praktycznie wszędzie, a jednocześnie nagradza aktywnych użytkowników punktami i premiami, co motywuje do dalszej nauki. Wszystko to bez książek, prac domowych i słownika.
Revolut umożliwił płatności w ponad 150 walutach bez konieczności wymiany pieniędzy w kantorze. Łatwo wypłacisz pieniądze za granicą i unikniesz dodatkowych kosztów. Wartości te sprawiły, że obecnie aplikacja używana jest przez miliony osób na całym świecie.
Chcesz wiedzieć więcej? Konsultacje marketingowe pomogą lepiej zrozumieć grupę docelową, co ułatwi stworzenie buyer persony. Na tej podstawie powstanie UVP, które pomoże przyciągnąć klientów.
UVP w Twojej firmie
Unique Value Proposition powinno być zrozumiałe dla grupy docelowej i wyróżniać Twoją firmę na tle konkurencji. Dzięki temu będziesz bliżej swoich klientów, będziesz tworzyć skuteczniejsze kampanie marketingowe, zbudujesz tożsamość marki, a przy tym będziesz więcej zarabiać. Korzyści z UVP są niepodważalne, co sprawia, że to ważny element strategii marketingowej niemal każdej firmy. Jakie unikalne propozycje wartości ma Twoja firma?