Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

27 kwietnia 2024

Podsumowanie

Unikalna propozycja wartości to jasny komunikat dla Twoich potencjalnych klientów, który jednocześnie wyróżnia Cię na tle podobnych firm i wskazuje na konkretną korzyść, jaką zyska nabywca Twojego produktu i usługi. Poznaj inne korzyści i sprawdź, na co zwrócić uwagę projektując UVP.

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni.

  • Jak stworzyć unikalne i przekonujące UVP?
  • Jak wykorzystać propozycję wartości do wyróżnienia się na rynku?
  • Jak wdrożyć skuteczne UVP?

Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy!

Czym jest Unique Value Proposition (UVP)?

Unique Value Proposition to unikalna wartość oferty, co należy rozumieć jako konkretną korzyść, którą uzyska klient po kupieniu od Ciebie produktu lub usługi.

Praktycznie każda interakcja klienta z firmą powinna przynosić temu pierwszemu wartość. Zadaniem UVP jest wyróżnienie Twojej marki spośród konkurencji. W związku z tym „produkt szyty na miarę” czy „wysoka jakość w niskiej cenie” to banały, które nawet Ciebie nie przekonują, prawda? Skup się więc na poznaniu problemów i potrzeb swojej grupy docelowej, aby odpowiedzieć na kluczowe pytania klientów:

  • Czy jesteś w stanie rozwiązać mój problem?
  • Dlaczego powinienem wybrać Twoją firmę zamiast konkurencji?

Przykładem UVP może być Traficar. Jest to bardzo dobra opcja dla osób, które nie lubią jeździć komunikacją miejską, a jednocześnie nie mają własnego auta. Wypożyczenie samochodu na minuty to wygodny i elastyczny środek transportu, który zapewnia wygodne i szybkie przemieszczanie się w terenie.

5 korzyści, jakie zapewnia propozycja unikalnej wartości Twojej firmie

  1. Szybciej i skuteczniej wyróżnisz się na rynku.
  2. Będziesz bliżej swoich klientów.
  3. Twoje kampanie marketingowe będą skuteczniejsze.
  4. Zbudujesz  tożsamość marki, która zapada w pamięć.
  5. Będziesz sprzedawać drożej.

Szybciej i skuteczniej wyróżnisz się na rynku

Wysoka jakość usług dzięki bogatemu doświadczeniu to często spotykane frazesy, które spotkasz w opisach firm, w zakładce „O nas”. Definiując unikalną propozycję wartości, spróbuj się wyróżnić, aby przyciągnąć uwagę klientów. Zrobisz to z dowolną branżą, np. usługami budowlanymi. 

Podkreśl 2-letnią gwarancję na swoje usługi. Zapewnisz klientom poczucie bezpieczeństwa i zachęcisz ich do wyboru Twojego przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że dzięki UVP nie musisz konkurować ze wszystkimi firmami z branży w każdym obszarze. Skup się na przyciąganiu klientów z konkretnymi potrzebami. 

Zwiększ skuteczność swoich kampanii marketingowych. Postaw na reklamę w Google Ads.

Będziesz bliżej swoich klientów

Dostosowanie UVP do konkretnej grupy docelowej jest bardzo istotne, ponieważ chęć sprzedawania wszystkim sprawi, że nie trafisz do nikogo. Stwórz buyer personę, dzięki której lepiej zrozumiesz problemy, potrzeby i obawy potencjalnych klientów. Dzięki temu skuteczniej do nich dotrzesz, a przy tym będziesz elastycznie reagować na zmieniające się warunki rynkowe.

Warto pamiętać, że posługiwanie się odpowiednim językiem, pomoże Ci wyeliminować barierę wiedzy u odbiorców. Ponadto uprościsz komunikację z potencjalnymi klientami, co zachęci ich do większej aktywności i pomoże w budowaniu zaufania.

Twoje kampanie marketingowe będą skuteczniejsze

Mając wiedzę o klientach i mówiąc ich językiem, zyskujesz przewagę nad swoją konkurencją. Co więcej, ułatwia to dopasowanie działań marketingowych, pomaga skupić się na optymalizacji konwersji i umożliwia uniknięcie marnowania zasobów na nietrafione kampanie. Zebrane informacje pomagają trafić do potencjalnych klientów, u których istnieje realne prawdopodobieństwo zakupu.

Zbudujesz  tożsamość marki, która zapada w pamięć

Łatwiej zapamiętać firmę, która przyciąga uwagę swoją unikalną propozycją wartości. W związku z tym UVP może być czynnikiem, który decyduje o tym, czy marka jest powszechnie znana, czy raczej pozostaje w cieniu. W gąszczu komunikatów ważne jest wyróżnienie się, które pomoże zatrzymać uwagę użytkowników na Twojej marce.

Określone UVP firmy ułatwia polecanie usług i produktów Twojej firmy innym klientom. Pozytywne opinie w social mediach i rekomendacje pomogą Ci w budowaniu i zacieśnieniu więzi z klientami. Jest to forma bezpłatnego marketingu i wsparcia obsługi klienta.

Będziesz sprzedawać drożej

Unikalna propozycja wartości to szansa, aby nie konkurować wyłącznie ceną. Twój produkt lub usługa mogą wyróżniać się na tle konkurencji w inny sposób. Choćby w taki, że spełniają unikalną potrzebę, której nie zaspokaja nikt z konkurencji. Przykładem może być 20-letnia gwarancja na ochronę przed wilgocią w domu. Dzięki temu możesz utrzymać wartość swojej oferty i uniknąć konkurowania ceną.

Jak stworzyć UVP?

Mówi się, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. UVP nie będzie dla wszystkich klientów na rynku. Dzięki tej wiedzy wiesz, że należy się skupić na zrozumieniu grupy docelowej i ich potrzebach. Na tej podstawie określisz, co będzie miało dla nich wartość.

Podkreśl korzyści

Nie ograniczaj się wyłącznie do jednej oczywistej korzyści. Zastanów się, jakie są wszystkie potencjalne zalety swojej oferty. Takie ogólne, holistyczne spojrzenie pomaga odkryć wartości, które dotychczas nie były takie oczywiste.

Pomyśl o różnych wariantach UVP

UVP warto stworzyć w kilku wariantach, bazując na różnych wartościach. Następnie przetestuj każdą z opcji, aby określić, która najlepiej odpowiada potrzebom Twojej grupy docelowej.

Określ konkretne korzyści dla klientów

W branży IT wartością dla klienta może być większa wydajność sprzętu komputerowego. Korzyścią dla klienta może być także aplikacja, która zapewni użytkownikom większy komfort i szybkość działania. Wśród dóbr luksusowych liczy się sama marka. Dobrze o tym wiedzą np. Porsche czy Dior. Produkty z ich logo są pożądane na rynku. 

W usługach istotne jest, aby dopasować je do potrzeb klienta. Przydają się case study z realizacją i konkretnymi wynikami. Dzięki temu potencjalny klient może przekonać się o wartości Twojej oferty.

Czym się charakteryzuje unikalna propozycja wartości w produkcie?

Unikalność propozycji wartości to priorytet, który najlepiej komunikować na każdym etapie oferty. Już sam nagłówek powinien prezentować korzyści, jakie zapewnia produkt. Następnie krótki opis ze wskazaniem dla kogo jest przeznaczony i w jaki sposób może być użyteczny dla klienta. W przypadku, gdy produkt zapewnia także inne korzyści, warto o nich wspomnieć, aby wzmocnić siłę przekazu. Jeśli to możliwe dodaj element graficzny, który podkreśli UVP.

Unique Value Proposition powinno być proste i zrozumiałe dla klientów. Ma ono za zadanie wyróżnić ofertę, a przy tym wyjaśnić, dlaczego Twój produkt lub usługa są lepsze od konkurencji. Nie owijaj w bawełnę, tylko jasno komunikuj korzyści, jakie zyska klient, jeśli zdecyduje się na współpracę z Twoją firmą.

Przykłady propozycji wartości

Zalando oferuje produkty ponad 1500 marek modowych, co już wyróżnia firmę. Zapewnia to klientom szeroki wybór i brak kolejek do przymierzalni. No właśnie, brak możliwości przymierzenia ubrań to problem, który powstrzymuje wiele osób przed zakupem. Zalando poradziło sobie z nim, zapewniając klientom darmowe zwroty aż do 100 dni!

Duolingo to przykład, że UVP obecne jest w branży nauki języków obcych. Osoby, które chcą podszkolić swoje umiejętności językowe, często nie mają czasu lub motywacji. Aplikacja umożliwia naukę praktycznie wszędzie, a jednocześnie nagradza aktywnych użytkowników punktami i premiami, co motywuje do dalszej nauki. Wszystko to bez książek, prac domowych i słownika.

Revolut umożliwił płatności w ponad 150 walutach bez konieczności wymiany pieniędzy w kantorze. Łatwo wypłacisz pieniądze za granicą i unikniesz dodatkowych kosztów. Wartości te sprawiły, że obecnie aplikacja używana jest przez miliony osób na całym świecie.

Chcesz wiedzieć więcej? Konsultacje marketingowe pomogą lepiej zrozumieć grupę docelową, co ułatwi stworzenie buyer persony. Na tej podstawie powstanie UVP, które pomoże przyciągnąć klientów.

UVP w Twojej firmie

Unique Value Proposition powinno być zrozumiałe dla grupy docelowej i wyróżniać Twoją firmę na tle konkurencji. Dzięki temu będziesz bliżej swoich klientów, będziesz tworzyć skuteczniejsze kampanie marketingowe, zbudujesz tożsamość marki, a przy tym będziesz więcej zarabiać. Korzyści z UVP są niepodważalne, co sprawia, że to ważny element strategii marketingowej niemal każdej firmy. Jakie unikalne propozycje wartości ma Twoja firma?

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu