Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

15 kwietnia 2024

Podsumowanie

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy.

Przystawka: Amazon umie w komunikację

W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy się na jednym z fundamentów, czyli Tone of voice i powiemy, jak go wypracować w Twojej firmie. Zanim do tego przejdziemy, zerknij na słowa właściciela największego sklepu e-commerce na świecie.

głos marki

Jeff Bezos, założyciel Amazona, uważa, że „marka to coś, co ludzie mówią o Tobie, kiedy nie ma Cię w pokoju”. Można to zrozumieć w taki sposób, że markę tworzą głównie skojarzenia klientów dotyczące Twojego brandu. Narzędziem, które pomaga w tworzeniu tych skojarzeń, jest właśnie Tone of voice.

Przeczytaj także: Czym jest plan marketingowy i dlaczego firmy go potrzebują?

Czym jest Tone of Voice marki?

W najprostszym ujęciu, Tone of Voice (ToV/tonality) to sposób, w jaki firma komunikuje się ze swoimi odbiorcami. Dotyczy to zarówno słowa pisanego, jak i języka mówionego, który słyszą klienci np. w podcastach czy video.

Spójny język i ton komunikacji (tzw. brand voice) są kluczowe dla budowania wizerunku firmy. Powinny być spójne we wszystkich punktach styku z klientem i przekazywać jej wartości i wizję. O tym, czy odbiorcy identyfikują się z firmą i akceptują jej tożsamość, zależy w znacznym, stopniu od tego, jakim językiem i tonem się ona posługuje.


Ciekawostka

Z badań Semrush wynika, że 68% konsumentów deklaruje, że jest dla nich ważne, aby kupować produkty i usługi od firmy, której ufają.


Jak stworzyć Tone of voice, który polubią Twoi klienci?

Planowanie komunikatów to nie widzimisię zarządu lub przypadek. Punktem wyjścia są w tym wypadku konkretne analizy. Zanim przystąpisz do działania, warto przemyśleć i przetestować poniższe kwestie.

Jakimi wartościami kieruje się Twój biznes? Strategia komunikacji marki

Każda marka jest jakaś. Jest to mieszanka m.in. wyznawanych wartości, kultury organizacyjnej czy cech produktów. Do tego grona zalicza się także brand purpose, czyli tzw. wyższy cel (niematerialny), który marka chce zrealizować. Brzmi poważnie, prawda? Ponadto wspomniane wartości powinny być dopasowane do tego, czego oczekują i potrzebują klienci.

tone of voice

Przy pracach nad Tone of voice powyższy etap strategii marketingowej powinien być już opracowany. ToV jest jej ważnym elementem, a więc powinien wynikać z założeń strategii. Ponadto ma odpowiadać na określone wartości i złożone klientom obietnice.

Dostosuj ToV do potrzeb, oczekiwań i wartości grupy docelowej

Kolejnym ważnym elementem na etapie strategii jest zrozumienie swojej grupy docelowej. Konkretnie chodzi o wgląd w jej zachowania i motywacje. Nie wystarczą do tego typowe dane demograficzne. Potrzebne jest przeprowadzenie analizy psychograficznej i behawioralnej. Dzięki nim lepiej zrozumiesz, co naprawdę kieruje działaniami konsumentów.

Poznanie wartości, oczekiwań, celów i potrzeb pozwoli „zajrzeć w myśli klientów”, a to jest kluczowe dla skutecznej komunikacji. Ułatwi Ci to znalezienie istotnych punktów i umożliwi oddziaływanie na odbiorców taki sposób, który najbardziej trafia w ich potrzeby i emocje. 

[Nasza oferta] Zwiększ skuteczność kampanii reklamowych w Google Ads.

Sprawdź, w jaki sposób komunikuje się Twoja konkurencja

Jednym z następnych etapów w tworzeniu Tone of voice jest analiza komunikacji konkurencji. Istotne jest, aby zrozumieć, co i w jakiej formie oferuje ona Twojej grupie docelowej. Dowiedz się, jakie strategie komunikacji stosują i jakimi kanałami docierają do odbiorców.

ToV; tone of voice marki

Zrozumienie ruchów konkurencji ułatwi Ci na wypracowanie własnych przewag. Jednocześnie to dobry sposób, aby uniknąć marnowania zasobów na powtarzanie już znanych rozwiązań. Analiza konkurencji to część strategii, ale nie można jej pominąć przy tworzeniu kompletnego poradnika dotyczącego ToV.

Wizualny ton marki – przykład

Old Spice to marka, która przez pewien czas przechodziła kryzys wizerunkowy. Sięgali po nią bardziej doświadczeniu użytkownicy, a młodsi klienci praktycznie nie znali tego produktu. Do czasu, aż Old Spice wróciło z nowym pomysłem na markę. 

Podstawowe wartości brandu zostały i nadal skupiają się one wokół uwodzicielskiej męskości, ale tym razem pokazanej w bardziej żartobliwy sposób. Obecnie reklamy są pełne humoru, dystansu i nieformalności, a to sprawia, że komunikaty łatwo zapadają w pamięć, np. siedzę na koniu i siedzę na koniu tyłem.

Efektem nowego podejścia jest wyróżnienie się na tle konkurencji. Co więcej, dzięki kampaniom marka może liczyć na liczne reakcji i debaty wśród odbiorców, głównie w social mediach.

Przeczytaj także: Zadania zarządzania marketingowego. Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców.

tone of voice Twojej marki; ToV

Dobry Tone of voice, czyli jaki?

Komunikacja marki powinna mieć kilka kluczowych cech, aby przynosiła pożądane korzyści. Jednak w sytuacji, gdy ustalone zasady nie będą konsekwentnie stosowane, to u odbiorców mogą pojawić się wątpliwości. Prowadzi to do niejasnego wizerunku i braku spójności. W związku z tym ważne jest, aby ton komunikacji był:

  • autentyczny;
  • oryginalny;
  • spójny.

Pamiętaj, aby każdy kontakt marki z klientem spełniał powyższe cechy.

Autentyczny Tone of voice

Tone of voice powinien odzwierciedlać prawdziwe wartości i tożsamość marki. Pomyśl o tym, jak o relacji z prawdziwą osobą. Gdy ktoś coś Ci obieca, a później okaże się, że Cię okłamał, to najpewniej czujesz złość, zawód i tracisz do takiej osoby zaufanie.

Z markami jest bardzo podobnie. Jeśli w swojej komunikacji prezentujesz się inaczej, niż to jest w rzeczywistości, to ryzykujesz utratę zaufania swoich klientów. W związku z tym istotne jest, żeby komunikacja była autentyczna i szczera, a przy tym odpowiadała rzeczywistym wartościom i cechom marki.

Wypracuj unikalny ton głosu marki

Wartościowy, a przy tym oryginalny Tone of voice zapewnia marce niepowtarzalny charakter. Pomaga to firmom przede wszystkim w wypracowaniu przewagi konkurencyjnej. Ważna jest treść przekazu, ale także sposób jej wyrażania.

Wyjątkowy ton głosu marki:

  • przyciąga uwagę;
  • wzmacnia więź z odbiorcami;
  • buduje rozpoznawalność.

Połączenie wszystkich trzech tych składników sprawia, że dla odbiorców komunikacja z marką się autentycznym doświadczeniem. Pozwala to na przekazywanie informacji, ale także budowanie trwałego odczucia w stosunku do marki, które wyróżnia ją na tle konkurencji. 

Pamiętaj! Oryginalność powinna być zgodna z tożsamością marki i potrzebami odbiorców. Wgląd w grupę docelową umożliwi Ci stworzenie świeżego przekazu, który porwie serca klientów i dotrze do ich umysłów raz portfeli. Potrzebujesz wsparcia? Umów się na konsultacje marketingowe.

Tone of voice marki; tone of voice

Spójny język marki 

Wyobraź sobie, że rozmawiasz ze swoim przyjacielem w sposób bezpośredni i swobodny. Nagle Twój rozmówca staje się zdystansowany, zimny i wyjeżdża z tekstem „sprawdź te 5 powodów, dlaczego XYZ”. Pomyślisz, że jest jakiś nienormalny. W komunikacji marki dialog z klientem także powinien być spójny.

Nie oznacza to, że musisz rezygnować z elastyczności. Tone of voice to zestaw wytycznych, którymi możesz dowolnie żonglować w zależności od kanału komunikacji i jednocześnie zachowując przy tym swój charakter.

Niezależnie od tego, czy przygotowujesz treści na stronę internetową, do e-sklepu, prowadzisz kampanię reklamową, czy prezentujesz ofertę, istotne jest, aby przekaz marki był zrozumiały i jasny dla odbiorców.

Kluczowe elementy, czyli jak określić Tone of voice Twojej firmy

W kontekście przykładu z poprzedniego akapitu ta informacja może zabrzmieć sarkastycznie. Ale jestę hardcorem i spróbujemy z tego wybrnąć. Projektując ToV warto skupić się na pięciu elementach.

  1. Określenie misji marki i grupy docelowej – tego rodzaju informacje pojawiły się już we wcześniejszych częściach strategii. Nawet jeśli, to warto je powtórzyć w tym miejscu. Zastanów się, co jest sercem Twojej firmy, swojego rodzaju rdzeniem, co chcesz przekazać i kto jest Twoim docelowym klientem. Znalezienie odpowiedzi na te pytania pomoże Ci dopasować ton i głos marki do jej celów i oczekiwań odbiorców.
  2. Zdefiniowanie cech charakterystycznych Tone of voice – pomyśl o przymiotnikach, które dobrze oddadzą charakter marki, np. przyjacielski, zabawny, silny. Wybierz kilka cech, które wyrażą unikalność marki. Następnie skonkretyzuj je przykładami i używaj w komunikacji – „dwa Żubry i spokój”.
  3. Ustal różnorodności tonu komunikacji – ton należy dostosować do kontekstu, emocji i określonych sytuacji. Określ różne style, np. formalny, entuzjastyczny, zabawny, a następnie osadź je w realiach i podaj jako przykład zastosowania, np. w social mediach lub komunikacji e-mailowej.
  4. Stwórz listy zasad i zakazów – jest to must have do utrzymania konwersji i unikania błędów. W tym obszarze pojawiają się wskazania gramatyczne, stylistyczne, interpunkcyjne, słownictwo, zabiegi retoryczne i inne aspekty komunikacji. Warto wzbogacić ten fragment o przykłady, co ułatwi zrozumienie i nada kontekst pracownikom odpowiedzialnym za komunikację.
  5. Pokaż praktyczne przykłady Tone of voice – znajdź fragmenty komunikacji, w których znaleźć można zastosowanie wspomnianych elementów przygotowanego Tone of voice w praktyce.

Dwie marki w tej samej branży i z tą samą mogą mieć zupełnie skrajny Tone of voice. Nie udawaj, bo stracisz zaufanie. Dopasuj komunikację do charakteru swojego brandu. Lepiej, żeby ktoś polubił go za to, jaki jest naprawdę, niż znienawidził za oszustwo. Jeśli ToV będzie dostosowany do grupy docelowej, możesz liczyć na zauważalny wzrost zainteresowania Twoją marką.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu