Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

24 kwietnia 2024

Podsumowanie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i wielokrotnie konwertować.

Recykling treści – na czym polega ponowne wykorzystani treści?

Recykling treści to ponowne wykorzystywanie istniejących materiałów lub treści. Nie oznacza to jednak, że masz ponownie publikować ten sam materiał lub kopiować teksty z innych źródeł. Takie działania mogą Ci nawet zaszkodzić. Google eliminuje duplikowane treści, co wiąże się z tym, że są one gorzej widoczne w wynikach wyszukiwania.

Jak efektywnie używać recyklingu?

Celem recyklingu contentu jest stworzenie nowej wartości dla odbiorców. Polega to na dostosowaniu istniejących materiałów do nowych formatów. Pomoże to Twojej firmie poszerzyć zasięgi i wydłużyć przydatność treści. To także metoda na dotarcie do nowych grup odbiorców, które preferują określony sposób konsumpcji treści.


Czy wiesz, że…?

Najlepiej tworzyć treści uniwersalne, czyli tzw. evergreen content, które odpowiadają na konkretne pytania użytkowników i się nie starzeją. Przykładem może być odp. na pytanie „Jak ugotować pomidorówkę?”, „Co to jest sprzęgło?” i „Co to jest newletter?”. Dzięki temu, że treści są stale aktualnie, tak jak puszka aluminiowa mogą być wiele razy prezentowane społeczności zebranej wokół Twojej firmy/marki.

Ponowne wykorzystanie treści a EKO oszczędności

Recykling treści zapewnia oszczędność czasu i zasobów. Brakuje Ci pomysłów na treści? Stwórz kreatywne materiały na bazie już istniejących treści. Przy pracy nad nowymi formatami mogą pojawić się także nowe pomysły. Zanotuj je i wykorzystaj w przyszłości. 

Recykling uwalnia Cię od ciągłego tworzenia nowych materiałów od zera. Pamiętaj jednak, że odzyskane treści najlepiej dopasować do danego medium. W ten sposób zyskasz uwagę potencjalnych klientów, którzy konsumują danego rodzaju treści. Innego menu oczekują użytkownicy mediów społecznościowych, a innego fani podcastów. 

Chcesz uwolnić zamrożone zasoby content marketingu w Twojej firmie? Się robi!

Jakie korzyści dla firmy zapewnia recykling treści?

  • Sposób na dotarcie do nowych odbiorców – jeśli celujesz do osób, które lubią reelsy (Instagram), rolk (Facebook) i i shorty (YouTube), czyli krótkie filmiki w mediach społecznościowych, to masz około minuty, aby przykuć uwagę. Jeśli ją zdobędziesz, to zwiększasz szansę, że przekierujesz użytkownika do bardziej obszernego materiału i doprowadzisz go do konwersji. 
  • Oszczędność zasobów i czasu – nie tworzysz treści od zera. Korzystasz z efektów wcześniej zebranych danych. Często wystarczy dostosować treść, np. pokazać w rolce problemy, jedno z rozwiązań lub najważniejszy cytat, aby przejść bezpośrednio do prezentacji wartości i sprzedaży.
  • Zwiększenie aktywności odbiorców – to jest ten etap, gdzie kształtujesz treść na nowo, tak, aby wpasować się w dane medium.
  • Poprawa widoczności – Google lubi świeże treści. Aktualizacja istniejących materiałów to puszczenie oczka do robotów wyszukiwarki. Jednocześnie to okazja, aby przypomnieć dotychczasowym użytkownikom o wartościowych informacjach na firmowym blogu. Materiały mogą także dotrzeć do osób, które jeszcze nie znają i nie obserwują Twojej marki w mediach społecznościowych.
  • Spójna komunikacja marki – inna forma prezentacji treści nie musi oznaczać, że masz rezygnować z Tone of voice, jaki dotychczas prowadzisz. Wręcz przeciwnie, zachowaj go. W ten sposób w każdym punkcie styku klienta z firmą zachowasz spójny przekaz.
  • Wsparcie sprzedaży – treści możesz wykorzystać na różnych etapach ścieżki zakupowej, co pozwoli Ci przyspieszyć i zwiększyć proces konwersji (sprzedaży).

Recykling treści poprawi efektywność zarządzania zasobami, oszczędzi czas i koszty. Dodatkowo warto pamiętać o stosowaniu zasad SEO. Z pomocą przychodzą także reklamy Google Ads i na Facebooku. Dzięki nim zwiększysz siłę rażenia działań marketingowych firmy.

Sposoby ponownego wykorzystywania treści

Treści są modyfikowane najczęściej na dwa sposoby: poprzez aktualizację i zmianę dotychczasowego formatu na inny. Te metody są skuteczną strategią w ramach content marketingu w Twojej firmie.

Sposoby ponownego wykorzystania treści:

  • aktualizacja istniejącego tekstu, np. poprzez podmianę danych i jego rozbudowanie;
  • zmiana formy prezentacji tekstu, np. pozbycie się ściany tekstu na korzyść krótkich akapitów z nagłówkami;
  • wykorzystanie danych z artykułu do stworzenia infografiki;
  • stworzenie produktu na bazie zebranej wiedzy – Przemek Gerschmann publikuje w sieci za darmo artykuły blogowe, które następnie zbiera i „zamyka” w formie papierowej, a następnie sprzedaje w postaci książek;
  • nagranie wideo na bazie zebranego artykułu;
  • stworzenie spotkania na żywo dla osób zainteresowanych tematyką danego artykułu;
  • zorganizowanie podcastu na bazie istniejących artykułów i np. rozmowy z ekspertami;
  • e-book stworzony z wpisów na blogu;
  • poradnik z serii artykułów blogowych, który możesz dołączać za darmo do każdej rejestracji konta – wszyscy lubimy prezenty.

Czy to wystarczy? No właśnie nie.

Aktualizacja i konwersja treści to nie wszystko. Sprawdź statystyki

Przyjemnie wrócić do artykułów, które cieszyły się dużą popularnością, szczególnie jeśli wyszły spod Twojego pióra. Emocje są ważne, ale używaj ich tam, gdzie są liczby. Innymi słowy, nie wybieraj artykułów przypadkowo. Sprawdź w Google Analytics, które treści są najchętniej czytane przez użytkowników. Zwiększy to Twoje szanse, że zaktualizowany materiał lub w zmienionej formie trafi na podatny grunt, tzn. będzie klikany/oglądany przez dużą grupę użytkowników.

Przyda się także monitoring trendów, który pomoże Ci znaleźć falę, na którą możesz wskoczyć i surfować. Z kolei aktualizacja treści w programach typu Surfer czy Contadu, dzięki którym uzupełnisz słowa kluczowe i poprawisz widoczność istniejących treści. Pomoże to w zwiększeniu ruchu na stronie i ma szansę przebić się do szerszego grona odbiorców.


Przykład

Odświeżenie informacji na temat fotowoltaiki, pomp ciepła i magazynów energii na miesiąc przed uruchomieniem wsparcia rządowego, może pomóc dotrzeć Ci do różnych grup odbiorców, czyli potencjalnych kupujących.

Najczęstsze błędy przy recyklingu treści

  1. Niedostosowanie formatu do danego kanału komunikacji – dzieje się tak, gdy np. próbujesz upchać artykuł do wpisu na Facebooku. Ograniczenia Ci to uniemożliwią, ale zbyt długa treść może zniechęcić użytkownika, który szybko przesunie palcem w poszukiwaniu innych materiałów.
  2. Brak redakcji – jeśli zbierasz artykuły do książki, to pozostawianie, np. zachęty do działania (CTA) z linkiem, którego na papierze nie będzie można kliknąć, daje poczucie przekopiowania treści 1:1, co może być źle odebrane.
  3. Brak analizy przetwarzanych materiałów – jeśli poświęcisz masę czasu na optymalizację tekstu, który w ogóle się nie klika, nie jest na czasie i istnieje mała szansa, że kogoś dane zagadnienie zainteresuje, to po prostu marnujesz zasoby. Rozejrzyj się za evergreen content, czyli treściami, które przyciągną klientów dzisiaj, ale również za kilka miesięcy i lat (przepis na pomidorówkę).
  4. Brak kontroli efektów działań – zmieniasz, ulepszasz, modyfikujesz, ale nie przekłada się to na ruch, ponieważ nie weryfikujesz rezultatów swoich działań. Testuj różne formaty, stosuj testy A/B i zbieraj dane, które metody przynoszą najlepsze rezultaty. Następnie zwiększaj swoją obecność w tych formatach, które cieszą się zainteresowaniem odbiorców.
  5. Brak systematyczności nie tylko Google, ale przede wszystkim użytkownicy, którzy obserwują Twoją aktywność, cenią sobie systematyczność. Lepiej regularnie publikować coś raz w tygodniu, np. newsletter, niż losowo publikować treści.

Recykling treści w Twojej firmie

Raz zainwestowane środki mogą przynosić zwroty przez bardzo długi czas. Dzieje się tak, gdy stosujesz recykling treści. Istniejące materiały możesz zaktualizować lub zmienić ich format, aby dotrzeć do odbiorców, którzy lubią otrzymywać informacje np. w postaci podcastów, krótkich filmików lub infografiki w social mediach.

Oszczędzasz czas na wymyślenie nowych tematów, tworzysz spójną komunikację we wszystkich punktach styku marki z klientami, wyżej pozycjonujesz się w wynikach wyszukiwania, co umożliwia zwiększenie zasięgu. Dzięki temu wartościowe treści pojawią się w dostosowanym formacie na różnych platformach, co pozwala dotrzeć do nowych klientów i zwiększyć konwersję. 

Jeśli nie masz czasu na analizę, aktualizację czy zmianę formatu, to nasz zespół marketerów rozwinie ten obszar w Twojej firmie, a Ty będziesz kontrolować wyniki. Pogadajmy, jak może wyglądać współpraca.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu