Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

7 elementów budowania marki e-commerce

11 kwietnia 2024

Podsumowanie

Jak stworzyć własną markę e-commerce? Na jakie działania warto zwrócić uwagę? Jak się komunikować i z kim? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym materiale. Pigułka informacji i prosty podział tekstu ułatwią Ci znalezienie najpotrzebniejszych informacji. Jeśli szukasz wsparcia, to nasi marketerzy są do Twojej dyspozycji.

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 mln osób. Oznacza to, że ponad 20 mln użytkowników, którzy kupują w internecie. 

7 elementów budowania marki

Chcesz kawałek tortu dla siebie? W dalszej części dowiesz się, jakie 7 elementów budowania marki e-commercie pomoże Ci zaistnieć w tym konkurencyjnym świecie.  Dowiesz się także, jakie są niezbędne elementy, aby odnieść sukces i co warto, żeby znalazło się w strategii marketingowej. Przejdźmy do konkretów.

7 elementów budowania marki e-commerce

  1. Określ i zapisz swoją misję.
  2. Przeprowadź analizę rynku i zdefiniuj grupę docelową.
  3. Przygotuj identyfikację wizualną.
  4. Zaplanuj strategię komunikacji.
  5. Zadbaj o marketing.
  6. Stwórz pozytywne doświadczenia zakupowe (UX).
  7. Zbuduj społeczność wokół marki.

1. Określ i zapisz swoją misję

Simon Sinek ma teorię, którą nazwał „Zacznij od dlaczego” (ang. Start With Why). Zakłada ona, że skuteczne marki zaczynają od zdefiniowania, dlaczego powstały i działają. Dopiero w kolejnym kroku informują o tym, co i jak robią.

  • Zatem dlaczego zamierzasz zbudować markę e-commerce?
  • Jakie są fundamentalne wartości Twojego biznesu?
  • W jaki sposób to, co robisz, sprawia, że świat stanie się lepszy?
  • Co chcesz osiągnąć i jakie potrzeby zaspokoi Twój produkt/usługa?

Po zdefiniowaniu misji firmy czas na komunikację marketingową. Swoje „dlaczego” prezentuj w treściach, w sklepie internetowym i w social mediach. Buduj emocjonalne więzi z klientami, gdyż skupienie się wyłącznie na funkcjach oferowanego asortymentu jest jałowe dla Twojego biznesu.

7 elementów budowania marki; misja firmy

Budowanie autentycznych relacji z klientami poprzez wspólne cele i wartości pomoże Ci stworzyć społeczność wokół brandu. Pamiętaj, że samo mówienie „jacy jesteśmy” to nie wszystko. Potrzebne są realne działania, które sprawią, że użytkownicy uwierzą Ci w to, co robisz. Pomoże Ci to przyciągnąć klientów i współpracowników, z którymi będziesz rozwijać firmę.

Pamiętaj! Misję firmy najlepiej zapisać. Może to być jedno krótkie zdanie. Ma ono potencjał marketingowy, ale nie zapomnij rozpisać, co konkretnie i w jaki sposób chcesz robić i jakimi wartościami się przy tym kierujesz.

2. Analiza rynku i zdefiniowanie grupy docelowej

Poznanie rynku, na którym chcesz sprzedawać to podwaliny do stworzenia i rozwijania świadomej oraz skutecznej strategii Twojego e-biznesu. Określ:

  • Kto jest Twoją grupą docelową?
  • Kim jest Twoja konkurencja?
  • Jakie trendy są w danej branży?
7 elementów budowania marki; grupa docelowa

Odpowiedzi na te pytania warto zadawać sobie na każdym etapie rozwoju firmy. Branża e-commerce jest silnie konkurencyjna, niektóre trendy zmieniają się na bieżąco, a konkurencja potrafi zaskoczyć nowościami. Warto więc trzymać rękę na pulsie.

Kim są Twoi klienci?

W sprzedaży musisz wiedzieć, kto jest Twoim klientem. Jasno określ, do kogo kierujesz swój produkt lub usługę. Nawet jeśli to coś uniwersalnego, to postaraj się znaleźć swoją niszę. Dowiedz się, co cenią i lubią potencjalni klienci, gdzie są obecni w sieci, a dzięki temu dopasujesz do nich odpowiednie kanały komunikacji, aby do nich dotrzeć.

Kim są Twoi konkurenci?

Warto wiedzieć, kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją. Postaraj się dotrzeć do informacji, w jaki sposób zaspokaja ona potrzeby klientów na to, co sprzedajesz. W ten sposób możesz przeprowadzić analizę SWAT konkurencji i dotrzeć do ich słabych stron i odnaleźć luki, które może wypełnić Twój produkt.

Jakie trendy są w danej branży?

Trendy powiązane są z sezonowością. Latem częściej sprzedają się baseny ogrodowe i leżaki niż gogle narciarskie lub sanki. Trendy mogą dotyczyć także zmian w obszarze rozwoju płatności w e-sklepach jak np. wprowadzenia BNPL – kup teraz, zapłać później. Dobrze wiedzieć, co w trawie piszczy i sprawnie reagować na zmiany. Niektóre działania możesz zaplanować z wyprzedzeniem.

3. Identyfikacja wizualna

Nazwa marki, logo czy dobrana kolorystyka to elementy identyfikacji wizualnej. Dzięki nim klienci są w stanie rozpoznać Twoją markę na rynku. Chyba nie potrzebujesz zbyt wiele czasu, aby znaleźć na sklepowej półce Coca-Colę, Snickersa czy makaron Lubella. 

7 elementów budowania marki; identyfikacja wizualna

Kompozycja tych kilku składników, o których napisaliśmy niżej, to kotwica w umyśle klienta. Gdy będzie on chciał kupić produkt z danego obszaru, to może on skojarzyć Twoją markę z produktem/usługą, której potrzebuje. Zwiększa to szansę na sprzedaż w Twoim e-sklepie.

Na identyfikację wizualną składają się:

  • nazwa;
  • logo;
  • czcionki;
  • kolorystyka;
  • język i styl;
  • projekt opakowania.

Co pewien czas warto odświeżyć identyfikację, aby firma nie sprawiała wrażenia „starej” i niezdolnej do realizacji współczesnych wyzwań i potrzeb klientów. Nawet tacy giganci jak Apple czy Pepsi, co pewien czas aktualizują ten obszar. Istnieją także wyjątki, a jednym z nich jest np. Coca-Cola.

Jak wymyślić nazwę marki?

Prosta w wymówieniu, łatwa do zapamiętania i ułatwiająca skojarzenie z produktem nazwa marki to prawdziwy skarb. Amazon, Allegro, BMW, Channel czy Rolex to tylko nieliczne przykłady. Sprawdź trzy wskazówki, jak zaprojektować nazwę marki.

3 wskazówki przy projektowaniu nazwy marki:

  1. Nazwa powinna być prosta w wymówieniu, łatwa do zapamiętania i odzwierciedlać Twoje produkty.
  2. Sprawdź, czy wybrana nazwa jest wolna i możesz z niej skorzystać. Czasami dobry pomysł jest już zajęty.
  3. Pomyśl o nazwie, która będzie pasować do zmieniającej się skali działalności i przyszłej oferty marki. Alternatywnie możesz ograniczyć się do wybranej usługi lub konkretnego produktu.

Warto „przetestować”, jak nazwa podoba się odbiorcom docelowym. Rodzice i bliscy znajomi najpewniej pochwalą Cię, ale jeśli nie są odbiorcami Twojej usługi/produktu, to tego rodzaju opinie są mało obiektywne. Skontaktuj się z przedstawicielami grupy docelowej, np. na forach internetowych i w social mediach.

Logo Twojej marki

Logo firmy powinien umieć namalować 6-latek:

  • nadgryzione jabłko (Apple);
  • gwiazda w kółku (Mercedes);
  • M (McDonald’s);
  • swoosh/łezka/płoza (Nike).

Na rynku są też bardziej zawiłe wzory, jak np. Chupa-Chups. Jednak przy tak złożonych projektach nikt nie oczekuje, żeby 6-latek malował jak autor logo, czyli Salvador Dali.

To w końcu jak? Ma być prosto czy może być coś bardziej skomplikowanego?

Logo powinno odzwierciedlać istotę i wartości marki. Dobrze, gdy jest proste i łatwe do zapamiętania. Ważna jest także unikalność, czytelność i kolorystyka. Elastyczność logo to też ważny element. Ta cecha sprawia, że łatwo dostosujesz je do różnych kontekstów i zastosowań, zachowując spójność. Zastanów się nad trwałością logo na zmieniające się trendy. 

Podobnie, jak w przypadku nazwy marki, również w tym obszarze warto przetestować, jak odebrane będzie logo przez grupę docelową. Babcia zawsze Ci powie, że przystojny z Ciebie kawaler, ale nie o to chodzi.

4. Strategia komunikacji marki

Marka to nie tylko chwytliwa nazwa i ładne logo. Sukces projektu zależy od strategii, z naciskiem na komunikację i przekaz marki.

7 elementów budowania marki; strategia komunikacji

Od lat firmy nie są tylko nadawcami komunikatów, ale także odbiorcami tych, które wysyłają im klienci i obserwatorzy. Pomaga to w budowaniu długotrwałych relacji z klientami.

Swoje przewagi i zalety produktów możesz komunikować na kilka sposobów:

  • Wyjątkowy produkt – Co wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji? Jednym razem może to być technologia lub surowce używane do produkcji, a innym razem funkcje, które, lepiej niż konkurencja, odpowiadają na potrzeby klientów.
  • Korzyści – Produkt lub usługa powinny zaspokajać potrzeby, lub rozwiązywać problemy klientów. Komunikuj się, używając konkretnych przykładów, np. stosowana przez nas tkanina zwiększa odporność na zabrudzenia o 30% w porównaniu do innych stosowanych materiałów używanych do szycia kurtek.
  • Storytelling – Ciekawe historie, jak te świąteczne od Allegro, angażują, a nawet wywołują w emocje. W ten sposób bardziej angażujesz użytkowników i budujesz z nimi silniejsze więzi.
  • Kreatywność – Pamiętaj o nowościach, które mogą wyróżnić Twoją markę i testuj nowe rozwiązania, które mogą usprawnić procesy biznesowe czy strategie marketingowe.
  • Doświadczenia zakupowe – Ma być wygodnie i estetycznie. Raczej nikt nie chciałby robić zakupów w zasyfiałej ruderze, Ty chcesz? Powiedz szczerze. Klienci są różni. Jedni machną na niedoskonałości, ale szkoda tracić tych, którzy preferują wygodne zakupy. Zadbaj o User Experience.

Strategia komunikacji marki jest turbo ważna, jeśli chcesz zdobywać nowych klientów i rosnąć. Pamiętaj, że to jeden z elementów szerszej strategii marketingu czy sprzedaży. Niemniej warto zadbać o ten obszar, ponieważ dzięki niemu możesz napędzać rozwój firmy.

5. Marketing w firmie e-commerce

„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oczka do dziewczyny po ciemku. Tylko my wiemy, że to robimy” – Stuart Henderson.

7 elementów budowania marki; strategia marketingowa

Coś w tym jest. Działania marketingowe są kluczowe do osiągnięcia sukcesu w biznesie, niezależnie na jakim jego etapie się znajduje. Strategia marketingowa może realnie zwiększyć przychody i poprawić widoczność swojej marki w Google poprzez działania SEO i reklamę. Kampanie marketingowe możesz realizować samodzielnie, zatrudnić do tego pracownika lub zlecić je naszej agencji. Przy okazji planowania działań marketingowych w e-commerce, warto także zwrócić uwagę na:

  • wartościowe i angażujące treści;
  • Social media;
  • SEO;
  • współpracę z influencerami;
  • e-mail marketing;
  • reklamy w Google;
  • reklamy na Facebooku.

Wartościowe treści pomagają klientom rozwiązać ich problemy. Czasami wystarczy krótki opis produktu z wyjaśnieniem zastosowania. Innym razem warto wzbogacić treść o zdjęcia, rysunki lub stworzyć krótki film wideo. Wsparte działaniami SEO i aktywnością w social media dotrą do grupy docelowej, co napędzi konwersję e-sklepu. 

Zaplanuj swoją strategię marketingową. Sprawdź także, jak wyróżnić się na tle konkurencji dzięki pozycjonowaniu. Przeczytaj także inne nasze artykuły na blogu, dzięki którym rozwiniesz swój biznes.

6. Doświadczenia zakupowe, czyli User Experience

Wchodzisz do sklepu, a tam na środku palety i ścisk w alejkach. Na półkach brakuje towaru, ceny nie są na swoich miejscach, a przy chłodziarce z rybami trwa walka o karpia. W takich warunkach trudno o komfortowe zakupy. Myślisz, że w e-sklepie nie może być bałaganu? Jasne, że może. To tak samo denerwuje, jak gdy stoisz w kolejce do kasy i ktoś sapie Ci do ucha z odległości 10 centymetrów. Daj żyć.

7 elementów budowania marki; UX

Jak zatem zbudować pozytywne doświadczenia zakupowe?

  • Zaufanie  – bądź uczciwy, miej jasną politykę reklamacji i zwrotów, zapewnij wiele metod płatności. Rób to, o czym mówisz, że robisz, a co określiłeś w misji firmy. Społeczna odpowiedzialność biznesu także buduje zaufanie wśród użytkowników i lokalnej społeczności. 
  • Wizerunek marki – estetyczne logo, prosta nazwa i wyróżniająca się identyfikacja wizualna to elementy, które reprezentują Twoją markę w różnych punktach styku z klientem. W każdym z nich użytkownik powinien mieć takie same, pozytywne wrażenia.
  • Obsługa klienta – rozwiązuj problemy i dostarczaj klientom tego, czego potrzebują. Szybki i sprawny serwis buduje pozytywny wizerunek firmy.
  • Jakość produktów – powtarzalna jakość produktów na określonym poziomie, to magnes dla klientów. Jeśli zapewnisz jakość, niezależnie od miejsca, gdzie klient kupuje Twój produkt, to będzie on po niego wracał, jak np. po Hot-Doga i kawę na Orlenie.
  • Dostawa – możliwie najszybciej jak to możliwe. Dobrze, gdy produkt dotrze do klienta następnego dnia lub zaraz po weekendzie.

Nasi marketerzy pomogą Ci we wspomnianych obszarach. Zadzwoń do nas lub zostaw kontakt, a oddzwonimy.

7. Społeczność wokół marki

Nie ma sprzedaży bez klientów. Nie ma zasięgów bez followersów. Do wszystkiego potrzebni są ludzie. Nie jesteś jednak dyktatorem, aby coś komuś kazać. O zaangażowanie i lojalność klientów trzeba zabiegać. Pomagają w tym:

  • transmisje na żywo;
  • programy lojalnościowe;
  • wartościowe treści dla użytkowników;
  • akcje marketingowe angażujące użytkowników;
  • promocja marki poprzez wymianę opinii użytkowników.
7 elementów budowania marki; społeczność

Zaangażowana społeczność to siła wielu marek e-commerce. Jeśli sam czujesz się związany z ludźmi i ich historiami, a nie wyłącznie logo i produktami, to powstaje autentyczna społeczność, która napędza rozwój firmy.

7 elementów budowania Twojego e-commerce

Powyższe informacje ułatwią Ci stworzenie swojego e-sklepu. Dzięki nim możesz uniknąć wielu błędów i planować nie tylko na etapie „jak zacząć”, ale także na innych etapach rozwoju firmy. Dzięki temu unikniesz kosztownych lekcji, ale wiedz, że np. przy zmianach, takowe mogą się pojawić. Nie przejmuj się, bo jak odpowiednio trafisz, zwróci Ci się z nawiązką.

W budowaniu własnego e-commerce pomóc Ci nasi marketerzy, którzy wesprą działania promocyjne marki, zaczynając od strategii, przez tone of voice, a na konwersji kończąc. Zachęcamy do rozmowy o możliwościach stworzenia lub rozwoju Twojego e-commerce. Idziesz po swoje? 

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu