Jeśli chcesz odnieść sukces biznesowy na Facebooku, nie obejdzie się bez założenia firmowego fanpage'a. Oczywiście musisz też wiedzieć, jak dobrze go prowadzić – jakie treści publikować, jak często, o czym informować odbiorców, a czego lepiej unikać. Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego poradnika. Jak skutecznie prowadzić fanpage na Facebooku? Czytaj dalej!
Czy Facebook to na pewno taki super pomysł?
No cóż – ten tekst nie ma Cię na siłę przekonywać, że Facebook jest niesamowity, świetny i w ogóle bez wad. Rzucimy jednak garścią statystyk, z których wnioski każdy powinien wyciągnąć sobie sam:
- 57% użytkowników deklaruje, że szeroko rozumiane media społecznościowe mają wpływ na ich proces zakupowy;
- 44% tych samych użytkowników stwierdziło, że Facebook oddziałuje na nich najmocniej;
- 39% użytkowników decyduje się na obserwowanie fanpage'y firmowych, by mieć większą szansę na otrzymanie ofert specjalnych;
- 26% użytkowników, którym wyświetlił się komunikat reklamowy, zdecydowało się dokonać zakupu produktu lub usługi.
Co jeszcze byśmy dorzucili? Na całym świecie są blisko 3 miliardy aktywnych użytkowników Facebooka, przy czym codziennie zaglądają na niego prawie 2 miliardy osób (dane z września 2021 r.). W Polsce z kolei korzysta z niego łącznie prawie 18 mln osób (dane z marca 2022 roku). Jest to liczba mniejsza niż rok wcześniej, choć i tak ta "migracja" z Facebooka nie była tak pokaźnych rozmiarów, jak przewidywali to niektórzy specjaliści, wieszczący jego koniec.
Przy takiej liczbie użytkowników możliwości wydają się wręcz nieograniczone. Facebook w rozumieniu firmowym i biznesowym to doskonałe medium reklamowe, które pomaga w kształtowaniu i wzmacnianiu wizerunku firmy, obsłudze klientów (tych stałych i tych nowych), nakręcaniu działań związanych ze sprzedażą, a także rekrutacją nowych pracowników. Nawet jeśli czujesz jakieś opory przed popularnym Fejsem, warto dać mu szansę i w pełni wykorzystać jego potencjał marketingowy. Zaufaj nam na słowo – nie pożałujesz :).
Trzeba jeszcze podkreślić, że na FB dostępne są 2 rodzaje profili zbiorowych, czyli grupa dyskusyjna oraz fanpage. Pierwsza opcja umożliwia komunikację między osobami, które łączy np. hobby, miejsce zamieszkania (powiat, miasto, dzielnica) czy wykonywany zawód (mechanik samochodowy, grafik, ekspedient w sklepie itd.). Ten wspólny pierwiastek może być o dowolnym charakterze – tutaj właściwie nie ma żadnych ograniczeń. Ciebie jako właściciela firmy interesuje oczywiście opcja druga, czyli strona na Facebooku i to jej poświęcimy całą uwagę.
Jak założyć fanpage na Facebooku?
Nie wiesz, jak założyć firmowy profil na Facebooku? Nie martw się, to akurat najmniej skomplikowana czynność. Cały proces zamyka się w kilku szybkich krokach, które opisujemy poniżej:
- Po wejściu na Facebooka wybierz opcję "Utwórz stronę dla gwiazdy, marki lub firmy".
- Wybierz opcję "Firma lub marka" i kliknij przycisk "Rozpocznij".
- Utwórz nowe konto lub zaloguj się przy użyciu konta prywatnego (nie martw się, nikt z oglądających Twój fanpage nie będzie widział, że jesteś jego właścicielem).
- Wpisz nazwę, pod którą będzie widniała Twoja strona na Facebooku.
- Określ kategorie, które precyzyjnie opisują rodzaj prowadzonej przez Ciebie działalności (to też prosty sposób, by zwiększyć widoczność swojej strony wśród odbiorców).
- Przygotuj krótki opis, w którym przedstawisz, czym zajmuje się Twoja firma oraz jakie usługi i produkty dostarcza.
- Kliknij przycisk "Utwórz stronę" i gotowe.
Pytanie "jak założyć swój fanpage" mamy odhaczone. Czas uzupełnić go o brakujące informacje, by zwiększyć wiarygodność strony firmowej w oczach użytkowników.
Fanpage na Facebooku – jak go skonfigurować?
Facebook oferuje całą masę możliwości pod kątem konfigurowania swojego profilu. Na początek warto uzupełnić go o najważniejsze informacje dotyczące Twojej firmy, sprzedawanych produktów czy sposobów, w jaki można się z Tobą skontaktować. Takie absolutne minimum rozpisaliśmy poniżej – pamiętaj jednak, że im bardziej szczegółowo opiszesz swoją działalność, tym lepszych efektów możesz się spodziewać.
Zdjęcia
Zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle to absolutny must-have na każdym fanpage'u firmowym na Facebooku. Pamiętaj, że grafiki jako takie są podstawą identyfikacji wizualnej marki lub firmy – musisz więc zadbać o to, by także na FB prezentowały się nienagannie.
Zdjęcie profilowe:
- zależy od charakteru prowadzonej działalności,
- w przypadku marki osobistej warto zastanowić się nad umieszczeniem swojego zdjęcia (żadne selfie – ma to być profesjonalna fotka, najlepiej z jakimś towarzyszącym Ci na co dzień atrybutem),
- w przypadku marki lub firmy dobrze jest zaprezentować swoje logo (przejrzyste, schludne i spójne z wizerunkiem przedstawionym w innych mediach).
Zdjęcie w tle:
- może to być grafika, animacja lub krótki filmik,
- dobrze, gdy prezentuje zwięzłe informacje o firmie, jej produktach i korzyściach, które się z nimi wiążą,
- może zawierać slogan reklamowy,
- powinno wywoływać wizualny efekt wow,
- warto je aktualizować co kilka miesięcy (np. raz na kwartał).
Dane kontaktowe
Zakładka z danymi kontaktowymi MUSI być wypełniona – im więcej informacji znajdzie się na Twoim profilu, tym bardziej wiarygodnie wypadniesz w oczach klientów. Podaj nr telefonu, adres e-mail, adres siedziby firmy, a także nazwę Twojej strony internetowej. Nie zostawiaj tego na później!
Dedykowany adres URL fanpage'a
Dzięki adresowi URL łatwiej wyszukasz swój profil w przeglądarce internetowej. Ustawisz go, wybierając opcję "Utwórz nazwę użytkownika strony". Pamiętaj, że nazwa użytkownika powinna być spójna z nazwą firmy. Pojawi się ona za ukośnikiem po "facebook.com".
Historia Twojej firmy
Nie chodzi tu o zanudzanie odbiorców suchymi faktami o swoim biznesie – datami czy nazwiskami, które ich nie interesują. Zamiast tego zadbaj o luźniejszą formę opisu, w którym możesz zawrzeć jakieś ciekawe anegdoty, subiektywne przemyślenia czy refleksje. Całość powinna przemawiać do wyobraźni i emocji odbiorców, wzmacniając autentyczność przekazu.
Odnośniki do kont w innych mediach społecznościowych
Jeśli korzystasz z innych mediów – Twittera czy Instagrama, koniecznie poinformuj o tym użytkowników. To prosty sposób promowania swoich kont na innych portalach i poszerzania grona obserwatorów, a więc i potencjalnych klientów.
Kategoria produktu lub usługi
Wybierz 3 kategorie, które precyzyjnie opisują oferowane przez Ciebie produkty lub usługi. Dzięki temu Twoja strona na Facebooku będzie lepiej widoczna dla użytkowników.
Konfiguracja przycisku CTA
Przycisk zachęcający klienta do podjęcia określonego działania potrafi zdziałać cuda także na Facebooku. Nie zapominaj o nim na swoim profilu firmowym i poinformuj użytkowników, co powinni zrobić – skontaktować się z Tobą, ściągnąć aplikację, zarezerwować termin itp.
Co z treścią? Formaty, które warto publikować na Facebooku
Content na Facebooku może przybierać najróżniejsze formy i to od Ciebie zależy, jakie rodzaje treści będziesz publikować. Pamiętaj jednak, że ich efektywność może być różna – status w postaci ściany tekstu będzie działał zdecydowanie gorzej, niż spontanicznie zorganizowana transmisja na żywo, podczas której klienci mogą wygrać jakieś ciekawe fanty albo np. otrzymać kod na darmową dostawę z Twojego sklepu.
Transmisja live to super metoda, by angażować i zachęcać użytkowników do dyskusji (z wykorzystaniem czatu z twórcą w czasie rzeczywistym). To często polecany format, z którego warto korzystać na swoim profilu firmowym. Dobrze działają też posty z linkami (w formie miniaturki z przekierowaniem, której mogą towarzyszyć opisy i emoji), "karuzele" (posty złożone z przewijanych poziomo kafelków prezentujących różne zdjęcia, ale odsyłających w to samo miejsce), filmy i relacje (publikacje znikające po 24 h). Nieco gorzej radzą sobie posty ze zdjęciami – możesz publikować je alternatywnie do link postów, ale nie zapominaj o wrzucaniu odnośników do swojej strony internetowej.
Jak efektywnie prowadzić fanpage na Facebooku?
Publikuj kreatywne i angażujące treści
Jak myślisz, co zadziała lepiej – typowy post produktowy opatrzony zdjęciem czy publikacja zachęcająca do wypowiedzenia się na jakiś temat, rozwiązania zagadki/rebusu albo przedstawiająca ciekawe pomysły na wykorzystanie produktu z Twojego asortymentu? Słowo klucz to "zaangażowanie". Ludzie reagują instynktownie na posty nawołujące do podjęcia określonego działania. Tak po prostu działa nasz mózg i trudno z tym walczyć :). Im więcej reakcji, komentarzy czy polubień znajdzie się pod Twoją publikacją, tym większa szansa, że trafi ona do większej liczby użytkowników. Kombinuj z formatami i z treścią postów, cały czas mając z tyłu głowy, że najważniejsze jest zaangażowanie klientów i zachęcenie ich do wykonania jakiejś akcji.
Nie zapominaj przy tym o tzw. Standardach Społeczności Facebooka. Bardzo łatwo podpaść algorytmom FB, publikując coś, co może im się nie spodobać – a znacznie trudniej odkupić swoje winy. Warto sprawdzić pełen zbiór zasad, którymi należy się kierować, będąc aktywnym użytkownikiem tego portalu. Rzuć okiem tutaj.
Pamiętaj o regularności, ale bądź też elastyczny
Prowadzenie profilu firmowego na Facebooku opiera się w dużej mierze na regularności i przyjęciu odpowiedniej strategii. Nie możesz się dziwić, że wrzucając jeden post na miesiąc, Twój fanpage zupełnie "leży" i nikt na niego nie zagląda. Skoro to już wiesz, to zastanawiasz się zapewne, jak zaplanować publikacje wpisów, by się w tym nie pogubić? Pomocny będzie na pewno kalendarz treści, w którym możesz zapisywać daty i godziny poszczególnych publikacji, a także ich tematykę i kategorię. Pozwoli Ci zapanować nad chaosem, mieć wszystko pod ręką i spać spokojnie :).
Kiedy warto opublikować post i jak często to robić? Miej na uwadze, że częstotliwość wpisów może być różna w zależności od charakterystyki konkretnego fanpage'a i firmy. Ważne jest tutaj znalezienie złotego środka – niektórzy publikują po 2 posty jednego dnia, a inni robią to raz na 2/3 dni. Można założyć, że takim bezpiecznym minimum jest publikacja raz/dwa razy w tygodniu. Nie wliczają się w to posty dodatkowe, np. o charakterze okolicznościowym (nawiazujące do zbliżającego się święta czy ważnego wydarzenia) lub wykorzystujące RTM (Real Time Marketing – marketing czasu rzeczywistego). O nich również warto pamiętać i zintegrować je z resztą działań podejmowanych na fanpage'u.
Poznaj swoich fanów i określ grupę docelową
Na Facebooku, podobnie jak i poza nim, super ważne jest określenie docelowej grupy klientów – poznanie ich potrzeb, problemów i oczekiwań. To niezbędny krok w celu efektywnego wykorzystania systemu płatnych reklam na Facebooku (o czym za chwilę) – dzięki temu unikniesz bezsensownego przepalania budżetu. Znając swoich odbiorców, możesz dostosować do nich ton komunikacji, co przydaje się też w publikowaniu postów organicznych oraz zwiększaniu ich zasięgu.
Wszystkie najważniejsze informacje dotyczące Twojej grupy odbiorców dostępne są w narzędziu Audience Insights. Znajdziesz tam informacje o ich wieku, płci, lokalizacji, wykształceniu, zainteresowaniach itd. W skrócie, bogaty zestaw danych, na podstawie których dostosujesz swój przekaz i komunikację do użytkowników, skutecznie skonfigurujesz kryteria targetowania reklam i podzielisz całą obszerną grupę na kilka mniejszych segmentów, określając przy tym wyróżniające ich cechy. W celu sprecyzowania grupy docelowej możesz też korzystać z narzędzi zewnętrznych, np. Hotjar czy Google Adwords Display Planner.
Reklama i marketing – korzystaj z Facebook Ads
Facebook umożliwia promowanie swoich produktów, usług lub całego profilu za pomocą płatnych reklam. Wyświetlają się one konkretnym użytkownikom przeglądającym news feed, czyli "główną" stronę portalu. Reklama na Facebooku to niesamowicie przydatne i rozbudowane narzędzie, które pozwala wybierać spośród 15 celów reklamowych, takich jak podwyższenie liczby konwersji, promocja postów czy zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki. Potencjał jest tutaj ogromny – to od Ciebie zależy, jakie rodzaje postów publikujesz, jakie informacje w nich zawierasz, a także do kogo kierowane będą konkretne rodzaje formatów reklamowych.
Pssst: jeśli potrzebujesz pomocy w ogarnięciu Ads-ów, daj nam znać. Cały ekosystem reklamowy na Facebooku może przyprawić o niemały zawrót głowy, bo liczna dostępnych tam opcji konfiguracji, targetowania i testowania jest olbrzymia. Na szczęście kocury marketingu z RIKONA dobrze wiedzą, jak się za to zabrać 🙂 . Z naszym wsparciem możesz uczynić ze swojego fanpage'a na FB potężne narzędzie reklamowe, które będzie skutecznie nakręcało sprzedaż – niezależnie od branży, w jakiej działasz.
Sprawdzaj skuteczność swoich działań
Prowadzenie fanpage'a z wykorzystaniem Facebook Ads nie może się obejść bez drobiazgowej analityki i sprawdzania efektywności poszczególnych działań. Inaczej nie dowiesz się, co warto delikatnie poprawić, co działa dobrze, a jakie formaty zupełnie nie sprawdzają się w Twoim przypadku. Te informacje znajdziesz na swoim koncie Facebook Ads – sprawdzisz tam takie rzeczy, jak konwersję, zasięg postów czy koszty związane z wyświetlaniem reklam.
Nie zapominaj o estetyce swojego profilu
Merytoryka to jedna strona medalu – musisz pamiętać, że ludzie w większości są wzrokowcami. Znacznie lepiej trafiają do nich posty z atrakcyjnymi grafikami, zdjęciami czy krótkimi filmami, niż same opisy. Twoje publikacje muszą cieszyć oko, przyciągać uwagę i utrzymywać ją na dłużej. Nie musisz jednak głowić się nad wymyślnymi szablonami czy skomplikowanymi kompozycjami. Czasami wystarczą ciekawe połączenia kolorów czy oryginalne zestawienia elementów na grafice. Większość użytkowników docenia prostotę i minimalizm i właśnie takie posty przemawiają do nich najmocniej.
Estetyka profilu to nie tylko Twoje publikacje, ale też zdjęcie profilowe i zdjęcia w tle. To ważne elementy Twojej identyfikacji wizualnej, więc warto o nie zadbać jak należy.
Dlaczego warto prowadzić fanpage firmowy na Facebooku?
Prowadzenie strony na Facebooku wiąże się z szeregiem korzyści dla Twojej firmy. Najważniejsze z nich to:
- większa sprzedaż,
- większy ruch na Twojej stronie internetowej,
- większa świadomość marki wśród odbiorców,
- lepszy wizerunek marki/firmy,
- stały kontakt z klientami,
- bardziej zaangażowana społeczność wokół Twojej marki i produktów/usług.
Obecność na Facebooku warto więc uwzględnić w całości działań reklamowych i wizerunkowych Twojej firmy. Praktycznie co drugi przedsiębiorca już korzysta z możliwości, jakie oferuje niebieski serwis – nie warto zostawać w tyle i dać się wyprzedzić konkurencji.
WAŻNE!
Nie zajmujemy się prowadzeniem fanpage, a wyłącznie reklamami na Facebooku. Możemy Ci oczywiście wytłumaczyć jak prowadzić fanpage swojej firmy, żeby miało to ręce i nogi podczas konsultacji marketingowej, jeśli nie masz pomysłu jak robić to w sposób wyróżniający markę wśród konkurencji.