Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Dropshipping – jak zacząć sprzedawać w tym modelu?

23 listopada 2022

Podsumowanie

Jeszcze trochę i pojęcie dropshipping zacznie wyskakiwać nam z lodówki – choć przyznajemy, że jego popularność jego uzasadniona. To jeden z najłatwiejszych i najszybszych sposobów na otwarcie własnego sklepu internetowego i sprzedaż online. Podpisujesz umowę z wybraną hurtownią, która zajmuje się kwestiami magazynowania i wysyłania towarów do klientów, a Ty skupiasz się na działaniach związanych z promowaniem swojego sklepu i rozkręceniem sprzedaży. Trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych rzeczach, by biznes przynosił zyski, a nie straty.

W ostatnich latach dropshipping stał się mega popularnym rozwiązaniem, szczególnie wśród początkujących przedsiębiorców. Dlaczego jest tak chętnie wybierany? Sprawa jest prosta – możesz odpalić swój sklep internetowy i ładnie rozkręcić sprzedaż, ale jednocześnie nie musisz martwić się o własny magazyn.

Stany magazynowe ogarnia hurtownia, z którą masz podpisaną umowę. Wysyła ona produkty bezpośrednio do klienta i wszyscy są zadowoleni.

Ten artykuł powstał po to, by ułatwić Ci dobry start w modelu dropshippingu. Nieważne czy już co nieco o nim słyszałeś, czy właśnie przecierasz oczy ze zdumienia i zastanawiasz się, jak coś takiego może w ogóle wypalić – sprawdź poniższy wpis, a dowiesz się m.in.:

  • czym dokładnie jest dropshipping,
  • jak zacząć dropshipping,
  • dropshipping w sklepie internetowym – co musisz wiedzieć,
  • o czym trzeba pamiętać, działając modelu dropshippingowym.

Zainteresowaliśmy Cię? W takim razie lecimy z tematem!

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to model logistyczny i biznesowy, które polega na prowadzeniu własnego sklepu e-commerce, ale bez konieczności fizycznego posiadania i magazynowania asortymentu. Mówiąc w skrócie, sprzedajesz nie swoje towary i możesz na tym całkiem sympatycznie zarobić.

Jeśli uda Ci się sprzedać produkt w swoim sklepie, dalej jest już z górki. Hurtownia, z którą współpracujesz, zajmuje się wysyłką towaru ze swojego magazynu. Przygotowywanie zamówienia, pakowanie i dostawa – wszystko jest po ich stronie.

Do tego momentu wszystko wydaje się proste i oczywiste, ale czy rzeczywiście takie jest w praktyce? Niekoniecznie – żeby w ogóle cokolwiek sprzedać, musisz mieć gdzie sprzedawać ;). Własna strona internetowa to w tym przypadku absolutna podstawa, ale jak zapewne się domyślasz, na tym zabawa się nie kończy. Wrócimy do tego w dalszej części tekstu, omawiając niezbędne kroki do rozpoczęcia biznesu w modelu dropshipping.

No dobrze, ale w czym właściwie tkwi siła dropshippingu? Przede wszystkim w tym, że to najłatwiejszy sposób na otwarcie własnego biznesu online. Integracja z hurtowniami ułatwia wiele spraw, a do tego pozwala oszczędzić czas i pieniądze. Ty, jako sprzedawca, skupiasz się wyłącznie na działaniach reklamowych i rozkręceniu sprzedaży internetowej.

Jak działa dropshipping?

Dropshippin zakłada uczestnictwo 3 stron. Są to:

  • dostawca / dystrybutor (hurtownia lub producent),
  • sprzedawca, czyli Ty,
  • klienci.

Przy czym trzeba zaznaczyć, że relacje odbywają się między dostawcą a sprzedawcą oraz między sprzedawcą a klientami. Ci ostatni zazwyczaj nie mają możliwości skontaktowania się bezpośrednio z hurtowniami.

Podstawowymi zadaniami dostawcy jest:

  1. Tworzenie produktów i zarządzanie zapasami.
  2. Sprzedaż produktów do sprzedawcy detalicznego, czyli do Ciebie, po cenach hurtowych. Czasami pojawia się ryzyko zapasów, które się nie sprzedadzą, generujących dodatkowe koszty magazynowania.
  3. Przygotowywanie i wysyłanie przesyłki ze sprzedanym towarem do klientów – w imieniu sprzedawcy.
  4. Regularne uzupełnianie stanów magazynowych.
  5. Wymiany wadliwych produktów.

Do głównych obowiązków sprzedawcy należy:

  1. Przygotowanie sprawnie działającego i przyjaznego dla klientów sklepu ecommerce.
  2. Ustalenie, jaki asortyment będzie dostępny w Twoim sklepie.
  3. Ustalenie polityki cenowej, kosztów wysyłki itd.
  4. Dbanie o kwestie marketingowe, reklamowe – jeśli nikt nie będzie wiedział o Twoim sklepie, nikt u Ciebie nie kupi.
  5. Sprzedaż produktów w swoim sklepie internetowym pod swoją marką.

Możesz zapytać, gdzie tutaj jest zarobek? Skoro sam musisz kupować produkty z hurtowni, a potem i tak je sprzedajesz? Twój zysk wynika z marży, jaką narzucisz w swoim e-sklepie – pozyskujesz towary od dostawcy w cenie hurtowej, a sprzedajesz w cenie detalicznej, czyli wyższej.

Przykładowo, jeśli ustalisz marżę na poziomie 70 zł, dokładnie tyle otrzymasz za sprzedaż produktu. Klient zamawia u Ciebie towar o wartości 400 zł, a Ty przesyłasz do dostawcy zamówienie o wartości 330 zł. Zarabiasz więc na pośredniczeniu między klientami a hurtownią. Proste, prawda?

Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to rozwiązaniem idealnym, trzeba mieć na uwadze, że ucięcie relacji handlowych na linii klient-hurtownia wiąże się z potencjalnymi problemami. Jest to widoczne szczególnie w przypadku towarów z wadą fabryczną – zgadnij, kto będzie musiał odpowiadać na skargi i roszczenia z tym związane? O ile w umowie z hurtownią nie ma innych zapisów, to na Ciebie (jako na sprzedawcę) spada obowiązek "gaszenia pożaru" w takich sytuacjach.

Dropshipping krok po kroku – jak w ogóle zacząć?

Chcesz sprzedawać online i rozkręcić swój biznes w dropshippingu? Masz grube plany dotyczące sklepu internetowego, który będzie konkurował nie tylko z innymi sklepami w tym modelu, ale także z gigantami rynku detalicznego? Przekonaj się, jakie kroki trzeba podjąć, by mieć na to szansę.

Zastanów się, jakie masz możliwości czasowe i finansowe

Do prowadzenia biznesu w modelu dropshipping trzeba podejść realistycznie. Nie licz na to, że zaczniesz prowadzić sprzedaż dorywczo i w ciągu pierwszych kilku tygodni wygenerujesz kilka/kilkanaście tysięcy złotych dochodu. Jeśli chcesz odnieść sukces, konieczne będą inwestycje – mamy tu na myśli zarówno pieniądze, jak i czas.

Czas, jaki poświęcisz na rozwijanie biznesu, jest niezwykle ważny w kontekście rentowności i optymalnego rozwoju biznesu. Jeśli masz takie możliwości, idealnym rozwiązaniem będzie skupienie się w 100% na prowadzeniu takiej działalności – z zaznaczeniem, że sporo czasu zajmą Ci działania marketingowego, które są w tym przypadku koniecznością.

W praktyce jednak niewiele osób jest w stanie porzucić pracę na etacie i w całości zaangażować się w rozwój swojego sklepu internetowego. Można jednak założyć, że poświęcając ok. 15-20 godz. tygodniowo, jesteś w stanie przez pierwszy rok wygenerować minimum kilka tys. złotych dochodu miesięcznie. Oczywiście potrzebne będą odpowiednie rozwiązania z zakresu m.in. obsługi klienta i wielu innych kwestii.

A co z pieniędzmi? Początkowe koszty wiążą się przede wszystkim z odpaleniem własnego sklepu internetowego, za co przyjdzie Ci zapłacić kilka tysięcy złotych. Do tego dochodzą wydatki związane z hostingiem, rejestracją domeny, automatyczną integracją z hurtowniami itd. Później trzeba też wydzielić optymalny budżet na reklamę, bez której nie masz co liczyć na przypływ klientów.

Określ swoją niszę

Dropshipping umożliwia sprzedaż niemal wszystkich rodzajów asortymentu, ale nie każda opcja będzie tak samo dobra. Przy wyborze produktów do swojego sklepu w modelu dropshipping skup się przede wszystkim na 3 aspektach:

  • konkurencyjności – wiadomo, że im niższa, tym lepiej dla Ciebie,
  • częstotliwości potencjalnych zwrotów – wybierz towary, które są względnie łatwe do sprzedania i jednocześnie generują mało zwrotów i reklamacji,
  • wielkości produktów – najwygodniej sprzedawać niewielkie produkty, które nie wymagają własnej powierzchni magazynowej w przypadku reklamacji przychodzących do Ciebie, a nie do hurtowni.

Przeanalizuj konkurencję

Twoi konkurenci mogą być źródłem cennych wskazówek dotyczących rozwoju własnego e-sklepu, a także opracowania odpowiednich strategii biznesowych i marketingowych. Jeśli masz zamiar działać w bardzo konkurencyjnej branży, skup się na 4-5 firmach dropshippingowych, w tym na jednej lub dwóch grubych rybach sprzedających na Allegro, eBayu, Amazonie czy innych marketplace'ach. Podpatruj rozwiązania, które dobrze działają w ich przypadku i czerp od nich inspiracje.

Zbuduj swój sklep internetowy – platforma abonamentowa czy własny sklep?

Posiadanie własnego sklepu internetowego to must-have. Teoretycznie możliwości są dwie: skorzystanie z wybranej platformy e-commerce w modelu SaaS lub poszukanie firmy, która wykona dla Ciebie sklep online idealnie dopasowany do Twoich potrzeb.

Pierwsza opcja wiąże się z pewnymi ograniczeniami (nie jesteś właścicielem sklepu!), a do tego wymaga opłacania miesięcznego abonamentu. Wiele osób docenia jednak platformy SaaS pokroju Idosell czy Shopera za wygodę użytkowania i odciążenie w kwestiach technicznych.

Za drugie rozwiązanie, czyli wykonanie własnego sklepu online płacisz tylko raz. Masz też pewność otrzymania projektu, który będzie działał i wyglądał dokładnie tak, jak to sobie zaplanujesz. To Ty jesteś właścicielem sklepu i masz prawo zarządzać nim w dowolny sposób.

Jak zacząć sprzedaż? Znajdź hurtownię

Współpraca z zaufanymi hurtowniami dropshippingowymi jest kluczowym aspektem działania w tym modelu sprzedażowym. Nie spiesz się, bo jeśli na tym etapie podejmiesz nietrafioną decyzję, ryzykujesz zrujnowaniem biznesu. Korzystanie z abonamentowych platform e-commerce mocno ułatwia sprawę, bo oferują one możliwość szybkiego znalezienia dostawców i automatycznej integracji z hurtowniami działającymi w różnych branżach.

Trochę inaczej wygląda to w przypadku samodzielnego szukania dystrybutorów. Tutaj możesz posiłkować się Googlem, wpisując w wyszukiwarkę np. "hurtownie dropshipping". Dobrym pomysłem jest też szukanie możliwości współpracy na targach branżowych czy różnego rodzaju konferencjach poświęconych handlowi e-commerce. Nie zapominaj o zasięgach mediów społecznościowych – na facebookowych grupach poświęconych dropshippingowi często udzielają się przedstawiciele poszczególnych hurtowni, które mogą Cię zainteresować.

Przy wyborze hurtowni kieruj się przede wszystkim:

  • różnorodnością i jakością oferowanych towarów,
  • dostępnością różnych wariantów poszczególnych produktów, m.in. rozmiarami, opcjami kolorystycznymi,
  • dostępnością artykułów w magazynach i czasem potrzebnym do uzupełnienia ewentualnych braków,
  • informacjami o bestsellerowych produktach – może to być pomocna wskazówka podczas wyboru konkretnych produktów do sprzedaży w sklepie.

Zadbaj o marketing i reklamę

Powtórzymy to po raz kolejny – jakikolwiek sklep internetowy, także ten oparty na zasadach dropshippingu, musi pamiętać o reklamie! Klienci niestety nie spadają z nieba i trzeba im dać o sobie znać. Niektórzy początkujący przedsiębiorcy działający w dropshippingu wychodzą z założenia, że wystarczy odpalić sklep, podpisać umowę z hurtownią i gotowe – a potem dziwią się, że klientów nie ma, a biznes przestaje być rentowny.

Jak możesz rozkręcić marketing w swoim sklepie, zyskać morze klientów i znacząco podbić sprzedaż? Jest na to kilka sposobów:

  • Pozycjonowanie (SEO) – dzięki tym działaniom zwiększy się widoczność Twojego sklep w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. Pozycjonowanie stron internetowych to szereg działań podejmowanych zarówno w obrębie Twojej witryny, jak i poza nią, dzięki którym roboty wyszukiwarki oceniają ją lepiej i umieszczają wyżej w wyszukiwarce.
  • Kampanie płatne w wyszukiwarkach – skuteczna reklama Google Ads umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców za pomocą płatnych linków w wyszukiwarce. Wyświetlają się one w różnych miejscach: na górze i na dole wyników wyszukiwania (reklamy tekstowe) lub obok wyników bezpłatnych (reklamy produktowe).
  • Social media – korzystając z social media, zdecydowanie warto zastanowić się nad używaniem płatnych reklam w obrębie konkretnych platform. Faworytem wielu marketerów i przedsiębiorców pozostaje reklama na Facebooku, choć coraz większe znaczenie zyskują także działania reklamowe na Instagramie, LinkedInie czy TikToku.
  • Współpraca z influencerami – w tym przypadku musisz liczyć się ze sporymi kosztami, bo stawki influencerów do najniższych nie należą. Opcjonalnie możesz pokusić się o kontakt z mikro- lub nanoinfluencerem, który ma mniejsze zasięgi, ale jednocześnie jest ściśle powiązany z branżą, w której działasz.
  • itd.

Wykonuj regularne analizy i optymalizacje

Po pewnym czasie funkcjonowania na rynku można wyciągnąć pierwsze wnioski. Co działa dobrze, a co wymaga poprawek? Jakie produkty sprzedają się najlepiej? Kim są kupujący i jak się zachowują podczas zakupów na stronie? Czy marże narzucone dla poszczególnych produktów są na optymalnym poziomie?

Doglądanie, jak radzi sobie Twój sklep w modelu dropshipping, nie różni się pod tym kątem niczym od prowadzenia sklepu online z asortymentem własnej produkcji. W obu przypadkach musisz analizować wyniki, mierzyć rentowność i wydajność, ustalać odpowiednie wskaźniki KPI i tak dalej. Wszystko po to, by Twój biznes mógł stale się rozwijać i sprzedawać więcej.

Wady i zalety dropshippingu

W ramach podsumowania warto zebrać do kupy korzyści, które wiążą się z prowadzeniem sklepu internetowego w modelu dropshipping i zestawić je z wadami tego rozwiązania. Jak to wszystko się prezentuje?

Zalety dopshippingu

  • nie musisz mieć własnego asortymentu ani magazynu,
  • nie przejmujesz się wysyłką towarów do klientów,
  • nie musisz poświęcać tyle czasu i pieniędzy, jak przy odpalaniu sklepu z własnymi produktami,
  • masz duże możliwości przy wyborze asortymentu do sklepu,
  • duża automatyzacja (jeśli zadbasz o wdrożenie odpowiednich rozwiązań synchronizujących Twój sklep z hurtownią),
  • szybka wysyłka produktów z hurtowni.

Wady dropshippingu

  • niski próg wejścia oznacza sporą konkurencję na rynku,
  • działanie na niskich marżach, wymuszonych przez dużą konkurencję,
  • problematyczne zwroty,
  • zero kontroli nad jakością produktu i jego wysyłką (szybkością dostawy, sposobem pakowania).

Tak jak ze wszystkim – są plusy i sa minusy. Dobrze wszystko przemyśl, zanim otworzysz swój sklep i zaczniesz sprzedawać produkty w tym modelu biznesowym. Jeżeli potrzebujesz pomocy z wystartowaniem, to umów się na konsultację marketingową.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu