Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Cennik pozycjonowania – ile właściwie kosztuje usługa pozycjonowania?

8 sierpnia 2022

Podsumowanie

Cena pozycjonowania zależy od mnóstwa czynników. Pod uwagę musisz brać m.in. branżę, w której się obracasz, konkurencję, a także główne założenia biznesowe, których masz zamiar się trzymać. Nie da się sztywno oszacować, jaki będziesz koszt pozycjonowania strony firmowej czy sklepu internetowego, dlatego wszystkie oferty "od-do" powinny wzbudzić Twoją podejrzliwość.

W tym artykule zajmiemy się legendarnym już tematem, który spędza sen z powiek wielu przedsiębiorcom. Opinii na temat tego, ile kosztuje SEO, możesz usłyszeć dziesiątki i prawdopodobnie każda z nich będzie się na swój sposób różnić od pozostałych. Postaramy się więc wprowadzić tu nieco porządku, rozwiać wątpliwości i ustalić jedną, uniwersalną wersję. Taką, która pomoże Ci podjąć najlepszą decyzję dla Twojego biznesu i nie utopić się w morzu wszechobecnych SEO-naciągaczy.

Może ustalmy może jedną rzecz na początku – nie ma czegoś takiego, jak pozycjonowanie stron internetowych za darmo. Owszem, sama obecność w wynikach wyszukiwania Google jest całkowicie darmowa i nie wymaga ponoszenia kosztów. Ale pojawienie się tam na wysokim miejscu i możliwość szybkiego znalezienia Twojej strony przez klientów... To już inna para kaloszy.

Aby tak się stało, Twoja strona musi "polubić" się z robotami Google. Ważna jest odpowiednia optymalizacja witryny, nasycenie jej treścią czy pozyskanie wartościowych linków zewnętrznych. W te działania zaangażowany jest specjalista SEO i copywriter, a czasami także i programista. Logiczne, że za ich pracę należy zapłacić... Jak więc wygląda rzetelny cennik pozycjonowania?

Cennik pozycjonowania stron www, czyli za co konkretnie płacisz?

Działania związane z SEO mogą różnić się w zależności od budżetu danego klienta, ostatecznego celu pozycjonowania czy stopnia rozbudowania strony, którą posiada. Inaczej będą wyglądały prace nad niewielką, lokalną stroną sprzedażową, a inaczej nad potężnym sklepem e-commerce, który nastawia się na obsługę klientów na terenie całego kraju. Ba, nawet dwie podobne do siebie strony w rzeczywistości będą potrzebować przygotowania zupełnie innych strategii pozycjonowania i indywidualnego podejścia. W SEO jest to szczególnie ważny aspekt – tu nie ma miejsca na "masówkę" i nieprzemyślane działania.

Można jednak podać pewne uniwersalne szablony, którymi powinien kierować się każdy specjalista SEO w trakcie optymalizacji strony. Przyjrzyjmy się więc, jaki zakres prac MUSI obejmować cennik pozycjonowania.

Audyt SEO

Skuteczne pozycjonowanie musi być poprzedzone rzetelnym audytem SEO, który oceni "kondycję" Twojej witryny: jej strukturę, optymalizację i przyjazność dla użytkowników. Na tym etapie wykonuje się mnóstwo czynności, także typowo technicznych, które przygotowują stronę www do późniejszych działań, związanych stricte z pozycjonowaniem. Sprawdzane są takie aspekty, jak m.in. przejrzystość kodu źródłowego czy stopień skanowania i indeksowania strony przez Google.

Wykonanie audytu SEO to świetny punkt wyjścia do dalszych działań. Bez niego efekty pozycjonowania Twojej strony internetowej mogą pojawić się znacznie później albo wcale, a widoczność strony nie będzie tak satysfakcjonująca. To zdecydowanie obowiązkowy punkt w SEO-wym rozkładzie jazdy :).

Analiza słów kluczowych

W cenie pozycjonowania zawiera się także analiza słów kluczowych, czyli fraz istotnych dla Twojego biznesu. Użytkownicy wpisują je do wyszukiwarki, kiedy szukają jakiegoś produktu albo odpowiedzi na konkretne pytanie. W zasadzie warto poznać wszystkie słowa / frazy, których używają Twoi klienci. Pozwala to potem wybrać te najważniejsze i wykorzystać je np. w treści wpisów blogowych czy w nazwach kategorii produktowych, dzięki czemu Twoja strona będzie pojawiać się w Google w odpowiedzi na dane zapytanie.

Content marketing, czyli praca z treścią

"Content is king" – tym znanym stwierdzeniem moglibyśmy w zasadzie zamknąć ten temat :). Treść na stronie internetowej jest ultra ważna, dlatego w profesjonalnej strategii optymalizacyjnej nie może jej zabraknąć. Koszt pozycjonowania sklepu oczywiście uwzględnia pracę copywriterów, którzy przygotowują opisy produktów, opisy kategorii czy artykuły blogowe / specjalistyczne, zawierające ważne dla Ciebie słowa kluczowe. Zanim jednak przystąpią oni do pracy, konieczne jest przygotowanie briefu z wytycznymi dla pisarzy, czym z kolei zajmują się specjaliści SEO.

Usługi SEO copywritingu są wyceniane różnie i zależą od wielu aspektów. Warto jednak mieć świadomość, że średnio jest to cena 15-20 zł / 1000 znaków ze spacjami (tak są zwykle rozliczani copywriterzy), przy czym standardowy artykuł blogowy ma ok. 4000-5000 znaków. Takich artykułów miesięcznie może pojawić się nawet kilkadziesiąt.

Do tego dochodzą opisy kategorii, pojedynczych produktów lub usług i tematy bieżące, np. aktualizacja struktury strony / podstron i nasycenie ich dodatkową treścią, zoptymalizowaną pod pozycjonowanie. Jak widać, koszty się mnożą – pamiętaj jednak, że dzięki tym działaniom masz szansę znacznie zwiększyć ruch na stronie i stale przyciągać nowych klientów.

Link building, czyli praca z linkami

Pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony firmowej bez ogarnięcia linkowania? Nie da się. To podstawa strategii SEO off-site, czyli działań wykonywanych poza Twoją stroną. Pozyskiwanie wysokiej jakości odnośników jest obowiązkowe, jeśli chcesz zawalczyć o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a ostatecznie spełnić zakładane cele biznesowe. Działania SEO związane z linkowaniem pozwalają wzmocnić autorytet Twojej witryny w oczach robotów Google, choć trzeba pamiętać, że zabierają mnóstwo czasu i wymagają sporego budżetu.

Linki zewnętrzne można pozyskiwać na wiele sposobów. Najbardziej znanymi metodami są linki z artykułów sponsorowanych i forów internetowych, choć agencje SEO często korzystają też z serwisów ogłoszeniowych, wizytówek NAP czy stron zapleczowych. Koszt pozycjonowania stron internetowych uwzględnia ceny publikacji artykułów na stronach zewnętrznych (ceny wahają się od 30 do nawet kilku tysięcy złotych) + czasu pracy copywritera.

Bieżące sprawdzanie wyników, raportowanie i comiesięczne wydatki

W świecie SEO mało które rzeczy są niezmienne – jesteśmy przyzwyczajeni, że tutaj wszystko może się wydarzyć. Początkowe założenia mogą okazać się nietrafione, konkurencja może z dnia na dzień podwoić budżet swojego SEO, a aktualizacje algorytmów wyszukiwarki Google mogą pokrzyżować dotychczasowe plany. Zawsze trzeba trzymać rękę na pulsie i odpowiednio reagować na zachodzące zmiany. Cena pozycjonowania stron powinna uwzględniać stałe monitorowanie sytuacji i dostosowywanie się do aktualnych wymagań.

Nie można zapominać o tym, że skuteczna praca specjalistów od pozycjonowania wymaga korzystania z narzędzi SEO. Te dostarczane bezpośrednio przez Google, jak Google Analytics czy Google Search Console są co prawda bezpłatne, ale korzystanie z pozostałych, jak Senuto, Semrush czy Ahrefs wiąże się z miesięcznymi kosztami za przedłużenie abonamentu. Przynajmniej jedno z nich powinno znaleźć się na wyposażeniu profesjonalnej agencji SEO / freelancera.

Od czego zależy wycena pozycjonowania stron i sklepów?

Nasz cennik pozycjonowania stron internetowych prezentuje się następująco:

  • Pozycjonowanie wizytówki od 700 zł netto miesięcznie.
  • Pozycjonowanie strony firmowej od 1300 zł netto miesięcznie.
  • Pozycjonowanie sklepu od 3000 zł netto miesięcznie.

Jak zapewne zauważyłeś, powyższe widełki zawierają wyłącznie cenę "od". Jeśli wpiszesz w Google frazę "cennik SEO", "koszt SEO" czy "pozycjonowanie stron cennik", z pewnością trafisz na niejedną stronę, gdzie podane będą sztywne ceny "od-do". W naszej opinii takie praktyki są co najmniej... podejrzane. Z doświadczenia wiemy, że nie da się oszacować dokładnych kosztów SEO od samego początku współpracy. Pozycjonowanie stron internetowych to złożony proces, a na jego przebieg ma wpływ zbyt wiele czynników:

  • Twoja konkurencja – jeśli konkurencyjne strony w sieci mają ogarniane SEO od przynajmniej roku czy dwóch lat, ciężko będzie z nimi rywalizować od samego początku przy zbyt niskim budżecie,
  • branża – im bardziej popularna branża, tym większy budżet będziesz musiał przeznaczyć na to, by liczyć się w wyścigu o wysokie pozycje w wyszukiwarce,
  • założenia i cele Twojej firmy – główny cel jest oczywisty (lepsza konwersja, większe dochody), ale możesz nastawiać się na wskoczenie do pierwszej dwudziestki w wynikach wyszukiwania albo przebicie się do TOP 3, zaś każdy z tych scenariuszy będzie wymagał innego nakładu środków,
  • stan techniczny i bazowa optymalizacja Twojej strony – to, jaka jest początkowa sytuacja strony i czy wcześniej była optymalizowana pod kątem SEO także ma wpływ na obecną cenę za pozycjonowanie,
  • czas – proces pozycjonowania wymaga czasu, cierpliwości i wytrwałości; pamiętaj, że nie da się wypozycjonować stron w Google w tydzień czy miesiąc.

Jeżeli chcesz to możemy zająć się pozycjonowaniem Twojej strony. Przygotujemy rzetelną wycenę w oparciu o Twoje cele biznesowe. Sprawdź usługę pozycjonowanie w Google z RIKONA.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu