Cennik pozycjonowania – ile właściwie kosztuje usługa pozycjonowania?

8 sierpnia 2022

Podsumowanie

Cena pozycjonowania zależy od mnóstwa czynników. Pod uwagę musisz brać m.in. branżę, w której się obracasz, konkurencję, a także główne założenia biznesowe, których masz zamiar się trzymać. Nie da się sztywno oszacować, jaki będziesz koszt pozycjonowania strony firmowej czy sklepu internetowego, dlatego wszystkie oferty "od-do" powinny wzbudzić Twoją podejrzliwość.

W tym artykule zajmiemy się legendarnym już tematem, który spędza sen z powiek wielu przedsiębiorcom. Opinii na temat tego, ile kosztuje SEO, możesz usłyszeć dziesiątki i prawdopodobnie każda z nich będzie się na swój sposób różnić od pozostałych. Postaramy się więc wprowadzić tu nieco porządku, rozwiać wątpliwości i ustalić jedną, uniwersalną wersję. Taką, która pomoże Ci podjąć najlepszą decyzję dla Twojego biznesu i nie utopić się w morzu wszechobecnych SEO-naciągaczy.

Może ustalmy może jedną rzecz na początku – nie ma czegoś takiego, jak pozycjonowanie stron internetowych za darmo. Owszem, sama obecność w wynikach wyszukiwania Google jest całkowicie darmowa i nie wymaga ponoszenia kosztów. Ale pojawienie się tam na wysokim miejscu i możliwość szybkiego znalezienia Twojej strony przez klientów... To już inna para kaloszy.

Aby tak się stało, Twoja strona musi "polubić" się z robotami Google. Ważna jest odpowiednia optymalizacja witryny, nasycenie jej treścią czy pozyskanie wartościowych linków zewnętrznych. W te działania zaangażowany jest specjalista SEO i copywriter, a czasami także i programista. Logiczne, że za ich pracę należy zapłacić... Jak więc wygląda rzetelny cennik pozycjonowania?

Cennik pozycjonowania stron www, czyli za co konkretnie płacisz?

Działania związane z SEO mogą różnić się w zależności od budżetu danego klienta, ostatecznego celu pozycjonowania czy stopnia rozbudowania strony, którą posiada. Inaczej będą wyglądały prace nad niewielką, lokalną stroną sprzedażową, a inaczej nad potężnym sklepem e-commerce, który nastawia się na obsługę klientów na terenie całego kraju. Ba, nawet dwie podobne do siebie strony w rzeczywistości będą potrzebować przygotowania zupełnie innych strategii pozycjonowania i indywidualnego podejścia. W SEO jest to szczególnie ważny aspekt – tu nie ma miejsca na "masówkę" i nieprzemyślane działania.

Można jednak podać pewne uniwersalne szablony, którymi powinien kierować się każdy specjalista SEO w trakcie optymalizacji strony. Przyjrzyjmy się więc, jaki zakres prac MUSI obejmować cennik pozycjonowania.

Audyt SEO

Skuteczne pozycjonowanie musi być poprzedzone rzetelnym audytem SEO, który oceni "kondycję" Twojej witryny: jej strukturę, optymalizację i przyjazność dla użytkowników. Na tym etapie wykonuje się mnóstwo czynności, także typowo technicznych, które przygotowują stronę www do późniejszych działań, związanych stricte z pozycjonowaniem. Sprawdzane są takie aspekty, jak m.in. przejrzystość kodu źródłowego czy stopień skanowania i indeksowania strony przez Google.

Wykonanie audytu SEO to świetny punkt wyjścia do dalszych działań. Bez niego efekty pozycjonowania Twojej strony internetowej mogą pojawić się znacznie później albo wcale, a widoczność strony nie będzie tak satysfakcjonująca. To zdecydowanie obowiązkowy punkt w SEO-wym rozkładzie jazdy :).

Analiza słów kluczowych

W cenie pozycjonowania zawiera się także analiza słów kluczowych, czyli fraz istotnych dla Twojego biznesu. Użytkownicy wpisują je do wyszukiwarki, kiedy szukają jakiegoś produktu albo odpowiedzi na konkretne pytanie. W zasadzie warto poznać wszystkie słowa / frazy, których używają Twoi klienci. Pozwala to potem wybrać te najważniejsze i wykorzystać je np. w treści wpisów blogowych czy w nazwach kategorii produktowych, dzięki czemu Twoja strona będzie pojawiać się w Google w odpowiedzi na dane zapytanie.

Content marketing, czyli praca z treścią

"Content is king" – tym znanym stwierdzeniem moglibyśmy w zasadzie zamknąć ten temat :). Treść na stronie internetowej jest ultra ważna, dlatego w profesjonalnej strategii optymalizacyjnej nie może jej zabraknąć. Koszt pozycjonowania sklepu oczywiście uwzględnia pracę copywriterów, którzy przygotowują opisy produktów, opisy kategorii czy artykuły blogowe / specjalistyczne, zawierające ważne dla Ciebie słowa kluczowe. Zanim jednak przystąpią oni do pracy, konieczne jest przygotowanie briefu z wytycznymi dla pisarzy, czym z kolei zajmują się specjaliści SEO.

Usługi SEO copywritingu są wyceniane różnie i zależą od wielu aspektów. Warto jednak mieć świadomość, że średnio jest to cena 15-20 zł / 1000 znaków ze spacjami (tak są zwykle rozliczani copywriterzy), przy czym standardowy artykuł blogowy ma ok. 4000-5000 znaków. Takich artykułów miesięcznie może pojawić się nawet kilkadziesiąt.

Do tego dochodzą opisy kategorii, pojedynczych produktów lub usług i tematy bieżące, np. aktualizacja struktury strony / podstron i nasycenie ich dodatkową treścią, zoptymalizowaną pod pozycjonowanie. Jak widać, koszty się mnożą – pamiętaj jednak, że dzięki tym działaniom masz szansę znacznie zwiększyć ruch na stronie i stale przyciągać nowych klientów.

Link building, czyli praca z linkami

Pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony firmowej bez ogarnięcia linkowania? Nie da się. To podstawa strategii SEO off-site, czyli działań wykonywanych poza Twoją stroną. Pozyskiwanie wysokiej jakości odnośników jest obowiązkowe, jeśli chcesz zawalczyć o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a ostatecznie spełnić zakładane cele biznesowe. Działania SEO związane z linkowaniem pozwalają wzmocnić autorytet Twojej witryny w oczach robotów Google, choć trzeba pamiętać, że zabierają mnóstwo czasu i wymagają sporego budżetu.

Linki zewnętrzne można pozyskiwać na wiele sposobów. Najbardziej znanymi metodami są linki z artykułów sponsorowanych i forów internetowych, choć agencje SEO często korzystają też z serwisów ogłoszeniowych, wizytówek NAP czy stron zapleczowych. Koszt pozycjonowania stron internetowych uwzględnia ceny publikacji artykułów na stronach zewnętrznych (ceny wahają się od 30 do nawet kilku tysięcy złotych) + czasu pracy copywritera.

Bieżące sprawdzanie wyników, raportowanie i comiesięczne wydatki

W świecie SEO mało które rzeczy są niezmienne – jesteśmy przyzwyczajeni, że tutaj wszystko może się wydarzyć. Początkowe założenia mogą okazać się nietrafione, konkurencja może z dnia na dzień podwoić budżet swojego SEO, a aktualizacje algorytmów wyszukiwarki Google mogą pokrzyżować dotychczasowe plany. Zawsze trzeba trzymać rękę na pulsie i odpowiednio reagować na zachodzące zmiany. Cena pozycjonowania stron powinna uwzględniać stałe monitorowanie sytuacji i dostosowywanie się do aktualnych wymagań.

Nie można zapominać o tym, że skuteczna praca specjalistów od pozycjonowania wymaga korzystania z narzędzi SEO. Te dostarczane bezpośrednio przez Google, jak Google Analytics czy Google Search Console są co prawda bezpłatne, ale korzystanie z pozostałych, jak Senuto, Semrush czy Ahrefs wiąże się z miesięcznymi kosztami za przedłużenie abonamentu. Przynajmniej jedno z nich powinno znaleźć się na wyposażeniu profesjonalnej agencji SEO / freelancera.

Od czego zależy wycena pozycjonowania stron i sklepów?

Nasz cennik pozycjonowania stron internetowych prezentuje się następująco:

  • Pozycjonowanie wizytówki od 700 zł netto miesięcznie.
  • Pozycjonowanie strony firmowej od 1300 zł netto miesięcznie.
  • Pozycjonowanie sklepu od 3000 zł netto miesięcznie.

Jak zapewne zauważyłeś, powyższe widełki zawierają wyłącznie cenę "od". Jeśli wpiszesz w Google frazę "cennik SEO", "koszt SEO" czy "pozycjonowanie stron cennik", z pewnością trafisz na niejedną stronę, gdzie podane będą sztywne ceny "od-do". W naszej opinii takie praktyki są co najmniej... podejrzane. Z doświadczenia wiemy, że nie da się oszacować dokładnych kosztów SEO od samego początku współpracy. Pozycjonowanie stron internetowych to złożony proces, a na jego przebieg ma wpływ zbyt wiele czynników:

  • Twoja konkurencja – jeśli konkurencyjne strony w sieci mają ogarniane SEO od przynajmniej roku czy dwóch lat, ciężko będzie z nimi rywalizować od samego początku przy zbyt niskim budżecie,
  • branża – im bardziej popularna branża, tym większy budżet będziesz musiał przeznaczyć na to, by liczyć się w wyścigu o wysokie pozycje w wyszukiwarce,
  • założenia i cele Twojej firmy – główny cel jest oczywisty (lepsza konwersja, większe dochody), ale możesz nastawiać się na wskoczenie do pierwszej dwudziestki w wynikach wyszukiwania albo przebicie się do TOP 3, zaś każdy z tych scenariuszy będzie wymagał innego nakładu środków,
  • stan techniczny i bazowa optymalizacja Twojej strony – to, jaka jest początkowa sytuacja strony i czy wcześniej była optymalizowana pod kątem SEO także ma wpływ na obecną cenę za pozycjonowanie,
  • czas – proces pozycjonowania wymaga czasu, cierpliwości i wytrwałości; pamiętaj, że nie da się wypozycjonować stron w Google w tydzień czy miesiąc.

Jeżeli chcesz to możemy zająć się pozycjonowaniem Twojej strony. Przygotujemy rzetelną wycenę w oparciu o Twoje cele biznesowe. Sprawdź usługę pozycjonowanie w Google z RIKONA.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Dlaczego warto inwestować w reklamę online? Przegląd najbardziej efektywnych metod

Zastanawiasz się, jakie są najskuteczniejsze metody reklamowania się online? W tym artykule znajdziesz na to odpowiedź! Po co Ci reklama w internecie? Na to pytanie można w zasadzie odpowiedzieć jednym zdaniem – po to, by odnieść sukces i sprzedawać więcej. Nie ma sensu dywagować, czy warto wchodzić do internetu i tam się reklamować, czy na […]

Czytaj dalej
Mało klientów? Słaba sprzedaż? Trzymaj rozwiązanie tego problemu

No to idealnie się składa, bo w tym tekście zawarliśmy najważniejsze wskazówki. Czytaj dalej! Dlaczego sprzedaż kuleje, a klientów nie przybywa? Coś hamuje rozwój Twojego biznesu w sieci. Sprzedaż zwolniła, a może nawet nigdy nie osiągnęła satysfakcjonującego poziomu. Klienci niby się pojawiają, ale masz nieodparte wrażenie, że wpadają “od święta” – raz na jakiś czas […]

Czytaj dalej
Tworzenie i optymalizacja treści marketingowych – jak zacząć?

Strona internetowa bez treści nie ma prawa bytu. To dzięki niej masz szansę pojawić się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. To jej przyglądają się użytkownicy, ciekawi Twojej oferty, historii Twojej marki czy szukający informacji o konkretnym produkcie lub usłudze. Choćby nie wiadomo jak duży ruch przyciągała Twoja witryna, jeśli brakuje na niej dobrze zoptymalizowanej, atrakcyjnej […]

Czytaj dalej
Landing Page (strona sprzedażowa) – jak powinna wyglądać?

I zrobią to, o ile wcześniej zadbasz o kilka najważniejszych elementów. Jakich? Czytaj dalej! Co to jest landing page? Do czego służy? Landing page (LP) można przetłumaczyć bardzo dosłownie – to strona, na której lądują Twoi klienci, żeby coś od Ciebie kupić. Może to być usługa, wybrany produkt z Twojego sklepu albo np. zapis na […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki w social media – praktyczne wskazówki dla początkujących

Za moment poznasz sprawdzone triki dla marek, które zamierzają wkroczyć w świat mediów społecznościowych – i chciałyby to zrobić z przytupem. Zaczynajmy! Po co marce i firmie social media? 6 wskazówek z zakresu prowadzenia SM dla niewtajemniczonych Chcesz zacząć działać na social mediach, ale jako osoba początkująca nie masz pojęcia, jak do tego podejść? Poniżej […]

Czytaj dalej
Analiza konkurencji: jak sprawdzić swoich przeciwników?

Monitoring konkurencyjnych stron przynosi wiele korzyści, ale trzeba wiedzieć, jak się za niego zabrać. Dowiesz się tego z poniższego tekstu. Lecimy! Na czym polega analiza stron konkurentów? Analiza konkurencji opiera się w zasadzie na 2 etapach: znalezieniu stron konkurujących z Twoją, a następnie na regularnym sprawdzaniu i monitorowaniu, jak sobie radzą w internecie. Proste, nie? […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć efektywną strategię sprzedaży dla nowego biznesu?

Nie dałoby się tego osiągnąć bez właściwie dobranej strategii, a konkretnie strategii sprzedaży. Czym ona dokładnie jest? Jak ją zaplanować i po co to robić? Sprawdź poniżej! Czym jest strategia sprzedaży? Strategię sprzedaży (czy też plan sprzedaży) można podsumować jako kompleksowy plan działania, który w założeniach skupia się na sprecyzowaniu najróżniejszych aspektów dotyczących sprzedaży i […]

Czytaj dalej
Psychologia sprzedaży: jak wpływać na decyzje klientów?

Czy wiesz, jak wykorzystać emocje konsumentów do kształtowania ich potrzeb zakupowych i zwiększania sprzedaży? Kłania się tutaj tzw. psychologia sprzedaży. Czas dowiedzieć się o niej nieco więcej! Klient racjonalny a klient emocjonalny Skuteczna strategia sprzedaży powinna opierać się określeniu grupy docelowej, a następnie na tworzeniu perswazyjnych komunikatów marketingowych skierowanych do tych osób. Tak wygląda teoria, […]

Czytaj dalej
1 2 3 5
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu