Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Czym jest misja firmy i jak ją stworzyć?

16 października 2022

Podsumowanie

Każda firma musi być “jakaś”. Mieć określony cel i jakieś fundamentalne założenia, które leżą u podstaw jej funkcjonowania na rynku. Musi w końcu wyróżniać się czymś wśród konkurencji, by dać się zauważyć klientom czy partnerom biznesowym. Takim elementem, który wyraźnie oddziela jedno przedsiębiorstwo od pozostałych, jest właśnie misja firmy.

Człowiek w ciągu całego swojego życia wykorzystuje 2 rodzaje motywacji. Jest to motywacja zewnętrzna oraz wewnętrzna. Ta pierwsza skupia się na osiągnięciu jakichś materialnych korzyści. Ludzie przy udziale motywacji zewnętrznej (czyli niepochodzącej z naszego wnętrza, “od nas”) podejmują określone działania, by np. zdobyć nagrodę, wzbogacić się, a czasami po to, by uniknąć kary.

Z kolei motywacja wewnętrzna ma swoje korzenie w nas samych. Jest to głębokie przekonanie i poczucie, że człowiek robi coś dlatego, że dokładnie tego chce. To taka mocna, wewnętrzna potrzeba, którą fajnie jest spełnić. Co ważne, satysfakcję może sprawić nie tylko wykonanie działania i wiążące się z tym skutki, ale także sam proces i droga do realizacji zadania.

To zadanie bywa też nazywane misją. W odniesieniu do przedsiębiorstwa i biznesu można więc powiedzieć, że misja firmy to inaczej jej wewnętrzna motywacja. Widzisz tutaj analogię? 🙂

Czytaj dalej i dowiedz się, czym jest misja firmy, jakie są różnice między misją, wizją i celem firmy, a także jak możesz stworzyć misję firmy dla własnego przedsiębiorstwa (i po co w ogóle to robić). Zainteresowany/a? No to lecimy z tematem.

Misja firmy – co to jest? Jaka powinna być misja przedsiębiorstwa?

Zacznijmy od tego, że szukanie definicji pojęcia “misja firmy” kompletnie mija się z celem. Dlaczego? Sprawa jest prosta – nie znajdziesz jej w żadnym słowniku pojęć marketingowych, encyklopedii czy dokumencie prawnym. Misja firmy nie jest kolejnym punktem z rzeczy “do odhaczenia w 5 minut”, które dostępne są w pierwszym z brzegu poradniku dla przedsiębiorców. To obszerne zagadnienie, które warto dokładnie przeanalizować i umieścić je w kontekście swojego biznesu, by uzyskać jak najlepsze efekty.

No dobra, więc czym właściwie jest misja przedsiębiorstwa? Można odpowiedzieć, że w samym centrum tego pojęcia leży pytanie “dlaczego”. Dlaczego dana firma istnieje na rynku? Dlaczego zajmuje się tym, czym się zajmuje? Dlaczego oferuje dokładnie takie, a nie inne produkty czy usługi? Odpowiedzi na te pytania pozwalają poznać misję firmy, a więc powody i motywacje stojące za jej działaniami.

Odpowiednio nakreślona misja przedsiębiorstwa służy zarówno pracownikom, jak i klientom. Osoby zatrudnione w firmie powinny potraktować ją jako pewien wyznacznik – ramy, w obrębie których można nakreślić misję marki, a także przeprowadzić późniejsze budowanie marki i jej rozpoznawalności. Z kolei dla konsumentów misja firmy będzie ważnym elementem, który wyróżnia Twój biznes spośród setek czy tysięcy podobnych podmiotów.

Co ważne, deklaracja misji powinna być maksymalnie zwięzła – najlepiej, jeśli są to 1/2 zdania albo krótki akapit. W tych pojedynczych linijkach tekstu muszą być zawarte najważniejsze informacje o wartościach firmy. Muszą się tu pojawić odpowiedzi na pytania, co i dlaczego robi nasza firma. Większość przedsiębiorców, chcąc zdefiniować swój biznes i przyświecające mu idee, mogłaby napisać o tym książkę. Tymczasem tutaj trzeba zamknąć się w ledwie kilku zdaniach. Jak więc widać, nie jest to wcale proste zadanie :).

Jaka jest różnica między misją i wizją firmy? 

Często zdarza się, że między misją firmy i wizją firmy stawiany jest znak równości. Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że oba te pojęcia nie oznaczają tego samego. Są między nimi pewne zauważalne różnice, o których wypada wspomnieć.

Misja firmy

Jak możesz przeczytać powyżej, misja firmy przedstawia wewnętrzną motywację danego przedsiębiorstwa do działania – określa cele i metody ich osiągania. Może też opisywać grupę docelową, do której skierowana jest oferta konkretnej firmy. Jej kluczowym zadaniem jest wypunktowanie i wyraźne podkreślenie szczególnych cech przedsiębiorstwa na tle konkurencji i w odniesieniu do specyfiki rynku. Misja firmy ma w założeniu promować wybraną organizację i przedstawiać ją jako jedyną w swoim rodzaju.

Wizja firmy

Najprościej rzecz ujmując – wizja firmy może ulegać dość częstym modyfikacjom, podyktowanym upływającym czasem albo np. zmieniającymi się celami przedsiębiorstwa. Prezentuje coś, do czego Twoja firma dąży w konkretnym momencie. Informuje o tym, jaka powinna być, a czasami może też delikatnie nawiązywać do misji. Wizja firmy przedstawia pewną dynamikę i rozwój firmy – może też wskazywać, jak w założeniu ma wyglądać organizacja za rok, 2 czy 10 lat.

Czym różni się misja od wizji firmy? Można to podsumować w następujący sposób – misja jest raczej stała i skupia się na tym, co tu i teraz. Wizja natomiast jest pojęciem bardziej rozmytym, może się zmieniać i kładzie większy nacisk na to, co dopiero ma się wydarzyć. Mamy nadzieję, że wszystko jest jasne :).

Gdzie w tym wszystkim jest cel przedsiębiorstwa?

No tak, mamy jeszcze przecież coś takiego, jak strategiczne cele firmy. W tym przypadku łatwiej o konkrety – cele wyznaczają kierunek, do którego zmierza firma, a także działania i decyzje, jakie będzie ona podejmować. Wszystko powinno elegancko wpisywać się w ustalone wcześniej wartości i plany przedsiębiorstwa. Cele strategiczne są zwykle częścią ogólnej strategii biznesowej.

Misja firmy – jak ją napisać?

Zastanawiasz się, jak napisać misję firmy, żeby dobrze spełniała swoją rolę? By jednocześnie była efektowna i efektywna – z konkretnym, mocnym przekazem, który będzie odpowiedzią na potrzeby klientów i przemówi do ich wyobraźni? Da się zrobić, ale wymaga to trochę czasu :). Pamiętaj, że dobra deklaracja misji musi być zwięzła i jednocześnie spójna z całym przedsiębiorstwem, jego wizją i celami strategicznymi.

Punktem odniesienia będzie ogólny pomysł, jaki masz na własny biznes – a następnie wyciągnięcie z niego prawdziwego "mięcha" i podanie go w formie maksymalnie kilkuzdaniowego credo.

1. Od ogółu do szczegółu – zacznij od nakreślenia generalnych założeń Twojego biznesu

Super ważna wskazówka na początek – jeśli chcesz zbudować układankę o nazwie "misja firmy", dobieraj do niej pierwsze kawałki już na początkowym etapie tworzenia przedsiębiorstwa. Skończysz ją dopiero, gdy wszystkie aspekty i szczegóły będą dopięte na ostatni guzik – ale będziesz już mieć solidne fundamenty do dalszej rozbudowy. Zacznij więc od ogólników.

  • Czym się zajmujesz? Co robisz? – zastanów się, co konkretnie robi Twoja firma i spróbuj to zanotować na kilka różnych sposobów. Nie bój się trochę poeksperymentować :). Ważne, żeby każda z odpowiedzi była na swój sposób oryginalna, może nieoczywista, ale jednocześnie w 100% pokrywająca się z prawdą.
  • Jak to robisz? – pomyśl, jakie działania podejmujesz, by osiągać zakładane cele i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów. Skupiasz się na wygodzie i bezpieczeństwie, by poprawić jakość ich życia? A może stawiasz na najnowsze trendy i technologie? Odpowiedzi na pytanie "w jaki sposób dążysz do celu" mogą obrać praktycznie dowolny kierunek, w zależności od profilu działalności Twojej firmy i wielu innych czynników.
  • Dlaczego to robisz? – wiadomo, że po części dla kasy :). Nie jest to jednak jedyny motywator do działania. Skup się na tym, po co robisz to, co robisz. Jakie są te pozostałe powody, o których na co dzień być może nie myślisz?
  • Dla kogo? – nie chodzi tu wyłącznie o klientów, ale także o partnerów biznesowych. Pomyśl w szerszym kontekście, na kogo wpływają Twoje działania.
  • Co Cię wyróżnia? – tu chyba wszystko jest jasne. Wyodrębnij unikalne cechy i zalety Twojej firmy lub marki. Integralną częścią misji firmy może być USP, czyli unikalna cecha oferty.

2. Nadaj wstępny kształt

Na tym etapie zaczyna się wstępna eliminacja punktów, które się powtarzają albo wydają się zbyt nijakie i oklepane. Misja musi przekazywać informacje o wartościach, które zapewniasz swoim klientom i pracownikom. Odrzuć wszystko, co nie jest bezpośrednio powiązane z Twoim obszarem biznesowym.

3. Nie owijaj w bawełnę – skup się na szczegółach

Czas na kolejne cięcia, które pozwolą wypracować optymalną misję firmy. Do tego momentu prawdopodobnie udało Ci się wyznaczyć ogólne wartości Twojego biznesu, strategiczne cele przedsiębiorstwa oraz jego wizję. Staraj się połączyć wypisane myśli i hasła – spojrzeć na nie pod różnymi kątami, a następnie spiąć je klamrą.

4. Streść swój przekaz i skróć go tak bardzo, jak tylko się da

Dwa poprzednie punkty opierały się w dużej mierze na skracaniu i wycinaniu niepotrzebnych elementów – być może się zdziwisz, ale ten etap za bardzo się nie różni :). Jesteśmy prawie pewni, że to właśnie w tym momencie pojawi się chęć wyrwania sobie kilku włosów z głowy. Przecież nie da się podsumować celów całej firmy w kilku prostych zdaniach!

Wszystko jest możliwe, ale ja już wspomnieliśmy wcześniej – nie jest to ani łatwe, ani szybkie. Daj sobie trochę czasu i pamiętaj, że to nie są wyścigi. Pamiętaj, że ma być krótko, zwięźle i na temat.

5. Zwróć uwagę na styl

W tej całej burzy mózgów nietrudno zapomnieć o tym, że przekaz ma być łatwy do zapamiętania. W tym celu musisz skupić się na odpowiednim stylu. Bądź ostrożny z używaniem górnolotnych czy jakichś szczególnie wyszukanych słów. Deklaracja misji firmy ma pozostać w pamięci odbiorców i przekazywać jasne informacje. Im jest mniej skomplikowana, tym lepiej dla Ciebie i zrozumienia Twojego biznesu.

Czy opracowanie misji firmy na pewno ma sens?

Oczywiście, że tak. Korzyści płynących z posiadania sprecyzowanej, klarownej misji firmy jest co najmniej kilka:

  • To super ważny element budowania PR-u – przede wszystkim z perspektywy klientów.
  • To gwarancja, że firma zachowa swój dotychczasowy kształt, model działania i system wartości w przełomowych dla niej momentach – np. pojawieniu się nowego inwestora, w czasie przechodzenia kryzysu lub przeciwnie, gdy firma odnotowuje duże sukcesy i pojawiają się ciekawe możliwości rozwoju.
  • To sposób na przyciągnięcie ludzi, którzy mają ten sam lub zbliżony system wartości – mowa tutaj zarówno o klientach, jak i potencjalnych partnerach biznesowych i pracownikach. Firma, która skupia osoby wyznające te same idee, ma szansę znacznie zwiększyć siłę swojego przekazu i wpłynąć na jej postrzeganie przez inne organizacje czy konkurentów.
  • To świetna metoda, by wyróżnić się z tłumu – w ten sposób pokazujesz, czym Twoja firma różni się od konkurencyjnych przedsiębiorstw. Co sprawia, że klienci powinni podążać w jej kierunku i wybierać jej ofertę? Dlaczego jest unikatowa i jedyna w swoim rodzaju?
  • To doskonały punkt wyjścia do dalszych działań związanych z rozwojem firmy lub marki – przykładowo, jeśli masz ogarniętą skuteczną misję firmy, możesz fajnie "przemycić" ją w strategii marketingowej, np. poprzez storytelling i innego rodzaju działania brandingowe.

Misja firmy – przykłady

Jak niektóre firmy opracowały swoją misję? Sprawdź wybrane przez nas przykłady misji firm i zainspiruj się. Kto wie, może coś ciekawego przyjdzie Ci do głowy? 🙂

Misja firmy Microsoft

„Misją firmy Microsoft jest zapewnienie każdemu człowiekowi i każdej organizacji na świecie możliwości, dzięki którym uda im się osiągnąć więcej”.

„Firma Microsoft pomaga ludziom i firmom na całym świecie realizować w pełni swój potencjał. To nasza misja. Wszystko, co robimy, jest odbiciem tej misji oraz wartości, dzięki którym ich realizowanie jest możliwe”.

Misja firmy Facebook (teraz Meta)

„Wspieramy ludzi w budowaniu wspólnoty i łączeniu świata ze sobą”.

Misja firmy Google

„Misją naszej firmy jest uporządkowanie światowych zasobów informacji, tak by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego”.

Misja firmy Apple

Tutaj sprawa wygląda dość ciekawie – jeszcze za życia Steve'a Jobsa misja tego technologicznego giganta brzmiała: „Przyczynić się do rozwoju świata, tworząc narzędzia dla umysłu, które wspierają ludzkość”. Tę frazę datuje się na lata 80. Funkcjonowała ona aż do śmierci Jobsa, by następnie przekształcić się w tego "potworka":

„Apple projektuje komputery Mac, najlepsze komputery osobiste na świecie, wraz z OS X, iLife, iWork i profesjonalnym oprogramowaniem. Apple przewodzi cyfrowej rewolucji muzycznej dzięki swoim iPodom i sklepowi internetowemu iTunes. Apple odkrył na nowo telefon komórkowy dzięki rewolucyjnemu iPhone'owi i App Store oraz definiuje przyszłość mobilnych multimediów i urządzeń komputerowych z iPadem”.

Nie brzmi to jak misja przedsiębiorstwa, tylko raczej coś w stylu katalogu produktów :). Obecnie jednak mamy do czynienia z deklaracją wygłoszoną przez prezesa Tima Cooka, która brzmi:

„Dostarczanie klientom najlepszych wrażeń dzięki innowacyjnemu sprzętowi, oprogramowaniu i usługom”.

O niebo lepiej, prawda? 🙂

Stwórz swoją misję i przekonaj się, to świetny pomysł

"Planowanie i wdrażanie takiego marketingu dla naszych klientów, pod którym możemy się podpisać obiema rękoma. Pełne zadowolenie i satysfakcja z efektów, jakie osiągamy dla naszych klientów." Tak brzmi misja Rikona, czyli naszej ekipy od Marketingowego Wsparcia Biznesu :).

Skorzystaj z tego poradnika i zadbaj o jasną, konkretną misję dla swojej firmy. Możesz umówić się z nami na konsultacje marketingowe – służymy pomocą, jeśli nie masz pomysłu, jak dobrze podejść do tego tematu.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu