Czym jest zabezpieczenie antyspamowe formularzy?

4 października 2022

Podsumowanie

Czym jest spam, każdy doskonale wie. Ale z pewnością nie każdy ma świadomość, jak można się przed nim bronić. Jeśli Twoim problemem są potężne ilości śmieciowych wiadomości, które wysyłane są za pośrednictwem formularza kontaktowego na Twojej stronie – jesteś w dobrym miejscu.

Chcesz się ich pozbyć raz na zawsze spamu z formularzy kontaktowych? Pokażemy Ci, jak możesz się przed nimi chronić, czym są zabezpieczenia antyspamowe i w jaki sposób można je wykorzystać. Czytaj dalej!

Spam w wiadomościach e-mail – dlaczego go otrzymujesz?

Za większość nieprzyjemnych sytuacji uprzykrzających korzystanie z danej witryny lub związanych z otrzymywaniem spamu odpowiadają boty. To proste programy komputerowe, zaprojektowane do penetrowania stron internetowych, szukania na nich tzw. backdoorów (luk w zabezpieczeniach), a także zasypywania skrzynek pocztowych użytkowników śmieciowymi wiadomościami, czyli właśnie spamem.

O ile najprostsze boty mogą jedynie "przejść" się po stronie i zużyć zasoby serwera, tak te bardziej zaawansowane są w stanie obsługiwać znajdujące się na witrynach www formularze kontaktowe i za ich pośrednictwem przesyłać spam na powiązane z nimi adresy e-mail. Niektóre spamboty potrafią też tworzyć setki, a nawet tysiące "fejkowych" komentarzy, np. pod wpisami blogowymi czy na podstronach produktowych.

Filtry antyspamowe – czym właściwie są?

Filtry antyspamowe to specjalne programy komputerowe, działające zwykle na serwerze pocztowym adresata lub w zewnętrznym programie poczty e-mail, z którego korzysta odbiorca. Analizują one mnóstwo czynników przed podjęciem decyzji o umieszczeniu konkretnej wiadomości w folderze spam lub skasowaniu jej na poziomie serwera. Do najważniejszych filtrów antyspamowych należą czarna i biała lista nadawców. Pozwalają one zablokować lub bezwzględne przyjmować wiadomości z wybranego przez użytkownika źródła, np. wysyłane z określonego hosta / hostingu, domeny czy adresu IP.

W tym miejscu warto wspomnieć o globalnych ustawieniach białej oraz czarnej listy nadawców. Co to oznacza? Mowa o listach obowiązujących w ramach całego serwera – wyświetlają się one w czasie zmiany ustawień antyspamowych dla skrzynki pocztowej utworzonej na tym serwerze. Po dodaniu odpowiednich reguł na globalną czarną lub białą listę (np. adresów IP, adresów e-mail) będą one działać na wszystkich skrzynkach e-mail utworzonych na tym konkretnym serwerze (hostingu).

Istnieją też pozostałe poziomy zabezpieczeń – w tym przypadku filtrowane są takie kryteria, jak:

  • adres nadawcy wiadomości,
  • temat i treść wiadomości,
  • obecność serwera nadawcy na popularnych listach spamerów,
  • reputacja serwera lub domeny,
  • obecność hiperłączy odsyłających do potencjalnie szkodliwych treści,
  • itd.

Jak zmienić ustawienia antyspamowe dla skrzynki e-mail?

Każda usługa hostingowa dostarcza inne funkcje, filtry i blokady antyspamowe. Sposoby ich aktywowania i konfiguracji mogą się od siebie różnić w zależności od hostingu, z którego korzystasz. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze usługi hostingowe wraz z instrukcją, jak włączyć i zmienić poszczególne opcje antyspamowe, takie jak ustawienia czarnej i białej listy i wiele innych. W każdym przypadku konfiguracja ustawień wybranej skrzynki e-mail możliwa jest po zalogowaniu się do konta / panelu klienta:

Popularne zabezpieczenia antyspamowe formularzy

Zabezpieczenie antyspamowe to narzędzia i wtyczki, które pozwalają w łatwy sposób zapobiegać spamowi na poczcie e-mail, wysyłanemu przez boty za pośrednictwem formularza kontaktowego. W tym przykładzie posłużymy się witryną utworzoną w jednym najpopularniejszych systemów CMS, czyli w WordPressie. Jak możesz zapewnić sobie odpowiedni poziom ochrony przed spambotami?

Wtyczka WPForms

Istnieje wiele wtyczek do formularzy kontaktowych WordPressa, które niestety nie posiadają wbudowanej ochrony przed spamem. A nawet jeśli ją mają, nie jest ona wystarczająca – poza tym ich obsługa może sprawiać wiele trudności. Wyjątkiem jest omawiana wtyczka WPForms, która jest łatwa w użyciu i dobrze zaprojektowana. A co najważniejsze, gwarantuje skuteczną ochronę przed spamem. Rozwiązanie to nosi wdzięczną nazwę "honeypot", czyli garnek miodu.

Zadaniem honeypot jest zatrzymanie spambotów poprzez wyświetlenie im pola formularza widocznego tylko dla nich. Wypełnienie formularza automatycznie oznacza, iż nie zostanie on wysłany. Realni użytkownicy nie są w stanie go zobaczyć, gdyż jest on "schowany" w kodzie, tak jak pozostałe elementy strony.

Pole wyboru reCAPTCHA

Google dostarczyło jeden z najbardziej skutecznych i najprostszych sposobów radzenia sobie ze spamem z formularzy kontaktowych. Pole wyboru reCAPTCHA to bezpłatne narzędzie, które jest używane w parze ze wspomianym już systemem honeypot WPForms. Aby zintegrować je z formularzem na swojej stronie, musisz zalogować się na konto w WordPressie, przejść do ustawień WPForms i kliknąć reCAPTCHA. Następnie zostaniesz przeniesiony na dedykowaną stronę Google. Postępuj zgodnie z podanymi instrukcjami, by dokończyć proces.

Pole wyboru Invisible reCAPTCHA 

Alternatywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie Google Invisible reCAPTCHA, a więc niewidzialnego pola wyboru. Nazwa nie jest na wyrost, bo faktycznie nie jest on widoczny podczas wypełniania formularza kontaktowego. Główna różnica polega na tym, że po przesłaniu formularza Google decyduje, czy został on wysłany przez bota. Jeśli stwierdzi, że tak, wyświetli dodatkową weryfikację reCAPTCHA.

Dlaczego warto zabezpieczyć konto e-mail przed spamem z formularzy kontaktowych?

Ochrona przed spamem z formularzy kontaktowych to nie tylko kwestia pozbycia się uciążliwego, nawracającego problemu. Poszczególne rodzaje spambotów mogą stanowić poważne zagrożenie dla Twojej strony i jej reputacji w oczach innych użytkowników. Mowa m.in. o atakach typu brute force, czyli włamaniach do formularzy logowania, a także przejmowaniu formularzy w celu przesyłania spamu i złośliwego oprogramowania do innych osób.

Warto zadbać o bezpieczeństwo swojej witryny i odpowiednio ją zabezpieczyć przed atakami botów. Specjaliści z RIKONA chętnie służą pomocą w tym zakresie – skontaktuj się z nami w celu omówienia szczegółów!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Dlaczego warto inwestować w reklamę online? Przegląd najbardziej efektywnych metod

Zastanawiasz się, jakie są najskuteczniejsze metody reklamowania się online? W tym artykule znajdziesz na to odpowiedź! Po co Ci reklama w internecie? Na to pytanie można w zasadzie odpowiedzieć jednym zdaniem – po to, by odnieść sukces i sprzedawać więcej. Nie ma sensu dywagować, czy warto wchodzić do internetu i tam się reklamować, czy na […]

Czytaj dalej
Mało klientów? Słaba sprzedaż? Trzymaj rozwiązanie tego problemu

No to idealnie się składa, bo w tym tekście zawarliśmy najważniejsze wskazówki. Czytaj dalej! Dlaczego sprzedaż kuleje, a klientów nie przybywa? Coś hamuje rozwój Twojego biznesu w sieci. Sprzedaż zwolniła, a może nawet nigdy nie osiągnęła satysfakcjonującego poziomu. Klienci niby się pojawiają, ale masz nieodparte wrażenie, że wpadają “od święta” – raz na jakiś czas […]

Czytaj dalej
Tworzenie i optymalizacja treści marketingowych – jak zacząć?

Strona internetowa bez treści nie ma prawa bytu. To dzięki niej masz szansę pojawić się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. To jej przyglądają się użytkownicy, ciekawi Twojej oferty, historii Twojej marki czy szukający informacji o konkretnym produkcie lub usłudze. Choćby nie wiadomo jak duży ruch przyciągała Twoja witryna, jeśli brakuje na niej dobrze zoptymalizowanej, atrakcyjnej […]

Czytaj dalej
Landing Page (strona sprzedażowa) – jak powinna wyglądać?

I zrobią to, o ile wcześniej zadbasz o kilka najważniejszych elementów. Jakich? Czytaj dalej! Co to jest landing page? Do czego służy? Landing page (LP) można przetłumaczyć bardzo dosłownie – to strona, na której lądują Twoi klienci, żeby coś od Ciebie kupić. Może to być usługa, wybrany produkt z Twojego sklepu albo np. zapis na […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki w social media – praktyczne wskazówki dla początkujących

Za moment poznasz sprawdzone triki dla marek, które zamierzają wkroczyć w świat mediów społecznościowych – i chciałyby to zrobić z przytupem. Zaczynajmy! Po co marce i firmie social media? 6 wskazówek z zakresu prowadzenia SM dla niewtajemniczonych Chcesz zacząć działać na social mediach, ale jako osoba początkująca nie masz pojęcia, jak do tego podejść? Poniżej […]

Czytaj dalej
Analiza konkurencji: jak sprawdzić swoich przeciwników?

Monitoring konkurencyjnych stron przynosi wiele korzyści, ale trzeba wiedzieć, jak się za niego zabrać. Dowiesz się tego z poniższego tekstu. Lecimy! Na czym polega analiza stron konkurentów? Analiza konkurencji opiera się w zasadzie na 2 etapach: znalezieniu stron konkurujących z Twoją, a następnie na regularnym sprawdzaniu i monitorowaniu, jak sobie radzą w internecie. Proste, nie? […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć efektywną strategię sprzedaży dla nowego biznesu?

Nie dałoby się tego osiągnąć bez właściwie dobranej strategii, a konkretnie strategii sprzedaży. Czym ona dokładnie jest? Jak ją zaplanować i po co to robić? Sprawdź poniżej! Czym jest strategia sprzedaży? Strategię sprzedaży (czy też plan sprzedaży) można podsumować jako kompleksowy plan działania, który w założeniach skupia się na sprecyzowaniu najróżniejszych aspektów dotyczących sprzedaży i […]

Czytaj dalej
Psychologia sprzedaży: jak wpływać na decyzje klientów?

Czy wiesz, jak wykorzystać emocje konsumentów do kształtowania ich potrzeb zakupowych i zwiększania sprzedaży? Kłania się tutaj tzw. psychologia sprzedaży. Czas dowiedzieć się o niej nieco więcej! Klient racjonalny a klient emocjonalny Skuteczna strategia sprzedaży powinna opierać się określeniu grupy docelowej, a następnie na tworzeniu perswazyjnych komunikatów marketingowych skierowanych do tych osób. Tak wygląda teoria, […]

Czytaj dalej
1 2 3 5
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu