Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Czym jest zabezpieczenie antyspamowe formularzy?

4 października 2022

Podsumowanie

Czym jest spam, każdy doskonale wie. Ale z pewnością nie każdy ma świadomość, jak można się przed nim bronić. Jeśli Twoim problemem są potężne ilości śmieciowych wiadomości, które wysyłane są za pośrednictwem formularza kontaktowego na Twojej stronie – jesteś w dobrym miejscu.

Chcesz się ich pozbyć raz na zawsze spamu z formularzy kontaktowych? Pokażemy Ci, jak możesz się przed nimi chronić, czym są zabezpieczenia antyspamowe i w jaki sposób można je wykorzystać. Czytaj dalej!

Spam w wiadomościach e-mail – dlaczego go otrzymujesz?

Za większość nieprzyjemnych sytuacji uprzykrzających korzystanie z danej witryny lub związanych z otrzymywaniem spamu odpowiadają boty. To proste programy komputerowe, zaprojektowane do penetrowania stron internetowych, szukania na nich tzw. backdoorów (luk w zabezpieczeniach), a także zasypywania skrzynek pocztowych użytkowników śmieciowymi wiadomościami, czyli właśnie spamem.

O ile najprostsze boty mogą jedynie "przejść" się po stronie i zużyć zasoby serwera, tak te bardziej zaawansowane są w stanie obsługiwać znajdujące się na witrynach www formularze kontaktowe i za ich pośrednictwem przesyłać spam na powiązane z nimi adresy e-mail. Niektóre spamboty potrafią też tworzyć setki, a nawet tysiące "fejkowych" komentarzy, np. pod wpisami blogowymi czy na podstronach produktowych.

Filtry antyspamowe – czym właściwie są?

Filtry antyspamowe to specjalne programy komputerowe, działające zwykle na serwerze pocztowym adresata lub w zewnętrznym programie poczty e-mail, z którego korzysta odbiorca. Analizują one mnóstwo czynników przed podjęciem decyzji o umieszczeniu konkretnej wiadomości w folderze spam lub skasowaniu jej na poziomie serwera. Do najważniejszych filtrów antyspamowych należą czarna i biała lista nadawców. Pozwalają one zablokować lub bezwzględne przyjmować wiadomości z wybranego przez użytkownika źródła, np. wysyłane z określonego hosta / hostingu, domeny czy adresu IP.

W tym miejscu warto wspomnieć o globalnych ustawieniach białej oraz czarnej listy nadawców. Co to oznacza? Mowa o listach obowiązujących w ramach całego serwera – wyświetlają się one w czasie zmiany ustawień antyspamowych dla skrzynki pocztowej utworzonej na tym serwerze. Po dodaniu odpowiednich reguł na globalną czarną lub białą listę (np. adresów IP, adresów e-mail) będą one działać na wszystkich skrzynkach e-mail utworzonych na tym konkretnym serwerze (hostingu).

Istnieją też pozostałe poziomy zabezpieczeń – w tym przypadku filtrowane są takie kryteria, jak:

  • adres nadawcy wiadomości,
  • temat i treść wiadomości,
  • obecność serwera nadawcy na popularnych listach spamerów,
  • reputacja serwera lub domeny,
  • obecność hiperłączy odsyłających do potencjalnie szkodliwych treści,
  • itd.

Jak zmienić ustawienia antyspamowe dla skrzynki e-mail?

Każda usługa hostingowa dostarcza inne funkcje, filtry i blokady antyspamowe. Sposoby ich aktywowania i konfiguracji mogą się od siebie różnić w zależności od hostingu, z którego korzystasz. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze usługi hostingowe wraz z instrukcją, jak włączyć i zmienić poszczególne opcje antyspamowe, takie jak ustawienia czarnej i białej listy i wiele innych. W każdym przypadku konfiguracja ustawień wybranej skrzynki e-mail możliwa jest po zalogowaniu się do konta / panelu klienta:

Popularne zabezpieczenia antyspamowe formularzy

Zabezpieczenie antyspamowe to narzędzia i wtyczki, które pozwalają w łatwy sposób zapobiegać spamowi na poczcie e-mail, wysyłanemu przez boty za pośrednictwem formularza kontaktowego. W tym przykładzie posłużymy się witryną utworzoną w jednym najpopularniejszych systemów CMS, czyli w WordPressie. Jak możesz zapewnić sobie odpowiedni poziom ochrony przed spambotami?

Wtyczka WPForms

Istnieje wiele wtyczek do formularzy kontaktowych WordPressa, które niestety nie posiadają wbudowanej ochrony przed spamem. A nawet jeśli ją mają, nie jest ona wystarczająca – poza tym ich obsługa może sprawiać wiele trudności. Wyjątkiem jest omawiana wtyczka WPForms, która jest łatwa w użyciu i dobrze zaprojektowana. A co najważniejsze, gwarantuje skuteczną ochronę przed spamem. Rozwiązanie to nosi wdzięczną nazwę "honeypot", czyli garnek miodu.

Zadaniem honeypot jest zatrzymanie spambotów poprzez wyświetlenie im pola formularza widocznego tylko dla nich. Wypełnienie formularza automatycznie oznacza, iż nie zostanie on wysłany. Realni użytkownicy nie są w stanie go zobaczyć, gdyż jest on "schowany" w kodzie, tak jak pozostałe elementy strony.

Pole wyboru reCAPTCHA

Google dostarczyło jeden z najbardziej skutecznych i najprostszych sposobów radzenia sobie ze spamem z formularzy kontaktowych. Pole wyboru reCAPTCHA to bezpłatne narzędzie, które jest używane w parze ze wspomianym już systemem honeypot WPForms. Aby zintegrować je z formularzem na swojej stronie, musisz zalogować się na konto w WordPressie, przejść do ustawień WPForms i kliknąć reCAPTCHA. Następnie zostaniesz przeniesiony na dedykowaną stronę Google. Postępuj zgodnie z podanymi instrukcjami, by dokończyć proces.

Pole wyboru Invisible reCAPTCHA 

Alternatywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie Google Invisible reCAPTCHA, a więc niewidzialnego pola wyboru. Nazwa nie jest na wyrost, bo faktycznie nie jest on widoczny podczas wypełniania formularza kontaktowego. Główna różnica polega na tym, że po przesłaniu formularza Google decyduje, czy został on wysłany przez bota. Jeśli stwierdzi, że tak, wyświetli dodatkową weryfikację reCAPTCHA.

Dlaczego warto zabezpieczyć konto e-mail przed spamem z formularzy kontaktowych?

Ochrona przed spamem z formularzy kontaktowych to nie tylko kwestia pozbycia się uciążliwego, nawracającego problemu. Poszczególne rodzaje spambotów mogą stanowić poważne zagrożenie dla Twojej strony i jej reputacji w oczach innych użytkowników. Mowa m.in. o atakach typu brute force, czyli włamaniach do formularzy logowania, a także przejmowaniu formularzy w celu przesyłania spamu i złośliwego oprogramowania do innych osób.

Warto zadbać o bezpieczeństwo swojej witryny i odpowiednio ją zabezpieczyć przed atakami botów. Specjaliści z RIKONA chętnie służą pomocą w tym zakresie – skontaktuj się z nami w celu omówienia szczegółów!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Zadania zarządzania marketingowego. Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców

Marketing holistyczny pomaga zidentyfikować zestaw zadań, które należy zrealizować, aby odnieść sukces w zarządzaniu marketingowym i przywództwie marketingowym. Oznacza to, że wszystkie działania powinny być starannie planowane i przemyślane.  W artykule przybliżymy m.in. czym jest zarządzanie marketingowe i jakimi funkcjami się wyróżnia. Co to jest zarządzanie marketingowe? Zarządzanie marketingowe to sposób, w jaki firma ustala […]

Czytaj dalej
Strategia marketingowa: Orientacja firmy na rynek w procesie budowania marki

Działania marketingowe w konkurencyjnym świecie biznesowym wymagają zrozumienia i reagowania na potrzeby oraz oczekiwania klientów. Jednym z kluczowych i skutecznych narzędzi, które pomagają w realizacji tych celów, są strategia marketingowa i orientacja firmy na rynek. Jest to element strategii biznesowej, który skupia się na trzech elementach: analizie, zrozumieniu i dostosowaniu działań firmy do oczekiwań konsumentów […]

Czytaj dalej
Na czym polega depozycjonowanie? Jak zabobiec negatywnemu SEO?

Ech, depozycjonowanie. Pewnie nie byłbyś zadowolony, gdybyś znalazł link do swojej strony w anonsie Gorącej Małgorzaty. A co, gdyby Twój konkurent rozpowiadał naokoło, że nie warto z Tobą współpracować, przekazując te uwagi… bezpośrednio wyszukiwarce? Brzmi jak Matrix: bo właśnie nim jest. Na szczęście wiem, co zrobić, byś mógł sięgnąć po czerwoną pigułkę i uratować… rzecz […]

Czytaj dalej
Human-first content - piszemy dla ludzi, czy dla robotów? 10 zasad

Wyniki wyszukiwania to dziś nie słup z naklejonymi ogłoszeniami: tu stolarz, tam informatyk, tutaj klepsydra wujka Stasia od strony kuzynki matki zięcia...  Algorytm służy obecnie zdecydowanie bardziej przyjaźni i budowaniu więzi. Nie wyróżnia tego, co pasuje do wytycznych Google, lecz to, co podoba się człowiekowi: to właśnie human-first. Optymalizacja w dzisiejszym rozumieniu prowadzi więc do […]

Czytaj dalej
Indeksowanie stron internetowych – co to i jak sprawdzić status indeksacji?

Przedsiębiorcy doskonale wiedzą, że obecność w Internecie jest dla nich korzystna, a strona internetowa firmy to absolutne „must have”. Bez niej trudno budować wiarygodność, rozpoznawalność i docierać do potencjalnych klientów. Niemniej, aby witryna spełniała te funkcje, powinna być prawidłowo indeksowana w Google. Dlaczego? Indeksowanie strony internetowej sprawia, że staje się ona widoczna dla milionów użytkowników, […]

Czytaj dalej
Rolki na Instagramie a skuteczny marketing: udoskonal Instagram Reels

Dziewczyny w bikini, recenzje kosmetyków, fragmenty sponsorowanych wakacji i nachalne reklamy. Gdzie w to wszystko wepchnąć strategię marketingową, która faktycznie zadziała? Wystarczy dotrzeć do różnych segmentów klientów, wykorzystując Instagram Reels do zaspokojenia ukrytych pragnień każdego z nich.  Pssss... Rzecz jasna, nie chodzi o pragnienie dotyczące obserwowania wspomnianych dziewczyn. 😉 Gotowy na tutorial tworzenia rolek z […]

Czytaj dalej
Responsywne strony internetowe – mobile first a użytkownik

Choć roboty Google malowały wiele francuskich dziewczyn, upodobały sobie te widoczne na ekranach smartfonów. Historia lubi się powtarzać: nie pozwól więc, by Twoja strona zatonęła. Rzecz jasna, w gąszczu konkurencji! Pomogą Ci w tym responsywne strony internetowe, zahaczające bezpośrednio o ideę mobile first. Mobile first – o co tyle hałasu i co ma do tego […]

Czytaj dalej
Czym jest content marketing? Co możesz zyskać na wartościowych treściach?

W cyfrowym świecie rywalizacja o klienta staje się coraz bardziej wymagająca. Firmy nie skupiają się tylko na doraźnych działaniach, ale tworzą strategie marketingowe. Jednym z jej kluczowym elementów jest content marketing. W artykule przybliżymy, czym jest content marketing, dlaczego warto inwestować swój czas i zasoby na tworzenie wartościowych treści, a także, z czego wynika skuteczność […]

Czytaj dalej
1 2 3 7
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu