Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Czym jest zabezpieczenie antyspamowe formularzy?

4 października 2022

Podsumowanie

Czym jest spam, każdy doskonale wie. Ale z pewnością nie każdy ma świadomość, jak można się przed nim bronić. Jeśli Twoim problemem są potężne ilości śmieciowych wiadomości, które wysyłane są za pośrednictwem formularza kontaktowego na Twojej stronie – jesteś w dobrym miejscu.

Chcesz się ich pozbyć raz na zawsze spamu z formularzy kontaktowych? Pokażemy Ci, jak możesz się przed nimi chronić, czym są zabezpieczenia antyspamowe i w jaki sposób można je wykorzystać. Czytaj dalej!

Spam w wiadomościach e-mail – dlaczego go otrzymujesz?

Za większość nieprzyjemnych sytuacji uprzykrzających korzystanie z danej witryny lub związanych z otrzymywaniem spamu odpowiadają boty. To proste programy komputerowe, zaprojektowane do penetrowania stron internetowych, szukania na nich tzw. backdoorów (luk w zabezpieczeniach), a także zasypywania skrzynek pocztowych użytkowników śmieciowymi wiadomościami, czyli właśnie spamem.

O ile najprostsze boty mogą jedynie "przejść" się po stronie i zużyć zasoby serwera, tak te bardziej zaawansowane są w stanie obsługiwać znajdujące się na witrynach www formularze kontaktowe i za ich pośrednictwem przesyłać spam na powiązane z nimi adresy e-mail. Niektóre spamboty potrafią też tworzyć setki, a nawet tysiące "fejkowych" komentarzy, np. pod wpisami blogowymi czy na podstronach produktowych.

Filtry antyspamowe – czym właściwie są?

Filtry antyspamowe to specjalne programy komputerowe, działające zwykle na serwerze pocztowym adresata lub w zewnętrznym programie poczty e-mail, z którego korzysta odbiorca. Analizują one mnóstwo czynników przed podjęciem decyzji o umieszczeniu konkretnej wiadomości w folderze spam lub skasowaniu jej na poziomie serwera. Do najważniejszych filtrów antyspamowych należą czarna i biała lista nadawców. Pozwalają one zablokować lub bezwzględne przyjmować wiadomości z wybranego przez użytkownika źródła, np. wysyłane z określonego hosta / hostingu, domeny czy adresu IP.

W tym miejscu warto wspomnieć o globalnych ustawieniach białej oraz czarnej listy nadawców. Co to oznacza? Mowa o listach obowiązujących w ramach całego serwera – wyświetlają się one w czasie zmiany ustawień antyspamowych dla skrzynki pocztowej utworzonej na tym serwerze. Po dodaniu odpowiednich reguł na globalną czarną lub białą listę (np. adresów IP, adresów e-mail) będą one działać na wszystkich skrzynkach e-mail utworzonych na tym konkretnym serwerze (hostingu).

Istnieją też pozostałe poziomy zabezpieczeń – w tym przypadku filtrowane są takie kryteria, jak:

  • adres nadawcy wiadomości,
  • temat i treść wiadomości,
  • obecność serwera nadawcy na popularnych listach spamerów,
  • reputacja serwera lub domeny,
  • obecność hiperłączy odsyłających do potencjalnie szkodliwych treści,
  • itd.

Jak zmienić ustawienia antyspamowe dla skrzynki e-mail?

Każda usługa hostingowa dostarcza inne funkcje, filtry i blokady antyspamowe. Sposoby ich aktywowania i konfiguracji mogą się od siebie różnić w zależności od hostingu, z którego korzystasz. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze usługi hostingowe wraz z instrukcją, jak włączyć i zmienić poszczególne opcje antyspamowe, takie jak ustawienia czarnej i białej listy i wiele innych. W każdym przypadku konfiguracja ustawień wybranej skrzynki e-mail możliwa jest po zalogowaniu się do konta / panelu klienta:

Popularne zabezpieczenia antyspamowe formularzy

Zabezpieczenie antyspamowe to narzędzia i wtyczki, które pozwalają w łatwy sposób zapobiegać spamowi na poczcie e-mail, wysyłanemu przez boty za pośrednictwem formularza kontaktowego. W tym przykładzie posłużymy się witryną utworzoną w jednym najpopularniejszych systemów CMS, czyli w WordPressie. Jak możesz zapewnić sobie odpowiedni poziom ochrony przed spambotami?

Wtyczka WPForms

Istnieje wiele wtyczek do formularzy kontaktowych WordPressa, które niestety nie posiadają wbudowanej ochrony przed spamem. A nawet jeśli ją mają, nie jest ona wystarczająca – poza tym ich obsługa może sprawiać wiele trudności. Wyjątkiem jest omawiana wtyczka WPForms, która jest łatwa w użyciu i dobrze zaprojektowana. A co najważniejsze, gwarantuje skuteczną ochronę przed spamem. Rozwiązanie to nosi wdzięczną nazwę "honeypot", czyli garnek miodu.

Zadaniem honeypot jest zatrzymanie spambotów poprzez wyświetlenie im pola formularza widocznego tylko dla nich. Wypełnienie formularza automatycznie oznacza, iż nie zostanie on wysłany. Realni użytkownicy nie są w stanie go zobaczyć, gdyż jest on "schowany" w kodzie, tak jak pozostałe elementy strony.

Pole wyboru reCAPTCHA

Google dostarczyło jeden z najbardziej skutecznych i najprostszych sposobów radzenia sobie ze spamem z formularzy kontaktowych. Pole wyboru reCAPTCHA to bezpłatne narzędzie, które jest używane w parze ze wspomianym już systemem honeypot WPForms. Aby zintegrować je z formularzem na swojej stronie, musisz zalogować się na konto w WordPressie, przejść do ustawień WPForms i kliknąć reCAPTCHA. Następnie zostaniesz przeniesiony na dedykowaną stronę Google. Postępuj zgodnie z podanymi instrukcjami, by dokończyć proces.

Pole wyboru Invisible reCAPTCHA 

Alternatywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie Google Invisible reCAPTCHA, a więc niewidzialnego pola wyboru. Nazwa nie jest na wyrost, bo faktycznie nie jest on widoczny podczas wypełniania formularza kontaktowego. Główna różnica polega na tym, że po przesłaniu formularza Google decyduje, czy został on wysłany przez bota. Jeśli stwierdzi, że tak, wyświetli dodatkową weryfikację reCAPTCHA.

Dlaczego warto zabezpieczyć konto e-mail przed spamem z formularzy kontaktowych?

Ochrona przed spamem z formularzy kontaktowych to nie tylko kwestia pozbycia się uciążliwego, nawracającego problemu. Poszczególne rodzaje spambotów mogą stanowić poważne zagrożenie dla Twojej strony i jej reputacji w oczach innych użytkowników. Mowa m.in. o atakach typu brute force, czyli włamaniach do formularzy logowania, a także przejmowaniu formularzy w celu przesyłania spamu i złośliwego oprogramowania do innych osób.

Warto zadbać o bezpieczeństwo swojej witryny i odpowiednio ją zabezpieczyć przed atakami botów. Specjaliści z RIKONA chętnie służą pomocą w tym zakresie – skontaktuj się z nami w celu omówienia szczegółów!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki na rynku, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji 

Pozycjonowanie marki sprawia, że niektóre marki zapadają w pamięć, a inne przelatują przez nią i na zawsze znikają. Dlaczego tak się dzieje? Otóż jest to związane z pozycjonowaniem marki. Celem tych działań jest wyróżnienie brandu na tle innych i zakotwiczenie się w umysłach konsumentów. Bardziej poetycko trzeba byłoby napisać, że należy „dotrzeć do serc klientów”. […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu