Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Czym jest zabezpieczenie antyspamowe formularzy?

4 października 2022

Podsumowanie

Czym jest spam, każdy doskonale wie. Ale z pewnością nie każdy ma świadomość, jak można się przed nim bronić. Jeśli Twoim problemem są potężne ilości śmieciowych wiadomości, które wysyłane są za pośrednictwem formularza kontaktowego na Twojej stronie – jesteś w dobrym miejscu.

Chcesz się ich pozbyć raz na zawsze spamu z formularzy kontaktowych? Pokażemy Ci, jak możesz się przed nimi chronić, czym są zabezpieczenia antyspamowe i w jaki sposób można je wykorzystać. Czytaj dalej!

Spam w wiadomościach e-mail – dlaczego go otrzymujesz?

Za większość nieprzyjemnych sytuacji uprzykrzających korzystanie z danej witryny lub związanych z otrzymywaniem spamu odpowiadają boty. To proste programy komputerowe, zaprojektowane do penetrowania stron internetowych, szukania na nich tzw. backdoorów (luk w zabezpieczeniach), a także zasypywania skrzynek pocztowych użytkowników śmieciowymi wiadomościami, czyli właśnie spamem.

O ile najprostsze boty mogą jedynie "przejść" się po stronie i zużyć zasoby serwera, tak te bardziej zaawansowane są w stanie obsługiwać znajdujące się na witrynach www formularze kontaktowe i za ich pośrednictwem przesyłać spam na powiązane z nimi adresy e-mail. Niektóre spamboty potrafią też tworzyć setki, a nawet tysiące "fejkowych" komentarzy, np. pod wpisami blogowymi czy na podstronach produktowych.

Filtry antyspamowe – czym właściwie są?

Filtry antyspamowe to specjalne programy komputerowe, działające zwykle na serwerze pocztowym adresata lub w zewnętrznym programie poczty e-mail, z którego korzysta odbiorca. Analizują one mnóstwo czynników przed podjęciem decyzji o umieszczeniu konkretnej wiadomości w folderze spam lub skasowaniu jej na poziomie serwera. Do najważniejszych filtrów antyspamowych należą czarna i biała lista nadawców. Pozwalają one zablokować lub bezwzględne przyjmować wiadomości z wybranego przez użytkownika źródła, np. wysyłane z określonego hosta / hostingu, domeny czy adresu IP.

W tym miejscu warto wspomnieć o globalnych ustawieniach białej oraz czarnej listy nadawców. Co to oznacza? Mowa o listach obowiązujących w ramach całego serwera – wyświetlają się one w czasie zmiany ustawień antyspamowych dla skrzynki pocztowej utworzonej na tym serwerze. Po dodaniu odpowiednich reguł na globalną czarną lub białą listę (np. adresów IP, adresów e-mail) będą one działać na wszystkich skrzynkach e-mail utworzonych na tym konkretnym serwerze (hostingu).

Istnieją też pozostałe poziomy zabezpieczeń – w tym przypadku filtrowane są takie kryteria, jak:

  • adres nadawcy wiadomości,
  • temat i treść wiadomości,
  • obecność serwera nadawcy na popularnych listach spamerów,
  • reputacja serwera lub domeny,
  • obecność hiperłączy odsyłających do potencjalnie szkodliwych treści,
  • itd.

Jak zmienić ustawienia antyspamowe dla skrzynki e-mail?

Każda usługa hostingowa dostarcza inne funkcje, filtry i blokady antyspamowe. Sposoby ich aktywowania i konfiguracji mogą się od siebie różnić w zależności od hostingu, z którego korzystasz. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze usługi hostingowe wraz z instrukcją, jak włączyć i zmienić poszczególne opcje antyspamowe, takie jak ustawienia czarnej i białej listy i wiele innych. W każdym przypadku konfiguracja ustawień wybranej skrzynki e-mail możliwa jest po zalogowaniu się do konta / panelu klienta:

Popularne zabezpieczenia antyspamowe formularzy

Zabezpieczenie antyspamowe to narzędzia i wtyczki, które pozwalają w łatwy sposób zapobiegać spamowi na poczcie e-mail, wysyłanemu przez boty za pośrednictwem formularza kontaktowego. W tym przykładzie posłużymy się witryną utworzoną w jednym najpopularniejszych systemów CMS, czyli w WordPressie. Jak możesz zapewnić sobie odpowiedni poziom ochrony przed spambotami?

Wtyczka WPForms

Istnieje wiele wtyczek do formularzy kontaktowych WordPressa, które niestety nie posiadają wbudowanej ochrony przed spamem. A nawet jeśli ją mają, nie jest ona wystarczająca – poza tym ich obsługa może sprawiać wiele trudności. Wyjątkiem jest omawiana wtyczka WPForms, która jest łatwa w użyciu i dobrze zaprojektowana. A co najważniejsze, gwarantuje skuteczną ochronę przed spamem. Rozwiązanie to nosi wdzięczną nazwę "honeypot", czyli garnek miodu.

Zadaniem honeypot jest zatrzymanie spambotów poprzez wyświetlenie im pola formularza widocznego tylko dla nich. Wypełnienie formularza automatycznie oznacza, iż nie zostanie on wysłany. Realni użytkownicy nie są w stanie go zobaczyć, gdyż jest on "schowany" w kodzie, tak jak pozostałe elementy strony.

Pole wyboru reCAPTCHA

Google dostarczyło jeden z najbardziej skutecznych i najprostszych sposobów radzenia sobie ze spamem z formularzy kontaktowych. Pole wyboru reCAPTCHA to bezpłatne narzędzie, które jest używane w parze ze wspomianym już systemem honeypot WPForms. Aby zintegrować je z formularzem na swojej stronie, musisz zalogować się na konto w WordPressie, przejść do ustawień WPForms i kliknąć reCAPTCHA. Następnie zostaniesz przeniesiony na dedykowaną stronę Google. Postępuj zgodnie z podanymi instrukcjami, by dokończyć proces.

Pole wyboru Invisible reCAPTCHA 

Alternatywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie Google Invisible reCAPTCHA, a więc niewidzialnego pola wyboru. Nazwa nie jest na wyrost, bo faktycznie nie jest on widoczny podczas wypełniania formularza kontaktowego. Główna różnica polega na tym, że po przesłaniu formularza Google decyduje, czy został on wysłany przez bota. Jeśli stwierdzi, że tak, wyświetli dodatkową weryfikację reCAPTCHA.

Dlaczego warto zabezpieczyć konto e-mail przed spamem z formularzy kontaktowych?

Ochrona przed spamem z formularzy kontaktowych to nie tylko kwestia pozbycia się uciążliwego, nawracającego problemu. Poszczególne rodzaje spambotów mogą stanowić poważne zagrożenie dla Twojej strony i jej reputacji w oczach innych użytkowników. Mowa m.in. o atakach typu brute force, czyli włamaniach do formularzy logowania, a także przejmowaniu formularzy w celu przesyłania spamu i złośliwego oprogramowania do innych osób.

Warto zadbać o bezpieczeństwo swojej witryny i odpowiednio ją zabezpieczyć przed atakami botów. Specjaliści z RIKONA chętnie służą pomocą w tym zakresie – skontaktuj się z nami w celu omówienia szczegółów!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu