Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Darmowe pozycjonowanie stron – czy to jest wykonalne?

19 września 2022

Podsumowanie

W internecie można natknąć się na opinie różnych "specjalistów", według których usługa pozycjonowania może być zupełnie darmowa. Rzekomo wystarczy tylko odrobina chęci, trochę cierpliwości, a dowolna strona czy sklep internetowy wystrzeli w wyszukiwarce Google, zaś ruch na stronie będzie notował kolejne rekordy. Ile jest w tym prawdy?

Z doświadczenia wiemy, że jeśli coś teoretycznie jest za darmo, to w praktyce będzie trzeba za to sporo zapłacić. Ale jak to – czy taka super okazja automatycznie nie oznacza, że nic Cię to nie będzie kosztować? Przecież jest bezpłatna! No właśnie niekoniecznie 🙂. Jak to rozumieć? Dlaczego pozycjonowanie za darmo strony internetowej uważane jest za podchwytliwą zagrywkę speców z marketingu, a nie polecaną alternatywę dla płatnych działań? Tego dowiesz się z poniższego tekstu. Zapraszamy do czytania!

Na czym polega darmowe pozycjonowanie?

W darmowym pozycjonowaniu chodzi o to samo, o co w każdej innej usłudze, czyli o pozyskanie klienta. Oczywiście przedstawiciele konkretnej firmy oferującej darmowe SEO będą Cię przekonywać, że ich działania pomogą w optymalizacji strony, przyciągnięciu do niej wartościowego ruchu organicznego, wyprzedzeniu konkurencji, a w dłuższej perspektywie – w zwiększeniu sprzedaży i generowaniu kosmicznego przychodu. Na pierwszy rzut oka lista zalet nie ma końca! No to gdzie jest ten haczyk...

Pozycjonowanie stron za darmo oferowane jest najczęściej jako 1/2-miesięczny okres testowy, który ma Ci pokazać, jakie to niesamowite wyniki udało się wykręcić w przypadku Twojej strony i ile pracy zostało w to włożone. Po tym czasie będziesz zachęcany, by przejść na model abonamentowy – ale już płatny 😉. Wróćmy jednak do tego darmowego okresu próbnego. Dlaczego naszym zdaniem w przypadku SEO nie ma to żadnego sensu?

  • Pozycjonowanie stron internetowych jest usługą, której mocne efekty odczujesz dopiero w długiej perspektywie czasu – w ciągu miesiąca czy dwóch trudno cokolwiek wyczarować. Można co prawda poprawić widoczność w wyszukiwarce na niektóre frazy kluczowe, ale co z tego, skoro do zwiększenia realnej sprzedaży jeszcze długa droga.
  • Kluczowa jest strategia i konkretny plan działania – bez tego ani rusz. Musisz wiedzieć, jak działa konkurencja (i kto w ogóle do niej należy), co zrobić, by ją dogonić lub wyprzedzić, a także ustalić, jakie cele biznesowe są w Twoim zasięgu. To wszystko wymaga czasu i pracy pozycjonera, którego wiedza i doświadczenie nie są za free – a do tego trwa to zdecydowanie dłużej, niż tydzień czy miesiąc.
  • Część strategii SEO zakłada pozyskiwanie linków do Twojej strony – jednak wykonywanie tych działań w przypadku źle zoptymalizowanej strony internetowej mija się z celem. Najpierw trzeba doprowadzić ją do porządku pod względem technicznym, do czego przydaje się audyt SEO. Może on trwać od kilku godzin do nawet kilku dni w przypadku dużych, rozbudowanych sklepów e-commerce. Czy coś takiego może być za darmo? No nie bardzo 🙂.
  • Możliwość wykonywania usługi pozycjonowania swoje kosztuje – narzędzia, domeny, serwery, testy itp. nie są za darmo. Miesięcznie trzeba na to wszystko wydawać nawet kilka tysięcy złotych, jeśli pozycjonerowi zależy na dostarczaniu rzetelnych usług. Nie da się tego przeskoczyć.

Darmowe pozycjonowanie stron – dlaczego nie warto się na to decydować?

Na papierze wszystko wygląda spoko, bo to od Ciebie zależy, czy po okresie testowym zdecydujesz się na podpisanie umowy z agencją, która początkowo oferowała pozycjonowanie za darmo. Jeśli nie będziesz zadowolony z efektów, po prostu im podziękujesz, prawda? Nie tak szybko – żeby podjąć dobrą decyzję, musisz:

  • znać się na kwestiach SEO przynajmniej w podstawowym stopniu – w innym wypadku nie będziesz w stanie ocenić skuteczności podjętych działań, a marketingowcy zamydlą Ci oczy i pięknymi słowami przekonają Cię do przedłużenia umowy;
  • mieć w ogóle możliwość podjęcia takiej decyzji – radzimy zawsze zapoznać się z opiniami o konkretnej firmie, a także na spokojnie przejrzeć umowę i regulamin (może się okazać, że decydując się darmowe pozycjonowanie przez miesiąc, z góry skazujesz się np. na kolejny rok płatnych usług bez możliwości wcześniejszej rezygnacji).

Przypuśćmy jednak, że decydujesz się na bezpłatne pozycjonowanie. Mija X miesięcy, wyników nie ma, więc nie podpisujesz umowy na dłuższy okres. Jesteś zwycięzcą, prawda? W końcu nic Cię to nie kosztowało, a na pewno jakieś działania zostały podjęte i jesteś w dobrym punkcie wyjściowym do dalszych zmian związanych z SEO. No i tu musimy Cię zaskoczyć (albo i nie) – skoro coś jest zupełnie za darmo, to nie może być wykonane dobrze. Po prostu nie ma takiej możliwości. Oznacza to, że przez te X miesięcy z Twoją stroną nie zrobiono (prawie) nic, by poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Albo zrobiono to tak nieudolnie, że w oczach robotów Google straciła ona swoją dotychczasową renomę i poleciała na dół w rankingach.

Twoja strona stanęła w miejscu albo nawet radzi sobie gorzej niż wcześniej. Co robić w tej sytuacji, skoro stałe koszty prowadzenia działalności (biuro, pracownicy, ZUS) nie zmieniły się przez te X miesięcy? Pozostaje oddać swoją witrynę w ręce prawdziwych specjalistów, którzy pomogą Ci postawić ją na nogi. Ale za to przyjdzie Ci już zapłacić solidne pieniądze – nie będzie to tylko kwestia podstawowych, długofalowych działań SEO, ale i odkręcania tego, co zrobiła agencja od pozycjonowania za darmo. Jak więc widzisz, koszty się mnożą, choć można było tego uniknąć.

Czy można wypozycjonować stronę samodzielnie?

Możesz wziąć sprawy w swoje ręce i próbować poprawić widoczność strony własnymi siłami. O ile pozycjonowanie witryny z niszowej branż i o niewielkiej konkurencji ma sens, tak w przypadku sklepów internetowych np. z odzieżą czy elektroniką temat robi się znacznie bardziej skomplikowany. Prędzej czy później poczujesz, że nie jest to tak proste i szybkie, jak mogłoby się początkowo wydawać.

Niezależnie od konkretnego przypadku, nigdy nie będzie to pozycjonowanie za darmo. Fakt, w teorii nie musisz za to płacić ani złotówki. Walutą jednak nie będą tutaj pieniądze, tylko Twój czas:

  1. Jeśli masz zamiar skutecznie wypozycjonować swoją stronę, musisz się nauczyć, jak to robić – a to (tak, zgadłeś) wymaga czasu. Możesz szukać konkretnych zagadnień i informacji za darmo, ale to znacznie wydłuży cały proces. Zamiast tego warto korzystać z różnych kursów i szkoleń. Tyle że one kosztują.
  2. Kwestie związane z pozycjonowaniem masz w małym palcu? Świetnie – teraz tylko musisz poświęcić czas na działania SEO i wdrożenie zaplanowanej strategii. Ale czy jako właściciel strony lub sklepu internetowego nie masz przypadkiem na głowie prowadzenia biznesu, jego rentowności i pozostałych ważnych aspektów 😉? Czy nie lepiej będzie zlecić pozycjonowania podwykonawcy, który zna się na tym lepiej i może Cię odciążyć? Na te pytania musisz sobie odpowiedzieć we własnym zakresie.
  3. Pamiętaj, że skuteczne SEO nierozerwalnie wiąże się z korzystaniem z zewnętrznych (płatnych) narzędzi – na upartego da się ogarniać pozycjonowanie bez nich, ale w tym przypadku pojawia się ryzyko popełniania kosztownych błędów i tracenia czasu na ich poprawianie.

Nie odstrasza Cię to i czujesz, że dasz radę ogarnąć pozycjonowanie strony internetowej w Google? W takim razie sprawdź, jak to zrobić skutecznie – poniżej znajdziesz najważniejszego wskazówki.

Jak pozycjonować stronę w Google za darmo?

Działania związane z pozycjonowaniem strony dzielą się na SEO on-site ( dosłownie "na stronie", wewnętrzne) oraz SEO off-site (działania zewnętrzne poza stroną). Przemyślana strategia zakłada dopieszczenie obu tych zagadnień, by strona mogła rosnąć w rankingach Google i notować coraz wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Optymalizacja strony internetowej – SEO on-site

Na początku musisz skupić się na tym, by ogarnąć swoją stronę pod kątem struktury, technikaliów (czystość kodu HTML i CSS), aspektów związanych z UX-em i wielu innych. Mówiąc wprost, strona musi "polubić" się z robotami Google i wymaganiami użytkowników – być zgodna z wytycznymi wyszukiwarki i przyjemna w odbiorze dla klientów. Dopiero potem możesz przejść do działań zewnętrznych, czyli pozyskiwania do niej wartościowych linków.

Optymalizacja techniczna strony

Na to poświecisz najwięcej czasu, bo jest tu naprawdę sporo rzeczy do zrobienia. Do najważniejszych zaliczają się m.in.:

  • znaczniki meta (inaczej meta tagi lub metadane),
  • wartościowy, merytoryczny content i odpowiednio dobrane słowa kluczowe,
  • zoptymalizowane adresy URL poszczególnych podstron,
  • czytelna nawigacja,
  • szybkość strony www na komputerach i urządzeniach mobilnych,
  • ilość nagłówków na stronie,
  • i wiele innych.

Dobrze zoptymalizowana strona jest fundamentem wpływającym na ilość konwersji, stabilność efektów pozycjonowania i koszt działań zewnętrznych. To absolutna podstawa, bez której jakiekolwiek dalsze działania nie mają sensu.

Linkowanie wewnętrzne

To kolejny element optymalizacji strony, ale warty podkreślenia w osobnym akapicie. Dzięki ogarniętym linkom w obrębie swojej witryny wzmacniasz znaczenie kluczowych dla Ciebie podstron i dajesz dodatkowego "kopa" do efektów SEO. Wbrew pozorom niewiele stron ma prawidłowe linkowanie wewnętrzne i nie do końca wiadomo dlaczego – być może wynika to z lenistwa, być może z niewiedzy, a w niektórych przypadkach powodem jest niedocenianie ich znaczenia w procesie pozycjonowania.

Linki wewnętrzne warto potraktować jak mapę, wskazującą ścieżki prowadzące do celu. Celem jest w tym wypadku konkretna podstrona, na której mogą znaleźć się użytkownicy lub roboty Google. I jednym, i drugim warto maksymalnie ułatwić tę podróż, stosując właśnie odpowiednie linkowanie wewnętrzne.

Darmowe narzędzia analityczne

Podczas pozycjonowania strony warto korzystać z dobrodziejstw w postaci bezpłatnych narzędzi od Google (i nie tylko). Dzięki nim sprawdzisz, jak radzi sobie Twoja witryna – ilu użytkowników do niej zagląda, jakie działania podejmują, jaki jest współczynnik konwersji itd. Niektóre z nich będą z kolei pomocne w procesie dobierania słów kluczowych i tworzenia treści na stronę (artykułów blogowych, opisów kategorii czy produktów), Oto przykładowe narzędzia, które możemy z czystym sumieniem polecić:

  • Akademia Reklamowa Google – to narzędzie ściśle powiązane z kampaniami reklamowymi Google Ads, ale pozwala lepiej zapoznać się z całym ekosystemem Google'a, poznać specyfikę działania wyszukiwarki internetowej i sposoby, w jakie nawigują po niej użytkownicy. To także cenne źródło wiedzy dotyczącej wykorzystywania analityki internetowej do swoich celów biznesowych.
  • Google Analytics – podstawowe narzędzie w pracy każdego pozycjonera i ogólnie osób związanych ze środowiskiem marketingowym. Nie będziemy tu pisać, jakie dane możesz z niego wyczytać i jak ważne są one pod kątem SEO, bo to temat na osobny artykuł, albo nawet i książkę. Po prostu nam zaufaj i zacznij korzystać z GA 🙂. Z pewnością polepszysz dzięki niemu jakość swoich działań.
  • Google Search Console – to kolejny klasyk i must-have w działaniach SEO. Umożliwia monitoring witryny i sprawowanie kontroli nad jej indeksowaniem. Sprawdzisz tu m.in. linki prowadzące do Twojej strony, błędy w jej działaniu czy listę słów kluczowych, na które rankuje Twoja strona.
  • Google Keyword Planner – narzędzie ułatwiające dobór odpowiednich słów i fraz kluczowych.
  • Wizytówka w Google Maps – to nie tylko mapy z rozmieszczeniem poszczególnych punktów usługowych, ale i rozbudowane narzędzie do pozycjonowania. Pamiętaj, że kluczowa jest tutaj dobrze zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma.
  • Google Trends – kolejne narzędzie dostępne całkowicie za darmo, które pozwala trafniej dobierać słowa kluczowe, bazując na ich popularności i sezonowości.
  • Google Page Speed Insights – mega przydatne rozwiązanie, dzięki któremu sprawdzisz, z jaką prędkością ładuje się Twoja witryna zarówno na komputerach, jak i urządzeniach przenośnych. Narzędzie pomaga też zidentyfikować potencjalne błędy, które zmniejszają szybkość wczytywania się strony.
  • Answer The Public, Ubersuggest – to z kolei narzędzia zewnętrzne, dzięki którym poznasz konkretne frazy wpisywane przez internautów w wyszukiwarce Google, związane z wybranym zagadnieniem. Są za darmo, ale nie dadzą Ci wszystkich danych istotnych dla słów kluczowych.

Pozyskiwanie linków zwrotnych – SEO off-site

Jeśli Twoja strona jest już ogarnięta od środka, czas przejść do działań poza nią – czyli do pozyskiwania wartościowych linków (pod działania off-site można też podciągnąć ogarnianie social mediów, ale to temat na inną okazję). Co musisz wiedzieć o odnośnikach prowadzących do Twojej witryny? Powinny być pozyskiwane stopniowo, bez pośpiechu, z zamiarem zbudowania naturalnego profilu linkowego. Pozyskuj linki dofollow i nofollow z miejsc o dobrej reputacji i wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Mogą to być zaufane serwisy, fora, katalogi firm, strony o zbliżonej tematyce itp.

Czy usługi SEO za darmo istnieją? Owszem. Czy warto z nich korzystać? Z naszej strony możemy zapewnić, że jeszcze nigdy nie spotkaliśmy się z ofertą, której warunki sugerowałyby okazję. Zalejesz samochód za darmo? Zrobisz zakupy za free? A może pójdziesz do kina bez płacenia za bilet? No właśnie 🙂.

Chcesz mieć dobrze ogarnięte pozycjonowanie w Google to zgłoś się do RIKONA. Jak się zapewne domyślasz, nie wykonujemy pozycjonowania za darmo, a w budżecie który pozwala osiągnąć określone przez Ciebie cele biznesowe w wyznaczonym czasie.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu