Wielu osobom wydaje się, że copywriterem może zostać każdy. W końcu wystarczy "ładnie" pisać – używać wyszukanych słów, sklejać pięknie brzmiące zdania i gotowe. Skoro ktoś może o sobie powiedzieć, że ma to słynne lekkie pióro, to nic nie stoi na przeszkodzie, by zaczął swoją przygodę w świecie copywritingu. No cóż, to nie do końca tak, jak Ci się wydaje ;).
Jaki jest profesjonalny copywriting? Czym dokładnie zajmuje się copywriter z wyższej półki i jakie musi mieć kompetencje? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym tekście. Rzuć okiem i sprawdź, co warto wiedzieć o skutecznym pisaniu online!
Czym właściwie jest copywriting?
Czym jest copywriting, każdy chyba dobrze wie. Najprościej rzecz ujmując, to po prostu pisanie tekstów na strony www. Nie jest to jednak definicja, która jakoś specjalnie oddawałaby ilość pracy i zaangażowania włożonych w tworzenie artykułów. Copywriting może być ultraprzeciętny, a może być też z pierwszej ligi – wyjaśnienie, na czym polega każdy z nich, wymaga użycia trochę innych określeń.
Zwykły copywriting – tworzenie prostych, generycznych tekstów według tych samych schematów. Tekst może być napisany całkiem schludnym językiem, ale właściwie na tym kończą się jego zalety. Często brakuje w nim odpowiedniego formatowania, można też zapomnieć o jakiejś większej wartości merytorycznej. Pisanie artykułów opiera się głównie na (lepszym lub gorszym) parafrazowaniu tekstów, które już kiedyś zostały opublikowane. Z takim copywritingiem bez polotu często można się natknąć na tzw. preclach, czyli tematycznych stronach o słabiutkiej jakości, na których publikowane są artykuły z linkami odsyłającymi do pozycjonowanej witryny. Zwykły copywriting możemy określić jako rzemiosło.
Dobry copywriting – tutaj zaczyna się prawdziwa rozmowa :). Dobrego copywritera cechuje nie tylko duża łatwość pisania, perfekcyjna znajomość zasad ortograficznych, interpunkcyjnych i innych:
- ma też przyswojone zasady SEO, dzięki czemu wie, co i jak pisać, by tekst dotarł do jak największej liczby odbiorców i potencjalnych klientów (dzięki wysokim miejscom w wynikach wyszukiwania Google);
- nie są mu obce zagadnienia z pogranicza psychologii, technik perswazyjnych i tym podobnych, które przydają się do tworzenia tekstów o dużej wartości sprzedażowej czy wizerunkowej;
- przygotowany przez niego content już na pierwszy rzut oka robi świetne wrażenie, także pod względem wizualnym – jest odpowiednio sformatowany, a dzięki temu przyjemniejszy w odbiorze.
Jeśli zwykły copywriting nazywany jest rzemiosłem, to tutaj mamy już do czynienia ze swego rodzaju sztuką 🙂 .
W słowie "copywriting" zawartych jest mnóstwo różnych specjalizacji. Każda odmiana wygląda trochę inaczej, chociaż chodzi w nich o to samo – o pisanie na wysokim poziomie. Skoro mamy już omówione różnice między dobrym a przeciętnym copywritingiem, przejdźmy do analizy najpopularniejszych rodzajów tej usługi.
Jakie są odmiany copywritingu?
SEO copywriting
Pisanie nastawione na poprawienie widoczności strony i zdobywanie jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce Google. Jest to możliwe dzięki poprawnemu formatowaniu tekstów (tytuł, podział na nagłówki, linkowanie wewnętrzne, używanie list punktowanych i numerowanych itd.), a także umiejętnemu wykorzystywaniu słów kluczowych, na które chce się pozycjonować dana strona. Im tekst jest lepiej zoptymalizowany, tym większe szanse, że pojawi się wysoko w wyszukiwarce, a tym samym zobaczy go więcej użytkowników zainteresowanych konkretnym zagadnieniem.
Copywriting SEO jest spychany do trochę niższej ligi pod względem jakości treści, choć naszym zdaniem zupełnie niesłusznie. Co prawda wykorzystuje się go na potęgę na wspomnianych wcześniej preclach czy stronach zapleczowych, ale tam chodzi o to, by maksymalnie "zapchać" dany tekst wybranymi słowami kluczowymi – o nic więcej. Skuteczny SEO copywriting łączy w sobie wartości merytoryczne i aspekty korzystne pod względem pozycjonowania. Taka kombinacja sprawia, że teksty są dobrze odbierane nie tylko przez użytkowników, ale i przez wyszukiwarkę Google.
Pisanie na podstawie wytycznych SEO i z wykorzystaniem określonych fraz kluczowych jest częścią strategii content marketingu. To usługa oferowana przez agencje marketingu online, która jednym z działań skupionych na pozycjonowaniu stron i sklepów internetowych.
Copywriting sprzedażowy
Chyba nikogo nie zaskoczymy, jeśli powiemy, że teksty sprzedażowe mają za zadanie... sprzedawać :). Twoje produkty lub usługi ze strony internetowej bądź sklepu, jeśli działasz w środowisku e-commerce. To jedna z najtrudniejszych i najlepiej płatnych odmian copywritingu, by wymaga wiele kreatywnej pracy, wczucia się w rolę klienta i zrozumienia jego potrzeb.
Sztuką nie jest wypunktowanie zalet konkretnego produktu, lecz przemówienie do wyobraźni odbiorcy, uświadomienie mu, że bardzo tej rzeczy potrzebuje i nie może się bez niej obyć.
Skuteczne teksty reklamowe / sprzedażowe są dostosowane do konkretnej grupy odbiorców – potrafią ich zaciekawić, zatrzymać ich uwagę, a ostatecznie przekonać do zakupu. To bardzo trudne zadanie, które wymaga nie tylko doskonałego pióra, ale też sporej wyobraźni i umiejętności m.in. dyskretnej manipulacji i wywierania wpływu. Początkujący copywriterzy raczej się w to nie bawią, bo wiedzą, że potrzeba mnóstwa zleceń, by wyrobić sobie niezbędne doświadczenie.
Copywriting kreatywny
Jak sama nazwa wskazuje, taka osoba ma zadanie "kreować", czyli w tym wypadku wymyślać. Ale co dokładnie? Chwytliwe slogany, zapadające w pamięć hasła reklamowe, nazwy firm, marek czy produktów itd. Do tego dochodzi słowotwórstwo i storytelling. Copywriter kreatywny musi często wychodzić poza schemat i wysilać szare komórki, by wymagania klientów bywają różne. Co jednak ważne, jego praca nie zawsze wiąże się z działaniami z zakresu marketingu i sprzedaży – czasami chodzi wyłącznie o stworzenie tekstu czy hasła, które porwie tłumy i będzie jedyne w swoim rodzaju :).
Copywriting techniczny
Od copywritera technicznego wymaga się trochę "więcej". Umiejętność dokładnego researchu często okazuje się niewystarczająca – mile widziane jest, gdy taka osoba posiada wykształcenie kierunkowe. Teksty muszą być super merytoryczne, wyczerpujące, napisane profesjonalnym językiem dopasowanym do konkretnej branży i grupy odbiorców. Takie artykuły eksperckie są też zazwyczaj lepiej płatne, bo ich przygotowanie wymaga od copywritera większej ilości czasu.
UX writing
Zadaniem UX writera jest tworzenie tekstów i opisów, które mają maksymalnie ułatwić użytkownikom zrozumienie danego zagadnienia lub pomóc w wykonaniu jakiejś czynności na stronie internetowej. Przykład? Zaprojektowanie przyjaznego w odbiorze formularza kontaktowego, który nie pozostawia wątpliwości, co i gdzie trzeba wpisać, a także jaki przycisk kliknąć, by go wysłać. To właśnie należy do obowiązków copywriterów związanych z UX-em.
Świetny warsztat językowy i lekkie pióro to jedno – w tym przypadku trzeba jeszcze wiedzieć, kto jest odbiorcą treści i jak się zachowuje na stronie. Poza tym konieczna jest znajomość zagadnień z zakresu User Experience i świadomość, dla jakich elementów witryny ma być tworzona konkretna treść. Wydaje się prościutkie, ale w rzeczywistości wcale takie nie jest :).
E-mail copywriting
Copywriter zajmujący się tworzeniem treści do e-maili i newsletterów to mistrz słowa pisanego, który w krótkim komunikacie potrafi zawrzeć niezbędny przekaz, a także zachęcić do przejścia na stronę z linku lub przycisku CTA dostępnego w wiadomości. Przydatne są więc tutaj umiejętności typowe dla copywritera sprzedażowego i kreatywnego. Ważne jest też dopasowanie komunikatu do konkretnego odbiorcy, bo pozwala to znacznie zwiększyć skuteczność kampanii mailingowych.
Na czym polega profesjonalny copywriting?
Wiele osób zapomina, że copywriting to nie tylko stukanie w klawiaturę – dobieranie odpowiednich słów, łączenie ich w łatwo przyswajalne zdania, a potem w logiczne akapity. Już samo tworzenie treści może zająć mnóstwo czasu (w zależności od stopnia skomplikowania danego zlecenia), ale zanim w ogóle copywriter się za to zabierze, musi odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- W jakim celu powstaje tekst i jaki jest spodziewany efekt?
- Czy ma to być np. artykuł blogowy pisany pod SEO, opis produktu czy tekst sprzedażowy?
- Jaka jest grupa docelowych odbiorców?
- Jakim językiem mam się posługiwać w tekście?
- Czy mam się na czym wzorować/do czego się odnosić? (odpowiedni research!)
- itd.
Treści na stronie mogą być różne, tak jak i różne mogą być odpowiedzi na powyższe pytania. Pisanie to tylko jeden i wcale nie najważniejszy element pracy profesjonalnego copywritera. Zanim zacznie on czarować słowami, musi wiedzieć, co pisze, dla kogo i w jakim celu. Tylko wtedy masz pewność, że otrzymasz teksty na najwyższym poziomie.
Ile kosztują usługi dobrego copywritera?
Sztuka pisania świetnych tekstów wizerunkowych/marketingowych/sprzedażowych wymaga wiele pracy i zaangażowania, więc nie spodziewaj się, że otrzymasz taką usługę za półdarmo. Jeśli oczekujesz wysokiej jakości, musisz zapłacić – krótka piłka. Niestety dla większości firm to nadal cena gra główną rolę pod kątem wyboru usług copywriterskich. Efekt? Zajrzyj na losowe 10 stron i rzuć okiem na dostępne tam treści. Jesteśmy pewni, że od razu wyczujesz, która firma zapłaciła za niej mniej, a która nie oszczędzała :).
Musisz wiedzieć, że nie ma czegoś takiego jak uniwersalny cennik copywritingu – ostateczna cena za zlecenie wynika z ilości treści do przygotowania, rodzaju tekstów i terminu realizacji. Według nas dobry copywriter zarabia w granicach ≥40 zł netto za godzinę swojej pracy, jednocześnie dużo inwestując w samorozwój. Przykładowy cennik copywritera może wyglądać następująco:
- hasło reklamowe – od 400 zł netto,
- opis produktu – od 30 zł netto za 1000 zzs (znaków ze spacjami),
- artykuł blogowy – od 20 zł netto za 1000 zzs,
- treści na stronę internetową – od 40 zł netto za 1000 zzs,
- teksty sprzedażowe – od 100 zł netto za 1000 zzs.
Dobre teksty dla Twoich klientów – ile czasu zajmuje ich przygotowanie?
Tu ponownie należałoby odpowiedzieć: to zależy. Nie ma żadnej reguły, a duży wpływ na szybkość napisania tekstu ma nie tylko jego rodzaj czy długość, ale także niezależne czynniki, np. dyspozycja dnia. Copywriter może mieć po prostu gorszy dzień, gdy słowa nie chcą się układać tak, jak zawsze 😉 .
Jedno jest jednak pewne – każdy "kopik" kierujący się jakością, a nie ilością tekstów prędzej czy później dochodzi do wniosku, że jest to czasochłonne zajęcie. Nie oczekuj więc, że dostaniesz super treści na X podstron na już.
Nie oferujemy działań content marketingowych jako osobnych usług, tylko traktujemy je jako uzupełnienie strategii pozycjonowania. Jeśli sam chcesz zgłębić świat copywritingu, ale nie wiesz, jak się za to zabrać, umów się z nami na konsultację marketingową. Pokażemy Ci, jak zacząć, z jakich narzędzi korzystać i jak pisać, żeby Twoi przyszli klienci byli zadowoleni z Twoich usług.