Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Jaki rodzaj marketingu wybrać dla swojego biznesu?

1 sierpnia 2022

Podsumowanie

Marketing to działania reklamowe, które w dużym uproszczeniu mają zwiększyć dochody Twojego biznesu. Sam marketing dzieli się co najmniej na kilkadziesiąt rodzajów, które charakteryzują się różną skutecznością w zależności od docelowej grupy odbiorców czy branży, w jakiej obraca się Twoja firma. Mamy m.in. marketing, który bazuje na tzw. starych mediach (tradycyjny), mamy marketing cyfrowy i internetowy (przekazy i komunikaty głównie w internecie), mamy w końcu reklamę wirusową czy opartą o poszerzanie świadomości marki. Warto więc wiedzieć, jakie rodzaje marketingu należy wybrać do swojego biznesu.

Marketing to pojęcie tak szerokie, że na jego podstawie można by napisać książkę. Albo kilka książek. Ba, do tej pory powstały dziesiątki, jeśli nie setki publikacji na temat poszczególnych jego gałęzi. Jak więc sam widzisz, jest o czym dyskutować.

W tym tekście skupimy się nie tyle na wyjaśnieniu pojęcia samego marketingu (choć też to tutaj znajdziesz), ile na przybliżeniu, z jakimi formami marketingu możesz mieć do czynienia. W kilku zdaniach wytłumaczymy Ci, na czym polegają poszczególne jego rodzaje i czym kierować się przy wyborze konkretnej strategii marketingowej.

A musisz wiedzieć, że do wyboru masz naprawdę sporo opcji. Obecnie marketing internetowy pozwala Ci zmienić się w partyzanta (dzięki tzw. guerilla marketing), pobawić się w wirtualną pocztę pantoflową (wykorzystując marketing szeptany) czy wreszcie sprawdzić, jakie powiązania z reklamą mogą mieć... wirusy (z pomocą marketingu wirusowego – choć przyznajemy, że w dzisiejszych czasach nie brzmi to jakoś super). Miej na uwadze, że mówimy tu wyłącznie o tzw. digital marketingu, czyli reklamie cyfrowej. Jest przecież jeszcze marketing tradycyjny.

Nie da się ukryć, że trochę tego jest do przerobienia. To jak – gotowy na tę marketingową przejażdżkę? No to zaczynamy.

Czym jest marketing?

Zanim przejdziemy do omówienia poszczególnych rodzajów marketingu, zatrzymajmy się na chwilę i zastanówmy, jaka jest właściwie definicja marketingu. Według informacji znalezionych na Wikipedii tym określeniem nazywamy pewien "proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarów i usług, które posiadają wartość". Ma to sens?

Podejrzewamy, że nie za bardzo i sami w życiu tak byśmy nie określili marketingu. Mówiąc najprościej, jak się da, marketing to po prostu zbiór przemyślanych działań i strategii, których celem ostatecznym są bezpośrednie lub pośrednie korzyści finansowe. Decydując się na marketing dla swojego biznesu, masz zamiar dotrzeć za jego pomocą do konkretnych osób czy grup odbiorców i zaoferować im kupno swoich produktów i usług. Osoby te zmieniają się w klientów / konsumentów, którzy dokonują zakupu i przyczyniają się tym samym do zwiększenia zysków Twojej firmy. Krótko i na temat.

Jakie są najpopularniejsze rodzaje marketingu?

Wiemy już, czym jest marketing – ale warto doprecyzować, że nie zawsze przybiera on tę samą postać. Wiele jest odmian marketingu; niektóre lepiej trafiają do określonych odbiorców, a do innych gorzej. Część z nich ma dużą szansę sprawdzić się w Twoim biznesie, a inne mogą okazać się zupełnie nietrafione. No i żadna forma reklamy nie kosztuje tyle samo. Budżet reklamowy, którym dysponujesz, w dużym stopniu determinuje, jakie działania marketingowe jesteś w stanie podjąć dla swojego przedsiębiorstwa.

Poniżej znajdziesz te rodzaje marketingu, które są zdecydowanie najczęściej spotykane.

Marketing tradycyjny

W zamierzchłych czasach, gdy marketing internetowy dopiero raczkował, a reklama w mediach społecznościowych wydawała się czymś oderwanym od rzeczywistości, triumfy święciła klasyczna forma marketingu, czyli marketing tradycyjny. Ten zaś opiera się na wykorzystywaniu tzw. starych mediów w celu dotarcia ze swoim komunikatem do szerokiego grona użytkowników. Główne kanały dystrybucji tej formy reklamy to przede wszystkim telewizja, radio, media drukowane (gazety, czasopisma), ale też billboardy i banery zewnętrzne czy "zimne telefony".

Nie zrozum nas źle – marketing w swoim tradycyjnym wydaniu cały czas ma się świetnie. Przechadzając się po mieście, z pewnością trafisz na niejeden billboard atakujący jakimś krzykliwym sloganem, albo mniejsze banery w punktach sprzedaży czy w środkach komunikacji. Otworzysz pierwszą z brzegu gazetę w kiosku i proszę, reklama obok reklamy. Posłuchasz radia i... Już rozumiesz, o co nam tu chodzi :). Spory odsetek firm cały czas chętnie reklamuje się w mediach klasycznych i nie ma w tym nic dziwnego. Sam jednak musisz ocenić, czy w przypadku Twojego biznesu będzie to dobre posunięcie.

Digital marketing / marketing cyfrowy

Cyfrowy marketing to też dosyć szerokie pojęcie. Najłatwiej opisać go jako nawiązywanie kontaktu z odbiorcami docelowymi za pomocą formatów i kanałów cyfrowych, a więc przede wszystkim internetu. Chociaż warto tu wspomnieć, że do digital marketingu zaliczają się też m.in. kampanie SMS-owe, cały czas popularne w niektórych środowiskach.

Czy możemy zatem postawić znak równości między digital marketingiem i marketingiem internetowym? Generalnie nie byłoby to błędem, jednak ten pierwszy mimo wszystko jest nieco bardziej obszernym pojęciem.

Marketing online / marketing internetowy

Jako że obecność i dobra widoczność w internecie to w dzisiejszych czasach podstawa funkcjonowania zdecydowanej większości firm i przedsiębiorstw, online marketing można spokojnie zaliczyć do grona najpopularniejszych rodzajów reklamy. Marketing w sieci to prawdziwy temat rzeka, więc żeby się za bardzo nie rozpisywać, podamy najbardziej znane i najczęściej stosowane rodzaje marketingu internetowego :

  • pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych, czyli SEO – dzięki tym działaniom Twoja strona znajdzie się na wysokiej pozycji w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania i będzie wyświetlać się osobom, które potencjalnie mogą być zainteresowane Twoją ofertą, wpisując do wyszukiwarki Google konkretne hasła / słowa kluczowe,
  • kampanie Google Ads, czyli PPC – czyli reklamowanie się w płatnych wynikach wyszukiwania (płacisz za każdy "klik", którego dokona użytkownik, wchodząc na Twoją stronę z linku w wyszukiwarce),
  • content marketing, czyli marketing treści – strategia, która uwzględnia regularne tworzenie wysokiej jakości treści na stronie, wartościowej dla użytkowników i mającej zwiększyć sprzedaż lub zachęcić do podjęcia innych działań,
  • reklama w aplikacjach mobilnych,
  • e-mail marketing, social media marketing i inne – o nich więcej za chwilę.

Marketing w wyszukiwarkach / Search Engine Marketing

Jeśli chcesz skutecznie promować swój biznes w sieci, warto postawić na kompleksowe, wzajemnie uzupełniające się strategie. I właśnie tak można podsumować SEM, czyli Search Engine Marketing. W jego skład wchodzą zarówno działania optymalizacyjne na samej stronie, jak i płatne reklamy w wyszukiwarce Google. Te pierwsze podnoszą "jakość" witryny w oczach robotów wyszukiwarki i dają Ci szanse znalezienia się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania, te drugie zaś reklamują Twoją ofertę – ich dużą zaletą jest fakt, że są one dopasowane i wyświetlają się tylko konkretnym użytkownikom, przez co sprawiają wrażenie nienachalnych.

E-mail marketing

Ten marketing obejmuje wszelkie działania przeprowadzane z wykorzystaniem poczty elektronicznej. Może to być wysyłka newslettera, powiadomienie o aktualnych promocjach w sklepie czy link do ankiety, która np. pozwoli uzyskać cenne dane na temat zadowolenia klienta z przebiegu procesu zakupowego. Zastosowań e-mail marketingu jest oczywiście całe mnóstwo i nie będziemy się tutaj skupiać na wymienianiu wszystkich. Warto jednak pamiętać, że to naprawdę skuteczny, tani i szybki sposób na dotarcie do klientów, którego skuteczność można w prosty sposób mierzyć.

Social media marketing

Dotyczy działań reklamowych, zarówno płatnych, jak i bezpłatnych, podejmowanych w mediach społecznościowych. Do tych najbardziej popularnych zalicza się Facebook, Instagram czy LinkedIn, ale coraz większy kawałek tortu zgarniają też Snapchat czy TikTok. Cel jest prosty: budować świadomość marki, dotrzeć do nowych klientów, a ostatecznie generować większy dochód i osiągać zakładane cele biznesowe. Do strategii marketingu w mediach społecznościowych zalicza się także m.in. influencer marketing, czyli promowanie dóbr i usług przy pomocy rekomendacji znanych i wpływowych osób ze świata kina, telewizji czy internetu.

Marketing afiliacyjny

Bardzo fajny rodzaj marketingu, który opiera się na współpracy sprzedawcy (reklamodawcy) z partnerem / pośrednikiem (tzw. afiliantem). O co tu chodzi? Na stronie www partnera może pojawić się link sprzedażowy kierujący na stronę reklamodawcy. Za każdą konwersję dokonaną przy pomocy takiego linku pośrednik otrzymuje określone wynagrodzenie, bo pomaga sprzedawcy zwiększyć wyniki sprzedażowe. Proste, ale skuteczne i oparte na przejrzystych zasadach.

Guerilla marketing / marketing partyzancki

Opiera się na niekonwencjonalnych działaniach marketingowych, które w domyśle mają zszokować, zdziwić, przestraszyć, rozbawić, a ostatecznie sprowokować odbiorców do dzielenia się plotkami na temat danej reklamy. Ta technika zwykle najlepiej działa na klientów, którzy mają już jakieś wcześniejsze doświadczenia z daną marką czy firmą. W marketingu partyzanckim wykorzystuje się przeróżne patenty, takie jak miejskie eventy plenerowe, teaser release (krótkie wideo reklamowe, które jest "zajawką" finalnego produktu i niewiele o nim mówi) czy early birds (pierwsi klienci otrzymują specjalne korzyści za dokonanie zakupu w określonym czasie).

Marketing wirusowy

Pojęcie marketingu partyzanckiego nie może się obyć bez viral marketingu, czyli marketingu wirusowego. W tym przypadku sami klienci są reklamowym "medium", dyskutując między sobą i nieświadomie dzieląc się reklamowym przekazem. Reklama ta musi być oczywiście odpowiednio przygotowana, by wzbudzała określone emocje i zachęcała klientów do rozsyłania informacji o produkcie lub usłudze wśród rodziny, znajomych itd.

Outbound marketing

Zwany inaczej marketingiem wychodzącym, to działania reklamowe w najbardziej oczywistym i podstawowym znaczeniu tego słowa. Outbound marketing polega na pozyskiwaniu klientów i budowaniu świadomości marki poprzez komunikaty reklamowe i promocyjne w internecie i poza nim. Można więc powiedzieć, że to taka mieszanka marketingu tradycyjnego z cyfrowym i internetowym. All in one 🙂

Inbound marketing

Niektórzy nazywają go przeciwieństwem tradycyjnej reklamy. W inbound marketingu, czyli marketingu przychodzącym chodzi o to, by to sam odbiorca wykonał pierwszy krok w celu dotarcia np. na stronę firmową i dokonania konwersji. Musi to oczywiście wynikać z jego naturalnego zaciekawienia określonym zagadnieniem. Pomocne są tutaj m.in. artykuły blogowe, kursy i webinary, działania w social media czy e-mail marketing.

Marketing szeptany / szeptanka

Popularna "szeptanka" może koncentrować się zarówno na działaniach offline, jak i online. Chodzi tutaj o bardzo nienachalne promowanie określonej usługi bądź produktu w trakcie realnej rozmowy lub wymiany opinii np. na forach internetowych. W takich miejscach można publikować krótkie wpisy na dany temat i umiejętnie przemycać komunikaty reklamowe. Dobry marketing szeptany co do zasady powinien być "niewidoczny" – w internecie nie brakuje jednak miejsc, gdzie nieudolna szeptanka dosłownie wali nas po oczach. Nie tędy droga.

Brand marketing

Tutaj będzie krótko – brand marketing to wszelkie działania marketingowe, które w zamyśle mają promować dany produkt lub usługę przy jednoczesnym kreowaniu wizerunku marki. Celem jest poprawienie jej widoczności wśród dotychczasowych klientów i zwiększenie rozpoznawalności wśród nowych odbiorców.

Marketing mix

To zbiór zagadnień teoretycznych, które wykorzystywane są jako baza praktycznych działań reklamowych. Więcej tu teorii niż praktyki, a my nie jesteśmy w szkole, więc rzucimy okiem wyłącznie na najstarszą i najpopularniejszą koncepcję marketingu mix, noszącą nazwę 4P:

  • product, czyli produkt,
  • price, czyli cena,
  • promotion, czyli promocja,
  • place, czyli dystrybucja.

Powyższe elementy koncepcji 4P, o ile zostaną odpowiednio przemyślane i wdrożone, pozwalają stworzyć kompleksową, skuteczną kampanię reklamową. A w każdym razie w teorii :).

Remarketing

W słowie "remarketing" kluczowy jest przedrostek "re-", oznaczający PONOWNE zrobienie czegoś. W tym przypadku chodzi o powtórzenie przekazu reklamowego odbiorcom, którzy już odwiedzili stronę produktu lub usługi. Można to osiągnąć dzięki płatnym kampaniom Google Ads. Wyróżniamy 2 rodzaje remarketingu: statyczny (uniwersalny komunikat reklamowy bez względu na konkretną stronę/podstronę. którą za pierwszym razem odwiedził użytkownik) oraz dynamiczny (gdy wyświetlamy użytkownikowi stronę dokładnie tej samej oferty, na którą już patrzył). Te techniki sprawdzają się szczególnie dobrze w przypadku sklepów e-commerce.

Real Time Marketing / RTM

Bardzo ciekawy typ marketingu, który dosłownie oznacza reklamę czasu rzeczywistego. Mamy tutaj do czynienia z przekazem, który bezpośrednio nawiązuje do bieżących spraw społecznych, politycznych czy kulturalnych. Najlepszy efekt można osiągnąć, publikując posty w mediach społecznościowych, głównie graficzne. Takie wpisy są zwykle szeroko komentowane i osiągają znacznie większe zasięgi, niż standardowe. Słowem klucz w RTM-ie jest jednak czas. Jeśli obudzimy się za późno i jakieś wydarzenie przestanie wywoływać tyle emocji, co na początku, nasz przekaz również nie będzie miał takiej sił, jakbyśmy chcieli.

Artykuł wyszedł nam naprawdę tłusty, a ledwie liznęliśmy różne rodzaje marketingu. Jeśli nadal nie wiesz, jak ugryźć reklamę w swojej firmie, możesz umówić się z nami na konsultacje marketingowe, na których omówimy możliwe strategie i pomożemy Ci w podjęciu właściwej decyzji.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki na rynku, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji 

Pozycjonowanie marki sprawia, że niektóre marki zapadają w pamięć, a inne przelatują przez nią i na zawsze znikają. Dlaczego tak się dzieje? Otóż jest to związane z pozycjonowaniem marki. Celem tych działań jest wyróżnienie brandu na tle innych i zakotwiczenie się w umysłach konsumentów. Bardziej poetycko trzeba byłoby napisać, że należy „dotrzeć do serc klientów”. […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu