Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Rolki na Instagramie a skuteczny marketing: udoskonal Instagram Reels

14 lutego 2024

Podsumowanie

Instagram Reels to kwintesencja społeczeństwa. Srollujemy, usypiamy resztki szarych komórek, upośledzamy swoją uwagę... O! Słodkie pieski. Mnie też się to nie podoba (z wyjątkiem piesków!), ale co poradzisz – jeśli coś działa, trzeba się w to wstrzelić, tak samo jak z marketingiem opartym na drapieżnym Lagunie na drzewie. Rolki pomogą Ci dotrzeć do różnych segmentów i zaangażować klienta na każdym poziomie lejka sprzedażowego. Będziesz miał ich dosyć, ale zadziałają: oczywiście, jeśli skorzystasz z moich rad i zrobisz je tak, jak Lagun przykazał! Byle rolka szarego papieru działa w końcu średnio...

Dziewczyny w bikini, recenzje kosmetyków, fragmenty sponsorowanych wakacji i nachalne reklamy. Gdzie w to wszystko wepchnąć strategię marketingową, która faktycznie zadziała? Wystarczy dotrzeć do różnych segmentów klientów, wykorzystując Instagram Reels do zaspokojenia ukrytych pragnień każdego z nich. 

Pssss... Rzecz jasna, nie chodzi o pragnienie dotyczące obserwowania wspomnianych dziewczyn. 😉 Gotowy na tutorial tworzenia rolek z marketingowym zacięciem?

Instagram reels, czyli kwintesencja scrollowania

Rolki na Instagramie zawładnęły wewnętrznymi algorytmami filmu już 2 lata temu: właśnie wtedy reelsy przegoniły inne formy contentu pod kątem liczby polubień oraz zasięgu. W 2023 roku badanie Emplifi’s wykazało zaś, że reelsy generują 55% więcej interakcji niż posty z pojedynczym zdjęciem, niewątpliwie więc przyciągają uwagę użytkowników bardziej niż inne treści. Content publikowany na Instagramie, z galerii zdjęć przeistoczył się tym samym w drugiego TikToka.

Trudno się temu dziwić. Reels na Instagramie zaspokajają FOMO i wywołują natychmiastowy wyrzut dopaminy, od której nadmiaru użytkownik szybko się uzależnia, scrollując w nieskończoność. I Ty możesz zadziałać na mózg odbiorcy: rzecz jasna, w przeciwieństwie do przefiltrowanych fot, oferując mu coś naprawdę wartościowego! 😉

Cała sztuka polega na tym, aby zwiększyć zasięg, komunikując się z różnymi segmentami klientów, których cechują osobne indywidualne wartości. Choć każdy z nich teoretycznie może zainteresować się Twoją firmą, jeden z nich musi najpierw dowiedzieć się, co robisz na zapleczu (i niekoniecznie chodzi o to, czy masz na ścianie grzyba), a drugi szuka merytorycznego doradcy, który poszerzy jego wiedzę, zanim w ogóle zainteresuje się jakimkolwiek produktem związanym z branżą. Gotowy poznać kilka technik, które pomogą Ci zdobyć potencjalnych klientów?


1. Transparentność - pokaż na Instagram Reels, że jesteś człowiekiem

Produkty i usługi na social mediach często owiane są aurą jednej wielkiej niewiadomej. Marketingowa papka w postaci oklepanych zwrotów nie mówi nic, a filmiki pokazujące produkt z pięćdziesięciu ujęć z dziesięcioma filtrami i √3 dobrej muzyki są ładne, ale… to by było na tyle. Owszem, jeśli masz pomysł na reelsy pokazujące produkt i unikasz przemielonych przez setki tysięcy haseł, masz szansę zainteresować klienta, jednak brakuje w tym najważniejszego pierwiastka: tego ludzkiego.

Współczesny klient chce wiedzieć nie tylko, co kupuje, ale także: od kogo i co właściwie skrywa się za produktem. Właśnie dlatego content oparty na transparentności sprzedaje się tak dobrze. Jeśli publikujesz same dobre strony Twojej marki, poświęć chwilę również błędom, które doprowadziły Cię do sukcesu. Najzabawniejsze historyjki w formie wideo pomogą Ci pokazać klientowi, że stawiasz na jakość i postęp, bez przedstawiania tego w postaci nudnych i oklepanych haseł.

Pokaż też, kto stoi za działaniem Twojego biznesu, pokazując urywki z pracy, a nawet... firmowe objadanie się frytkami. Któryś z Twoich pracowników ma nietypowe hobby? Followersów przyciąga oryginalność osób, które na pierwszy rzut oka poświęcają się wyłącznie swojej pracy. Pokaż, czym zajmujecie się po godzinach: Netlflix & chill nie zaszkodzi (no, chyba że to opis na Tindera...).

W aplikacji Instagram możesz przedstawić też etapy Twojej pracy czy łańcuch dostaw, przedstawiając certyfikaty i całą drogę, która składa się na finalny produkt. Przykładem mogą być firmy produkujące kosmetyki. Cóż z tego, że Ty dbasz o środowisko i godne warunki pracy, jeśli półprodukty sprowadzasz z Indii, gdzie dzieci do plecaka ładują nie książki, a kopalnianą mikę? Pokaż, czym zajmują się podwykonawcy i czy działają etycznie, a zaspokoisz wiedzę szerszego grona odbiorców.

2. Pozwól klientom utożsamić się z marką za pomocą rolek na Instagramie!

Oprócz tego, że klienci chcą zobaczyć w Twoich rolkach kulisy, pragną ujrzeć w nich również… samych siebie. Wiesz: w końcu Simpsonowie są tacy fajni, bo każdy może utożsamić się w pewnym stopniu z nawiązaniami do codziennego życia, ludzkich problemów czy sytuacji politycznej (moim ulubionym cyrkiem jest np. Sejm).

Jak zaangażować odbiorców na social media? Pokaż sytuacje, z którymi ktoś może się utożsamić! Najbardziej wkurzające sytuacje powiązane z Twoją branżą, które każdy przeżył chociaż raz? A może podział, według którego osoby korzystające z danych usług/produktów dzielą się na dwie zabawne kategorie (jak przy sposobie wieszania papieru toaletowego)? Puść wodze wyobraźni! Pamiętaj, by angażować odbiorców również do zostawiania komentarzy. Nie samymi reakcjami człowiek żyje!

czym są instagram reels

3. Reels na Instagramie sprzedają... przyjaźń. Pomysły na rolki

Jeśli treści wideo, które dodajesz, skupiają się w pierwszej kolejności na aspekcie sprzedażowym, coś ewidentnie nie gra. Chęć wsparcia Twojej marki powinna pojawić się u odbiorców naturalnie, w ramach przeglądania Twoich treści. Nie może być jednak priorytetem: to jedynie ostateczny cel, do którego chcesz doprowadzić na karcie swojego profilu. 

Możesz dodać więc insta reels nawiązujące bezpośrednio do pytań i problemów, z jakimi przychodzą do Ciebie użytkownicy Instagrama. Pokażesz w ten sposób, że potrafisz odnieść się do ludzkich wątpliwości, omawiając sam problem, a nie tylko rozwiązanie, które sprzedajesz. Reelsy to też narzędzie do przełamywania betonowej ściany i budowania relacji. Zwracaj się do użytkowników na „Ty” i unikaj bezokoliczników zdań.

Warto rozważyć też format porad od eksperta, który w prosty, przyziemny i zabawny sposób omówi wszelkie aspekty związane z Twoim produktem. Rozważyć możesz również współpracę z lubianym i rzetelnym influencerem, który stanie się twarzą Twojej marki i zacznie nagrywać „pogaduszkowe” reelsy (które, jak wiadomo, sprowadzają się potajemnie do wyższych celów ;-))

4. Poszerz grono potencjalnych klientów – nie każdy na Instagramie szuka od razu produktu!

Posty o produkcie, stories opisujące właściwości produktu, zdjęcia produktu z filtrem, czekaj, zabrakło... A, nie, bez filtra to przecież nie Instagram. Jeśli obracasz się tylko wokół tego, co sprzedajesz, Twoje szanse na sukces są nikłe.

Pamiętaj, że Twój target stanowią nie tylko osoby zainteresowane daną kategorią produktu i usług, ale także te, które siedzą w całym uniwersum: tak, tym, w którym Ty jesteś zaledwie wykluczonym z Układu Słonecznego Plutonem.

Sprzedajesz sojowe świece? Pamiętaj, że mówić możesz nie tylko o wosku i zapachach, ale również o wszystkim, co związane jest z relaksem, ideą mindfulness czy Ajurwedą. Wykonujesz portrety ślubne w postaci karykatur? Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś poruszył na Instagram Reels temat organizacji wesela w zupełnie innych aspektach. Od wyboru kwiatów, przez salę, aż po nietypowe rodzaje aut na wynajem. W końcu kto nie chciałby ruszyć na ślub czerwonym fiatem 126P z Czterdziestolatka! Wykrocz śmiało poza swoją ofertę, by przyciągnąć do siebie zainteresowanych tematem nowożeńców lub gości. To czas na użycie wyobraźni. A co, gdyby para matematyków powiedziała przy okazji pierwszego tańca: „czas na walca”, wyświetlając na tablicy… wzór na pole? Przekaż podobnej treści propozycje na rolce i zobacz, jak zyska na tym Twoja widoczność i stan obserwujących!

rolki na instagramie

5. Publikuj Instagram Reels oparte na aktualnościach: Real Time Marketing

W polityce, showbiznesie czy trendach zawsze dzieje się coś, co wyskakuje z lodówki niczym Małgorzata Rozenek. Twoje rolki czasami mogą opierać się na tym, o czym obecnie mówią ludzie. Wspomniany producent świec sojowych może odnieść się np. do popularnego incydentu z gaśnicą ;-). Wszyscy mówią o danej gwieździe lub influencerze, a TikTok aż huczy od wieści? I Ty spróbuj stworzyć swoją standardową rolkę na Instagramie, imitując sposób wypowiedzi i gestykulacji omawianej osoby. Użytkownicy, który będą eksplorować Instagram, szybko zwrócą uwagę na modny temat, a kilka sekund później... na Ciebie. To właśnie Real Time Marketing! Nie bój się eksperymentować z różnymi pomysłami, bacznie obserwując trendy. Dzięki temu możesz łatwo wstrzelić się w viral!

Pamiętaj jeszcze o jednym: zwierzak firmowy jest aktualny zawsze (bylebyś nie zachęcał do odwiedzania słodkich piesków w piwnicy ;-)).

Instagram reels w praktyce

6. Jak nagrywać insta rolki, które działają, zamiast odstraszać?

To porada, którą możesz wykorzystać w absolutnie każdym rodzaju rolki. Smutna prawda: nieważne, czy zaczniesz udostępniać marketing oparty na kulisach pracy, czy eksperckie porady. To wszystko nie zadziała, jeśli nie wstrzelisz się w sposób, w jaki użytkownicy przyswajają Instagram Reels. Rolki są skutecznym narzędziem tylko wtedy, gdy korzystasz z nich prawidłowo!

Jak wstrzelić się w algorytm Instagrama za pomocą filmów na Instagramie? 8 przykazań rolek

  1. Zainteresowanie w pierwszych trzech sekundach – jeśli nie zwrócisz uwagi widza natychmiastowo, sam format rolki wcale Ci nie pomoże. Przejdź więc od razu do rzeczy i zacznij od chwytliwego hasła lub pytania, na które znasz odpowiedź.
  2. Warstwa tekstowa – według niektórych badań, aż 69% ogląda rolki lub Instastories bez dźwięku lub po cichu, inni oglądają w tle podcast lub głośną telewizję. Nie zapominajmy również o Głuchych! Jeśli chcesz stworzyć rolki, które zadziałają, zrób szybką transkrypcję... i gotowe. Pamiętaj, że marketing treści powinien być dostępny dla każdego!
  3. Viralowa muzyka – to narzędzie potrafi przykuć uwagę na Instagramie lepiej, niż same słowa. Nawet, jeśli od danej piosenki zbiera Ci się już na wymioty.
  4. Unikanie watermarka z TikToka – Instagram odfiltrowuje rolki z watermarkiem i wrzuca je do „niższej” kategorii. Nie oznacza to, że nie możesz próbować dotrzeć do użytkowników na różnych mediach za pomocą tego samego filmiku: po prostu uwzględnij w swojej rutynie oprogramowanie usuwające znaki wodne.
  5. Mówienie w punkt: nie za dużo, nie za mało – zachęć nowych odbiorców obietnicą udzielenia odpowiedzi na jakieś pytanie. Nie odpowiadaj jednak na nie od razu, aby utrzymać zainteresowanie. Pamiętaj jednak, że pojedynczy klip powinien poruszać do końca tylko jedną kwestię. Rolki opisujące resztę z nich czekają w końcu na Twoim profilu użytkownika, więc może warto nacisnąć przycisk „obserwuj”... 😉
  6. Zachowanie spójności – utrzymaj ten sam ton głosu, charakterystyczne przywitanie, rodzaje fontów, kolory i tło. Reels w biznesie to przecież element budowania wizerunku marki. Możesz śmiało wykorzystać ich potencjał do tworzenia skojarzeń z Twoją marką.
  7. Odpowiednia długość – nie wydłużaj ani nie skracaj reelsów sztucznie. Wybierz taką długość filmu, która pozwoli Ci utrzymać stałe zainteresowanie widza na przestrzeni całej treści.
  8. Unikanie usuwania rolek – to, że Twoja rolka po 24 godzinach ma 20 wyświetleń i nie przyciągnęła żadnych nowych followersów nie oznacza, że nie wystrzeli w kosmos za 3 tygodnie. Daj sobie czas: nie wiadomo, kiedy Twoje treści na Instagramie pójdą w viral i przykują uwagę odbiorców.

Instagramowe rolki podbiły serca użytkowników. Czas, byś z ich pomocą podbił serca... swoich odbiorców!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu