10 niezbędnych umiejętności marketingowych dla początkujących przedsiębiorców

1 maja 2023

Podsumowanie

Prowadzisz własny biznes? Na pewno możesz pochwalić się dużą wiedzą i doświadczeniem w swojej niszy. Umiesz pracować pod presją czasu, jesteś niezależny/a, potrafisz analizować wyniki finansowe i wyciągać odpowiednie wnioski. Ale czy masz umiejętności pomocne w marketingu i reklamie?

To dziedziny nierozerwalnie związane z biznesem – warto więc znać przynajmniej podstawowe zagadnienia, które przydadzą Ci się na co dzień do promowania swojej firmy i przyciągania nowych klientów.

Przed Tobą 10 kluczowych umiejętności marketingowych, które warto mieć jako początkujący przedsiębiorca. Lecimy!

Czy koniecznie musisz ogarniać marketing samemu?

Postawmy sprawę jasno – nikt nie wymaga od Ciebie specjalistycznej wiedzy z zakresu działań marketingowych. Nie musisz być alfą i omegą; skoro prowadzisz własny biznes internetowy czy sklep e-commerce, masz na głowie sporo innych rzeczy. Nie zmienia to faktu, że warto chociaż “liznąć” temat reklamy i marketingu, by wiedzieć, co w trawie piszczy

Te podstawowe umiejętności przydadzą Ci się na samym początku, gdy w Twojej firmie brakuje jeszcze działu marketingu z prawdziwego zdarzenia bądź myślisz o skorzystaniu ze wsparcia zewnętrznego specjalisty/agencji w przyszłości.

Samodzielnie jesteś w stanie ogarnąć całkiem sporo rzeczy, choć prawda jest taka, że im bardziej zaczniesz się w to zagłębiać – tym bardziej zacznie do Ciebie dochodzić, że jest to robota czasochłonna, kosztowna i wymagająca.

10 najważniejszych umiejętności w marketingu – wersja dla początkujących

1. Research

Warto umieć szukać informacji na dany temat. To może być rozwiązanie jakiegoś technicznego problemu, znalezienie Twojej najbliższej konkurencji czy np. pomysłów na artykuły na firmowego bloga. Zrobienie dobrego researchu w dzisiejszych czasach nie jest trudne, a często pozwoli Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu. 

2. Gotowość do nauki

Jeśli chcesz coś osiągnąć w marketingu dla swojego biznesu, musisz liczyć się z wydatkami. Nie zawsze walutą będą pieniądze, częściej będzie to Twój czas. Budowanie marki i praca nad jej rozpoznawalnością nie jest łatwa i wymaga poświęcenia oraz gotowości do przyswajania nowych informacji, umiejętności itd. 

3. Wiedza o kliencie i zrozumienie go

To dzięki klientom Twój biznes cały czas istnieje i się rozwija, dlatego tak ważna jest umiejętność określenia docelowego odbiorcy Twoich usług lub produktów, zrozumienia jego potrzeb, a także dostosowania oferty do jego oczekiwań. Umiejętność wskoczenia w buty klientów nie jest wcale taka oczywista, ale warto się tego nauczyć – umożliwia wyróżnienie na tle konkurencji i takie dostosowanie przekazu reklamowego, by trafiał idealnie w punkt. 

4. Podstawy o SEO

SEO, czyli pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google pozwala Ci pojawiać się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Samodzielne ogarnianie pozycjonowania raczej nie wchodzi w grę, by wymaga mnóstwo czasu i zaangażowania. Warto jednak poczytać w sieci o absolutnych podstawach, o które będziesz w stanie zadbać na własną rękę. 

5. Podstawy o płatnych kampaniach reklamowych

Umiejętność stworzenia skutecznych kampanii reklamowych Google Ads czy Facebook Ads jest wręcz obowiązkowa, ale nie wystarczy wyklikać przypadkowych opcji i losowo poprzesuwać suwaki, by takie reklamy zaczęły konwertować. Tu ponownie warto poznać przynajmniej podstawy, ale i to nie zawsze zagwarantuje Ci wyniki. 

6. Podstawy HTML-a, CSS-a, WordPressa – podstawy programowania

Mówimy tu naprawdę o wiedzy minimalnej, dzięki której będziesz w stanie wyłapać jakieś mega oczywiste błędy w kodzie strony www lub np. zmienić rodzaju zastosowanego fontu, wielkość czcionki czy jej kolor. Takie umiejętności w niektórych sytuacjach pozwolą Ci zaoszczędzić sporo kasy, bo nie będziesz musiał/a wołać o pomoc programisty przy okazji każdej pierdółki.

7. Analityka

Bez analityki daleko nie zajedziesz – nie dowiesz się, jakie są wyniki podejmowanych akcji marketingowych i nie wyciągniesz wniosków, który pomogłyby Ci lepiej zaplanować i zoptymalizować działania w przyszłości. Twój marketing będzie totalnie bezpłciowy i po prosty nieskuteczny. 

8. Znajomość podstawowych narzędzi marketingowych

Google Trends, Google Analytics, Google Search Console – te i inne narzędzia są fundamentami pracy marketerów. Warto więc zapoznać się z ich funkcjonalnościami i popatrzeć, jakie oferują możliwości dla osób początkujących.

9. Facebook, Instagram, LinkedIn…

Twoja firma i marka powinny być obecne na social mediach, bo z platform społecznościowych korzystają dziennie miliony ludzi. Warto rozeznać się w dostępnych opcjach dla biznesu, takich jak profile firmowe czy grupy na Facebooku, bo to świetny sposób na pozyskanie potencjalnych klientów i utrzymanie ich zainteresowania. Każdy serwis oferuje nieco inne rozwiązania, co gwarantuje duże pole manewru.

10. Etyka w biznesie

Ostatni punkt może być trochę zaskakujący, bo jak niby etyka biznesowa łączy się z marketingiem? Otóż jedno wpływa na drugie w dość dużym stopniu – ustalenie własnych zasad i trzymanie się ich (niezależnie od sytuacji) sprawia, że Twoja firma zaczyna być postrzegana jako godna zaufania. Zwiększa się świadomość marki, polepsza się ogólny wizerunek, a to przyciąga nowych klientów. Zdecydowanie warto o tym pamiętać.

Masz pytania lub wątpliwości? Luźna konsultacja marketingowa w Rikona jest idealnym rozwiązaniem dla właścicieli początkujących biznesów. Nie wahaj się i daj nam znać, jak możemy Ci pomóc!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Rozsądny budżet marketingowy – jak go wyznaczyć?

To nie jest jednak najlepsze rozwiązanie; zdecydowanie bardziej opłaca się zoptymalizować wydatki na reklamę i dobrze przemyśleć, w jakie rozwiązania nadal warto inwestować.  Jak to ugryźć? Jak określić optymalny budżet marketingowy, by reklama przynosiła większe zyski i więcej klientów, a nie na odwrót? Czytaj dalej! Co obejmuje budżet marketingowy? Jeszcze 20 lat temu budżet marketingowy […]

Czytaj dalej
Dlaczego warto inwestować w reklamę online? Przegląd najbardziej efektywnych metod

Zastanawiasz się, jakie są najskuteczniejsze metody reklamowania się online? W tym artykule znajdziesz na to odpowiedź! Po co Ci reklama w internecie? Na to pytanie można w zasadzie odpowiedzieć jednym zdaniem – po to, by odnieść sukces i sprzedawać więcej. Nie ma sensu dywagować, czy warto wchodzić do internetu i tam się reklamować, czy na […]

Czytaj dalej
Mało klientów? Słaba sprzedaż? Trzymaj rozwiązanie tego problemu

No to idealnie się składa, bo w tym tekście zawarliśmy najważniejsze wskazówki. Czytaj dalej! Dlaczego sprzedaż kuleje, a klientów nie przybywa? Coś hamuje rozwój Twojego biznesu w sieci. Sprzedaż zwolniła, a może nawet nigdy nie osiągnęła satysfakcjonującego poziomu. Klienci niby się pojawiają, ale masz nieodparte wrażenie, że wpadają “od święta” – raz na jakiś czas […]

Czytaj dalej
Tworzenie i optymalizacja treści marketingowych – jak zacząć?

Strona internetowa bez treści nie ma prawa bytu. To dzięki niej masz szansę pojawić się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. To jej przyglądają się użytkownicy, ciekawi Twojej oferty, historii Twojej marki czy szukający informacji o konkretnym produkcie lub usłudze. Choćby nie wiadomo jak duży ruch przyciągała Twoja witryna, jeśli brakuje na niej dobrze zoptymalizowanej, atrakcyjnej […]

Czytaj dalej
Landing Page (strona sprzedażowa) – jak powinna wyglądać?

I zrobią to, o ile wcześniej zadbasz o kilka najważniejszych elementów. Jakich? Czytaj dalej! Co to jest landing page? Do czego służy? Landing page (LP) można przetłumaczyć bardzo dosłownie – to strona, na której lądują Twoi klienci, żeby coś od Ciebie kupić. Może to być usługa, wybrany produkt z Twojego sklepu albo np. zapis na […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki w social media – praktyczne wskazówki dla początkujących

Za moment poznasz sprawdzone triki dla marek, które zamierzają wkroczyć w świat mediów społecznościowych – i chciałyby to zrobić z przytupem. Zaczynajmy! Po co marce i firmie social media? 6 wskazówek z zakresu prowadzenia SM dla niewtajemniczonych Chcesz zacząć działać na social mediach, ale jako osoba początkująca nie masz pojęcia, jak do tego podejść? Poniżej […]

Czytaj dalej
Analiza konkurencji: jak sprawdzić swoich przeciwników?

Monitoring konkurencyjnych stron przynosi wiele korzyści, ale trzeba wiedzieć, jak się za niego zabrać. Dowiesz się tego z poniższego tekstu. Lecimy! Na czym polega analiza stron konkurentów? Analiza konkurencji opiera się w zasadzie na 2 etapach: znalezieniu stron konkurujących z Twoją, a następnie na regularnym sprawdzaniu i monitorowaniu, jak sobie radzą w internecie. Proste, nie? […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć efektywną strategię sprzedaży dla nowego biznesu?

Nie dałoby się tego osiągnąć bez właściwie dobranej strategii, a konkretnie strategii sprzedaży. Czym ona dokładnie jest? Jak ją zaplanować i po co to robić? Sprawdź poniżej! Czym jest strategia sprzedaży? Strategię sprzedaży (czy też plan sprzedaży) można podsumować jako kompleksowy plan działania, który w założeniach skupia się na sprecyzowaniu najróżniejszych aspektów dotyczących sprzedaży i […]

Czytaj dalej
1 2 3 5
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu