Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

10 niezbędnych umiejętności marketingowych dla początkujących przedsiębiorców

1 maja 2023

Podsumowanie

Prowadzisz własny biznes? Na pewno możesz pochwalić się dużą wiedzą i doświadczeniem w swojej niszy. Umiesz pracować pod presją czasu, jesteś niezależny/a, potrafisz analizować wyniki finansowe i wyciągać odpowiednie wnioski. Ale czy masz umiejętności pomocne w marketingu i reklamie?

To dziedziny nierozerwalnie związane z biznesem – warto więc znać przynajmniej podstawowe zagadnienia, które przydadzą Ci się na co dzień do promowania swojej firmy i przyciągania nowych klientów.

Przed Tobą 10 kluczowych umiejętności marketingowych, które warto mieć jako początkujący przedsiębiorca. Lecimy!

Czy koniecznie musisz ogarniać marketing samemu?

Postawmy sprawę jasno – nikt nie wymaga od Ciebie specjalistycznej wiedzy z zakresu działań marketingowych. Nie musisz być alfą i omegą; skoro prowadzisz własny biznes internetowy czy sklep e-commerce, masz na głowie sporo innych rzeczy. Nie zmienia to faktu, że warto chociaż “liznąć” temat reklamy i marketingu, by wiedzieć, co w trawie piszczy

Te podstawowe umiejętności przydadzą Ci się na samym początku, gdy w Twojej firmie brakuje jeszcze działu marketingu z prawdziwego zdarzenia bądź myślisz o skorzystaniu ze wsparcia zewnętrznego specjalisty/agencji w przyszłości.

Samodzielnie jesteś w stanie ogarnąć całkiem sporo rzeczy, choć prawda jest taka, że im bardziej zaczniesz się w to zagłębiać – tym bardziej zacznie do Ciebie dochodzić, że jest to robota czasochłonna, kosztowna i wymagająca.

10 najważniejszych umiejętności w marketingu – wersja dla początkujących

1. Research

Warto umieć szukać informacji na dany temat. To może być rozwiązanie jakiegoś technicznego problemu, znalezienie Twojej najbliższej konkurencji czy np. pomysłów na artykuły na firmowego bloga. Zrobienie dobrego researchu w dzisiejszych czasach nie jest trudne, a często pozwoli Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu. 

2. Gotowość do nauki

Jeśli chcesz coś osiągnąć w marketingu dla swojego biznesu, musisz liczyć się z wydatkami. Nie zawsze walutą będą pieniądze, częściej będzie to Twój czas. Budowanie marki i praca nad jej rozpoznawalnością nie jest łatwa i wymaga poświęcenia oraz gotowości do przyswajania nowych informacji, umiejętności itd. 

3. Wiedza o kliencie i zrozumienie go

To dzięki klientom Twój biznes cały czas istnieje i się rozwija, dlatego tak ważna jest umiejętność określenia docelowego odbiorcy Twoich usług lub produktów, zrozumienia jego potrzeb, a także dostosowania oferty do jego oczekiwań. Umiejętność wskoczenia w buty klientów nie jest wcale taka oczywista, ale warto się tego nauczyć – umożliwia wyróżnienie na tle konkurencji i takie dostosowanie przekazu reklamowego, by trafiał idealnie w punkt. 

4. Podstawy o SEO

SEO, czyli pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google pozwala Ci pojawiać się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Samodzielne ogarnianie pozycjonowania raczej nie wchodzi w grę, by wymaga mnóstwo czasu i zaangażowania. Warto jednak poczytać w sieci o absolutnych podstawach, o które będziesz w stanie zadbać na własną rękę. 

5. Podstawy o płatnych kampaniach reklamowych

Umiejętność stworzenia skutecznych kampanii reklamowych Google Ads czy Facebook Ads jest wręcz obowiązkowa, ale nie wystarczy wyklikać przypadkowych opcji i losowo poprzesuwać suwaki, by takie reklamy zaczęły konwertować. Tu ponownie warto poznać przynajmniej podstawy, ale i to nie zawsze zagwarantuje Ci wyniki. 

6. Podstawy HTML-a, CSS-a, WordPressa – podstawy programowania

Mówimy tu naprawdę o wiedzy minimalnej, dzięki której będziesz w stanie wyłapać jakieś mega oczywiste błędy w kodzie strony www lub np. zmienić rodzaju zastosowanego fontu, wielkość czcionki czy jej kolor. Takie umiejętności w niektórych sytuacjach pozwolą Ci zaoszczędzić sporo kasy, bo nie będziesz musiał/a wołać o pomoc programisty przy okazji każdej pierdółki.

7. Analityka

Bez analityki daleko nie zajedziesz – nie dowiesz się, jakie są wyniki podejmowanych akcji marketingowych i nie wyciągniesz wniosków, który pomogłyby Ci lepiej zaplanować i zoptymalizować działania w przyszłości. Twój marketing będzie totalnie bezpłciowy i po prosty nieskuteczny. 

8. Znajomość podstawowych narzędzi marketingowych

Google Trends, Google Analytics, Google Search Console – te i inne narzędzia są fundamentami pracy marketerów. Warto więc zapoznać się z ich funkcjonalnościami i popatrzeć, jakie oferują możliwości dla osób początkujących.

9. Facebook, Instagram, LinkedIn…

Twoja firma i marka powinny być obecne na social mediach, bo z platform społecznościowych korzystają dziennie miliony ludzi. Warto rozeznać się w dostępnych opcjach dla biznesu, takich jak profile firmowe czy grupy na Facebooku, bo to świetny sposób na pozyskanie potencjalnych klientów i utrzymanie ich zainteresowania. Każdy serwis oferuje nieco inne rozwiązania, co gwarantuje duże pole manewru.

10. Etyka w biznesie

Ostatni punkt może być trochę zaskakujący, bo jak niby etyka biznesowa łączy się z marketingiem? Otóż jedno wpływa na drugie w dość dużym stopniu – ustalenie własnych zasad i trzymanie się ich (niezależnie od sytuacji) sprawia, że Twoja firma zaczyna być postrzegana jako godna zaufania. Zwiększa się świadomość marki, polepsza się ogólny wizerunek, a to przyciąga nowych klientów. Zdecydowanie warto o tym pamiętać.

Masz pytania lub wątpliwości? Luźna konsultacja marketingowa w Rikona jest idealnym rozwiązaniem dla właścicieli początkujących biznesów. Nie wahaj się i daj nam znać, jak możemy Ci pomóc!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu