Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Etyka w biznesie – jak według nas powinna wyglądać?

23 marca 2023

Podsumowanie

Etyka w biznesie to dość szerokie zagadnienie, które rozumiane jest jako trzymanie się określonych zasad i wartości w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej. Dzięki kodeksowi etycznemu nie zabłądzisz na drodze do sukcesu finansowego i zastanowisz się dwa razy, zanim złapiesz się wątpliwych moralnie rozwiązań. Zachowania etyczne pozwolą Ci zbudować miejsce pracy oparte na szacucnku i uczciwości, a do tego pozytywnie wpłyną na wizerunek firmy i jej zarobki.

Każde przedsiębiorstwo ma (a może inaczej, powinno mieć) własną etykę biznesową, określającą sposoby komunikacji i zachowania wobec pracowników, kontrahentów czy konkurencji. To rodzaj drogowskazu, który pokazuje drogę do sukcesu biznesowego i zawodowego – drogę długą i zawiłą, ale właściwie jedyną słuszną.

Ścieżki na skróty prowadzą w tym przypadku przez moralnie wątpliwe, nieuczciwe rozwiązania i decyzje. Kuszą one np. wizją szybkiego zarobku, osiągniętego wbrew ogólnie przyjętym zasadom. Wiesz, co mamy tutaj na myśli?

Wierzymy, że jako przedsiębiorca doskonale to rozumiesz. Etyka biznesowa pozwala robić swoje w zgodzie z samym sobą i z poszanowaniem najbliższego otoczenia biznesowego. Czytaj dalej, a dowiesz się m.in.:

  • Jakie czynniki wewnętrzne i zewnętrzne określają etyczność firmy?
  • Jakie są podstawowe wartości etyczne w biznesie?
  • Jak wygląda uczciwe prowadzenie działalności wg kocurów marketingu z Rikona? Jakie wartości i zasady są dla nas najważniejsze?

Skoro wstęp mamy już za sobą, lecimy z prawdziwym mięskiem!

Co to jest etyka w biznesie – jak można to wyjaśnić w najprostszych słowach?

Jeśli bardzo chcesz wiedzieć, jaka jest definicja etyki w biznesie, polecamy zajrzeć do encyklopedii – choć podejrzewamy, że niewiele z tego wyciągniesz 🙂 . Tutaj skupimy się na maksymalnie zrozumiałym i zwięzłym wyjaśnieniu tego hasła.

My rozumiemy to jako instrukcję postępowania firmy w sposób uczciwy i moralny. To właśnie etyka w biznesie mówi nam, gdzie jest "dobro", a gdzie "zło" w kontekście działalności gospodarczej. Wyznacza jasne granice, dzięki którym łatwiej jest trzymać się określonych wartości, ważnych dla Ciebie jako przedsiębiorcy oraz dla Twojego biznesu.

Wróćmy na chwilę do samego początku tekstu. Znajdziesz tam informację, że każda firma ma lub powinna mieć swój własny kodeks etyczny. Powinna mieć... czyli że co, jednak nie wszystkie firmy się tym przejmują?

Okazuje się, że niektóre spółki i podmioty gospodarcze uważają to za kompletny bezsens, no bo przecież nikt ich z tego nie rozlicza. Co więcej, etyka w biznesie nie zapewnia im żadnych korzyści finansowych, więc z góry zakładają, że jest to nieopłacalna zabawa. Czy tak jest w rzeczywistości? Wrócimy do tego w dalszej części tekstu ;).

Etyki w biznesie i ogólnie przyjętych wartości w danej firmie muszą przestrzegać wszyscy bez wyjątków. Dotyczy to zarówno samego przedsiębiorcy (szefa, prezesa, dyrektora), kadry menedżerskiej, jak i pracowników niższego szczebla. W przeciwnym razie zrobi się jeden wielki bałagan i samowolka, nad którą nikt nie będzie miał kontroli. Co ważne, relacje w kontekście etyki biznesowej dotyczą kontaktów wewnątrzfirmowych (w miejscu pracy) oraz zewnętrznych. Mamy więc:

  • relacje na linii szef - podwładni,
  • relacje na linii pracownik - pracownik,
  • relacje na linii firma - klient,
  • relacje na linii firma - kontrahenci / partnerzy biznesowi.

Czy łatwo jest zachować kręgosłup moralny i niczym Kapitan Ameryka stać na straży uczciwości i etyczności, dumnie prężąc klatę? Zdecydowanie nie :-). Szczególnie na starcie działalności, gdy brakuje kontaktów biznesowych i pieniędzy, a na horyzoncie pojawia się perspektywa zarobienia dużej kasy w moralnie wątpliwy sposób.

Taką wewnętrzną walkę musi toczyć większość początkujących przedsiębiorców, o czym zresztą sami wiemy z doświadczenia. Nie jest lekko, ale warto zacisnąć zęby i iść dalej w zgodzie ze sobą i swoimi zasadami. Gwarantujemy, że prędzej czy później wróci do to Ciebie z nawiązką.

Etyczne postępowanie w biznesie – jakie są podstawowe wartości?

Jakie wartości można uznać za niezaprzeczalnie etyczne? Jakie normy są dobre, a jakie są złe? Po co żyję, dokąd zmierzam? No właśnie – żeby nie zmieniać tego tekstu w filozoficzny bełkot, skupmy się na konkretach. Poniżej znajdziesz te najczęściej wymieniane i najważniejsze wartości, które uważane są powszechnie za etyczne:

  • Uczciwość i rzetelność – budowanie relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i szacunku, brak oszustw i przekrętów szkodzących klientom, kontrahentom czy pracownikom itd.
  • Przejrzystość / transparentność – jasne informowanie o działaniach firmy, które bezpośrednio dotyczą jej otoczenia (a więc m.in. konsumentów), ale także pracowników. Krótko mówiąc, wykładasz kawę na ławę, bez ściemniania i owijania w bawełnę ;).
  • Odpowiedzialność – świadomość swojego postępowania i jego konsekwencji, w razie potrzeby stanięcie murem za swoimi działaniami i wartościami lub przyznanie się do ewentualnego błędu i wycofanie się z błędnych decyzji.
  • Sprawiedliwość – przestrzeganie zasad etyki to także równe traktowanie innych. Zero faworyzowania, zero dyskryminacji czy poniżania pracowników / klientów. Wszyscy są na jednakowym poziomie. 
  • Poszanowanie innych i dobre relacje z otoczeniem firmy – przedsiębiorstwo jako całość nie działa w oderwaniu od swojego otoczenia  i nie jest jakimś osobnym tworem, tylko częścią ekosystemu biznesowego i społecznego. W związku z tym może skupiać się np. na wspieraniu lokalnych wspólnot czy ugrupowań, działaniach wspierających ochronę środowiska itp.
  • Przestrzeganie prawa i norm współżycia społecznego – postępowanie zgodnie z zasadami etycznymi i moralnymi to świadomość, że działania firmy nie mogą wykraczać poza to, co prawnie dozwolone. A mówiąc inaczej, nie masz co liczyć na sukces, jeśli Twój biznes łamie nakazy i zakazy w celu budowania swojej siły. Po pierwsze firma będzie skazana na porażkę, po drugie – pójdziesz siedzieć, co jest chyba całkiem logiczne :).

Co wpływa na etykę biznesową firmy?

Właściwie moglibyśmy zacząć od tego, że poziom etyczny przedsiębiorstwa kształtuje wiele różnych czynników, Dzielą się one na 2 główne kategorie – wewnętrzne i zewnętrzne, przy czym ta druga grupa pozostaje poza kontrolą przedsiębiorstwa. Uff... sam widzisz, że trochę tego jest do przyswojenia. Na szczęście nie jest to jakieś super skomplikowane, co postaramy się teraz udowodnić.

Grupa czynników wewnętrznych znajduje się w mniejszym lub większym stopniu pod kontrolą właściciela firmy. To on decyduje, jaka jest misja marki i firmy (np. nacisk na etyczne zachowania wobec konkurencji i klientów), jak wygląda polityka przedsiębiorstwa i kogo zatrudnia jako swoich pracowników.

Jeśli pojęcie etyki biznesowej nie jest mu obce, raczej nie będzie chciał współpracować z osobami o wątpliwej moralności. Choćby byli świetnymi specjalistami i wymiatali w swoich dziedzinach, nie zatrudni ich i już. To właśnie przykład twardego kręgosłupa moralnego, który nie pęka przy pierwszej lepszej okazji.

Wśród czynników wewnętrznych warto wskazać jeszcze sytuację ekonomiczną firmy. Jaki to ma związek z etyką? Tak się składa, że jeśli w firmie dzieje się dobrze, klientów nie brakuje, a słupki sprzedażowe lecą w kosmos – wszystko jest cacy i szefostwo nie ma zmartwień. A teraz wyobraź sobie, że ta sama firma zaczyna dostawać po dupie. Liczba zamówień spada, przychody kurczą się w zastraszającym tempie... Właściciel (i ewentualnie zarząd) chcą jak najszybciej ugasić pożar, a w tym celu mogą zacząć rozglądać się za skutecznymi, ale niezbyt etycznymi rozwiązaniami.

Wniosek jest prościutki i być może znasz go z własnego doświadczenia: jeśli sytuacja finansowa jest ok, o wiele łatwiej jest postępować fair i zachowywać się moralnie

Zasadniczy wpływ na poziom etyczny firmy mają również czynniki zewnętrze. Te niestety są poza jakimkolwiek zasięgiem, trudno więc mówić o możliwości ich ustawiania pod siebie. Do tej grupy zaliczają się takie rzeczy jak:

  • aktualny system gospodarczy – inaczej będzie to wyglądało w systemie socjalistycznym, a inaczej np. w kapitalizmie,
  • ustrój polityczny – w dużym stopniu wpływa na funkcjonowanie biznesów i etyczny wymiar firm (dużo zależy od rzeczywistego poziomu demokracji), 
  • obowiązujące prawo – prawo reguluje obszary działania przedsiębiorstw i narzuca określone granice prowadzenia działalności gospodarczej,
  • normy moralne i etyczne przyjęte przez społeczeństwo – ogólnie przyjęte wzorce postępowania, których nieprzestrzeganie (mówiąc delikatnie) nie byłoby mile widziane.

Jak wygląda etyka biznesowa w Rikona – Marketingowym Wsparciu Twojego Biznesu?

Jedna złota zasada reguluje działanie marki Rikona i kontakty utrzymywane zarówno z klientami, jak i współpracownikami. Brzmi ona następująco:

Traktujemy innych tak, jak sami chcemy być traktowani.

To tzw. reguła wzajemności, która prawdopodobnie obiła Ci się już kiedyś o uszy. Może nawet myślisz teraz: "No przecież to standard, każdy tak robi. Co w tym niby trudnego?". Odpowiemy w ten sposób – na papierze wszystko wydaje się mega oczywiste, ale rzeczywistość często weryfikuje te założenia ;).

Marka Rikona od początku trzyma się tej zasady i wychodzi na tym świetnie. Co więcej, pozwoliła ona zbudować kodeks etyczny firmy, który składa się z 3 głównych punktów.

1. Zawsze bądź sobą

Tutaj w sumie nic nie trzeba wyjaśniać. Przechodzimy od razu do konkretów, nie używamy wyszukanych, górnolotnych słów, które miałyby tylko zamydlić oczy. Maksimum szczerości, zero lania wody. Nie obiecujemy niemożliwego, byle tylko nakłonić klienta czy kontrahenta do współpracy. Zależy nam, by relacje były utrzymywane na totalnym luzie i bez niepotrzebnej napinki.

2. Nie współpracuj z bucami i burakami

Krótka piłka – jeśli nawinie nam się możliwa współpraca z osobą, która po kilku minutach rozmowy okazuje się panem świata, wszechwiedzącym i nieomylnym, rezygnujemy. Ot tak, po prostu. Cwaniaczkom i zarozumiałym burakom mówimy stanowcze NIE. Cieszymy się z pieniędzy i wiemy, jak ważne są w życiu. Ale są rzeczy ważniejsze od kasy i tego się trzymamy.

3, Dawaj z siebie maksa albo nie pracuj wcale

Jeśli nawiązujemy współpracę z klientem i ogarniamy dla niego marketing, nigdy nie idziemy na skróty. Działamy na maksimum swoich możliwości, bo wiemy, że tylko dobra, rzetelna robota zapewni nam satysfakcję. A kasa? Choć oczywiście jest ważna, traktujemy ją jako efekt uboczny naszych działań. Praca ma nam oferować przede wszystkim autentyczną radochę i zadowolenie z tego, co robimy na co dzień :).

Chcesz poznać markę Rikona i dowiedzieć się, jakie są fundamenty naszej działalności? Sprawdź więc informacji o nas i przekonaj się, dlaczego warto zaufać prawdziwym kocurom marketingu. 

Dlaczego etyka biznesu jest tak ważna? Czy etyczny biznes się opłaca?

Przyjęty kodeks etyczny firmy pozwala jej właścicielowi oraz pracownikom wstawać codziennie z łóżka i przeglądać się w lustrze bez wyrzutów sumienia. To pierwsza duża zaleta uczciwie prowadzonego biznesu, dla wielu ważniejsza od jakichkolwiek pieniędzy. To jednak nie koniec korzyści związanych z etycznym postępowaniem.

Przedsiębiorstwa działające w zgodzie z określonymi wartościomi i zasadami moralnymi kreują pozytywny wizerunek w oczach najbliższego otoczenia – wśród klientów i partnerów biznesowych. Takim firmom o wiele łatwiej jest zaufać, a w konsekwencji nawiązać owocną współpracę czy skorzystać usług. To automatycznie oznacza większy zysk i renomę na rynku.

Etyka w biznesie będzie wydawać się nieopłacalna dla krótkowzrocznych przedsiębiorców, którzy oczekują namacalnych efektów niemal natychmiast. Tu potrzeba chłodnej głowy i trzeźwego podejścia. Prowadzenie biznesu w etyczny sposób przyniesie oczekiwane korzyści, ale wymagana jest cierpliwość i – co najważniejsze – pełna uczciwość. Granie pod publiczkę i stwarzanie pozorów moralności, cnoty i etyczności zaprowadzi Cię donikąd. Pamiętaj, że kłamstwo ma krótkie nogi ;).

Jeśli chcesz, możesz umówić się na luźną pogadankę w formie konsultacji marketingowej z założycielem marki Rikona, Michałem Lembiczem. Dowiesz się, jakie są nieetyczne zachowania w biznesie i dlaczego warto ich unikać. Chętnie podpowiemy Ci, jak zadbać o etykę w swoim biznesie i odpowiemy na dowolne pytania w tym zakresie. Do usłyszenia!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu