Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Etyka w biznesie – jak według nas powinna wyglądać?

23 marca 2023

Podsumowanie

Etyka w biznesie to dość szerokie zagadnienie, które rozumiane jest jako trzymanie się określonych zasad i wartości w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej. Dzięki kodeksowi etycznemu nie zabłądzisz na drodze do sukcesu finansowego i zastanowisz się dwa razy, zanim złapiesz się wątpliwych moralnie rozwiązań. Zachowania etyczne pozwolą Ci zbudować miejsce pracy oparte na szacucnku i uczciwości, a do tego pozytywnie wpłyną na wizerunek firmy i jej zarobki.

Każde przedsiębiorstwo ma (a może inaczej, powinno mieć) własną etykę biznesową, określającą sposoby komunikacji i zachowania wobec pracowników, kontrahentów czy konkurencji. To rodzaj drogowskazu, który pokazuje drogę do sukcesu biznesowego i zawodowego – drogę długą i zawiłą, ale właściwie jedyną słuszną.

Ścieżki na skróty prowadzą w tym przypadku przez moralnie wątpliwe, nieuczciwe rozwiązania i decyzje. Kuszą one np. wizją szybkiego zarobku, osiągniętego wbrew ogólnie przyjętym zasadom. Wiesz, co mamy tutaj na myśli?

Wierzymy, że jako przedsiębiorca doskonale to rozumiesz. Etyka biznesowa pozwala robić swoje w zgodzie z samym sobą i z poszanowaniem najbliższego otoczenia biznesowego. Czytaj dalej, a dowiesz się m.in.:

  • Jakie czynniki wewnętrzne i zewnętrzne określają etyczność firmy?
  • Jakie są podstawowe wartości etyczne w biznesie?
  • Jak wygląda uczciwe prowadzenie działalności wg kocurów marketingu z Rikona? Jakie wartości i zasady są dla nas najważniejsze?

Skoro wstęp mamy już za sobą, lecimy z prawdziwym mięskiem!

Co to jest etyka w biznesie – jak można to wyjaśnić w najprostszych słowach?

Jeśli bardzo chcesz wiedzieć, jaka jest definicja etyki w biznesie, polecamy zajrzeć do encyklopedii – choć podejrzewamy, że niewiele z tego wyciągniesz 🙂 . Tutaj skupimy się na maksymalnie zrozumiałym i zwięzłym wyjaśnieniu tego hasła.

My rozumiemy to jako instrukcję postępowania firmy w sposób uczciwy i moralny. To właśnie etyka w biznesie mówi nam, gdzie jest "dobro", a gdzie "zło" w kontekście działalności gospodarczej. Wyznacza jasne granice, dzięki którym łatwiej jest trzymać się określonych wartości, ważnych dla Ciebie jako przedsiębiorcy oraz dla Twojego biznesu.

Wróćmy na chwilę do samego początku tekstu. Znajdziesz tam informację, że każda firma ma lub powinna mieć swój własny kodeks etyczny. Powinna mieć... czyli że co, jednak nie wszystkie firmy się tym przejmują?

Okazuje się, że niektóre spółki i podmioty gospodarcze uważają to za kompletny bezsens, no bo przecież nikt ich z tego nie rozlicza. Co więcej, etyka w biznesie nie zapewnia im żadnych korzyści finansowych, więc z góry zakładają, że jest to nieopłacalna zabawa. Czy tak jest w rzeczywistości? Wrócimy do tego w dalszej części tekstu ;).

Etyki w biznesie i ogólnie przyjętych wartości w danej firmie muszą przestrzegać wszyscy bez wyjątków. Dotyczy to zarówno samego przedsiębiorcy (szefa, prezesa, dyrektora), kadry menedżerskiej, jak i pracowników niższego szczebla. W przeciwnym razie zrobi się jeden wielki bałagan i samowolka, nad którą nikt nie będzie miał kontroli. Co ważne, relacje w kontekście etyki biznesowej dotyczą kontaktów wewnątrzfirmowych (w miejscu pracy) oraz zewnętrznych. Mamy więc:

  • relacje na linii szef - podwładni,
  • relacje na linii pracownik - pracownik,
  • relacje na linii firma - klient,
  • relacje na linii firma - kontrahenci / partnerzy biznesowi.

Czy łatwo jest zachować kręgosłup moralny i niczym Kapitan Ameryka stać na straży uczciwości i etyczności, dumnie prężąc klatę? Zdecydowanie nie :-). Szczególnie na starcie działalności, gdy brakuje kontaktów biznesowych i pieniędzy, a na horyzoncie pojawia się perspektywa zarobienia dużej kasy w moralnie wątpliwy sposób.

Taką wewnętrzną walkę musi toczyć większość początkujących przedsiębiorców, o czym zresztą sami wiemy z doświadczenia. Nie jest lekko, ale warto zacisnąć zęby i iść dalej w zgodzie ze sobą i swoimi zasadami. Gwarantujemy, że prędzej czy później wróci do to Ciebie z nawiązką.

Etyczne postępowanie w biznesie – jakie są podstawowe wartości?

Jakie wartości można uznać za niezaprzeczalnie etyczne? Jakie normy są dobre, a jakie są złe? Po co żyję, dokąd zmierzam? No właśnie – żeby nie zmieniać tego tekstu w filozoficzny bełkot, skupmy się na konkretach. Poniżej znajdziesz te najczęściej wymieniane i najważniejsze wartości, które uważane są powszechnie za etyczne:

  • Uczciwość i rzetelność – budowanie relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i szacunku, brak oszustw i przekrętów szkodzących klientom, kontrahentom czy pracownikom itd.
  • Przejrzystość / transparentność – jasne informowanie o działaniach firmy, które bezpośrednio dotyczą jej otoczenia (a więc m.in. konsumentów), ale także pracowników. Krótko mówiąc, wykładasz kawę na ławę, bez ściemniania i owijania w bawełnę ;).
  • Odpowiedzialność – świadomość swojego postępowania i jego konsekwencji, w razie potrzeby stanięcie murem za swoimi działaniami i wartościami lub przyznanie się do ewentualnego błędu i wycofanie się z błędnych decyzji.
  • Sprawiedliwość – przestrzeganie zasad etyki to także równe traktowanie innych. Zero faworyzowania, zero dyskryminacji czy poniżania pracowników / klientów. Wszyscy są na jednakowym poziomie. 
  • Poszanowanie innych i dobre relacje z otoczeniem firmy – przedsiębiorstwo jako całość nie działa w oderwaniu od swojego otoczenia  i nie jest jakimś osobnym tworem, tylko częścią ekosystemu biznesowego i społecznego. W związku z tym może skupiać się np. na wspieraniu lokalnych wspólnot czy ugrupowań, działaniach wspierających ochronę środowiska itp.
  • Przestrzeganie prawa i norm współżycia społecznego – postępowanie zgodnie z zasadami etycznymi i moralnymi to świadomość, że działania firmy nie mogą wykraczać poza to, co prawnie dozwolone. A mówiąc inaczej, nie masz co liczyć na sukces, jeśli Twój biznes łamie nakazy i zakazy w celu budowania swojej siły. Po pierwsze firma będzie skazana na porażkę, po drugie – pójdziesz siedzieć, co jest chyba całkiem logiczne :).

Co wpływa na etykę biznesową firmy?

Właściwie moglibyśmy zacząć od tego, że poziom etyczny przedsiębiorstwa kształtuje wiele różnych czynników, Dzielą się one na 2 główne kategorie – wewnętrzne i zewnętrzne, przy czym ta druga grupa pozostaje poza kontrolą przedsiębiorstwa. Uff... sam widzisz, że trochę tego jest do przyswojenia. Na szczęście nie jest to jakieś super skomplikowane, co postaramy się teraz udowodnić.

Grupa czynników wewnętrznych znajduje się w mniejszym lub większym stopniu pod kontrolą właściciela firmy. To on decyduje, jaka jest misja marki i firmy (np. nacisk na etyczne zachowania wobec konkurencji i klientów), jak wygląda polityka przedsiębiorstwa i kogo zatrudnia jako swoich pracowników.

Jeśli pojęcie etyki biznesowej nie jest mu obce, raczej nie będzie chciał współpracować z osobami o wątpliwej moralności. Choćby byli świetnymi specjalistami i wymiatali w swoich dziedzinach, nie zatrudni ich i już. To właśnie przykład twardego kręgosłupa moralnego, który nie pęka przy pierwszej lepszej okazji.

Wśród czynników wewnętrznych warto wskazać jeszcze sytuację ekonomiczną firmy. Jaki to ma związek z etyką? Tak się składa, że jeśli w firmie dzieje się dobrze, klientów nie brakuje, a słupki sprzedażowe lecą w kosmos – wszystko jest cacy i szefostwo nie ma zmartwień. A teraz wyobraź sobie, że ta sama firma zaczyna dostawać po dupie. Liczba zamówień spada, przychody kurczą się w zastraszającym tempie... Właściciel (i ewentualnie zarząd) chcą jak najszybciej ugasić pożar, a w tym celu mogą zacząć rozglądać się za skutecznymi, ale niezbyt etycznymi rozwiązaniami.

Wniosek jest prościutki i być może znasz go z własnego doświadczenia: jeśli sytuacja finansowa jest ok, o wiele łatwiej jest postępować fair i zachowywać się moralnie

Zasadniczy wpływ na poziom etyczny firmy mają również czynniki zewnętrze. Te niestety są poza jakimkolwiek zasięgiem, trudno więc mówić o możliwości ich ustawiania pod siebie. Do tej grupy zaliczają się takie rzeczy jak:

  • aktualny system gospodarczy – inaczej będzie to wyglądało w systemie socjalistycznym, a inaczej np. w kapitalizmie,
  • ustrój polityczny – w dużym stopniu wpływa na funkcjonowanie biznesów i etyczny wymiar firm (dużo zależy od rzeczywistego poziomu demokracji), 
  • obowiązujące prawo – prawo reguluje obszary działania przedsiębiorstw i narzuca określone granice prowadzenia działalności gospodarczej,
  • normy moralne i etyczne przyjęte przez społeczeństwo – ogólnie przyjęte wzorce postępowania, których nieprzestrzeganie (mówiąc delikatnie) nie byłoby mile widziane.

Jak wygląda etyka biznesowa w Rikona – Marketingowym Wsparciu Twojego Biznesu?

Jedna złota zasada reguluje działanie marki Rikona i kontakty utrzymywane zarówno z klientami, jak i współpracownikami. Brzmi ona następująco:

Traktujemy innych tak, jak sami chcemy być traktowani.

To tzw. reguła wzajemności, która prawdopodobnie obiła Ci się już kiedyś o uszy. Może nawet myślisz teraz: "No przecież to standard, każdy tak robi. Co w tym niby trudnego?". Odpowiemy w ten sposób – na papierze wszystko wydaje się mega oczywiste, ale rzeczywistość często weryfikuje te założenia ;).

Marka Rikona od początku trzyma się tej zasady i wychodzi na tym świetnie. Co więcej, pozwoliła ona zbudować kodeks etyczny firmy, który składa się z 3 głównych punktów.

1. Zawsze bądź sobą

Tutaj w sumie nic nie trzeba wyjaśniać. Przechodzimy od razu do konkretów, nie używamy wyszukanych, górnolotnych słów, które miałyby tylko zamydlić oczy. Maksimum szczerości, zero lania wody. Nie obiecujemy niemożliwego, byle tylko nakłonić klienta czy kontrahenta do współpracy. Zależy nam, by relacje były utrzymywane na totalnym luzie i bez niepotrzebnej napinki.

2. Nie współpracuj z bucami i burakami

Krótka piłka – jeśli nawinie nam się możliwa współpraca z osobą, która po kilku minutach rozmowy okazuje się panem świata, wszechwiedzącym i nieomylnym, rezygnujemy. Ot tak, po prostu. Cwaniaczkom i zarozumiałym burakom mówimy stanowcze NIE. Cieszymy się z pieniędzy i wiemy, jak ważne są w życiu. Ale są rzeczy ważniejsze od kasy i tego się trzymamy.

3, Dawaj z siebie maksa albo nie pracuj wcale

Jeśli nawiązujemy współpracę z klientem i ogarniamy dla niego marketing, nigdy nie idziemy na skróty. Działamy na maksimum swoich możliwości, bo wiemy, że tylko dobra, rzetelna robota zapewni nam satysfakcję. A kasa? Choć oczywiście jest ważna, traktujemy ją jako efekt uboczny naszych działań. Praca ma nam oferować przede wszystkim autentyczną radochę i zadowolenie z tego, co robimy na co dzień :).

Chcesz poznać markę Rikona i dowiedzieć się, jakie są fundamenty naszej działalności? Sprawdź więc informacji o nas i przekonaj się, dlaczego warto zaufać prawdziwym kocurom marketingu. 

Dlaczego etyka biznesu jest tak ważna? Czy etyczny biznes się opłaca?

Przyjęty kodeks etyczny firmy pozwala jej właścicielowi oraz pracownikom wstawać codziennie z łóżka i przeglądać się w lustrze bez wyrzutów sumienia. To pierwsza duża zaleta uczciwie prowadzonego biznesu, dla wielu ważniejsza od jakichkolwiek pieniędzy. To jednak nie koniec korzyści związanych z etycznym postępowaniem.

Przedsiębiorstwa działające w zgodzie z określonymi wartościomi i zasadami moralnymi kreują pozytywny wizerunek w oczach najbliższego otoczenia – wśród klientów i partnerów biznesowych. Takim firmom o wiele łatwiej jest zaufać, a w konsekwencji nawiązać owocną współpracę czy skorzystać usług. To automatycznie oznacza większy zysk i renomę na rynku.

Etyka w biznesie będzie wydawać się nieopłacalna dla krótkowzrocznych przedsiębiorców, którzy oczekują namacalnych efektów niemal natychmiast. Tu potrzeba chłodnej głowy i trzeźwego podejścia. Prowadzenie biznesu w etyczny sposób przyniesie oczekiwane korzyści, ale wymagana jest cierpliwość i – co najważniejsze – pełna uczciwość. Granie pod publiczkę i stwarzanie pozorów moralności, cnoty i etyczności zaprowadzi Cię donikąd. Pamiętaj, że kłamstwo ma krótkie nogi ;).

Jeśli chcesz, możesz umówić się na luźną pogadankę w formie konsultacji marketingowej z założycielem marki Rikona, Michałem Lembiczem. Dowiesz się, jakie są nieetyczne zachowania w biznesie i dlaczego warto ich unikać. Chętnie podpowiemy Ci, jak zadbać o etykę w swoim biznesie i odpowiemy na dowolne pytania w tym zakresie. Do usłyszenia!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki na rynku, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji 

Pozycjonowanie marki sprawia, że niektóre marki zapadają w pamięć, a inne przelatują przez nią i na zawsze znikają. Dlaczego tak się dzieje? Otóż jest to związane z pozycjonowaniem marki. Celem tych działań jest wyróżnienie brandu na tle innych i zakotwiczenie się w umysłach konsumentów. Bardziej poetycko trzeba byłoby napisać, że należy „dotrzeć do serc klientów”. […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu