To dziedziny nierozerwalnie związane z biznesem – warto więc znać przynajmniej podstawowe zagadnienia, które przydadzą Ci się na co dzień do promowania swojej firmy i przyciągania nowych klientów.
Przed Tobą 10 kluczowych umiejętności marketingowych, które warto mieć jako początkujący przedsiębiorca. Lecimy!
Czy koniecznie musisz ogarniać marketing samemu?
Postawmy sprawę jasno – nikt nie wymaga od Ciebie specjalistycznej wiedzy z zakresu działań marketingowych. Nie musisz być alfą i omegą; skoro prowadzisz własny biznes internetowy czy sklep e-commerce, masz na głowie sporo innych rzeczy. Nie zmienia to faktu, że warto chociaż “liznąć” temat reklamy i marketingu, by wiedzieć, co w trawie piszczy.
Te podstawowe umiejętności przydadzą Ci się na samym początku, gdy w Twojej firmie brakuje jeszcze działu marketingu z prawdziwego zdarzenia bądź myślisz o skorzystaniu ze wsparcia zewnętrznego specjalisty/agencji w przyszłości.
Samodzielnie jesteś w stanie ogarnąć całkiem sporo rzeczy, choć prawda jest taka, że im bardziej zaczniesz się w to zagłębiać – tym bardziej zacznie do Ciebie dochodzić, że jest to robota czasochłonna, kosztowna i wymagająca.
10 najważniejszych umiejętności w marketingu – wersja dla początkujących
1. Research
Warto umieć szukać informacji na dany temat. To może być rozwiązanie jakiegoś technicznego problemu, znalezienie Twojej najbliższej konkurencji czy np. pomysłów na artykuły na firmowego bloga. Zrobienie dobrego researchu w dzisiejszych czasach nie jest trudne, a często pozwoli Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu.
2. Gotowość do nauki
Jeśli chcesz coś osiągnąć w marketingu dla swojego biznesu, musisz liczyć się z wydatkami. Nie zawsze walutą będą pieniądze, częściej będzie to Twój czas. Budowanie marki i praca nad jej rozpoznawalnością nie jest łatwa i wymaga poświęcenia oraz gotowości do przyswajania nowych informacji, umiejętności itd.
3. Wiedza o kliencie i zrozumienie go
To dzięki klientom Twój biznes cały czas istnieje i się rozwija, dlatego tak ważna jest umiejętność określenia docelowego odbiorcy Twoich usług lub produktów, zrozumienia jego potrzeb, a także dostosowania oferty do jego oczekiwań. Umiejętność wskoczenia w buty klientów nie jest wcale taka oczywista, ale warto się tego nauczyć – umożliwia wyróżnienie na tle konkurencji i takie dostosowanie przekazu reklamowego, by trafiał idealnie w punkt.
4. Podstawy o SEO
SEO, czyli pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google pozwala Ci pojawiać się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Samodzielne ogarnianie pozycjonowania raczej nie wchodzi w grę, by wymaga mnóstwo czasu i zaangażowania. Warto jednak poczytać w sieci o absolutnych podstawach, o które będziesz w stanie zadbać na własną rękę.
5. Podstawy o płatnych kampaniach reklamowych
Umiejętność stworzenia skutecznych kampanii reklamowych Google Ads czy Facebook Ads jest wręcz obowiązkowa, ale nie wystarczy wyklikać przypadkowych opcji i losowo poprzesuwać suwaki, by takie reklamy zaczęły konwertować. Tu ponownie warto poznać przynajmniej podstawy, ale i to nie zawsze zagwarantuje Ci wyniki.
6. Podstawy HTML-a, CSS-a, WordPressa – podstawy programowania
Mówimy tu naprawdę o wiedzy minimalnej, dzięki której będziesz w stanie wyłapać jakieś mega oczywiste błędy w kodzie strony www lub np. zmienić rodzaju zastosowanego fontu, wielkość czcionki czy jej kolor. Takie umiejętności w niektórych sytuacjach pozwolą Ci zaoszczędzić sporo kasy, bo nie będziesz musiał/a wołać o pomoc programisty przy okazji każdej pierdółki.
7. Analityka
Bez analityki daleko nie zajedziesz – nie dowiesz się, jakie są wyniki podejmowanych akcji marketingowych i nie wyciągniesz wniosków, który pomogłyby Ci lepiej zaplanować i zoptymalizować działania w przyszłości. Twój marketing będzie totalnie bezpłciowy i po prosty nieskuteczny.
8. Znajomość podstawowych narzędzi marketingowych
Google Trends, Google Analytics, Google Search Console – te i inne narzędzia są fundamentami pracy marketerów. Warto więc zapoznać się z ich funkcjonalnościami i popatrzeć, jakie oferują możliwości dla osób początkujących.
9. Facebook, Instagram, LinkedIn…
Twoja firma i marka powinny być obecne na social mediach, bo z platform społecznościowych korzystają dziennie miliony ludzi. Warto rozeznać się w dostępnych opcjach dla biznesu, takich jak profile firmowe czy grupy na Facebooku, bo to świetny sposób na pozyskanie potencjalnych klientów i utrzymanie ich zainteresowania. Każdy serwis oferuje nieco inne rozwiązania, co gwarantuje duże pole manewru.
10. Etyka w biznesie
Ostatni punkt może być trochę zaskakujący, bo jak niby etyka biznesowa łączy się z marketingiem? Otóż jedno wpływa na drugie w dość dużym stopniu – ustalenie własnych zasad i trzymanie się ich (niezależnie od sytuacji) sprawia, że Twoja firma zaczyna być postrzegana jako godna zaufania. Zwiększa się świadomość marki, polepsza się ogólny wizerunek, a to przyciąga nowych klientów. Zdecydowanie warto o tym pamiętać.
Masz pytania lub wątpliwości? Luźna konsultacja marketingowa w Rikona jest idealnym rozwiązaniem dla właścicieli początkujących biznesów. Nie wahaj się i daj nam znać, jak możemy Ci pomóc!