Monitoring konkurencyjnych stron przynosi wiele korzyści, ale trzeba wiedzieć, jak się za niego zabrać. Dowiesz się tego z poniższego tekstu. Lecimy!
Na czym polega analiza stron konkurentów?
Analiza konkurencji opiera się w zasadzie na 2 etapach: znalezieniu stron konkurujących z Twoją, a następnie na regularnym sprawdzaniu i monitorowaniu, jak sobie radzą w internecie. Proste, nie? O ile pierwszy etap faktycznie nie zajmuje zbyt dużo czasu, tak potem robi się trochę pod górkę. Trzeba wiedzieć, na co konkretnie zwracać uwagę i jakie parametry porównywać. Nie wystarczy wejść na stronę, rzucić okiem na szatę graficzną, sprawdzić dostępne produkty i zamknąć okno przeglądarki. Kompleksowa analiza rynkowych przeciwników wymaga nieco więcej zabawy.
Twoimi konkurentami będą strony, które kierują swoją ofertą (produkty lub usługi) do tej samej grupy odbiorców. Masz już kilka takich witryn? Świetnie – teraz skup się na poniższych aspektach:
- Jaka jest ich oferta?
- Jaki mają model biznesowy, strategie cenowe itd.?
- Jakie są ich mocne i słabe strony?
- Jak sobie radzą? Patrz: wyniki sprzedażowe i marketingowe, PR.
- Jak działają na rynku? Co robią, by docierać do klientów i sprzedawać więcej?
Warto podkreślić, że te informacje uważane są w większości przypadków za niezbędne minimum. Możesz celować w pozyskiwanie jeszcze większej ilości danych – to już zależy od specyfiki Twojego biznesu, konkurencyjności branży itd.
Po co wykonuje się analizę konkurencji?
Dobrze zaplanowana strategia marketingowa nie może pomijać działań konkurencji. Twój biznes nie jest jakimś oderwanym, samodzielnym tworem – funkcjonuje na rynku, pośród konkurujących z Tobą firm i dlatego tak ważne jest ich monitorowanie. W dłuższej perspektywie czasu może to przynieść doskonałe rezultaty wizerunkowe i sprzedażowe. Tyle że to trwa i musisz uzbroić się w cierpliwość.
W dużym skrócie można powiedzieć, że analiza konkurencji pozwala zidentyfikować rynkowych rywali, określić ich słabe strony, a następnie wykorzystać je do zbudowania zauważalnej przewagi. A co, jeśli główny konkurent przoduje na wielu polach? Inspiruj się jego działaniami sprzedażowymi i marketingowymi.
Nie kopiuj bezmyślnie jego zachowań, tylko skupiaj się raczej na “podglądaniu” i szukaniu pomysłów. Analiza konkurencji dotyczy tak naprawdę wielu aspektów działalności – jest pomocna przy budowaniu marki i zwiększaniu jej rozpoznawalności, polepszaniu konkretnych wyników sprzedażowych czy ograniczaniu ryzyka związanego ze złymi decyzjami biznesowymi.
Jak przeprowadzić analizę konkurentów?
Analiza Twoich rynkowych przeciwników powinna być przede wszystkim oparta na żelaznych danych, nie na intuicji. Potraktuj to jako szczegółowe badania, których celem jest ustalenie, jak bardzo Twoja firma różni się od pozostałych biznesów, które walczą o tych samych klientów.
Określ swojego głównego konkurenta i pozostałych rywali
Konkurent może być jeden (m.in. w przypadku mocno niszowych branż), ale zwykle jest to kilka stron o zbliżonej tematyce i profilu klientów. Im więcej będzie słów kluczowych, na które chcesz się pozycjonować, tym więcej rywali będziesz musiał/a monitorować – szczególnie w przypadku fraz niepowiązanych ze sobą. Zawsze jednak warto ustalić jednego głównego konkurenta, który wybija się na pierwszy plan pod kątem pozyskiwanego ruchu i wyników sprzedażowych.
Ten lider branży nazywany jest benchmarkiem. Co ważne, może to być największa firma w Twoim mieście, województwie, a nawet kraju – wiele zależy tutaj od wielkości Twojego biznesu. A co z innymi konkurentami? Twoi rywale to zarówno nowopowstałe firmy, jak i strony, z którymi systematycznie walczysz o uwagę i portfel klientów już od dłuższego czasu.
Zidentyfikuj bezpośrednią konkurencję SEO
Głównych rywali pod kątem pozycjonowania znajdziesz szybciutko – wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę dowolną frazę kluczową związaną z Twoją działalności. Strony wyświetlające się na pierwszych miejscach w Google są Twoimi bezpośrednimi konkurentami, którzy niestety mają lepiej ogarnięte kwestie SEO. Zwracaj uwagę na takie parametry witryn, jak słowa kluczowe, na które się pozycjonują, ruch, profil linków czy najpopularniejsze podstrony (strony w obrębie jednej witryny).
Korzystaj z narzędzi do analizy konkurencji
Skoro analiza konkurencji ma być oparta na twardych danych, skądś trzeba je wziąć. I tutaj do głosu dochodzą liczne narzędzia marketingowe, które wyposażone są w rozbudowane moduły do śledzenia poczynań konkurencji i porównywania najważniejszych informacji, takich jak słowa kluczowe. Możesz z nich z powodzeniem korzystać, będąc na różnych etapach analizy – nawet jeśli jeszcze nie masz ustalone, jakie strony zaliczają się do Twoich głównych konkurentów.
Do najpopularniejszych narzędzi do analizy stron internetowych konkurentów zaliczamy:
- Senuto (szczególnie krajowa analiza konkurencji),
- Ahrefs,
- Semstorm (szczególnie krajowa analiza konkurencji),
- Semrush,
- Contadu.
Nie wiesz jak zabrać się do analizy swojej konkurencji? Nie wiesz jak policzyć koszt wdrożenia danych działań na swojej stronie internetowej? Umów się na konsultację marketingową z RIKONA i wszystkiego się dowiesz.