Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Strategia marketingowa - co to jest i dlaczego jest Ci potrzebne?

7 października 2022

Podsumowanie

Każda firma na rynku powinna zdawać sobie sprawę, że w centrum ich działań marketingowych zawsze musi być konsument. To on jest najważniejszy i to wokół niego należy zbudować odpowiednie strategie, czyli sposoby realizacji określonych celów przedsiębiorstwa. Takim celem może być np. pozyskanie większej liczby klientów czy zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Strategia marketingowa to szczególny rodzaj strategii – opiera się na wykorzystaniu potencjału marketingowego danej firmy i sposobu jej funkcjonowania na rynku. Wszystko po to, by zrealizować zakładane cele i dowieźć wyniki na odpowiednim poziomie. Optymalna strategia marketingowa sprawi, że nigdy nie zabłądzisz na drodze ku rozwojowi przedsiębiorstwa i osiągnięciu pełnego sukcesu biznesowego.

Chcesz wiedzieć, jak ogarnąć świetną strategię marketingową dla swojej firmy? Jakie elementy muszą się w niej znaleźć, by była skuteczna? Odpowiedzi szukaj w tym tekście – zapraszamy do lektury!

Czym jest strategia marketingowa – definicja

Pojęcie strategii marketingowej czasami utożsamiane jest ze strategią firmy. Faktycznie występuje między nimi sporo podobieństw, choć różni je przede wszystkim ogólny zakres działań. Strategia przedsiębiorstwa koncentruje się na całej organizacji, podczas gdy strategia marketingowa skupia się na węższej dziedzinie – obejmującej interakcje zachodzące między firmą a rynkiem. Tu jednak warto wspomnieć, że dobra strategia marketingowa nie może się obejść bez wcześniejszej analizy strategii firmy, a w szczególności strategii marki.

No dobra, ale wróćmy do marketingowej strategii – jak można ją zdefiniować w prostych słowach? Najłatwiej opisać ją jako zbiór określonych zasad postępowania i wytycznych, które dane przedsiębiorstwo powinno spełnić w celu zmaksymalizowania zysków, a także skutecznego prowadzenia i rozwijania biznesu.

Ciocia Wikipedia (definicja na wikipedii) wskazuje, że w przypadku strategii marketingowej istotna jest również reakcja firmy na problemy i wyzwania w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów lub usług. Wniosek jest zatem prosty, a brzmi on następująco: nie ma jednej, uniwersalnej definicji strategii marketingowej.

Można tu tworzyć profesjonalne analizy i patrzeć na to zagadnienie pod wieloma kątami – a i tak będziesz mieć problem z dojściem do sedna sprawy 🙂 . Nawet poszczególni autorzy i spece z branży mają często różne wyjaśnienia tego pojęcia. Kluczem jest więc zrozumienie, że strategia marketingowa ogólnie definiuje przedsiębiorstwo, jego klientów, otoczenie biznesowe, sytuację rynkową czy też plan marketingowy (czyli sposoby realizacji strategii).

Przyjmijmy więc, że strategia marketingowa pozwala lepiej zrozumieć firmę i to, jak działa ona na różnych płaszczyznach związanych z marketingiem. Ok, definicję mamy za sobą – lećmy więc dalej :).

Rodzaje strategii marketingowych

W branżowych opracowaniach i książkach poruszających tematykę marketingu można spotkać się z różnymi rodzajami strategii marketingowych. Taki podział wynika z tego, że poszczególne firmy kładą nacisk na inne działania, wynikające z profilu działalności czy np. odmiennych preferencji swoich klientów. Ta, jaką strategie przyjmuje konkretne przedsiębiorstwo, zależy też od jego otoczenia, zasobów oraz warunków, jakimi dysponuje.

Poniżej znajdziesz wybrane rodzaje strategii marketingowej, które wg nas warto omówić bardziej szczegółowo.

Strategia komunikacji marketingowej

To strategia, która pokazuje, w jaki sposób dana firma informuje o wyjątkowych cechach swoich usług lub produktów. Określa też ogólny plan komunikacji, środki oraz kanały, które będą używane w celu dotarcia do jak największej liczby odbiorców. Strategia komunikacji marketingowej zawiera również informacje o tym, jakim językiem ma zamiar posługiwać się marka i jak będzie wspierać naturalne metody dystrybucji swojego przekazu. Zaliczają się do tego kanały komunikacji online, jak i offline.

Strategia marketingowa produktu

W tym przypadku mamy do czynienia ze strategią skupiającą się na konkretnym produkcie z asortymentu danej marki. Może to być artykuł zupełnie nowy (niedawno wprowadzony na rynek), produkt cały czas rozwijany, jak i towar, który dostępny jest dla konsumentów od wielu lat i chętnie przez nich wybierany. Ten rodzaj strategii przekazuje wiele ważnych informacji, m.in.:

  • jak powinien być rozwijany dany produkt;
  • jak powinna wyglądać jego cena – kłaniają się strategie cenowe i umiejętne kształtowanie ceny produktu;
  • jakie są jego najbardziej istotne, wyróżniające cechy, na których należy skupić się w komunikacji;
  • dla kogo przeznaczony jest produkt – kto może być jego potencjalnym nabywcą, jaka może być grupa docelowa;
  • w jaki sposób produkt będzie prezentowany klientom, gdzie będzie dostępny;
  • jaka będzie identyfikacja wizualna tego produktu i wiele więcej.

Strategia dywersyfikacji

Dywersyfikacja to inaczej rozszerzenie obszarów działalności danego przedsiębiorstwa. Można więc powiedzieć, że jest to proces, którego celem jest wejście i zaangażowanie się firmy w nowe branże, technologie czy rynki. Strategicznymi punktami na tej drodze jest przede wszystkim nabywanie dodatkowych kompetencji (by poznać i opanować realia nowej sytuacji), a także dążenie do umocnienia swojej pozycji na rynku.

W praktyce strategia dywersyfikacji dotyczy raczej bardziej "kasiastych", większych firm, które są w stanie poświęcić na to spore nakłady finansowe – jednocześnie nie mając potwierdzenia, czy podejmowane działania przyniosą pożądany skutek.

Sprzedażowa strategia marketingowa firmy

Ta strategia marketingowa pomaga w zwiększeniu sprzedaży i kładzie nacisk przede wszystkim na określone kanały dystrybucji oraz konkretny model sprzedażowy wybrany przez firmę. To tutaj bardzo szczegółowo opisywany jest lejek sprzedażowy i cała customer journey, czyli zakupowa podróż klienta, łącznie z doświadczeniem zakupowym. Strategia sprzedażowa skupia się również na opisie potencjalnych klientów (buyer persona) i sytuacji rynkowej wraz ze sposobami reakcji na nieprzewidziane wydarzenia. Bierze też pod uwagę sezonowość oraz kształtowanie cen podyktowane warunkami zewnętrznymi.

Jakie są elementy strategii marketingowej?

Jeśli strategia związana z marketingiem ma wypalić, powinna być przede wszystkim dopasowana do konkretnej firmy, która będzie ją stosować – do jej strategicznych celów biznesowych i pomysłów na długoterminowy rozwój biznesu. Części składowe skutecznej strategii marketingowej generalnie można podzielić, biorąc pod uwagę różne czynniki i aspekty, takie jak:

  • Czas (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość).
  • Elementy dotyczące samej firmy i jej otoczenia, a także plan realizacji zakładanych celów.
  • Inne elementy.

Jak do tego podejść? Rozłóżmy poszczególne punkty na czynniki pierwsze.

Czas

  • Przeszłość – opis podejmowanych do tej pory działań, także tych ze strony konkurencji. Zbiór wiedzy na temat tego, co przyniosło pożądane korzyści dla firmy, a co nie zadziałało. Próba znalezienia przyczyn ewentualnych porażek.
  • Teraźniejszość – gdzie znajduje się teraz firma? Jaki jest status realizacji celów? Jakie są jej mocne i słabe strony? Jakie są zasoby przedsiębiorstwa?
  • Przyszłość – wyszczególnione plany i cele marketingowe, które wskazują drogę do realizacji konkretnych założeń.

Elementy dotyczące przedsiębiorstwa i jego otoczenia

  • Opis firmy, analiza zasobów, metod budowania marki i jej osobowości.
  • Analiza grupy docelowej i odbiorców marki, analiza konkurencji.
  • Ustalenie planu marketingowego, czyli sposobów realizacji strategii związanej z marketingiem – sprecyzowane strategie dystrybucji, komunikacji i sprzedaży.

Pozostałe

  • Opis marki, czyli kontekstu, w jakim powstaje strategia (wizerunek marki, jej charakter, misja, wyznawane wartości itd.).
  • Analiza Identyfikacji wizualnej, księgi znaku (brand book).
  • Analiza budżetu w kontekście przyjętych działań związanych z marketingiem.
  • itd.

Poznaj najważniejsze etapy tworzenia strategii marketingowej

Jak stworzyć strategię związaną z marketingiem, która będzie spójna i dobrze odnajdzie się w środowisku konkretnego przedsiębiorstwa? Potrzebna jest rozległa wiedza: o firmie, jej planach, wyznawanych wartościach, klientach, rynku itd. Bez tego ani rusz. Można to zadanie wykonać in-house, można też zlecić na zewnątrz.

Pamiętaj jednak, że taka osoba czy agencja musi naprawdę mocno "wgryźć" się w temat i dowiedzieć się niemal wszystkiego o Twoim biznesie. Jeśli masz wątpliwości, czy ktokolwiek może tego dokonać za Ciebie, odezwij się do nas. My w RIKONA - Marketingowym Wsparciu Biznesu, angażujemy się na 100% w projekt biznesowy, albo nie działamy wcale.

A jak w punktach wygląda przygotowanie strategii marketingowej? Sprawdź to!

  1. Stworzenie briefu kreatywnego. Pierwszy etap zakłada przygotowanie briefu, czyli początkowego dokumentu porządkującego informacje o danej firmie. Znajdują się w nim takie rzeczy, jak dane na temat przedsiębiorstwa, podstawowy przedmiot działalności, cel, do którego dąży firma, słabe i mocne strony marki i wiele innych.
  2. Analiza grupy docelowej. Kolejnym krokiem jest analiza grupy potencjalnych klientów, do których kierowana jest oferta. To super ważny punkt w kontekście zaplanowania skutecznej strategii marketingowej.
  3. Rodzaj i cel działań związanych z marketingiem. Na tym etapie należy wybrać cele działań marketingowych oraz zdecydować, jakie rodzaje kampanii będą najlepsze w odniesieniu do konkretnego celu. Pamiętaj, że takich celów może być wiele – zawsze jednak musi być ten jeden główny. Podejmowane działania też mogą być różne, np. wizerunkowe, sprzedażowe czy zwiększające zasięg.
  4. Wybór kanałów komunikacji. Polega na określeniu miejsc online i offline, w których pojawi się przekaz marketingowy firmy. Mogą to być kanały własne (strona www, blog, fizyczna siedziba sklepu) i obce (wyszukiwarka, tematyczne strony internetowe, social media, radio, telewizja).
  5. Określenie planu komunikacji i formatów reklamowych. Ostatnim krokiem jest stworzenie optymalnego planu komunikacji i wybór rodzaju oraz liczby wykorzystywanych formatów reklamowych (tekstowych, graficznych, wideo). W planie komunikacji należy zawrzeć informacje m.in. o kanałach komunikacji zewnętrznej, docelowej grupie odbiorców czy o planowanym budżecie.

Optymalny strategia marketingowa. Dlaczego Twoja firma jej potrzebuje?

Jakie korzyści wiążą się z posiadaniem starannie opracowanej, dopasowanej strategii marketingowej? Zalet jest tak dużo, że trudno je wszystkie wyliczyć. Dlatego skupimy się tylko na tych najważniejszych:

  • skuteczna realizacja strategicznych i długoterminowych celów firmy;
  • eksponowanie mocnych stron biznesu;
  • utrzymywanie spójnej, przemyślanej wizji i misji przedsiębiorstwa;
  • optymalizacja kosztów, sprawniejsze tworzenie budżetów marketingowych;
  • bardziej przemyślane decyzje w zakresie tworzenia i wprowadzania na rynek nowych produktów lub usług, a także rozwijania już dostępnych;
  • możliwośc dotarcia do nowych klientów;
  • zauważalne zwiększenie sprzedaży.

Wiesz już, co to jest strategia marketingowa firmy – ale być może masz problem, jak ją dobrze ogarnąć? Umów się na konsultację marketingową z twórcą marki RIKONA, a wszystko zostanie wytłumaczone i pokazane na ”żywych przykładach”. Do usłyszenia na konsultacji!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki na rynku, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji 

Pozycjonowanie marki sprawia, że niektóre marki zapadają w pamięć, a inne przelatują przez nią i na zawsze znikają. Dlaczego tak się dzieje? Otóż jest to związane z pozycjonowaniem marki. Celem tych działań jest wyróżnienie brandu na tle innych i zakotwiczenie się w umysłach konsumentów. Bardziej poetycko trzeba byłoby napisać, że należy „dotrzeć do serc klientów”. […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu