Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Agencja SEO - na co uważać, żeby nie dać się zrobić w jajo!

12 września 2022

Podsumowanie

Jak wybrać dobrą agencję SEO... Ten problem spędza sen z powiek niemal każdemu przedsiębiorcy, który dojrzał do decyzji, by zainwestować w marketing internetowy dla swojego biznesu. Jeśli jesteś jednym z nich, zapewne dobrze wiesz, jak trudny jest to wybór – tym bardziej, że na pierwszy rzut oka (po wpisaniu do wyszukiwarki Google hasła "dobra agencja SEO Poznań" czy "pozycjonowanie Warszawa") wyświetlą Ci się wyniki, które każą myśleć, że absolutnie każda agencja SEO jest najlepsza i super skuteczna :).

Jak więc to ugryźć? Przede wszystkim musisz zachować ostrożność. Pamiętaj, że możesz na własną rękę zweryfikować, czy wybrana agencja SEO faktycznie gwarantuje tak świetne wyniki, jak obiecuje. Pokażemy Ci, jak według nas pracuje dobra agencja od pozycjonowania stron internetowych i po czym możesz ją rozpoznać. A wszystko po to, by zaoszczędzić czas i przede wszystkim kupę pieniędzy, które możesz przeznaczyć na faktyczny rozwój Twojego biznesu i strony www. Czytaj dalej!

Agencja marketingu internetowego i SEO – czym się zajmuje? Co musisz wiedzieć, zanim podejmiesz współpracę?

Na początek rzucimy dość mocnym twierdzeniem – znalezienie dobrej, zaufanej agencji od pozycjonowania stron i sklepów internetowych jest dużo trudniejsze, niż wejście na minę w postaci słabej agencji marketingowej. Tak, dokładnie tak uważamy 🙂 . Od jakiegoś czasu obserwujemy prawdziwy wysyp agencji marketingu online, rzekomo samych najlepszych, składających się wyłącznie z wykwalifikowanych specjalistów SEO, którzy jako jedyni znają sposób na wystrzelenie Twojego biznesu na wyżyny w Google. A jak często pokazuje rzeczywistość, te piękne słowa i obietnice pozostają wyłącznie na papierze.

Oczywiście nie twierdzimy, że wszystkie agencje SEO to ściema i nie warto dawać im szansy. Chcemy Ci jedynie pokazać, jak dużą ostrożność musisz zachować przed podjęciem ostatecznej decyzji. Świadomość, jak działają niektóre agencje marketingu online, pozwoli Ci spojrzeć na wszystko z góry, trzeźwym okiem. A do tego przydaje się przynajmniej podstawowa wiedza na temat specyfiki i zakresu działań agencji od pozycjonowania stron internetowych.

W dzisiejszych czasach rzadko która agencja poprzestaje wyłącznie na działaniach SEO. Zwykle klient dostaje pełny pakiet w postaci pozycjonowania i optymalizacji strony, marketingu w wyszukiwarkach (SEM), content marketingu, wsparcia działań wizerunkowych itd. Wszystkie te strategie mają docelowo podbić sprzedaż na Twojej stronie www (albo bardziej ogólnie – zwiększyć współczynnik konwersji), poprawić widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania w Google, a także zwiększyć świadomość firmy lub marki wśród potencjalnych klientów.

Jeśli cały czas masz wątpliwości, czym zajmują się (dobre) agencje reklamowe online, rzuć okiem na poniższą listę:

  • Kompleksowe działania SEO - wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania Google, większy ruch na stronie o dużym znaczeniu sprzedażowym, czyli tzw. pozycjonowanie stron www.
  • Marketing w wyszukiwarce - pozyskiwanie starych i nowych klientów z wykorzystaniem systemów reklamowych Google, m.in. reklama w Google Ads.
  • Wsparcie w prowadzeniu kampanii reklamowych w social mediach > najczęściej na Facebooku (reklama Facebook Ads), który ma w tym aspekcie największy potencjał biznesowy.
  • Konsultacje marketingowe - stały kontakt z klientem, przygotowywanie comiesięcznych raportów uwzględniających skuteczność prowadzonych działań i strategii.

Wykonanie profesjonalnego audytu SEO, optymalizacja techniczna Twojej witryny i profilu linków, większa widoczność na najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe, dopieszczone aspekty UX. To wszystko (i wiele więcej) składa się na sukces w internecie – więcej klientów i lepszą konwersję. To absolutne podstawy, o które musi zadbać każda agencja SEO, jeśli tylko podchodzi do sprawy rzetelnie.

Usługa pozycjonowania stron – jak nie dać się wykiwać i na co zwracać uwagę przy wyborze SEO agencji?

Przed podjęciem współpracy z jakąkolwiek agencją SEO i SEM warto zrobić sobie checklistę – spis kilku aspektów, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę. Niektóre z nich są bardzo oczywiste i od razu rzucają się w oczy, inne wymagają "poszperania" i ewentualnie dopytania agencji o szczegóły. Jeśli przy którymkolwiek punkcie zaświeci Ci się lampka ostrzegawcza, przemyśl swój wybór jeszcze ze 2/3 razy, tak dla pewności 😉.

Bardzo oczywiste

  • Strona wybranej agencji ma bardzo słabą lub zerową widoczność w wyszukiwarce – skoro nie widać ich w wyszukiwarce, to jakim cudem mają w tym pomóc Twojej firmie? Wniosek jest prosty: raczej "nie ogarniają" tematu, jeśli nie są w stanie wypozycjonować wysoko własnej strony, czyli de facto swojej najważniejszej wizytówki w internecie. Pomyśl, czy pójdziesz zrobić sobie tatuaż do kogoś, kto nie umie ich wykonywać? Albo skoczysz do dentysty, któremu brakuje zębów?
  • Ceny usług SEO i pozostałych są podejrzanie niskie – wdrożenie strategii SEO (a wcześniej jej zaplanowanie) wymaga pracy specjalistów, opłacenia narzędzi przydatnych do pozycjonowania i analityki itd. Jeśli więc ceny zaproponowane przez daną agencję znacząco odbiegają od ofert konkurencji, to coś tutaj się "nie klei". Może się okazać, że zajmują się oni głównie wystawianiem faktur i kasowaniem swoich klientów, nie przejmując się osiąganymi wynikami (albo ich zupełnym brakiem).

Mniej oczywiste

  • Rodzaj umowy – wszelkie umowy na zasadzie pozycjonowania za efekt/rozliczania za efekt powinny wzbudzić Twoją podejrzliwość. Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się spoko, bo płacisz dopiero wtedy, gdy ten efekt zostanie uzyskany. Ale no właśnie, czym jest "efekt"? Może to być np. przebicie się do TOP 10 lub TOP 3 na wybrane słowa kluczowe, ale takie, na które łatwo się wypozycjonować – a większej sprzedaży z tego tytułu nie uświadczysz. Generalnie musisz wiedzieć, że taki model współpracy nie opłaca się żadnej agencji SEO. To oznacza, że z pewnością będą kombinować, żeby pozornie dowieźć wyniki. Odpuść sobie, bo nie warto.
  • Poszczególne zapisy w umowie – zwróć uwagę, czy w umowie są jakieś konkretne ustalenia, czy może na lewo i prawo są rzucane ogólniki. Jeśli przedmiotem umowy jest szeroko rozumiane "pozycjonowanie strony internetowej" lub "świadczenie usług SEO", to jak chcesz potem udowodnić, że te działania nie zostały podjęte? O wiele prościej jest, gdy masz to wypunktowane bardziej szczegółowo, na zasadzie "wykonanie audytu SEO", "optymalizacja techniczna domeny", "pozyskanie x linków zewnętrznych" itd. Dzięki takim konkretnym zapisom masz większą kontrolę nad działaniami agencji SEO, bo możesz sprawdzić, co już zostało wykonane, a co jeszcze nie.
  • Okres wypowiedzenia – przyjęło się, że okres wypowiedzenia umowy powinien wynosić miesiąc, maksymalnie 2 miesiące. Upewnij się, że nie podpisujesz umowy długoterminowej, która nie dopuszcza możliwości wcześniejszego zakończenia współpracy (np. pod groźbą wysokiej kary pieniężnej).

Skuteczne pozycjonowanie to większa sprzedaż. Czym charakteryzuje się profesjonalna agencja SEO?

W pozycjonowaniu sklepów i stron internetowych (i właściwie we wszystkich innych usługach marketingowych) chodzi o jedno: zwiększenie sprzedaży i zysków po stronie klienta. Celem nadrzędnym nie są wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, bo to nie oznacza automatycznie, że sprzedaż się rozkręci. Niestety, poszczególne agencje SEO kładą nacisk nie na to, co trzeba – nie liczy się dla nich to, czy Twój biznes zacznie generować oczekiwane dochody, tylko kiedy dane słowa kluczowe wskoczą do TOP 10 lub 50 w wyszukiwarce. Wynik jest dowieziony, więc w czym problem?

Wystarczy trochę lepiej poznać klienta i jego biznes, by dowiedzieć się, jak działania pomogą osiągnąć większy zwrot z inwestycji w SEO i marketing online. Konsultacje odgrywają dla RIKONA kluczową rolę – nie wyobrażamy sobie zaczynać współpracy bez nich. Upewniamy się w ten sposób, jak możemy wesprzeć Twoją stronę internetową oraz jakie pomysły i strategie mają największe szanse na powodzenie. Poniżej znajdziesz przykładowe pytania, które zadajemy naszym klientom:

  • Jaka jest grupa docelowa?
  • Główna konkurencja – kto do niej należy i dlaczego? Jakie są ich mocne i słabe strony?
  • Czy biznes cechuje się sezonowością?
  • Jakie produkty/usługi cieszą się największą popularnością wśród klientów?
  • Kiedy jest na nie największy popyt?
  • Jakie jest główny wyróżnik firmy? Dlaczego klienci mają kupować właśnie tutaj?

Według nas to właśnie kontakt z klientem jest fundamentem, na którym można opierać działania związane z marketingiem. Umiejętność rozmowy, wczucia się w sytuację klienta, przekazywanie mu informacji z zakresu prowadzonych prac i skuteczności wszystkich działań itd. To wszystko przekłada się na dobrą współpracę, która jest korzystna dla obu stron.

Tutaj mała uwaga: zwracaj uwagę, z kim rozmawiasz. Niewiele dużych agencji oferuje możliwość kontaktu bezpośrednio z ekspertem SEO, który opiekuje się Twoją stroną. Najczęściej będziesz mieć do czynienia z handlowcami (to na samym początku współpracy), a potem z pośrednikami, tzw. accountami. Co się z tym wiąże? Te osoby zwykle nie mają zielonego pojęcia o aspektach związanych z SEO, co może powodować spore problemy komunikacyjne. Nie masz też wówczas szans na zweryfikowanie wiedzy i doświadczenia Twojego opiekuna od pozycjonowania.

12 pytań, które sprawdzą, czy współpraca z agencją SEO będzie miała sens

Jak skutecznie sprawdzić, czy dana agencja SEO jest rzeczywiście godna zaufania? Przygotowaliśmy listę 12 pytań, które pozwolą Ci się upewnić, czy na pewno podejmujesz dobrą decyzję.

  1. Jak wygląda strategia SEO dla mojej strony na najbliższe miesiące?
  2. Jak dobieracie słowa kluczowe? Czy mam możliwość ich weryfikacji?
  3. Na ile słów kluczowych będzie widoczna moja strona?
  4. Jaki jest zakres audytu SEO?
  5. Jak wygląda strategia content marketingowa (publikacja i optymalizcja treści)?
  6. Jaka część mojego budżetu zostanie realnie wykorzystana na działania SEO związane z moją stroną?
  7. Ile czasu zostanie poświęcone na moją stronę (w przypadku współpracy z dużymi agencjami)?
  8. Skąd będe pozyskiwane linki do mojej strony? Jaka będzie ich ilość i jakość?
  9. Jak będą wyglądały raporty?
  10. Co będzie lepsze dla mojej strony – pozycjonowanie lokalne czy pozycjonowanie szerokie? A może to i to?
  11. Chcę przede wszystkim poprawić konwersję – co będzie robione pod tym kątem?
  12. Google Search Console, Google Analytics, CMS – dlaczego muszę przekazać do nich dostępy?

Podsumowując – jeśli nie chcesz się wkopać we współpracę z niekompetentną agencją, koniecznie zweryfikuj następujące elementy:

  • umowę, w szczególności zwracając uwagę na ewentualne kary i okres wypowiedzenia. To w umowie znajdują się przeważnie największe babole.
  • stronę internetową danej agencji,
  • konkretny zakres usług i ich cenę,
  • transparentność,
  • KONTAKT Z KLIENTEM.

RIKONA to nie agencja SEO 🙂 . Jesteśmy Marketingowym Wsparciem Twojego Biznesu, ale od dłuższego czasu unikamy określenia "agencja" , bo źle nam się kojarzy...i mamy wrażenie, że - niestety - nie tylko nam.

CIEKAWOSTKA: Blog o marketingu założyciela marki RIKONA jest w TOP 10 na tak konkurencyjne słowa kluczowe jak pozycjonowanie Warszawa czy reklama produktu. W swoim czasie również RIKONA będzie wbita na istotne słowa kluczowe do czołówki 🙂 .

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki na rynku, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji 

Pozycjonowanie marki sprawia, że niektóre marki zapadają w pamięć, a inne przelatują przez nią i na zawsze znikają. Dlaczego tak się dzieje? Otóż jest to związane z pozycjonowaniem marki. Celem tych działań jest wyróżnienie brandu na tle innych i zakotwiczenie się w umysłach konsumentów. Bardziej poetycko trzeba byłoby napisać, że należy „dotrzeć do serc klientów”. […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu