Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Analiza konkurencji: jak sprawdzić swoich przeciwników?

12 maja 2023

Podsumowanie

Konkurencja to Twoi rynkowi przeciwnicy, którzy zabierają Ci klientów – najczęściej to prawda. Nie warto jednak traktować ich wyłącznie w ten sposób. Jeśli odpowiednio podejdziesz do tematu analizy konkurencji, możesz zdziwić się, jak wiele przydatnych informacji i danych wyciągniesz z takich badań.

Monitoring konkurencyjnych stron przynosi wiele korzyści, ale trzeba wiedzieć, jak się za niego zabrać. Dowiesz się tego z poniższego tekstu. Lecimy!

Na czym polega analiza stron konkurentów?

Analiza konkurencji opiera się w zasadzie na 2 etapach: znalezieniu stron konkurujących z Twoją, a następnie na regularnym sprawdzaniu i monitorowaniu, jak sobie radzą w internecie. Proste, nie? O ile pierwszy etap faktycznie nie zajmuje zbyt dużo czasu, tak potem robi się trochę pod górkę. Trzeba wiedzieć, na co konkretnie zwracać uwagę i jakie parametry porównywać. Nie wystarczy wejść na stronę, rzucić okiem na szatę graficzną, sprawdzić dostępne produkty i zamknąć okno przeglądarki. Kompleksowa analiza rynkowych przeciwników wymaga nieco więcej zabawy.

Twoimi konkurentami będą strony, które kierują swoją ofertą (produkty lub usługi) do tej samej grupy odbiorców. Masz już kilka takich witryn? Świetnie – teraz skup się na poniższych aspektach:

  • Jaka jest ich oferta?
  • Jaki mają model biznesowy, strategie cenowe itd.?
  • Jakie są ich mocne i słabe strony?
  • Jak sobie radzą? Patrz: wyniki sprzedażowe i marketingowe, PR.
  • Jak działają na rynku? Co robią, by docierać do klientów i sprzedawać więcej?

Warto podkreślić, że te informacje uważane są w większości przypadków za niezbędne minimum. Możesz celować w pozyskiwanie jeszcze większej ilości danych – to już zależy od specyfiki Twojego biznesu, konkurencyjności branży itd.

Po co wykonuje się analizę konkurencji?

Dobrze zaplanowana strategia marketingowa nie może pomijać działań konkurencji. Twój biznes nie jest jakimś oderwanym, samodzielnym tworem – funkcjonuje na rynku, pośród konkurujących z Tobą firm i dlatego tak ważne jest ich monitorowanie. W dłuższej perspektywie czasu może to przynieść doskonałe rezultaty wizerunkowe i sprzedażowe. Tyle że to trwa i musisz uzbroić się w cierpliwość.

W dużym skrócie można powiedzieć, że analiza konkurencji pozwala zidentyfikować rynkowych rywali, określić ich słabe strony, a następnie wykorzystać je do zbudowania zauważalnej przewagi. A co, jeśli główny konkurent przoduje na wielu polach? Inspiruj się jego działaniami sprzedażowymi i marketingowymi.

Nie kopiuj bezmyślnie jego zachowań, tylko skupiaj się raczej na “podglądaniu” i szukaniu pomysłów. Analiza konkurencji dotyczy tak naprawdę wielu aspektów działalności – jest pomocna przy budowaniu marki i zwiększaniu jej rozpoznawalności, polepszaniu konkretnych wyników sprzedażowych czy ograniczaniu ryzyka związanego ze złymi decyzjami biznesowymi.

Jak przeprowadzić analizę konkurentów? 

Analiza Twoich rynkowych przeciwników powinna być przede wszystkim oparta na żelaznych danych, nie na intuicji. Potraktuj to jako szczegółowe badania, których celem jest ustalenie, jak bardzo Twoja firma różni się od pozostałych biznesów, które walczą o tych samych klientów.

Określ swojego głównego konkurenta i pozostałych rywali

Konkurent może być jeden (m.in. w przypadku mocno niszowych branż), ale zwykle jest to kilka stron o zbliżonej tematyce i profilu klientów. Im więcej będzie słów kluczowych, na które chcesz się pozycjonować, tym więcej rywali będziesz musiał/a monitorować – szczególnie w przypadku fraz niepowiązanych ze sobą. Zawsze jednak warto ustalić jednego głównego konkurenta, który wybija się na pierwszy plan pod kątem pozyskiwanego ruchu i wyników sprzedażowych.

Ten lider branży nazywany jest benchmarkiem. Co ważne, może to być największa firma w Twoim mieście, województwie, a nawet kraju – wiele zależy tutaj od wielkości Twojego biznesu. A co z innymi konkurentami? Twoi rywale to zarówno nowopowstałe firmy, jak i strony, z którymi systematycznie walczysz o uwagę i portfel klientów już od dłuższego czasu.    

Zidentyfikuj bezpośrednią konkurencję SEO

Głównych rywali pod kątem pozycjonowania znajdziesz szybciutko – wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę dowolną frazę kluczową związaną z Twoją działalności. Strony wyświetlające się na pierwszych miejscach w Google są Twoimi bezpośrednimi konkurentami, którzy niestety mają lepiej ogarnięte kwestie SEO. Zwracaj uwagę na takie parametry witryn, jak słowa kluczowe, na które się pozycjonują, ruch, profil linków czy najpopularniejsze podstrony (strony w obrębie jednej witryny).  

Korzystaj z narzędzi do analizy konkurencji

Skoro analiza konkurencji ma być oparta na twardych danych, skądś trzeba je wziąć. I tutaj do głosu dochodzą liczne narzędzia marketingowe, które wyposażone są w rozbudowane moduły do śledzenia poczynań konkurencji i porównywania najważniejszych informacji, takich jak słowa kluczowe. Możesz z nich z powodzeniem korzystać, będąc na różnych etapach analizy – nawet jeśli jeszcze nie masz ustalone, jakie strony zaliczają się do Twoich głównych konkurentów.

Do najpopularniejszych narzędzi do analizy stron internetowych konkurentów zaliczamy:

  • Senuto (szczególnie krajowa analiza konkurencji),
  • Ahrefs,
  • Semstorm (szczególnie krajowa analiza konkurencji),
  • Semrush,
  • Contadu.

Nie wiesz jak zabrać się do analizy swojej konkurencji? Nie wiesz jak policzyć koszt wdrożenia danych działań na swojej stronie internetowej? Umów się na konsultację marketingową z RIKONA i wszystkiego się dowiesz.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Zadania zarządzania marketingowego. Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców

Marketing holistyczny pomaga zidentyfikować zestaw zadań, które należy zrealizować, aby odnieść sukces w zarządzaniu marketingowym i przywództwie marketingowym. Oznacza to, że wszystkie działania powinny być starannie planowane i przemyślane.  W artykule przybliżymy m.in. czym jest zarządzanie marketingowe i jakimi funkcjami się wyróżnia. Co to jest zarządzanie marketingowe? Zarządzanie marketingowe to sposób, w jaki firma ustala […]

Czytaj dalej
Strategia marketingowa: Orientacja firmy na rynek w procesie budowania marki

Działania marketingowe w konkurencyjnym świecie biznesowym wymagają zrozumienia i reagowania na potrzeby oraz oczekiwania klientów. Jednym z kluczowych i skutecznych narzędzi, które pomagają w realizacji tych celów, są strategia marketingowa i orientacja firmy na rynek. Jest to element strategii biznesowej, który skupia się na trzech elementach: analizie, zrozumieniu i dostosowaniu działań firmy do oczekiwań konsumentów […]

Czytaj dalej
Na czym polega depozycjonowanie? Jak zabobiec negatywnemu SEO?

Ech, depozycjonowanie. Pewnie nie byłbyś zadowolony, gdybyś znalazł link do swojej strony w anonsie Gorącej Małgorzaty. A co, gdyby Twój konkurent rozpowiadał naokoło, że nie warto z Tobą współpracować, przekazując te uwagi… bezpośrednio wyszukiwarce? Brzmi jak Matrix: bo właśnie nim jest. Na szczęście wiem, co zrobić, byś mógł sięgnąć po czerwoną pigułkę i uratować… rzecz […]

Czytaj dalej
Human-first content - piszemy dla ludzi, czy dla robotów? 10 zasad

Wyniki wyszukiwania to dziś nie słup z naklejonymi ogłoszeniami: tu stolarz, tam informatyk, tutaj klepsydra wujka Stasia od strony kuzynki matki zięcia...  Algorytm służy obecnie zdecydowanie bardziej przyjaźni i budowaniu więzi. Nie wyróżnia tego, co pasuje do wytycznych Google, lecz to, co podoba się człowiekowi: to właśnie human-first. Optymalizacja w dzisiejszym rozumieniu prowadzi więc do […]

Czytaj dalej
Indeksowanie stron internetowych – co to i jak sprawdzić status indeksacji?

Przedsiębiorcy doskonale wiedzą, że obecność w Internecie jest dla nich korzystna, a strona internetowa firmy to absolutne „must have”. Bez niej trudno budować wiarygodność, rozpoznawalność i docierać do potencjalnych klientów. Niemniej, aby witryna spełniała te funkcje, powinna być prawidłowo indeksowana w Google. Dlaczego? Indeksowanie strony internetowej sprawia, że staje się ona widoczna dla milionów użytkowników, […]

Czytaj dalej
Rolki na Instagramie a skuteczny marketing: udoskonal Instagram Reels

Dziewczyny w bikini, recenzje kosmetyków, fragmenty sponsorowanych wakacji i nachalne reklamy. Gdzie w to wszystko wepchnąć strategię marketingową, która faktycznie zadziała? Wystarczy dotrzeć do różnych segmentów klientów, wykorzystując Instagram Reels do zaspokojenia ukrytych pragnień każdego z nich.  Pssss... Rzecz jasna, nie chodzi o pragnienie dotyczące obserwowania wspomnianych dziewczyn. 😉 Gotowy na tutorial tworzenia rolek z […]

Czytaj dalej
Responsywne strony internetowe – mobile first a użytkownik

Choć roboty Google malowały wiele francuskich dziewczyn, upodobały sobie te widoczne na ekranach smartfonów. Historia lubi się powtarzać: nie pozwól więc, by Twoja strona zatonęła. Rzecz jasna, w gąszczu konkurencji! Pomogą Ci w tym responsywne strony internetowe, zahaczające bezpośrednio o ideę mobile first. Mobile first – o co tyle hałasu i co ma do tego […]

Czytaj dalej
Czym jest content marketing? Co możesz zyskać na wartościowych treściach?

W cyfrowym świecie rywalizacja o klienta staje się coraz bardziej wymagająca. Firmy nie skupiają się tylko na doraźnych działaniach, ale tworzą strategie marketingowe. Jednym z jej kluczowym elementów jest content marketing. W artykule przybliżymy, czym jest content marketing, dlaczego warto inwestować swój czas i zasoby na tworzenie wartościowych treści, a także, z czego wynika skuteczność […]

Czytaj dalej
1 2 3 7
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu