Analiza konkurencji: jak sprawdzić swoich przeciwników?

12 maja 2023

Podsumowanie

Konkurencja to Twoi rynkowi przeciwnicy, którzy zabierają Ci klientów – najczęściej to prawda. Nie warto jednak traktować ich wyłącznie w ten sposób. Jeśli odpowiednio podejdziesz do tematu analizy konkurencji, możesz zdziwić się, jak wiele przydatnych informacji i danych wyciągniesz z takich badań.

Monitoring konkurencyjnych stron przynosi wiele korzyści, ale trzeba wiedzieć, jak się za niego zabrać. Dowiesz się tego z poniższego tekstu. Lecimy!

Na czym polega analiza stron konkurentów?

Analiza konkurencji opiera się w zasadzie na 2 etapach: znalezieniu stron konkurujących z Twoją, a następnie na regularnym sprawdzaniu i monitorowaniu, jak sobie radzą w internecie. Proste, nie? O ile pierwszy etap faktycznie nie zajmuje zbyt dużo czasu, tak potem robi się trochę pod górkę. Trzeba wiedzieć, na co konkretnie zwracać uwagę i jakie parametry porównywać. Nie wystarczy wejść na stronę, rzucić okiem na szatę graficzną, sprawdzić dostępne produkty i zamknąć okno przeglądarki. Kompleksowa analiza rynkowych przeciwników wymaga nieco więcej zabawy.

Twoimi konkurentami będą strony, które kierują swoją ofertą (produkty lub usługi) do tej samej grupy odbiorców. Masz już kilka takich witryn? Świetnie – teraz skup się na poniższych aspektach:

  • Jaka jest ich oferta?
  • Jaki mają model biznesowy, strategie cenowe itd.?
  • Jakie są ich mocne i słabe strony?
  • Jak sobie radzą? Patrz: wyniki sprzedażowe i marketingowe, PR.
  • Jak działają na rynku? Co robią, by docierać do klientów i sprzedawać więcej?

Warto podkreślić, że te informacje uważane są w większości przypadków za niezbędne minimum. Możesz celować w pozyskiwanie jeszcze większej ilości danych – to już zależy od specyfiki Twojego biznesu, konkurencyjności branży itd.

Po co wykonuje się analizę konkurencji?

Dobrze zaplanowana strategia marketingowa nie może pomijać działań konkurencji. Twój biznes nie jest jakimś oderwanym, samodzielnym tworem – funkcjonuje na rynku, pośród konkurujących z Tobą firm i dlatego tak ważne jest ich monitorowanie. W dłuższej perspektywie czasu może to przynieść doskonałe rezultaty wizerunkowe i sprzedażowe. Tyle że to trwa i musisz uzbroić się w cierpliwość.

W dużym skrócie można powiedzieć, że analiza konkurencji pozwala zidentyfikować rynkowych rywali, określić ich słabe strony, a następnie wykorzystać je do zbudowania zauważalnej przewagi. A co, jeśli główny konkurent przoduje na wielu polach? Inspiruj się jego działaniami sprzedażowymi i marketingowymi.

Nie kopiuj bezmyślnie jego zachowań, tylko skupiaj się raczej na “podglądaniu” i szukaniu pomysłów. Analiza konkurencji dotyczy tak naprawdę wielu aspektów działalności – jest pomocna przy budowaniu marki i zwiększaniu jej rozpoznawalności, polepszaniu konkretnych wyników sprzedażowych czy ograniczaniu ryzyka związanego ze złymi decyzjami biznesowymi.

Jak przeprowadzić analizę konkurentów? 

Analiza Twoich rynkowych przeciwników powinna być przede wszystkim oparta na żelaznych danych, nie na intuicji. Potraktuj to jako szczegółowe badania, których celem jest ustalenie, jak bardzo Twoja firma różni się od pozostałych biznesów, które walczą o tych samych klientów.

Określ swojego głównego konkurenta i pozostałych rywali

Konkurent może być jeden (m.in. w przypadku mocno niszowych branż), ale zwykle jest to kilka stron o zbliżonej tematyce i profilu klientów. Im więcej będzie słów kluczowych, na które chcesz się pozycjonować, tym więcej rywali będziesz musiał/a monitorować – szczególnie w przypadku fraz niepowiązanych ze sobą. Zawsze jednak warto ustalić jednego głównego konkurenta, który wybija się na pierwszy plan pod kątem pozyskiwanego ruchu i wyników sprzedażowych.

Ten lider branży nazywany jest benchmarkiem. Co ważne, może to być największa firma w Twoim mieście, województwie, a nawet kraju – wiele zależy tutaj od wielkości Twojego biznesu. A co z innymi konkurentami? Twoi rywale to zarówno nowopowstałe firmy, jak i strony, z którymi systematycznie walczysz o uwagę i portfel klientów już od dłuższego czasu.    

Zidentyfikuj bezpośrednią konkurencję SEO

Głównych rywali pod kątem pozycjonowania znajdziesz szybciutko – wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę dowolną frazę kluczową związaną z Twoją działalności. Strony wyświetlające się na pierwszych miejscach w Google są Twoimi bezpośrednimi konkurentami, którzy niestety mają lepiej ogarnięte kwestie SEO. Zwracaj uwagę na takie parametry witryn, jak słowa kluczowe, na które się pozycjonują, ruch, profil linków czy najpopularniejsze podstrony (strony w obrębie jednej witryny).  

Korzystaj z narzędzi do analizy konkurencji

Skoro analiza konkurencji ma być oparta na twardych danych, skądś trzeba je wziąć. I tutaj do głosu dochodzą liczne narzędzia marketingowe, które wyposażone są w rozbudowane moduły do śledzenia poczynań konkurencji i porównywania najważniejszych informacji, takich jak słowa kluczowe. Możesz z nich z powodzeniem korzystać, będąc na różnych etapach analizy – nawet jeśli jeszcze nie masz ustalone, jakie strony zaliczają się do Twoich głównych konkurentów.

Do najpopularniejszych narzędzi do analizy stron internetowych konkurentów zaliczamy:

  • Senuto (szczególnie krajowa analiza konkurencji),
  • Ahrefs,
  • Semstorm (szczególnie krajowa analiza konkurencji),
  • Semrush,
  • Contadu.

Nie wiesz jak zabrać się do analizy swojej konkurencji? Nie wiesz jak policzyć koszt wdrożenia danych działań na swojej stronie internetowej? Umów się na konsultację marketingową z RIKONA i wszystkiego się dowiesz.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Dlaczego warto inwestować w reklamę online? Przegląd najbardziej efektywnych metod

Zastanawiasz się, jakie są najskuteczniejsze metody reklamowania się online? W tym artykule znajdziesz na to odpowiedź! Po co Ci reklama w internecie? Na to pytanie można w zasadzie odpowiedzieć jednym zdaniem – po to, by odnieść sukces i sprzedawać więcej. Nie ma sensu dywagować, czy warto wchodzić do internetu i tam się reklamować, czy na […]

Czytaj dalej
Mało klientów? Słaba sprzedaż? Trzymaj rozwiązanie tego problemu

No to idealnie się składa, bo w tym tekście zawarliśmy najważniejsze wskazówki. Czytaj dalej! Dlaczego sprzedaż kuleje, a klientów nie przybywa? Coś hamuje rozwój Twojego biznesu w sieci. Sprzedaż zwolniła, a może nawet nigdy nie osiągnęła satysfakcjonującego poziomu. Klienci niby się pojawiają, ale masz nieodparte wrażenie, że wpadają “od święta” – raz na jakiś czas […]

Czytaj dalej
Tworzenie i optymalizacja treści marketingowych – jak zacząć?

Strona internetowa bez treści nie ma prawa bytu. To dzięki niej masz szansę pojawić się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. To jej przyglądają się użytkownicy, ciekawi Twojej oferty, historii Twojej marki czy szukający informacji o konkretnym produkcie lub usłudze. Choćby nie wiadomo jak duży ruch przyciągała Twoja witryna, jeśli brakuje na niej dobrze zoptymalizowanej, atrakcyjnej […]

Czytaj dalej
Landing Page (strona sprzedażowa) – jak powinna wyglądać?

I zrobią to, o ile wcześniej zadbasz o kilka najważniejszych elementów. Jakich? Czytaj dalej! Co to jest landing page? Do czego służy? Landing page (LP) można przetłumaczyć bardzo dosłownie – to strona, na której lądują Twoi klienci, żeby coś od Ciebie kupić. Może to być usługa, wybrany produkt z Twojego sklepu albo np. zapis na […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki w social media – praktyczne wskazówki dla początkujących

Za moment poznasz sprawdzone triki dla marek, które zamierzają wkroczyć w świat mediów społecznościowych – i chciałyby to zrobić z przytupem. Zaczynajmy! Po co marce i firmie social media? 6 wskazówek z zakresu prowadzenia SM dla niewtajemniczonych Chcesz zacząć działać na social mediach, ale jako osoba początkująca nie masz pojęcia, jak do tego podejść? Poniżej […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć efektywną strategię sprzedaży dla nowego biznesu?

Nie dałoby się tego osiągnąć bez właściwie dobranej strategii, a konkretnie strategii sprzedaży. Czym ona dokładnie jest? Jak ją zaplanować i po co to robić? Sprawdź poniżej! Czym jest strategia sprzedaży? Strategię sprzedaży (czy też plan sprzedaży) można podsumować jako kompleksowy plan działania, który w założeniach skupia się na sprecyzowaniu najróżniejszych aspektów dotyczących sprzedaży i […]

Czytaj dalej
Psychologia sprzedaży: jak wpływać na decyzje klientów?

Czy wiesz, jak wykorzystać emocje konsumentów do kształtowania ich potrzeb zakupowych i zwiększania sprzedaży? Kłania się tutaj tzw. psychologia sprzedaży. Czas dowiedzieć się o niej nieco więcej! Klient racjonalny a klient emocjonalny Skuteczna strategia sprzedaży powinna opierać się określeniu grupy docelowej, a następnie na tworzeniu perswazyjnych komunikatów marketingowych skierowanych do tych osób. Tak wygląda teoria, […]

Czytaj dalej
10 niezbędnych umiejętności marketingowych dla początkujących przedsiębiorców

To dziedziny nierozerwalnie związane z biznesem – warto więc znać przynajmniej podstawowe zagadnienia, które przydadzą Ci się na co dzień do promowania swojej firmy i przyciągania nowych klientów. Przed Tobą 10 kluczowych umiejętności marketingowych, które warto mieć jako początkujący przedsiębiorca. Lecimy! Czy koniecznie musisz ogarniać marketing samemu? Postawmy sprawę jasno – nikt nie wymaga od […]

Czytaj dalej
1 2 3 5
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu