Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Analiza konkurencji: jak sprawdzić swoich przeciwników?

12 maja 2023

Podsumowanie

Konkurencja to Twoi rynkowi przeciwnicy, którzy zabierają Ci klientów – najczęściej to prawda. Nie warto jednak traktować ich wyłącznie w ten sposób. Jeśli odpowiednio podejdziesz do tematu analizy konkurencji, możesz zdziwić się, jak wiele przydatnych informacji i danych wyciągniesz z takich badań.

Monitoring konkurencyjnych stron przynosi wiele korzyści, ale trzeba wiedzieć, jak się za niego zabrać. Dowiesz się tego z poniższego tekstu. Lecimy!

Na czym polega analiza stron konkurentów?

Analiza konkurencji opiera się w zasadzie na 2 etapach: znalezieniu stron konkurujących z Twoją, a następnie na regularnym sprawdzaniu i monitorowaniu, jak sobie radzą w internecie. Proste, nie? O ile pierwszy etap faktycznie nie zajmuje zbyt dużo czasu, tak potem robi się trochę pod górkę. Trzeba wiedzieć, na co konkretnie zwracać uwagę i jakie parametry porównywać. Nie wystarczy wejść na stronę, rzucić okiem na szatę graficzną, sprawdzić dostępne produkty i zamknąć okno przeglądarki. Kompleksowa analiza rynkowych przeciwników wymaga nieco więcej zabawy.

Twoimi konkurentami będą strony, które kierują swoją ofertą (produkty lub usługi) do tej samej grupy odbiorców. Masz już kilka takich witryn? Świetnie – teraz skup się na poniższych aspektach:

  • Jaka jest ich oferta?
  • Jaki mają model biznesowy, strategie cenowe itd.?
  • Jakie są ich mocne i słabe strony?
  • Jak sobie radzą? Patrz: wyniki sprzedażowe i marketingowe, PR.
  • Jak działają na rynku? Co robią, by docierać do klientów i sprzedawać więcej?

Warto podkreślić, że te informacje uważane są w większości przypadków za niezbędne minimum. Możesz celować w pozyskiwanie jeszcze większej ilości danych – to już zależy od specyfiki Twojego biznesu, konkurencyjności branży itd.

Po co wykonuje się analizę konkurencji?

Dobrze zaplanowana strategia marketingowa nie może pomijać działań konkurencji. Twój biznes nie jest jakimś oderwanym, samodzielnym tworem – funkcjonuje na rynku, pośród konkurujących z Tobą firm i dlatego tak ważne jest ich monitorowanie. W dłuższej perspektywie czasu może to przynieść doskonałe rezultaty wizerunkowe i sprzedażowe. Tyle że to trwa i musisz uzbroić się w cierpliwość.

W dużym skrócie można powiedzieć, że analiza konkurencji pozwala zidentyfikować rynkowych rywali, określić ich słabe strony, a następnie wykorzystać je do zbudowania zauważalnej przewagi. A co, jeśli główny konkurent przoduje na wielu polach? Inspiruj się jego działaniami sprzedażowymi i marketingowymi.

Nie kopiuj bezmyślnie jego zachowań, tylko skupiaj się raczej na “podglądaniu” i szukaniu pomysłów. Analiza konkurencji dotyczy tak naprawdę wielu aspektów działalności – jest pomocna przy budowaniu marki i zwiększaniu jej rozpoznawalności, polepszaniu konkretnych wyników sprzedażowych czy ograniczaniu ryzyka związanego ze złymi decyzjami biznesowymi.

Jak przeprowadzić analizę konkurentów? 

Analiza Twoich rynkowych przeciwników powinna być przede wszystkim oparta na żelaznych danych, nie na intuicji. Potraktuj to jako szczegółowe badania, których celem jest ustalenie, jak bardzo Twoja firma różni się od pozostałych biznesów, które walczą o tych samych klientów.

Określ swojego głównego konkurenta i pozostałych rywali

Konkurent może być jeden (m.in. w przypadku mocno niszowych branż), ale zwykle jest to kilka stron o zbliżonej tematyce i profilu klientów. Im więcej będzie słów kluczowych, na które chcesz się pozycjonować, tym więcej rywali będziesz musiał/a monitorować – szczególnie w przypadku fraz niepowiązanych ze sobą. Zawsze jednak warto ustalić jednego głównego konkurenta, który wybija się na pierwszy plan pod kątem pozyskiwanego ruchu i wyników sprzedażowych.

Ten lider branży nazywany jest benchmarkiem. Co ważne, może to być największa firma w Twoim mieście, województwie, a nawet kraju – wiele zależy tutaj od wielkości Twojego biznesu. A co z innymi konkurentami? Twoi rywale to zarówno nowopowstałe firmy, jak i strony, z którymi systematycznie walczysz o uwagę i portfel klientów już od dłuższego czasu.    

Zidentyfikuj bezpośrednią konkurencję SEO

Głównych rywali pod kątem pozycjonowania znajdziesz szybciutko – wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę dowolną frazę kluczową związaną z Twoją działalności. Strony wyświetlające się na pierwszych miejscach w Google są Twoimi bezpośrednimi konkurentami, którzy niestety mają lepiej ogarnięte kwestie SEO. Zwracaj uwagę na takie parametry witryn, jak słowa kluczowe, na które się pozycjonują, ruch, profil linków czy najpopularniejsze podstrony (strony w obrębie jednej witryny).  

Korzystaj z narzędzi do analizy konkurencji

Skoro analiza konkurencji ma być oparta na twardych danych, skądś trzeba je wziąć. I tutaj do głosu dochodzą liczne narzędzia marketingowe, które wyposażone są w rozbudowane moduły do śledzenia poczynań konkurencji i porównywania najważniejszych informacji, takich jak słowa kluczowe. Możesz z nich z powodzeniem korzystać, będąc na różnych etapach analizy – nawet jeśli jeszcze nie masz ustalone, jakie strony zaliczają się do Twoich głównych konkurentów.

Do najpopularniejszych narzędzi do analizy stron internetowych konkurentów zaliczamy:

  • Senuto (szczególnie krajowa analiza konkurencji),
  • Ahrefs,
  • Semstorm (szczególnie krajowa analiza konkurencji),
  • Semrush,
  • Contadu.

Nie wiesz jak zabrać się do analizy swojej konkurencji? Nie wiesz jak policzyć koszt wdrożenia danych działań na swojej stronie internetowej? Umów się na konsultację marketingową z RIKONA i wszystkiego się dowiesz.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu