Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Analiza konkurencji: jak sprawdzić swoich przeciwników?

12 maja 2023

Podsumowanie

Konkurencja to Twoi rynkowi przeciwnicy, którzy zabierają Ci klientów – najczęściej to prawda. Nie warto jednak traktować ich wyłącznie w ten sposób. Jeśli odpowiednio podejdziesz do tematu analizy konkurencji, możesz zdziwić się, jak wiele przydatnych informacji i danych wyciągniesz z takich badań.

Monitoring konkurencyjnych stron przynosi wiele korzyści, ale trzeba wiedzieć, jak się za niego zabrać. Dowiesz się tego z poniższego tekstu. Lecimy!

Na czym polega analiza stron konkurentów?

Analiza konkurencji opiera się w zasadzie na 2 etapach: znalezieniu stron konkurujących z Twoją, a następnie na regularnym sprawdzaniu i monitorowaniu, jak sobie radzą w internecie. Proste, nie? O ile pierwszy etap faktycznie nie zajmuje zbyt dużo czasu, tak potem robi się trochę pod górkę. Trzeba wiedzieć, na co konkretnie zwracać uwagę i jakie parametry porównywać. Nie wystarczy wejść na stronę, rzucić okiem na szatę graficzną, sprawdzić dostępne produkty i zamknąć okno przeglądarki. Kompleksowa analiza rynkowych przeciwników wymaga nieco więcej zabawy.

Twoimi konkurentami będą strony, które kierują swoją ofertą (produkty lub usługi) do tej samej grupy odbiorców. Masz już kilka takich witryn? Świetnie – teraz skup się na poniższych aspektach:

  • Jaka jest ich oferta?
  • Jaki mają model biznesowy, strategie cenowe itd.?
  • Jakie są ich mocne i słabe strony?
  • Jak sobie radzą? Patrz: wyniki sprzedażowe i marketingowe, PR.
  • Jak działają na rynku? Co robią, by docierać do klientów i sprzedawać więcej?

Warto podkreślić, że te informacje uważane są w większości przypadków za niezbędne minimum. Możesz celować w pozyskiwanie jeszcze większej ilości danych – to już zależy od specyfiki Twojego biznesu, konkurencyjności branży itd.

Po co wykonuje się analizę konkurencji?

Dobrze zaplanowana strategia marketingowa nie może pomijać działań konkurencji. Twój biznes nie jest jakimś oderwanym, samodzielnym tworem – funkcjonuje na rynku, pośród konkurujących z Tobą firm i dlatego tak ważne jest ich monitorowanie. W dłuższej perspektywie czasu może to przynieść doskonałe rezultaty wizerunkowe i sprzedażowe. Tyle że to trwa i musisz uzbroić się w cierpliwość.

W dużym skrócie można powiedzieć, że analiza konkurencji pozwala zidentyfikować rynkowych rywali, określić ich słabe strony, a następnie wykorzystać je do zbudowania zauważalnej przewagi. A co, jeśli główny konkurent przoduje na wielu polach? Inspiruj się jego działaniami sprzedażowymi i marketingowymi.

Nie kopiuj bezmyślnie jego zachowań, tylko skupiaj się raczej na “podglądaniu” i szukaniu pomysłów. Analiza konkurencji dotyczy tak naprawdę wielu aspektów działalności – jest pomocna przy budowaniu marki i zwiększaniu jej rozpoznawalności, polepszaniu konkretnych wyników sprzedażowych czy ograniczaniu ryzyka związanego ze złymi decyzjami biznesowymi.

Jak przeprowadzić analizę konkurentów? 

Analiza Twoich rynkowych przeciwników powinna być przede wszystkim oparta na żelaznych danych, nie na intuicji. Potraktuj to jako szczegółowe badania, których celem jest ustalenie, jak bardzo Twoja firma różni się od pozostałych biznesów, które walczą o tych samych klientów.

Określ swojego głównego konkurenta i pozostałych rywali

Konkurent może być jeden (m.in. w przypadku mocno niszowych branż), ale zwykle jest to kilka stron o zbliżonej tematyce i profilu klientów. Im więcej będzie słów kluczowych, na które chcesz się pozycjonować, tym więcej rywali będziesz musiał/a monitorować – szczególnie w przypadku fraz niepowiązanych ze sobą. Zawsze jednak warto ustalić jednego głównego konkurenta, który wybija się na pierwszy plan pod kątem pozyskiwanego ruchu i wyników sprzedażowych.

Ten lider branży nazywany jest benchmarkiem. Co ważne, może to być największa firma w Twoim mieście, województwie, a nawet kraju – wiele zależy tutaj od wielkości Twojego biznesu. A co z innymi konkurentami? Twoi rywale to zarówno nowopowstałe firmy, jak i strony, z którymi systematycznie walczysz o uwagę i portfel klientów już od dłuższego czasu.    

Zidentyfikuj bezpośrednią konkurencję SEO

Głównych rywali pod kątem pozycjonowania znajdziesz szybciutko – wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę dowolną frazę kluczową związaną z Twoją działalności. Strony wyświetlające się na pierwszych miejscach w Google są Twoimi bezpośrednimi konkurentami, którzy niestety mają lepiej ogarnięte kwestie SEO. Zwracaj uwagę na takie parametry witryn, jak słowa kluczowe, na które się pozycjonują, ruch, profil linków czy najpopularniejsze podstrony (strony w obrębie jednej witryny).  

Korzystaj z narzędzi do analizy konkurencji

Skoro analiza konkurencji ma być oparta na twardych danych, skądś trzeba je wziąć. I tutaj do głosu dochodzą liczne narzędzia marketingowe, które wyposażone są w rozbudowane moduły do śledzenia poczynań konkurencji i porównywania najważniejszych informacji, takich jak słowa kluczowe. Możesz z nich z powodzeniem korzystać, będąc na różnych etapach analizy – nawet jeśli jeszcze nie masz ustalone, jakie strony zaliczają się do Twoich głównych konkurentów.

Do najpopularniejszych narzędzi do analizy stron internetowych konkurentów zaliczamy:

  • Senuto (szczególnie krajowa analiza konkurencji),
  • Ahrefs,
  • Semstorm (szczególnie krajowa analiza konkurencji),
  • Semrush,
  • Contadu.

Nie wiesz jak zabrać się do analizy swojej konkurencji? Nie wiesz jak policzyć koszt wdrożenia danych działań na swojej stronie internetowej? Umów się na konsultację marketingową z RIKONA i wszystkiego się dowiesz.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki na rynku, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji 

Pozycjonowanie marki sprawia, że niektóre marki zapadają w pamięć, a inne przelatują przez nią i na zawsze znikają. Dlaczego tak się dzieje? Otóż jest to związane z pozycjonowaniem marki. Celem tych działań jest wyróżnienie brandu na tle innych i zakotwiczenie się w umysłach konsumentów. Bardziej poetycko trzeba byłoby napisać, że należy „dotrzeć do serc klientów”. […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu