Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Jak pisać blog firmowy? Zadbaj o siebie i użytkownika

30 stycznia 2024

Podsumowanie

Po co pisać blog firmowy? Na czym polega jego prowadzenie? O czym pamiętać przy tworzeniu treści? Nie musisz być blogerem, żeby zacząć, ale musisz zacząć, żeby być blogerem. Podpowiemy Ci jak to zrobić, ok? Wszystkie te informacje przygotowaliśmy w łatwej do przełknięcia pigułce.

Do niedawna strona internetowa mogła być wizytówką, a firma będąca jej właścicielem uważana była za innowacyjną. Dzisiaj użytkownicy potrzebują więcej informacji o przedsiębiorstwach. Potrzebne są newsy o tym, co dzieje się w firmie i o zapowiedziach produktów lub usług. Klienci szukają także inspiracji, jak je wykorzystać, wiedzy na temat ich zastosowania i porad np. dotyczących pielęgnacji. Tego typu treści najlepiej opublikować na blogu firmowym.

Blog firmowy; bloger przygotowuje wpis

Na czym polega prowadzenie bloga firmowego?

Jeśli zastanawiasz się nad kolejnym źródłem pozyskiwania klientów i poprawić swój wynik sprzedażowy, to blog firmy jest jednym z najlepszych miejsc do generowania leadów. Czy będzie szybko? Nie. Czy będzie skutecznie? Tak. Czy warto? Pytasz dzika czy mieszka w lesie. Zdecydowanie warto.

Założenie bloga jest prostsze, niż myślisz. Niemniej sztuką jest tworzenie i utrzymywanie regularnego harmonogramu publikacji i rywalizacja o uwagę klientów z konkurencją, co wiąże się z pozycjonowaniem strony. 

Jeśli planujesz prowadzić blog firmy, to odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Czy mam wystarczająco czasu na prowadzenie bloga?
  • Czy mam wiedzę, aby pisać blog firmowy na dany temat?
  • Czy mam pisać samodzielnie, czy lepiej zlecić to zadanie agencji?

W większości przypadków to właściciel jest ekspertem, który dobrze zna swoją firmę, produkt i usługę. Najpewniej podobnie jest w Twoim przypadku. Kwestia tego, że zamiast siedzieć nad układaniem zdań, możesz ten czas wykorzystać bardziej efektywnie. Więcej zarobisz, skupiając się na swoim podstawowym biznesie, a jednocześnie zlecając tworzenie bloga swojemu zespołowi lub agencji marketingowej.

Przeczytaj także: Jak pozyskiwać klientów? 16 diabelnie skutecznych sposobów!

Co daje prowadzenie bloga firmowego w kontekście biznesowym?

Żyjemy w epoce informacji, gdzie nie brakuje osób, które chętnie śledzą życie i poczynania celebrytów lub swoich idoli. Wiele osób w podobny sposób podchodzi do podążania za swoimi ulubionymi markami. Służą do tego Social Media, ale także firmowy blog, na którym możesz dzielić się z obecnymi i potencjalnymi klientami różnymi informacjami. W ten sposób budujesz świadomość marki w danej branży i dobrą pozycję Twojej witryny, co przekłada się na wartościowy ruch i większą szansę na konwersję.

Blog firmowy to doskonałe miejsce, aby podzielić się informacjami m.in. na temat:

  • aktualnych wydarzeń w firmie;
  • procesu powstawania nowych produktów i usług;
  • odpowiedzi na pytania klientów wysyłane e-mailem lub pojawiające się w mediach społecznościowych;
  • szczegółowych przewodników;
  • analiz najnowszych raportów;
  • prognoz na przyszłość;
  • zestawień i list.

Blog firmowy to nie bar z szybkim jedzeniem. Po pierwszym wpisie raczej nie spodziewaj się fajerwerków. Niemniej projekt jest wart zaangażowania zasobów, ponieważ to źródło potencjalnych klientów, które pracuje na Twoją firmę w długim horyzoncie czasowym. 

Dlaczego warto prowadzić firmowy blog?

  • Dbasz o urozmaicony content marketing, który jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych Google.
  • Budujesz wizerunek eksperta w branży.
  • Generujesz ruch na stronie, co zwiększa szansę na konwersję (np. sprzedaż).
  • Przy użyciu bloga wspierasz sprzedaż w e-sklepie i przyciągasz ruch na stronę internetową.
  • Blog pomoże wspierać strategię link building, czyli kolejnego czynnika rankingowego Google.
  • Tworząc wartościowe treści dla swojej grupy docelowe, możesz zwiększyć zasięg swojego sklepu lub firmy i dotrzeć do nowych klientów.

Działania SEO i pozycjonowanie w Google pomagają dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów. Jednak elementem, który zatrzyma ich na dłużej, jest wartościowy content marketing, czyli treści pojawiające się na blogu.

Jak pisać blog firmowy, żeby pozyskiwać klientów?

Niektóre blogi przyciągają jak magnes do lodówki pełnej pyszności. Inne próbują być zrobione na siłę i wówczas wychodzi zupełnie inaczej. Jeśli prowadzisz salon masażu, jesteś sobie szefem i raczej masz spokojne usposobienie, to prowadzenie przebojowego bloga, na którym pokazujesz szalone rzeczy, pasuje, delikatnie mówiąc, jak świni siodło. Klienci, którzy odwiedzą Twój gabinet, mogą zakwestionować Twoją autentyczność. To równia pochyła i temat do obsmarowania w sieci, dlatego najważniejsze to być sobą.

Blog firmowy; blog o sprzątaniu; mężczyzna w stroju wróżki

W przypadku większych przedsiębiorstw i korporacji, wiarygodność jest super ważna. Jeśli produkujesz T-shirty w Polsce, to głupio, gdy okaże się, że sprowadzasz je z Chin, a w kraju tylko dodajesz do nich warstwę graficzną. Swoją drogą przez „taki myk” popłynęli popularni influencerzy z naszego podwórka. W takich sytuacjach trudno odzyskać zaufanie klientów.

Autentyczność, bycie sobą, wiarygodność – to wystarczy? Nie do końca. Dostarczaj treści, które zainteresują Twoich potencjalnych odbiorców. Jeśli prowadzisz sklep hydrauliczny, to możesz śmieszkować o „przepychaniu rury” lub napisać wartościowy artykuł, w którym całkiem poważnie wyjaśnisz, co należy zrobić, aby stworzyć przejście z ¾″ na ½″. Przykładem żartobliwego podejścia do budowania społeczności w całkiem poważnej branży, jest pewien zakład pogrzebowy.

Jak prowadzić blog firmowy, żeby mieć szansę na pozyskanie klientów?

  • Zbadaj problemy swoich klientów.
  • Przygotuj treści, które pomogą je rozwiązać.
  • Pamiętaj o regularnym publikowaniu materiałów.

Dostosuj język komunikacji do tego, jak chcesz, żeby była postrzegana Twoja firma. Na przykładzie sklepu hydraulicznego możesz napisać artykuł na temat tego, „jak poradzić sobie w sytuacji, gdy rozsadzi Ci kibel w domu?” lub ująć to bardziej subtelnie i elegancko.

Przeczytaj także: Strategia marketingowa - co to jest i dlaczego jest Ci potrzebne?

Jakich błędów unikać przy prowadzeniu bloga firmowego?

Jeśli zamienisz swój blog w gazetkę reklamową i będziesz pisać wyłącznie o sukcesach firmy i jej świetności, to raczej nie przysporzy Ci to klientów. Podejście „my, myself & I” to nic innego, jak wciskanie ludziom kitu o swojej doskonałości. Najgorzej, jak ktoś znajdzie rysę lub firma sama da ciała.

Przykładem może być pewna luksusowa marka obuwia, która z okazji „Dnia Szpilek” zorganizowała kampanię promocyjną. Za każde zdjęcie w szpilkach i oznaczenie firmy, pomysłodawcy mieli przelać 1 zł na cele charytatywne. Uzbierało się z 200.000 zł, a organizatorzy wycofali się rakiem i ostatecznie przelali dużą niższą kwotę. Zaczęto powoływać się na regulamin, w uproszczeniu, że nie wszystkie „szpilki to szpilki”. Klienci, fani i osoby zaangażowane nie zostawiły suchej nitki na marce. Więc nie ma co udawać Świętoszka, szczególnie tego autorstwa Moliera.

blog firmowy; dobry styl; kobiety w szpilkach

Wróćmy do meritum. Informacje o firmie i jej sukcesach są ważne, ale ważniejsze są problemy klientów. Twoim zadaniem jest znalezienie dla nich rozwiązań i ułatwienie życia osobom, które potrzebują wsparcia. Klienci będą wpisywać w wyszukiwarce różne frazy, np. cieknący kran, dlatego warto dostosować treści, słowa i materiały, do tego, czego szukają w sieci Twoi potencjalni klienci. 

Nie wiesz, jak ugryźć temat? Pomocne będą konsultacje marketingowe, podczas których dowiesz się, co i jak pisać, aby tworzyć wartościowy content.

Jak pisać zacne treści na blog firmowy?

Audyt SEO pomoże Ci w znalezieniu obszarów na stronie, które wymagają poprawy. Jednocześnie to narzędzie, dzięki któremu dowiesz się, jakie frazy kluczowe warto wykorzystać i jak do tematu contentu (treści) podchodzi Twoja konkurencja – to w skrócie. 

Gdy już będziesz mieć listę tematów blogowych, czas na pisanie. Cały proces można podzielić na kilka kroków, które najlepiej powtarzać przy okazji każdego tekstu. 

9 przydatnych kroków w tworzeniu bloga firmowego:

  1. Research słów kluczowych – znajdź główne frazy kluczowe, które dotyczą danego artykułu blogowego lub poradnika. Warto także znaleźć pozostałe key wordsy, które są powiązane z tematem.
  2. Zaplanuj nagłówki – stwórz konspekt całej treści i ułóż logiczne struktury nagłówków, aby wpis na blogu nie był chaotyczny.
  3. Pomyśl, co chcesz przekazać – zapisz, jakie tematy i informacje chcesz poruszyć. Przydatne są wszelkie ciekawostki i opisane doświadczenia, które nie dość, że dodają pikanterii, to budują Twoją wiarygodność i pozycję eksperta.
  4. Pomyśl o kolejności informacji – jeśli na Twoją stronę trafi ktoś, kto potrzebuje pomocy, ale ostatnio klucz 14-tkę trzymał w ręku dziesięć lat temu, to może się pogubić, gdy od razu przejdziesz do rozwiązania. Napisz, jak się przygotować, np. do naprawy, jakie narzędzia będą potrzebne, czyli wszystko, co należy zrobić krok po kroku.
  5. Oddzielaj myśli – jeden paragraf to jedna myśl. Tak będzie najłatwiej nadążyć za tokiem Twojego myślenia. Pamiętaj, że nie każdy ma taką wiedzę, jak Ty, a pisanie banałów nie jest wcale głupie. Ktoś, kto nic nie wie, będzie za te informacje wdzięczny, a bardziej doświadczona osoba przejdzie do kolejnych punktów. Tutaj nic nie tracisz.
  6. Redakcja i korekta – nareszcie jest gotowy tekst! No ok, ale nie publikuj go od razu. Wrzuć do Google docsa lub innych narzędzi, w których można wychwycić błędy. Przeczytaj na spokojnie i usuń literówki i błędy logiczne.
  7. Optymalizacja treści – ściana tekstu jest mało atrakcyjna tak jak wakacje w poprawczaku. Podziel tekst na paragrafy składające się z 2-3 zdań lub 5-6 linijek tekstu. Wyróżnij cytaty, dodaj zdjęcia i filmy, aby uatrakcyjnić przekaz.
  8. Linkowanie wewnętrzne – jeśli już masz jakieś treści na blogu, to staraj się do nich odwoływać w tekście. W ten sposób użytkownik będzie wiedział, że może liczyć na różnego rodzaju treści, które mogą się przydać. Dobrym pomysłem jest także linkowanie do swoich produktów i usług jak np. Audyt SEO.
  9. Indeksacja artykułu – daj znać robotom Google, żeby tekst jak najszybciej pojawił się w wynikach wyszukiwania Google. Zrobisz to za pomocą Google Search Console.

Ile kosztuje prowadzenie firmowego bloga?

Koszty związane z prowadzeniem uzależnione są od różnych czynników. Podobnie trudno odpowiedzieć na pytanie, np. ile kosztuje samochód? Wszak jego cena zależy od marki, stanu i wyposażenia. Z blogiem jest bardzo podobnie.

Kosz prowadzenia bloga firmowego zależy m.in. od:

  • wyboru platformy blogowej (ew. możesz prowadzić go na swojej stronie);
  • zakresu treści;
  • częstotliwości publikacji wpisów;
  • kosztów hostingu;
  • zlecenia zadania pracownikowi, zainwestowania własnego czasu lub wynajęcie agencji marketingowej do pisania i promowania treści;
  • kosztów dostępu do narzędzi analitycznych, wspierających tworzenie treści i służących do pozycjonowania (działania SEO).

Koszty prowadzenia bloga firmowego mogą wynosić od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie.

blog firmowy; mężczyzna myśli o gotówce

Blog firmowy to praktyczne narzędzie, które pomoże Ci w budowaniu wizerunku i dotarciu do nowych klientów. Ważne jednak, aby uwzględnić powyższe wskazówki w swoich działaniach. Chcesz, żebyśmy poprowadzili blog i zwiększyli widoczność Twojej firmy? Skontaktuj się z nami i poznaj więcej szczegółów.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu