Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Czym jest content marketing? Co możesz zyskać na wartościowych treściach?

8 lutego 2024

Podsumowanie

Czym jest content marketing? Czy warto w niego zainwestować? Jakie korzyści przynoszą wysokiej jakości materiałów? Zebraliśmy najważniejsze informacje na temat marketingu treści, które pomogą Ci zrozumieć i zaplanować działania we własnym zakresie lub przy współpracy z doświadczonymi marketerami.

W cyfrowym świecie rywalizacja o klienta staje się coraz bardziej wymagająca. Firmy nie skupiają się tylko na doraźnych działaniach, ale tworzą strategie marketingowe. Jednym z jej kluczowym elementów jest content marketing.

W artykule przybliżymy, czym jest content marketing, dlaczego warto inwestować swój czas i zasoby na tworzenie wartościowych treści, a także, z czego wynika skuteczność content marketingu. Sprawdź, jakie korzyści zapewnia budowanie długoterminowych relacji z klientami.

Co to jest content marketing – definicja?

Content marketing, czyli marketing treści to strategia marketingowa, której głównym zadaniem jest tworzenie i dystrybucja wartościowych treści. Zalicza się do nich np. artykuły, grafiki lub nagrania wideo. Ich celem jest dotarcie i zainteresowanie potencjalnych klientów.

Content marketing; content video

Treści przygotowane w ramach działań content marketingu powinny wzbudzać zainteresowanie odbiorców, rozwiązywać ich problemy i zachęcać do zapoznania się z ofertą Twojej firmy. Warto podkreślić, że zarówno specjaliści SEO, jak i Google zwracają uwagę na jakość publikowanych materiałów. Im jest ona wyższa, tym większa szansa na pozyskanie konwertujących (kupujących) klientów.

Marketing treści – najważniejsze działania to:

  • tworzenie i publikowanie wartościowych treści dla odbiorców;
  • przyciąganie i utrzymanie uwagi wybranej grupy docelowej;
  • budowanie zaangażowania i lojalności grupy docelowej.

Istotnym elementem działań CM jest regularność publikacji. Pomaga to w budowaniu i rozwijaniu audytorium. Jeśli artykuły na stronie lub blogu pojawiają się randomowo, to algorytmy Google nie zawsze pokażą treści potencjalnym użytkownikom. W efekcie to trudno zbudować lojalność klientów i dotrzeć do pożądanych grup odbiorców. Przy systematycznych działaniach łatwiej komunikować, kiedy użytkownicy mogą spodziewać się kolejnych treści.

Przeczytaj także: Tworzenie i optymalizacja treści marketingowych – jak zacząć?

Pssssss. Powyższy link zachęca do przeczytania artykułu, który może Ci się realnie przydać w działaniach content marketingowych. W ten sposób budujemy swoją pozycję zaangażowanego eksperta, który jest w stanie pomóc Twojej firmie. Pamiętaj o tegop rodzaju działaniach na swojej stronie.

Co można zyskać dzięki content marketingowi?

Marketing treści to szansa na pozyskanie nawet trzykrotnie większej liczby leadów w porównaniu z tradycyjnymi działaniami marketingowymi. Portal ContentStream podaje, że klient przed zakupem korzysta aż z jedenastu źródeł informacji o produkcie. 

Content marketing to budowanie relacji z klientem i szansa na pozyskanie kupujących. Jest to możliwe poprzez dostarczenie informacji, których poszukują użytkownicy. Rozwiązując dany problem, zyskujesz także szansę na sprzedaż np. swoich produktów lub usług.

content marketing; sprzedaż przez internet; zakupy

Przykład: Prowadzisz sklep hydrauliczny i blog firmowy. Stworzyłeś artykuł wzbogacony o nagranie, które wyjaśniają krok po kroku, jak wymienić uszkodzoną rurę. W ten sposób rozwiązujesz problem klienta, a przy okazji możesz np. sprzedać rurę lub usługę wymiany.

Korzyści z wdrożenia content marketingu:

  • spójność komunikacji we wszystkich kanałach – bycie śmieszkiem na FB, a jednocześnie turbo poważnym na LinkedIn nijak ma się do autentyczności marki;
  • regularny dopływ odbiorców i konsumentów – ciekawe treści przyciągają i nawet zakład pogrzebowy może mieć spore grono followersów;
  • budowa i wzmacnianie świadomości marki – jak i gdzie Cię widzą, tak Cię piszą, ale najważniejsze, że rozpoznają;
  • pozyskanie danych kontaktowych do osób z grupy docelowej – to jeszcze nie sprzedaż, ale jeden z kroków w tym kierunku;
  • grono zaufanych odbiorców – stali klienci, to najlepsi ambasadorzy marki i lojalne grono kupujących, o których warto zadbać.

Wzrost zasięgów, sprzedaży i liczby lojalnych klientów, to wypadkowa działań w ramach strategii content marketingowej. To duży potencjał sprzedażowy, który można przekuć na konwersję. Więcej na jej temat przeczytasz w artykule: Czym jest współczynnik konwersji na stronie internetowej?

Pssssss. Proponujemy rozwiązanie kolejnego problemu i zachęcamy Cię do przeczytania naszego innego artykułu, powiązanego z tematem CM. W ten sposób budujemy wiarygodność, pozycję eksperta i tworzymy szanse sprzedażowe. Wypróbuj takie podejście u siebie.

Jak efektywnie wdrożyć content marketing w firmie?

Sukcesy w content marketingu w dużej mierze zależą od stworzenia strategii marketingowej. Przemyśl, jakiego rodzaju treści będziesz publikować i w jakich kanałach chcesz się pojawić. Blog, Social Media, a może newsletter? Punktem wyjścia jest znalezienie miejsca, w którym znajduje się Twoja grupa docelowa i dostosowanie rodzaju treści do swoich odbiorców. 

content marketing; strategia marketingowa

Jeśli potencjalni użytkownicy to osoby w młodym wieku, które spędzają czas głównie na Tik-Toku, to przygotuj krótki, ale treściwy content video na tej platformie. Natomiast, gdy celujesz od młodych mam z materiałami o przygotowaniu zdrowych posiłków, postaw na wpisy blogowe okraszone dużą ilością zdjęć.

Pamiętaj, że nie musisz tworzyć wszystkiego samodzielnie. Czasami warto sprzedać z pomocy doświadczonych specjalistów, którzy śledzą trendy internetowe i wiedzą, jak tworzyć atrakcyjny content. Chcesz robić to samodzielnie, ale zależy Ci na sprawdzeniu swojej strategii? Umów się na konsultacje marketingowe.

Pssssss. „Zoba tera, pa na to, gościu coś chce sprzedać”. Zgadza się, powyższy zabieg to zachęta do skorzystania z jednej, z naszych usług. Nie każdy jest ekspertem we wszystkich obszarach. Jeśli świetnie radzisz sobie w SM lub pisaniu blogów, ale strategiczne planowanie nie jest Twoją mocną stroną, to warto porozmawiać o swojej koncepcji z doświadczonym marketerem. Ty także szukaj własnych szans, przygotowując content dla swoich użytkowników.

Content marketing – B2B i B2C

Wszechobecne media społecznościowe wyraźnie zmieniły zasady działania dotychczas istniejących procesów zakupowych. Content marketing to bardzo ważne narzędzie, które stale zyskuje na znaczeniu zarówno na rynku konsumenckim (B2C), jak i rynku przedsiębiorstw (B2B). Niezależnie czy sprzedajesz swoje produkty dla mas, czy wybranej niszy, obie z dróg wymagają skutecznej strategi content marketingowej. Każda z grup potrzebuje dopasowanych i angażujących informacji, które dostarczają odpowiedzi na nurtujące użytkowników pytania.

Strategia content marketingowa

Strategia marketingu treści to plan tworzenia i dystrybucji contentu z uwzględnieniem potrzeb odbiorców, celów marketingowych i wskaźników pomiaru ich realizacji. Jej zadaniem jest zwiększenie liczy odbiorców i osiągnięcie różnych założeń biznesowych.

Maciej Dutko w „Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament” napisał: „Podkreślić należy, że bezmyślne, masowe tworzenie treści nie stanowi content marketingu. Aby treści miały wartość marketingową, konieczne jest nakierowanie ich na potrzeby konsumenta i realizacja strategii content marketingowej poprzez:

  • uwzględnienie w publikowanych tekstach oczekiwań odbiorców,
  • zwiększenie widoczności marki i przedsiębiorstwa w sieci internetowej,
  • dostarczenie rozrywki, wartości edukacyjnych lub pomoc w rozwiązaniu problemów klientów.

Działania CM powinny być skupione na kliencie w Twojej grupie docelowej. Materiały, które odpowiedzą na problemy i potrzeby tych osób, scementują przywiązanie do marki i otworzą możliwości sprzedażowe.

Content marketing i SEO

SEO i content idą w parze. Wyczerpujące tematy artykuły, filmy i nagrania audio są na wagę złota. Kwestia tego, że nic nie znaczą, jeśli świat o nich nie wie. Dlatego w swojej strategii content marketingowej uwzględnij działania SEO.

content marketing; SEO

Wysoka jakość materiałów to dla Google ważny czynnik rankingowy, który wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Poza wartościowymi treściami warto skupić się na pozycjonowaniu w Google. Działania SEO i CM są czasochłonne, ale umiejętne wykorzystanie ich potencjału przynosi długofalowe efekty.

Treści, które pozycjonuje się pod wyszukiwarkę:

  • materiały pisane – artykuły, opisy produktów i usług, blogi, teksty na stronie firmowej;
  • materiały graficzne – grafiki, infografiki, gify, filmy;
  • interaktywny content – quizy, czaty na żywo, wirtualne sondy.

Jeśli stosujesz powyższe działania, ale efekty nie są zadowalające, to audyt SEO pomoże Ci znaleźć obszary, które wymagają poprawy.

Pssssss. Załóżmy, że coś nie działa i Twój klient nie może samodzielnie uporać się z rozwiązaniem tego problemu. Jeśli świadczysz usługę lub oferujesz produkt, które mogą mu pomóc, to zaoferuj je.

Rodzaje treści w content marketingu

W trakcie planowania strategii content marketingowej skoncentruj się na własnych kanałach dystrybucji treści. Dzięki temu uniezależnisz się od ewentualnych zmian polityki na portalach społecznościowych i innych zewnętrznych wydawców. Nie zrozum mnie źle, warto być na FB, Instagramie czy Tik-Toku, ale dobrze, żeby wartościowy content znalazł się także na Twojej stronie firmowej i blogu. To tam staraj się kierować ruch.

Najpopularniejsze formaty, które pomogą Ci zbudować grupę stałych odbiorców:

  • nagrania video – porady ekspertów, jak coś zrobić;
  • filmy prezentujące testy – produktów własnych i obcych;
  • video instruktażowe – wyjaśniające, jak coś zrobić;
  • artykuły z opiniami na blogu – wygodny sposób na znalezienie informacji;
  • webinary i podcasty – przedstawiaj tematy interesujące odbiorców;
  • newsletter – z prostymi poradami do natychmiastowego zastosowania lub treści poszerzające wiedzę;
  • e-booki – książki mają moc, bo budują autorytet.

Do tego grona dodać można aplikacje webowe i mobilne, a także inne rodzaje treści, które na co dzień spotykasz w internecie. Stosowanie wielu kanałów jednocześnie zwiększa Twoje szanse na sukces.

Efektywność w content marketingu 

Słabo, średnio czy dobrze, to pojęcia abstrakcyjne w przypadku oceny skuteczności działań content marketingowych. Jak zatem ocenić skuteczność Twoich własnych starań lub agencji, z którą współpracujesz?

content marketing; podcast; video

Publikacje i e-mailing to narzędzia, dzięki którym sprawdzisz, czy przybywa subskrybentów. Najłatwiej zweryfikujesz to na platformach social mediowych, ale istnieją narzędzia, które pomogą Ci przeanalizować stronę internetową, blog czy sklep internetowy. Ponadto na rynku dostępne są systemy analityczne, jak Google Analytics, dzięki którym sprawdzisz szereg parametrów od sprzedaży i wskaźnika konwersji przez szczegółowe informacje dotyczące zasięgów i zaangażowania.

Dystrybucja treści w content marketingu

Chcesz osiągnąć duże zasięgi? Pomóc mogą:

  • firmowa strona internetowa;
  • blog firmowy;
  • YouTube;
  • LinkedIn;
  • Facebook i Instagram;
  • portale branżowe i tematyczne;
  • e-mail marketing.

W miejscach, gdzie możliwa jest subskrypcja, użytkownicy otrzymają wiadomości po pojawieniu się materiałów. W pozostałych przypadkach (strona www, blog, newsletter) warto postawić na systematyczność, aby użytkownicy mieli do dyspozycji nowe materiały.

Co możesz zyskać na wartościowych treściach?

Marketing treści zapewni Ci rękę księżniczki i połowę królestwa, a więc sławę, wpływy i pieniądze. To tak z przymrużeniem oka, choć sporo w tym prawdy. Działania content marketingowe to nie reklama, aby przynosić natychmiastowe rezultaty. Niemniej to skuteczny sposób, aby długofalowo czerpać korzyści ze swoich działań z zakresu content marketingu. 

Nie warto jednak działać na łapu-capu, wrzucając randomowe treści, jak Britney Spears w swoich socialach, ponieważ nikt nie zrozumie, co komunikujesz. Jeśli więc chcesz stworzyć strategię content marketingu lub zweryfikować dotychczasowe działania, to pomożemy Ci zrealizować te zadania.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu