Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Czym jest współczynnik konwersji na stronie internetowej? Zobacz, jak można zmierzyć efekty kampanii marketingowych!

5 lutego 2024

Podsumowanie

Kiedy sprzedaż w sklepie internetowym nie spełnia oczekiwań, warto przeanalizować i przemyśleć dotychczasowe działania. Jeśli masz wiele odwiedzin, ale nie przekłada się to na sprzedaż, to wiedz, że coś się dzieje. W artykule przybliżamy istotny z punktu widzenia działań w internecie współczynnik konwersji. Sprawdź, co to jest i jak go zoptymalizować.

Rynek e-commerce dynamicznie rośnie, co to stwarza okazję do rozwoju biznesu. Firmy działające w sieci napędzają ruch klientów i wynikająca z niego sprzedaż. Do pomiaru efektywności działań służy wskaźnik konwersji na stronie. Jego wartość informuje o tym, ilu gości Twojego sklepu zamieniło się w klientów. Czym jest dobry CR i jak go osiągnąć?

Co to jest współczynnik konwersji i konwersja?

Konwersja to nie tylko sprzedaż. Mówimy o niej w momencie, gdy użytkownik lub odbiorca komunikatu podejmie oczekiwane przez Ciebie działanie. „Zapisz się”, „Dołącz teraz”, „Kup pan cegłę” mogą oznaczać subskrypcję newslettera, udział w wyzwaniu czy zakupy. Jeśli jednak prowadzisz e-sklep, to najbardziej będzie Cię interesowała liczba transakcji. 

Czym jest współczynnik konwersji; chłopiec w kartonowym samolocie

W firmie z branży wykończeniowej wartościową konwersją może być liczba czytelników newslettera lub telefonów z zapytaniem o ofertę. Tego rodzaju działania nazywane są konwersją i makronwersją. Jednak to nie wszystkie rodzaje konwersji.

Jak jest makro, to musi być mikrokonwersja. Informuje ona o zamiarze kupna lub subskrypcji, ale z jakichś względów transakcja nie dochodzi do skutku. Czasami to coś prozaicznego jak konieczność skorzystania z toalety po porannej dawce kofeiny i tytoniu. Niestety zdarza się, że Twojemu potencjalnemu klientowi ktoś lub coś mogło przerwać operację i finalnie transakcja nie doszła do skutku. Wielu potencjalnych kupujących zapomina o niedokończonych zakupach. Warto więc, żeby Twoja firma pamiętała o tego typu zdarzeniach. Na tej podstawie można przeprowadzić działania remarketingowe i „docisnąć” sprzedaż.

Przeczytaj także: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? 25 sposobów, które działają!

Czym jest współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji (ang. conversion rate – CR) wyraża się w procentach. Jego średnia wartość w internecie wynosi od 2% do 5%, ale im wyższy wskaźnik, tym większy sukces. Parametr informuje o udziale osób, które wykonały oczekiwaną przez Ciebie czynność, np. coś kupiły, subskrybowały lub polubiły post. 

Współczynnik konwersji w e-commerce służy on do wyrażenia skuteczności danej strony lub reklamy. Dzięki temu wiesz np. jakie wyniki wypracowała Twoja reklama w Google Ads i czy warto dalej inwestować w nią kasę, czy skupić się na innych działaniach.

Jak obliczyć współczynnik konwersji w sklepie internetowym?

Współczynnik konwersji jest „zaszyty” w wielu różnych narzędziach analitycznych. Jeśli jednak upierasz się i chcesz poznać na niego wzór, żeby wpleść we własny arkusz Excel, to namówiłeś mnie.

Wzór na współczynnik konwersji:

WK = (liczba osób, które dokonały oczekiwanej akcji / liczba osób, które weszły na stronę) x 100%

Dla przykładu: Jeśli 100 osób odwiedzi Twoją witrynę i jedna z nich wykona określoną czynność, to w takiej sytuacji współczynnik konwersji na stronie internetowej wynosi 1% = (1/100) x 100%.

Weźmy pod lupę powyższy przykład. Ile ludzi musi przewinąć się przez Twój e-sklep, żebyś wypracował oczekiwany poziom przychodów? Być może całkiem sporo. W takiej sytuacji możesz spróbować dotrzeć do ustalonej liczby potencjalnych klientów, zwiększyć skuteczność sprzedaży lub zastosować oba te podejścia jednocześnie.

Dlaczego warto zwiększyć współczynnik konwersji i jak to zrobić?

Jeśli jesteś sprzedawcą, to większy współczynnik konwersji oznacza większe przychody firmy. W przypadku, gdy Twoja strona lub reklama nie konwertują, to nie generujesz zysków. Warto w takich sytuacjach zastanowić się, co zrobić, a wówczas przydają się konsultacje marketingowe.

Czym jest współczynnik konwersji; kobieta z laptopem i brudną twarzą próbowała samodzielnie zoptymalizować konwersję

Czasami wystarczy uprościć ścieżkę zakupową, zapewnić możliwość kupowania bez rejestracji (jako gość), czy dodać przycisk w bardziej widocznym miejscu. Zdarza się, że problemem jest błąd na stronie, który uniemożliwia sfinalizowanie transakcji, a o którym dowiesz się przypadkiem od klienta. Pomyśl, jak takie działania wpływają na współczynnik konwersji?

5 wskazówek, jak zwiększyć konwersję:

  • przeprowadź testy A/B;
  • udostępnij kilka metod płatności;
  • zoptymalizuj stronę pod urządzenia mobilne;
  • dodaj filtry do stron kategorii i opcję szukaj;
  • analizuj i optymalizuj przyciski CTA (Wezwanie do działania).

Warto także analizować mapę ciepła, ale nie chodzi o prognozę pogody na jutro. Dzięki niej poprawisz widoczność najważniejszych przycisków i ikon, wykryjesz miejsca problemowe i usprawnisz nawigację na stronie. Wszystko w imię poprawy konwersji!

Średni współczynnik konwersji a kanały reklamowe

Najwyższe średnie współczynniki konwersji odnotowują kanały, w przypadku których użytkownicy faktycznie szukają jakiegoś produktu lub usługi (badanie B2C Retail Benchmark Report). Takie osoby są zazwyczaj zdecydowane na zakup lub inwestycję. W związku z tym możesz liczyć na wyższy współczynnik konwersji w wynikach organicznych i reklamach Google Ads.

Wysoki współczynnik konwersji mają reklamy na Facebooku, co wynika ze sposobu liczenia konwersji. Dla Facebook Ads konwersją są wszystkie działania, które użytkownik wykona w ciągu 24 godzin od zobaczenia reklamy i 28 dni od momentu kliknięcia w nią. 

W jednym z raportów Unbonce pojawiła się informacja, że średni współczynnik konwersji wynosi od 3,5% do 5% dla stron docelowych. Wartości są zbliżone do średniego współczynnika konwersji ogólnie w Internecie.

Przeczytaj także: Psychologia sprzedaży – jak wpływać na decyzje klientów?

3 wskaźniki istotne z punktu widzenia współczynnika konwersji

W analizie danych przydają się trzy wskaźniki. Dzięki nim łatwiej zrozumieć, jak oczami potencjalnego klienta wygląda wizyta w e-sklepie lub na stronie internetowej firmy. Na podstawie danych możesz np. określić, co warto zmienić, aby poprawić sprzedaż.

Czym jest współczynnik konwersji; kobieta, marketerka analizuje współczynnik konwersji

Wskaźniki istotne dla konwersji to:

  • współczynnik odrzuceń – jest to sytuacja, w której użytkownik wejdzie na stronę www, ale wyjdzie z niej, bez wykonania żadnej akcji;
  • szybkość wyjścia – jest to procent osób, które wyszły z danej podstrony w serwisie;
  • średni czas trwania sesji – wskaźnik zaangażowania informuje, o tym, ile czasu użytkownik spędził na stronie.

Brak interakcji może świadczyć np. o tym, że ktoś trafił na stronę przez przypadek. Im dłuższy czas trwania sesji, tym większe zaangażowanie użytkownika. Jeśli jakiś wskaźnik jest na niezadowalającym poziomie, to masz przestrzeń do optymalizacji współczynnika konwersji. 

Co może wpływać na niski wskaźnik konwersji w e-commerce i na stronie www?

Właściciele stron internetowych i sklepów internetowych dążą do optymalizacji konwersji. Nic dziwnego, bo zapewnia ona paliwo napędzające Twój biznes. Pieniądze przydają się do skalowania biznesu i robienia nowych, coraz bardziej ambitnych rzeczy. Innym razem środki służą do wypłaty premii i bonusów. Ważne więc, aby było z czego je przelać na konto pracowników i swoje.

Co może niezgodnie z planem i zaniżyć wskaźnik konwersji?

  • Brak responsywności witryny – strona nie dostosowuje się do urządzeń mobilnych, a to one odpowiadają za największy ruch.
  • Nieczytelna zawartość WWW – dla przykładu: jeśli reklama zasłania treść, to użytkownik spróbuje ją zamknąć lub po prostu wyjdzie ze strony.
  • Niejasne lub mylące nagłówki – „o której skoki narciarskie?” – jeśli prowadzisz portal informacyjny, napiszesz na ten temat artykuł i nie odpowiedz na główne pytanie, to użytkownik raczej nie będzie do Ciebie zaglądał.
  • Niska jakość zdjęć i filmów – Twój stary Sony Ericsson 3 Mpix to eksponat z poprzedniej epoki. Zadbaj więc o lepszy sprzęt lub kupuj wysokiej jakości materiały od twórców. 
  • Ukrywanie istotnych dla odbiorcy informacji – nadal mówi się o takiej sytuacji, że „coś jest zapisane małym druczkiem”. Nawet jak przeciągniesz klienta przez cały proces zakupowy, a na końcu zaskoczysz go czymś nieoczywistym, to najpewniej nie dojdzie do sfinalizowania transakcji. Nikt nie lubi niemiłych niespodzianek.

Jeśli wyeliminujesz najpoważniejsze błędy, to możesz poprawić współczynnik konwersji w e-sklepie lub na WWW. Audyt SEO pomoże Ci w znalezieniu obszarów wymagających działań. Uzyskasz także wskazówki, co i jak zrobić, aby poprawić działanie strony internetowej i osiągnąć lepsze wyniki.

Jak można zmierzyć efekty kampanii marketingowych i konwersji na stronie? Sięgnij po Google Analytics

Współczynnik konwersji warto stale monitorować. Głównym powodem jest możliwość analizy biznesu pod kątem efektywności inwestycji (ROI). Niemniej zyskujesz także szansę na znalezienie ewentualnych błędów technicznych i tych związanych z niedopasowaniem oferty.

Czym jest współczynnik konwersji; zadowolony mężczyzna z poprawy współczynnika konwersji w swoim sklepie

Przedstawione w tekście informacje nie wyczerpują tematu zwiększenia konwersji ani zakresu działań, których celem jest podniesienie wartości współczynnika. Niemniej to dobry punkt wyjścia do przemyśleń i w efekcie działań mających na celu zwiększenie liczby konwersji jak np. sprzedaży, odwiedzających e-sklep, lub stronę WWW.

Pamiętaj, aby systematycznie analizować dane np. poprzez Google Analytics. Śledź potrzeby i zachowania konsumentów, optymalizuj stronę pod kątem technicznym, aby była dostosowania do wymagań wyszukiwarek. Jeżeli chcesz, to pomożemy Twojej firmie w poprawie współczynnika konwersji. Poznaj szczegóły.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu