Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Czym jest współczynnik konwersji na stronie internetowej? Zobacz, jak można zmierzyć efekty kampanii marketingowych!

5 lutego 2024

Podsumowanie

Kiedy sprzedaż w sklepie internetowym nie spełnia oczekiwań, warto przeanalizować i przemyśleć dotychczasowe działania. Jeśli masz wiele odwiedzin, ale nie przekłada się to na sprzedaż, to wiedz, że coś się dzieje. W artykule przybliżamy istotny z punktu widzenia działań w internecie współczynnik konwersji. Sprawdź, co to jest i jak go zoptymalizować.

Rynek e-commerce dynamicznie rośnie, co to stwarza okazję do rozwoju biznesu. Firmy działające w sieci napędzają ruch klientów i wynikająca z niego sprzedaż. Do pomiaru efektywności działań służy wskaźnik konwersji na stronie. Jego wartość informuje o tym, ilu gości Twojego sklepu zamieniło się w klientów. Czym jest dobry CR i jak go osiągnąć?

Co to jest współczynnik konwersji i konwersja?

Konwersja to nie tylko sprzedaż. Mówimy o niej w momencie, gdy użytkownik lub odbiorca komunikatu podejmie oczekiwane przez Ciebie działanie. „Zapisz się”, „Dołącz teraz”, „Kup pan cegłę” mogą oznaczać subskrypcję newslettera, udział w wyzwaniu czy zakupy. Jeśli jednak prowadzisz e-sklep, to najbardziej będzie Cię interesowała liczba transakcji. 

Czym jest współczynnik konwersji; chłopiec w kartonowym samolocie

W firmie z branży wykończeniowej wartościową konwersją może być liczba czytelników newslettera lub telefonów z zapytaniem o ofertę. Tego rodzaju działania nazywane są konwersją i makronwersją. Jednak to nie wszystkie rodzaje konwersji.

Jak jest makro, to musi być mikrokonwersja. Informuje ona o zamiarze kupna lub subskrypcji, ale z jakichś względów transakcja nie dochodzi do skutku. Czasami to coś prozaicznego jak konieczność skorzystania z toalety po porannej dawce kofeiny i tytoniu. Niestety zdarza się, że Twojemu potencjalnemu klientowi ktoś lub coś mogło przerwać operację i finalnie transakcja nie doszła do skutku. Wielu potencjalnych kupujących zapomina o niedokończonych zakupach. Warto więc, żeby Twoja firma pamiętała o tego typu zdarzeniach. Na tej podstawie można przeprowadzić działania remarketingowe i „docisnąć” sprzedaż.

Przeczytaj także: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? 25 sposobów, które działają!

Czym jest współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji (ang. conversion rate – CR) wyraża się w procentach. Jego średnia wartość w internecie wynosi od 2% do 5%, ale im wyższy wskaźnik, tym większy sukces. Parametr informuje o udziale osób, które wykonały oczekiwaną przez Ciebie czynność, np. coś kupiły, subskrybowały lub polubiły post. 

Współczynnik konwersji w e-commerce służy on do wyrażenia skuteczności danej strony lub reklamy. Dzięki temu wiesz np. jakie wyniki wypracowała Twoja reklama w Google Ads i czy warto dalej inwestować w nią kasę, czy skupić się na innych działaniach.

Jak obliczyć współczynnik konwersji w sklepie internetowym?

Współczynnik konwersji jest „zaszyty” w wielu różnych narzędziach analitycznych. Jeśli jednak upierasz się i chcesz poznać na niego wzór, żeby wpleść we własny arkusz Excel, to namówiłeś mnie.

Wzór na współczynnik konwersji:

WK = (liczba osób, które dokonały oczekiwanej akcji / liczba osób, które weszły na stronę) x 100%

Dla przykładu: Jeśli 100 osób odwiedzi Twoją witrynę i jedna z nich wykona określoną czynność, to w takiej sytuacji współczynnik konwersji na stronie internetowej wynosi 1% = (1/100) x 100%.

Weźmy pod lupę powyższy przykład. Ile ludzi musi przewinąć się przez Twój e-sklep, żebyś wypracował oczekiwany poziom przychodów? Być może całkiem sporo. W takiej sytuacji możesz spróbować dotrzeć do ustalonej liczby potencjalnych klientów, zwiększyć skuteczność sprzedaży lub zastosować oba te podejścia jednocześnie.

Dlaczego warto zwiększyć współczynnik konwersji i jak to zrobić?

Jeśli jesteś sprzedawcą, to większy współczynnik konwersji oznacza większe przychody firmy. W przypadku, gdy Twoja strona lub reklama nie konwertują, to nie generujesz zysków. Warto w takich sytuacjach zastanowić się, co zrobić, a wówczas przydają się konsultacje marketingowe.

Czym jest współczynnik konwersji; kobieta z laptopem i brudną twarzą próbowała samodzielnie zoptymalizować konwersję

Czasami wystarczy uprościć ścieżkę zakupową, zapewnić możliwość kupowania bez rejestracji (jako gość), czy dodać przycisk w bardziej widocznym miejscu. Zdarza się, że problemem jest błąd na stronie, który uniemożliwia sfinalizowanie transakcji, a o którym dowiesz się przypadkiem od klienta. Pomyśl, jak takie działania wpływają na współczynnik konwersji?

5 wskazówek, jak zwiększyć konwersję:

  • przeprowadź testy A/B;
  • udostępnij kilka metod płatności;
  • zoptymalizuj stronę pod urządzenia mobilne;
  • dodaj filtry do stron kategorii i opcję szukaj;
  • analizuj i optymalizuj przyciski CTA (Wezwanie do działania).

Warto także analizować mapę ciepła, ale nie chodzi o prognozę pogody na jutro. Dzięki niej poprawisz widoczność najważniejszych przycisków i ikon, wykryjesz miejsca problemowe i usprawnisz nawigację na stronie. Wszystko w imię poprawy konwersji!

Średni współczynnik konwersji a kanały reklamowe

Najwyższe średnie współczynniki konwersji odnotowują kanały, w przypadku których użytkownicy faktycznie szukają jakiegoś produktu lub usługi (badanie B2C Retail Benchmark Report). Takie osoby są zazwyczaj zdecydowane na zakup lub inwestycję. W związku z tym możesz liczyć na wyższy współczynnik konwersji w wynikach organicznych i reklamach Google Ads.

Wysoki współczynnik konwersji mają reklamy na Facebooku, co wynika ze sposobu liczenia konwersji. Dla Facebook Ads konwersją są wszystkie działania, które użytkownik wykona w ciągu 24 godzin od zobaczenia reklamy i 28 dni od momentu kliknięcia w nią. 

W jednym z raportów Unbonce pojawiła się informacja, że średni współczynnik konwersji wynosi od 3,5% do 5% dla stron docelowych. Wartości są zbliżone do średniego współczynnika konwersji ogólnie w Internecie.

Przeczytaj także: Psychologia sprzedaży – jak wpływać na decyzje klientów?

3 wskaźniki istotne z punktu widzenia współczynnika konwersji

W analizie danych przydają się trzy wskaźniki. Dzięki nim łatwiej zrozumieć, jak oczami potencjalnego klienta wygląda wizyta w e-sklepie lub na stronie internetowej firmy. Na podstawie danych możesz np. określić, co warto zmienić, aby poprawić sprzedaż.

Czym jest współczynnik konwersji; kobieta, marketerka analizuje współczynnik konwersji

Wskaźniki istotne dla konwersji to:

  • współczynnik odrzuceń – jest to sytuacja, w której użytkownik wejdzie na stronę www, ale wyjdzie z niej, bez wykonania żadnej akcji;
  • szybkość wyjścia – jest to procent osób, które wyszły z danej podstrony w serwisie;
  • średni czas trwania sesji – wskaźnik zaangażowania informuje, o tym, ile czasu użytkownik spędził na stronie.

Brak interakcji może świadczyć np. o tym, że ktoś trafił na stronę przez przypadek. Im dłuższy czas trwania sesji, tym większe zaangażowanie użytkownika. Jeśli jakiś wskaźnik jest na niezadowalającym poziomie, to masz przestrzeń do optymalizacji współczynnika konwersji. 

Co może wpływać na niski wskaźnik konwersji w e-commerce i na stronie www?

Właściciele stron internetowych i sklepów internetowych dążą do optymalizacji konwersji. Nic dziwnego, bo zapewnia ona paliwo napędzające Twój biznes. Pieniądze przydają się do skalowania biznesu i robienia nowych, coraz bardziej ambitnych rzeczy. Innym razem środki służą do wypłaty premii i bonusów. Ważne więc, aby było z czego je przelać na konto pracowników i swoje.

Co może niezgodnie z planem i zaniżyć wskaźnik konwersji?

  • Brak responsywności witryny – strona nie dostosowuje się do urządzeń mobilnych, a to one odpowiadają za największy ruch.
  • Nieczytelna zawartość WWW – dla przykładu: jeśli reklama zasłania treść, to użytkownik spróbuje ją zamknąć lub po prostu wyjdzie ze strony.
  • Niejasne lub mylące nagłówki – „o której skoki narciarskie?” – jeśli prowadzisz portal informacyjny, napiszesz na ten temat artykuł i nie odpowiedz na główne pytanie, to użytkownik raczej nie będzie do Ciebie zaglądał.
  • Niska jakość zdjęć i filmów – Twój stary Sony Ericsson 3 Mpix to eksponat z poprzedniej epoki. Zadbaj więc o lepszy sprzęt lub kupuj wysokiej jakości materiały od twórców. 
  • Ukrywanie istotnych dla odbiorcy informacji – nadal mówi się o takiej sytuacji, że „coś jest zapisane małym druczkiem”. Nawet jak przeciągniesz klienta przez cały proces zakupowy, a na końcu zaskoczysz go czymś nieoczywistym, to najpewniej nie dojdzie do sfinalizowania transakcji. Nikt nie lubi niemiłych niespodzianek.

Jeśli wyeliminujesz najpoważniejsze błędy, to możesz poprawić współczynnik konwersji w e-sklepie lub na WWW. Audyt SEO pomoże Ci w znalezieniu obszarów wymagających działań. Uzyskasz także wskazówki, co i jak zrobić, aby poprawić działanie strony internetowej i osiągnąć lepsze wyniki.

Jak można zmierzyć efekty kampanii marketingowych i konwersji na stronie? Sięgnij po Google Analytics

Współczynnik konwersji warto stale monitorować. Głównym powodem jest możliwość analizy biznesu pod kątem efektywności inwestycji (ROI). Niemniej zyskujesz także szansę na znalezienie ewentualnych błędów technicznych i tych związanych z niedopasowaniem oferty.

Czym jest współczynnik konwersji; zadowolony mężczyzna z poprawy współczynnika konwersji w swoim sklepie

Przedstawione w tekście informacje nie wyczerpują tematu zwiększenia konwersji ani zakresu działań, których celem jest podniesienie wartości współczynnika. Niemniej to dobry punkt wyjścia do przemyśleń i w efekcie działań mających na celu zwiększenie liczby konwersji jak np. sprzedaży, odwiedzających e-sklep, lub stronę WWW.

Pamiętaj, aby systematycznie analizować dane np. poprzez Google Analytics. Śledź potrzeby i zachowania konsumentów, optymalizuj stronę pod kątem technicznym, aby była dostosowania do wymagań wyszukiwarek. Jeżeli chcesz, to pomożemy Twojej firmie w poprawie współczynnika konwersji. Poznaj szczegóły.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Zadania zarządzania marketingowego. Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców

Marketing holistyczny pomaga zidentyfikować zestaw zadań, które należy zrealizować, aby odnieść sukces w zarządzaniu marketingowym i przywództwie marketingowym. Oznacza to, że wszystkie działania powinny być starannie planowane i przemyślane.  W artykule przybliżymy m.in. czym jest zarządzanie marketingowe i jakimi funkcjami się wyróżnia. Co to jest zarządzanie marketingowe? Zarządzanie marketingowe to sposób, w jaki firma ustala […]

Czytaj dalej
Strategia marketingowa: Orientacja firmy na rynek w procesie budowania marki

Działania marketingowe w konkurencyjnym świecie biznesowym wymagają zrozumienia i reagowania na potrzeby oraz oczekiwania klientów. Jednym z kluczowych i skutecznych narzędzi, które pomagają w realizacji tych celów, są strategia marketingowa i orientacja firmy na rynek. Jest to element strategii biznesowej, który skupia się na trzech elementach: analizie, zrozumieniu i dostosowaniu działań firmy do oczekiwań konsumentów […]

Czytaj dalej
Na czym polega depozycjonowanie? Jak zabobiec negatywnemu SEO?

Ech, depozycjonowanie. Pewnie nie byłbyś zadowolony, gdybyś znalazł link do swojej strony w anonsie Gorącej Małgorzaty. A co, gdyby Twój konkurent rozpowiadał naokoło, że nie warto z Tobą współpracować, przekazując te uwagi… bezpośrednio wyszukiwarce? Brzmi jak Matrix: bo właśnie nim jest. Na szczęście wiem, co zrobić, byś mógł sięgnąć po czerwoną pigułkę i uratować… rzecz […]

Czytaj dalej
Human-first content - piszemy dla ludzi, czy dla robotów? 10 zasad

Wyniki wyszukiwania to dziś nie słup z naklejonymi ogłoszeniami: tu stolarz, tam informatyk, tutaj klepsydra wujka Stasia od strony kuzynki matki zięcia...  Algorytm służy obecnie zdecydowanie bardziej przyjaźni i budowaniu więzi. Nie wyróżnia tego, co pasuje do wytycznych Google, lecz to, co podoba się człowiekowi: to właśnie human-first. Optymalizacja w dzisiejszym rozumieniu prowadzi więc do […]

Czytaj dalej
Indeksowanie stron internetowych – co to i jak sprawdzić status indeksacji?

Przedsiębiorcy doskonale wiedzą, że obecność w Internecie jest dla nich korzystna, a strona internetowa firmy to absolutne „must have”. Bez niej trudno budować wiarygodność, rozpoznawalność i docierać do potencjalnych klientów. Niemniej, aby witryna spełniała te funkcje, powinna być prawidłowo indeksowana w Google. Dlaczego? Indeksowanie strony internetowej sprawia, że staje się ona widoczna dla milionów użytkowników, […]

Czytaj dalej
Rolki na Instagramie a skuteczny marketing: udoskonal Instagram Reels

Dziewczyny w bikini, recenzje kosmetyków, fragmenty sponsorowanych wakacji i nachalne reklamy. Gdzie w to wszystko wepchnąć strategię marketingową, która faktycznie zadziała? Wystarczy dotrzeć do różnych segmentów klientów, wykorzystując Instagram Reels do zaspokojenia ukrytych pragnień każdego z nich.  Pssss... Rzecz jasna, nie chodzi o pragnienie dotyczące obserwowania wspomnianych dziewczyn. 😉 Gotowy na tutorial tworzenia rolek z […]

Czytaj dalej
Responsywne strony internetowe – mobile first a użytkownik

Choć roboty Google malowały wiele francuskich dziewczyn, upodobały sobie te widoczne na ekranach smartfonów. Historia lubi się powtarzać: nie pozwól więc, by Twoja strona zatonęła. Rzecz jasna, w gąszczu konkurencji! Pomogą Ci w tym responsywne strony internetowe, zahaczające bezpośrednio o ideę mobile first. Mobile first – o co tyle hałasu i co ma do tego […]

Czytaj dalej
Czym jest content marketing? Co możesz zyskać na wartościowych treściach?

W cyfrowym świecie rywalizacja o klienta staje się coraz bardziej wymagająca. Firmy nie skupiają się tylko na doraźnych działaniach, ale tworzą strategie marketingowe. Jednym z jej kluczowym elementów jest content marketing. W artykule przybliżymy, czym jest content marketing, dlaczego warto inwestować swój czas i zasoby na tworzenie wartościowych treści, a także, z czego wynika skuteczność […]

Czytaj dalej
1 2 3 7
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu