Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

19 marca 2024

Podsumowanie

Dobry opis produktu zwiększa szansę na sprzedaż Twojego produktu lub usługi. Jak jest zbudowany, co się na niego składa i co warto w nim dodać, aby wywołać emocje i zbudować więź? Przeczytaj, jak przygotować opis, który poprawie konwersję w Twoim e-sklepie.

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? Wyjaśnienie znajdziesz w artykule.

Dobre opisy produktów – dlaczego ich potrzebujesz?

Opis produktu to integralna część e-sklepu. Często to jedyny punkt styku z klientem, a zatem jedyna okazja, aby coś sprzedać. W związku z tym dobrze, żeby Twój sprzedawca (opis) prezentował się odbiorcom, jako ciekawy i wartościowy. 

Marki, które w atrakcyjny sposób przedstawiają swój asortyment, zdobywają sympatię kupujących, co przekłada się na poprawę wyników sprzedażowych. Przy dobrych wiatrach reklama napędzi się sama.

Nietypowe opisy produktów, to szansa na wykorzystanie marketingu wirusowego. Oznacza to, że towary trafiają na popularne portale społecznościowe, gdzie bardzo szybko się rozprzestrzeniają. Siła internetu jest ogromna i nawet jeśli, popełnisz gafę, to jest szansa wybić się na tej krótkiej fali popularności. Często to niepowtarzalna okazja, aby zaistnieć w szerszej świadomości przy minimalnym nakładzie finansowym. Warto wówczas szybko reagować.

Przeczytaj także: Jak pisać blog firmowy? Zadbaj o siebie i użytkownika.

Twarde dane dotyczące dobrych opisów produktów

Z badań firmy Craig Anderson Cooper Murphy Copywriters dobry tekst SEO zwiększa o 50% ruch organiczny. Jeśli dodatkowo jest napisany językiem korzyści, to jest w stanie poprawić konwersję nawet o 30%!

opis produktu

Nielsen Norman Group przeprowadził badanie, z którego wynika, że tekst powinien być przede wszystkim użyteczny dla odbiorcy. Materiał powinien wyjaśniać specyfikę i zalety produktu lub usługi. Jeśli materiał spełnia te warunki, to wskaźnik użyteczności, a wraz z nim UX (doświadczenia użytkownika) może wzrosnąć nawet o 124%. Umów się na konsultacje marketingowe i poznaj więcej szczegółów.

Dobry opis produktu – czyli właściwie jaki?

Spójrzmy na sprzedaż w następującym kontekście. Klient nie kupuje produktów czy usług, ale korzyści i emocje. Laptop z czterordzeniowym procesorem 4,2 GHz i kartą graficzną GeForce RTX3080 – to tylko parametry. Kupujący chce wiedzieć, czy będzie mógł zagrać w najnowsze tytuły klasy AAA.

Dobrze, gdy w opisie produktu znajdą się parametry techniczne, ponieważ to dla części osób ważne informacje. Jednak jest masa graczy, których specyfikacja techniczna nie interesuje. Istotna jest dla nich możliwość grania bez lagów i opóźnień.

Specjaliści opisujący produkty często zapominają o tzw. klątwie wiedzy. Innymi słowy, uważają, że wszyscy czytelnicy mają ten sam poziom wiedzy, co oni. Niestety pisanie żargonem może przynieść efekt odwrotny do pożądanego. Możesz go używać, ale we fragmentach, a nie w całym tekście, chyba że to tekst specjalistyczny dla określonej grupy docelowej. Pisz dla tzw. buyer persony, czyli potencjalnego klienta. Używaj jego języka, wykorzystaj sposób myślenia i podkreśl korzyści, które są dla odbiorcy najważniejsze.

Czym jest opis produktu w sklepie internetowym?

Opis produktu w e-sklepie to tekstowa prezentacja produktu. Zawiera ona najważniejsze informacje o właściwościach, składzie, zastosowaniach czy cechach. Dane mają pomóc klientowi w podjęciu decyzji zakupowej. Dobrze przygotowany opis produktu przyciąga uwagę i przekłada się na zwiększenie sprzedaży.

Jak przygotować opisy produktów dla e-commerce?

Papier przyjmie wszystko. Niestety nie wszystko, co przyjmie, pomoże Ci sprzedać produkt lub usługę. W tworzeniu opisu produktu przydadzą się umiejętności copywriterskie, a także wiedza na temat SEO. Poniżej przybliżamy, jak napisać tekst, który zapadnie klientowi w pamięć. Nie chodzi o to, aby odbiorca recytował go na pamięć, choć to mega sukces, ale żeby myśląc o danej rzeczy, myślał o Twoim produkcie.

Przeczytaj także: Czym jest copywriting i jak pomaga realizować cele biznesowe?

Jak zbudowany jest i jak wygląda przykładowy opis produktu?

Struktura tekstu jest ważna w kontekście zrozumienia cech produktu, zachęcenia do zakupu, ale przede wszystkim do przyciągnięcia uwagi klientów. Opis powinien być łatwy w odbiorze i skanowania wzrokiem – tak najczęściej czytamy w sieci. Jak zatem stworzyć tekst?

Trzy główne elementy budowania opisu produktu

1. Zachęta do zapoznania się z produktem

Krótkie wprowadzenie, które zainteresuje odbiorcę i przekona go do dalszego przeczytania opisu. W tym miejscu postaraj się zaintrygować czytelnika, np. wprowadzając unikalne cechy produktu.


Przykład

Poczuj odświeżającą moc mięty na swojej głowie z szamponem Głowa&Ramiona. To idealny towarzysz codziennej pielęgnacji skóry głowy i włosów, które są mocne i błyszczące.


2. Podział na sekcje - cechy, korzyści i dane techniczne

Opis produktu powinien być zrozumiały dla czytelnika. Podział na sekcje ułatwia odbiorcy zrozumienie różnych kwestii dotyczących produktu lub usługi. W ramach tekstu mogą się znaleźć korzyści dla klienta, cechy produktu lub parametry techniczne.

  1. Cechy produktu

W tej sekcji skupiamy się na takich cechach jak rozmiar, waga, kształt i funkcje.

Przykład

Komputer gamingowy XYZ - PRO to:

  • 15,4” ekran full HD;
  • potężna karta graficzna GeForce RTX4090 (24 GB, DDR6);
  • Procesor Intel Core i9 – 16 rdzeni, 3,2 GHz (5,2 GHz w trybie turbo);
  • Dysk twarty SSD 1T.
  1. Korzyści dla klienta

W tym miejscu napisz, jakie problemy rozwiązuje produkt lub jakie potrzeby zaspokaja. Podkreśl cechy produktu, które w tym pomagają. Wspomnij także, w czym lepsze jest Twoje rozwiązanie od konkurencji.

Przykład

Nowy samochód XYZ oferuje:

  • nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, które pomagają w trakcie jazdy i parkowania;
  • wyposażenie premium to komfortowe fotele z masażem, wykończone przyjemną w dotyku tkaniną, co sprawia, że wnętrze jest elegancki i przytulne;
  • 24/7 wsparcie zespołu techników i obsługi klienta, co zapewnia poczucie bezpieczeństwa i zaopiekowania.
  1. Zastosowanie produktu

W tym miejscu możesz zaprezentować klientowi, jak dany przedmiot może być użytkowany w codziennym życiu. Im więcej różnych możliwości, tym większa szansa, że klient zdecyduje się na dany produkt.

Przykład

Zaawansowany system aparatów ze 100 MP sensorem sprawia, że dzięki smartfonowi XYZ uwiecznisz doskonałe zdjęcia i nagrasz wyjątkowe filmy w rozdzielczości 4K. Działasz aktywnie w social mediach? Wypróbuj tryby nocne, portretowe i makro, które pomogą Ci w wyjątkowy sposób jeszcze lepiej wyrazić siebie.

  1. Dane techniczne

Przedstaw konkretne informacje dotyczące produktu. Wymiary, waga, funkcje i inne parametry techniczne najlepiej wypunktować.

Przykład

Specyfikacja techniczna aparatu cyfrowego XYZ:

  • wymiary: 160 x 75 x 8 mm; 
  • waga: 250 g;
  • bateria: 4500 mAh;
  • do 15h pracy na akumulatorze.

3. Podsumowanie, czyli przypomnienie korzyści i głównych zalet

Zgrabne podsumowanie to często jedyny obszar, który przeglądają klienci. Warto więc zawrzeć w nim kwintesencję najważniejszych informacji i przypomnieć klientowi, dlaczego warto kupić dany produkt lub usługę.


Przykład

Komputer gamingowy XYZ będzie Twoim wsparciem na cyfrowych arenach zmagań. Wydajny procesor, najnowsza karta graficzna i 128 GB RAMu to zestaw marzeń, który zapewnia płynną i stabilną rozgrywkę. Dodatkowe oświetlenie LED sprawia, że jeszcze bardziej zanurzysz się w wirtualnym świecie, gdzie spędzisz niezapomniane chwile.


Dobrze zbudowany opis produktu zwiększa wpływ na decyzję zakupową klienta. W związku z tym ważne jest, aby stosować odpowiedni język i strukturę. Warto także przygotować treść, która nie tylko zwróci uwagę klienta, ale będzie odpowiedzią na jego wątpliwości lub potwierdzi, jego przekonania.

opis produktu

Dopasuj język i styl opisu do grupy docelowej. Pomoże w tym copywriter

Stosuj prosty i zrozumiały język. W większości wypadku najlepiej unikać skomplikowanych terminów. Jeśli ich używasz w tekście, to krótko wyjaśnij, co masz na myśli. Używaj aktywnej formy, tzn. zwracaj się do klienta bezpośrednio. Dodaj zwroty „odkryjesz”, „zyskasz”, „poczujesz”. 

Dodaj emocje i odnieś się do doświadczeń, uczyć lub wspólnych wartości. We wszystkim zachowaj umiar, aby nie przesadzić z wyolbrzymianiem korzyści. Jeśli zastosujesz te wskazówki, to masz szansę stworzyć przystępny, skuteczny i angażujący tekst, który zachęci klientów do kupna.

Optymalizacja SEO

Obecność w internecie to dopiero początek drogi. Jeszcze dwie dekady temu mogło to być Twoim wyróżnikiem, ale teraz potrzebujesz czegoś więcej, aby dotrzeć do odbiorców. W związku z tym ważne jest, aby tworzyć opisy produktów w taki sposób, aby były dostosowane pod kątem SEO.

Elementy SEO, na które warto zwrócić uwagę:

  • Słowa kluczowe w opisie produktu – „komputer gamingowy” to oblegana fraza, na którą może być trudno się przebić. Natomiast „komputer gamingowy do 5000” to szansa, na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
  • Nagłówki Hx w opisie produktu – podziel tekst na mniejsze fragmenty. Czasami klienci szukają konkretnej informacji, czy np. włączą na komputerze najnowsze tytuły. „Na komputerze gamingowym XYZ zagrasz w najnowsze tytuły gier!”.
  • Urozmaicaj komunikację – treść jest ważna, ale ściana tekstu może zniechęcić do zapoznania się z ofertą. Stosuj elementy graficzne, jak zdjęcia produktu czy materiały wideo, które są wplecione w tekst. Dzięki temu materiał sprzedażowy jest atrakcyjniejszy dla potencjalnego klienta.

Pamiętaj, że działania SEO obejmują dużo szerszy zakres. Audyt SEO pomoże Ci odpowiedzieć na pytania, które obszary warto zoptymalizować.

Jak tworzyć opisy produktów, aby wzmocnić ich przekaz?

Poza opisem funkcjonalności produktu i jego cech zwróć uwagę na dodatkowe elementy. Dzięki nim możesz wzbogacić tekst i zwiększyć szanse na sprzedaż. Co jeszcze możesz zrobić, aby poprawić konwersję?

Kreatywny opis produktu? Postaw na storytelling

Zastosuj storytelling w opisie produktu. Może on zainteresować klienta i przyczynić się do zbudowania emocjonalnej więzi z produktem. Opowiedz historię, która pokazuje, jak dany produkt może rozwiązać problemu lub zaspokoić potrzebę potencjalnego klienta.


Przykład

Niektórzy koledzy śmiali się, że chcesz być profesjonalnym graczem. Rodzice pukali się w głowę, gdy powiedziałeś, że przeznaczyłeś na złożenie komputera gamingowego równowartość trzech swoich wypłat. 

Wiedziałeś jednak, że do szlifowania umiejętności potrzebne jest odpowiednie środowisko. 

Dzisiaj wszyscy patrzą z dumą na Twoje wyniki, a Ty czujesz dreszcz emocji na myśl, że zagrasz w swoim pierwszym międzynarodowym turnieju na LAN-ie!


Historia nie może być zbyt długa, aby nie nudziła klienta i nie odwracała jego uwagi od produktu. Wybierz krótkie i ciekawe historie, które przedstawiają korzyści i niosą wartość dla kupujących.

Jak napisać opis produktu i go uwiarygodnić? Dodaj opinie klientów

Opinie i recenzje klientów to tzw. społeczny dowód słuszności. Jest to dobra metoda, aby wzbogacić opis produktu. Komentarze użytkowników i oceny danych towarów są bardzo ważne dla potencjalnych kupujących. 

Klient, który szuka płyty indukcyjnej, chętnie zerknie na social proof, czyli wspomniany dowód słuszności. Jest to element społecznościowy, który buduje zaufanie klienta do produktu. Poza tym opinia użytkowników jest często bardzo wartościowa dla osób, które chcą podjąć dobrą decyzję.

opis produktu

FAQ – pytania i odpowiedzi, które najbardziej interesują klientów

Sekcja z pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi produktu to okazja, aby pozbyć się obiekcji klientów, a jednocześnie zwiększyć ich zaangażowanie. W tej sekcji klienci powinni znaleźć bardziej precyzyjne informacje o produkcie i jego funkcjach, co może poprawić zaufanie do marki. FAQ powinien być czytelny i łatwy do zrozumienia. Pamiętaj o regularnej aktualizacji o nowe pytania i odpowiedzi.

Stwórzmy unikalny opis produktu

Wyszukiwarka Google od lat przygląda się treścią w internecie i coraz trudniej ją „oszukać”. Oznacza to, że tworzenie treści, gdzie w kółko pojawia się słowo kluczowe, nie sprawi, że Twój produkt, usługa lub firma będą wyświetlały się w wynikach wyszukiwania. 

Skuteczny opis to także coś więcej niż karta produktu, czy akapit o superlatywach jego kupna. Klient chce się dowiedzieć, jak dana rzecz rozwiąże jego problem lub spełni jego potrzebę. 

Cecha – zaleta – korzyść częściowo przedstawią rozwiązanie problemu lub zaspokojenie potrzeby, ale wartościowy opis to coś więcej. Czasami to angażujący opis używania produktu, a innym razem ciekawa historia, która z nim się łączy. Nie musi być Twoja. Najlepsze scenariusze pisze życie, a to oznacza, że inspiracji możesz szukać wśród swoich klientów. 

Sprawdź opisy produktów w swoim sklepie internetowym pod kątem skuteczności działania. Spróbuj je zoptymalizować i monitoruj, jak modyfikacje wpłynęły na pozycjonowanie, ruch i konwersję. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz udoskonalić tekst lub skorzystać ze wsparcia naszych marketerów. Pomożemy Twoim klientom podjąć decyzję o zakupie. Poznaj więcej szczegółów.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu