Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Jak zatrzymać konsumenta na dłużej, czyli o budowaniu lojalności klienta

17 listopada 2022

Podsumowanie

Reputacja firmy, poziom obsługi klienta, jakość oferty i dopasowanie jej do potrzeb odbiorców, przyjazna ścieżka zakupowa – to między innymi te elementy są podstawą w budowaniu lojalności klienta. To przywiązanie jest szczególnie ważne w kontekście utrzymywania pozytywnego wizerunku marki i firmy, ogólnego zaufania do przedsiębiorstwa, a także zwiększania dochodów biznesu. Pamiętaj, że powracający klient wiąże się z o wiele mniejszymi kosztami, niż nakłonienie nowego użytkownika do pierwszego zakupu!

Lojalność klienta to pojęcie dobrze znane każdemu właścicielowi biznesu, któremu zależy na zbudowaniu trwałej relacji z odbiorcami jego oferty. Lojalny klient to klient zadowolony z jakości produktu i obsługi, który regularnie wraca na zakupy i poleca Twoją firmę innym osobom.

Chcesz się dowiedzieć, jak budować lojalność klienta? W jaki sposób możesz pozyskać klientów lojalnych wobec marki i przedsiębiorstwa? Czytaj dalej, a wszystkiego się dowiesz!

Lojalność klienta – co dokładnie oznacza?

Czy jesteś w stanie podać definicję pojęcia "lojalność klienta"? Podręcznikowe wyjaśnienie brzmiałoby mniej więcej tak:

Zapewnienie konsumentom wartościowych dla nich produktów lub usług w celu ponownego zachęcenia ich do skorzystania z oferty i zaangażowania w cykl sprzedaży. W ten sposób dochodzi do zwiększenia wartości finansowej klienta, a także współczynnika zwrotu z inwestycji (ROI).

Naszym zdaniem takie suche formułki nie wnoszą nic ciekawego do dyskusji, dlatego postaramy się to wytłumaczyć w jak najprostszych słowach – bo w gruncie rzeczy samo zagadnienie nie jest przesadnie skomplikowane :-).

Lojalność i przywiązanie konsumentów rozumiemy jako emocjonalną więź między Tobą a klientami. Odczuwają oni bliski związek z Twoją firmą, marką, produktem lub usługą i w związku z tym są bardziej skłonni powrócić do Twojej oferty i kupować u Ciebie częściej.

Lojalny klient nie szuka innych produktów, dostawców czy usługodawców i nie ucieka do konkurencji – nawet gdy ta kusi go super ofertami. Dzieli się za to pozytywnymi opiniami na temat preferowanej marki na forach czy w mediach społecznościowych. Chętnie bierze udział w ankietach konsumenckich i w różnego rodzaju programach innowacyjnych. Dostarcza ważnych informacji zwrotnych dotyczących możliwości ulepszenia asortymentu. Rzadziej też udziela mu się złość i irytacja w związku z ewentualnymi problemami podczas procesu zakupowego.

Lojalność jest wynikiem przyjemnych doświadczeń konsumentów z Twoją firmą, wynikających m.in. z obsługi klienta na świetnym poziomie czy z wysokiej jakości samej oferty. Takie poczucie przywiązania w znacznym stopniu wpływa też na budowanie zaufania i pozytywnego wizerunku marki w oczach obecnych klientów.

Przywiązanie klienta – różne rodzaje lojalności

Dlaczego poszczególni nabywcy zmieniają się w lojalnych konsumentów? Satysfakcja klientów i ich przywiązanie wynika zwykle z różnych czynników, które można pogrupować w kilku osobnych kategoriach. Oto one:

  • lojalność z powodu ceny – przyciągasz klienta, skupiając się na oferowaniu mu najniższych cen; jeśli jednak będzie mógł zaoszczędzić pieniądze gdzie indziej, odejdzie bez wahania i wróci dopiero, gdy Twoja cena znów będzie najkorzystniejsza;
  • lojalność ze względu na wygodę – w tym przypadku klient na pierwszym miejscu stawia dużą łatwość komunikacji z Twoją firmą, docenia to, że szybko można ją znaleźć i dokonać zakupu; cena produktu lub usługi schodzi na dalszy plan;
  • lojalność z powodu darmowych usług lub produktów – klienta nie przyciąga stricte Twoja oferta, tylko rzeczy poboczne, np. darmowe fanty dorzucane do zamówień, bezpłatne Wi-Fi w sklepie stacjonarnym itp.; taki konsument raczej nie będzie dokonywał regularnych zakupów, w związku z tym nie przyczyni się w zauważalnym stopniu do zwiększenia dochodów Twojego biznesu;
  • lojalność zbudowana poprzez programy lojalnościowe – klient wybiera Twoją firmę, ponieważ dostarczasz najlepsze wg niego programy i nagrody lojalnościowe; przywiązanie nie dotyczy tutaj konkretnie firmy ani tego, co oferujesz;
  • lojalność "pozorna", oparta na zadowoleniu z oferty – klient kupował już u Ciebie wiele razy i docenia jakość produktów lub usług, ale zachęta ze strony konkurencji (promocja, rabat, lepsza oferta) może wpłynąć na zmianę jego decyzji i dokonanie zakupu w innym miejscu;
  • lojalność prawdziwa – ten poziom lojalności dotyczy klientów, którzy regularnie u Ciebie kupują, są zachwyceni obsługą, jakością produktów i ogólnymi doświadczeniami z Twoją firmą, dlatego chętnie polecają ofertę znajomym i rodzinie; tacy klienci bywają też nazywani rzecznikami marki.

Drabina lojalności Payne'a

To inaczej drabina lojalności klienta – schemat przedstawiający kilka poziomów stosunku klienta do danej firmy, a konkretniej do ogólnych działań przedsiębiorstwa skupiających się na konsumencie. Autor tego modelu zakłada, że klienci po kolei przechodzą przez poszczególne szczeble drabiny, stając się ostatecznie adwokatem/rzecznikiem danej marki. Drabina składa się z 5 stopni (czasami dochodzi też 6. poziom – partner).

Klient zaczyna jako reflektant, czyli osoba, która dowiedziała się o produkcie lub usłudze i jest chętna dokonać zakupu. Po pierwszym zakupie i podtrzymaniu zainteresowania konsument zmienia się w nabywcę, a następnie w klienta, który jest gotów regularnie korzystać z oferty. Aby dotrzeć na szczebel czwarty, czyli stronnika, osoba ta musi pomagać firmie finansowo m.in. poprzez zakup limitowanych wersji produktów czy dokonywanie większych transakcji. Stronnik pozostaje zwykle bierny i sam nie wykazuje inicjatywy, co odróżnia go od ostatniego szczebla drabiny, czyli wspomnianego już rzecznika.

Jak możesz zdobyć lojalność swoich klientów?

Przemyślana strategia rozwoju biznesu i strategia marketingowa powinny skupiać się na budowaniu lojalności wśród klientów. Proces ten nie jest jednak ani łatwy, ani szybki – wymaga m.in. dopieszczenia procesu zakupowego i customer journey, dogłębnego poznania swojej grupy odbiorców, zastosowania optymalnych rozwiązań z zakresu strategii lojalnościowych itd. Każdy przedsiębiorca wie, że otoczenie biznesowe jego firmy jest jedyne w swoim rodzaju i wymaga indywidualnego podejścia w celu utrzymania starych i nowych klientów.

Można jednak wymienić pewne uniwersalne zasady, które pozwalają skutecznie przyciągnąć konsumentów i zmienić ich w lojalnych klientów. Znajdziesz je poniżej.

Przeanalizuj ścieżkę zakupową i zadbaj o pozytywne doświadczenia klientów

W jaki sposób chcesz zachęcać klientów do ponownych zakupów lub skorzystania z usług, skoro ich doświadczenia z Twoją firmą nie są zbyt przyjemne ;)? Koniecznie pochyl się nad kwestiami związanymi z interakcją na linii klient-firma, skupiając się na każdym możliwym punkcie kontaktu konsumenta z biznesem. Podróż z perspektywy klienta ma być jak najbardziej płynna i pozytywna. Zidentyfikuj i wyeliminuj wadliwe elementy na każdym punkcie styku i spraw, by klienci chcieli do Ciebie wracać.

Oferuj spersonalizowane usługi

Dowiedz się, kim są Twoi klienci – określ ich profile, wykonaj odpowiednią segmentację i dostosuj ofertę do ich oczekiwań. Staraj się też właściwie dopasować komunikację rynkową. Jaki będzie efekt? Klienci poczują, że oferujesz im rozwiązania szyte na miarę, przygotowane specjalnie dla nich i ściśle odpowiadające ich potrzebom. Stąd już prosta droga do stworzenia emocjonalnej relacji i przywiązania do Twojej oferty, marki i firmy.

Jak zwiększać lojalność klientów? Bądź uczciwy

Skoro zależy Ci na lojalnych klientach, sam musisz być lojalny i uczciwy wobec nich. Bądź transparentny w swoich działaniach i nie obiecuj gruszek na wierzbie. Jeśli wiesz, że nie jesteś w stanie czegoś zaoferować – nie zamiataj tego pod dywan i po prostu tego nie oferuj. Nie ma nic gorszego dla wiarygodności firmy, zadowolenia klienta i budowania lojalności, niż rzucanie pustych obietnic, których nie da się spełnić. Bez zaufania nie ma przywiązania.

A co z lojalnością wobec klientów? Nigdy nie pozostawiaj pytań skierowanych do Ciebie bez odpowiedzi. Pokaż, że klienci mogą na Ciebie liczyć, że służysz pomocą, że potrafisz ich wysłuchać i zrozumieć. Udowodnij im, że doceniasz ich za to, że postanowili wybrać Twoją ofertę, a z dużym prawdopodobieństwem wrócą na kolejne zakupy.

Zadbaj o informacje zwrotne od klientów

Pozwól wypowiedzieć się swoim klientom. Zapytaj o to, co im się podoba w Twojej firmie, a co według nich jest nadaje się do zmiany; dowiedz się, co sądzą o poszczególnych produktach/usługach i czy widzą pole do ewentualnej poprawy lub rozbudowania oferty. Klienci, którzy mają możliwość wypowiedzenia się na temat Twojej marki i firmy, poczują się mocniej zaangażowani w ich rozwój. Dzięki temu wzmocni się też ich lojalność wobec Ciebie.

Zoptymalizuj obsługę posprzedażową

To, co dzieje się po dokonaniu zakupu przez klienta, jest super ważne w kontekście jego zadowolenia i możliwości ponownego skorzystania z oferty w przyszłości. Konsumenci zwracają szczególną uwagę na takie elementy, jak dostawa i zwroty produktów w sklepie internetowym. Jeśli wysyłka znacząco się opóźnia, a zwroty wymagają mnóstwa formalności (np. wypełnienia długiego, skomplikowanego formularza zwrotu), całkiem możliwe, że będą to pierwsze i zarazem ostatnie zakupy tego konkretnego klienta w Twoim sklepie.

Pomyśl o wdrożeniu programów lojalnościowych dla klientów

Nic tak nie wpływa na lojalność klientów, jak uczestictwo w różnego rodzaju programach lojalnościowych. To rozwiązanie stare jak świat, ale cały czas niezwykle skuteczne. Wykorzystywane jest niemal w każdej branży – spotkasz je nawet w osiedlowych supermarketach w postaci bonusowych kart, pieczątek czy naklejek :). Fajnie zaprojektowany program lojalnościowy będzie w nienachalny sposób nagradzać klientów za okazane zaufanie i lojalność, zachęcając ich do kolejncyh zakupów (np. poprzez kupony rabatowe).

Budowanie lojalności klienta – wykonaj autoanalizę swojego biznesu

Wiesz, jakie cechy powinna mieć każda firma, która dąży do pozyskania lojalności i zaufania wśród swoich klientów? Sprawdź, czy można opisać Twój biznes, używając poniższych punktów:

  • stara się przekraczać oczekiwania swoich klientów,
  • stale analizuje klientów i dostosowuje się do ich potrzeb,
  • wynagradza klientów za lojalność,
  • dba o odpowiednią komunikację, przekaz i pozytywny wizerunek,
  • zdaje sobie sprawę, że biznesowe relacje tak naprawdę nigdy się nie kończą.

Program lojalnościowy a marketing lojalnościowy

Programy lojalnościowe wchodzą w skład większej strategii, zwanej marketingiem lojalnościowym. Tak określane są działania reklamowe, dążące do utrzymania istniejącej bazy klientów i do ciągłego jej zwiększania. Celem nadrzędnym jest oczywiście budowanie lojalności klienta, która wzmocni organizowane przez firmę inicjatywy i kampanie marketingowe.

Marketing lojalnościowy ma za zadanie przyciągać nowych klientów i utrzymywać obecnych, nagradzać ich za promowanie marki, zwiększać zaangażowanie, zachęcać do odpowiednich zachowań zakupowych itd. Działania te skupiają się na zwiększeniu wartości cyklu życia klienta – zwielokrotnieniu jego wydatków i zwiększeniu częstotliwości odwiedzin.

Dlaczego warto utrzymać lojalnych klientów?

Liczby nie kłamią: wg opracowań i badań przeprowadzonych przez Freda Reichhelda, autora bestsellerowych książek z zakresu strategii biznesowych, zwiększenie wskażnika utrzymania klientów o 5% pozwala zwiększyć zyski w firmach o 25%, a niektórych przypadkach nawet o 95%. Przedsiębiorstwa, którym zależy na powracających klientach i które skupiają się na budowaniu lojalności (tzw. liderzy lojalności), zwiększają swoje dochody 2,5 razy szybciej w porównaniu ze swoimi konkurentami z branży (dane z Harvard Business Review).

Dlaczego więc powinno się dbać o lojalność swoich klientów? Lista zalet jest naprawdę długa, więc skupimy się tylko na tych najważniejszych. Po piewsze, klient przywiązany do marki lub konkretnego produktu chętniej wraca i dokonuje ponownych zakupów. Po drugie, jest skłonny polecić Twoją ofertę innym osobom, które także mogą być nią zainteresowane. Po trzecie zaś, lojalni klienci dzielą się informacjami i danymi, istotnymi pod kątem udoskonalania produktów lub usług.

A na koniec prawdziwa wisienka na torcie – utrzymanie lojalnych klientów to dla Ciebie po prostu duża oszczędność 🙂 . Jeśli zrobimy małe porównanie:

  • koszty ponoszone na przyciągnięcie nowych użytkowników i przekształcenie ich w płacących klientów

vs.

  • koszty wymagane do budowania i utrzymania lojalności klientów już istniejących,

pojawi się nam przed oczami jednoznaczny wniosek – pierwsza opcja wypada znacznie drożej. Dbaj więc o lojalność i przywiazanie swoich klientów, bo jest to zdecydowanie gra warta świeczki 🙂 .

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu