Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Nazwa firmy - Jak nazwać firmę, żeby miało to sens?

7 czerwca 2022

Podsumowanie

Wybór nazwy dla firmy nie jest prostym zadaniem. Niestety nie może być ona całkowicie dowolna, bo pod uwagę musisz brać m.in. formę prawną przedsiębiorstwa i dostępność nazwy, którą uważasz za tę idealną. Samo wymyślenie odpowiedniej nazwy bądź kilku jej wariantów także może być bardzo czasochłonne i zależy od wielu różnych czynników, m.in. profilu Twojej działalności czy docelowej grupy odbiorców. Pomogą Ci w tym opisane niżej metody, którymi śmiało możesz się zainspirować. Pamiętaj, że nazwa firmy musi być naprawdę przemyślana!

Marzysz o tym, by zostać przedsiębiorcą i otworzyć własną firmę? Chcesz widzieć, jak w przyszłości Twój biznes rozkwita i przyciąga nowych klientów, a dochody z każdym rokiem się zwiększają? Pomału – zacznijmy od podstaw, czyli od wyboru nazwy dla przedsiębiorstwa. To super ważny element kreowania wizerunku firmy i jej rozpoznawalności, od którego zależy więcej, niż może Ci się wydawać.

Jeśli nie wiesz, jak wybrać nazwę firmy i na jakie aspekty prawne warto zwracać uwagę, to ten tekst jest dla Ciebie. Musisz wiedzieć, że wcale nie jest to tak oczywista sprawa. Poza tym, że nazwa Twojej firmy powinna być oryginalna, niezbyt długa i łatwa do zapamiętania, to jeszcze dobrze, gdy chociaż w jakimś stopniu oddaje charakter prowadzonej przez Ciebie działalności. Robi się pod górkę, prawda?

To jednak nie wszystko – nazwa firmy nie może być wyciągnięta z kapelusza, bo zależy m.in. od rodzaju działalności gospodarczej. Miej na uwadze, że inne zasady dotyczą nazewnictwa m.in. jednoosobowej działalności gospodarczej, a jeszcze inne spółek rejestrowanych w KRS. Jak więc widzisz, dobra nazwa firmy nie jest wcale prosta do ogarnięcia. Ale z naszą pomocą na pewno będzie to łatwiejsze.

Nazwa firmy a rodzaj prowadzonej działalności

Tworzenie nazwy firmy – jednoosobowa działalność gospodarcza

Nazwa działalności jednoosobowej musi zawierać co najmniej Twoje imię i nazwisko. Jest to obowiązkowe i nie do przeskoczenia. Jeśli jednak nie chcesz, by Twoja firma nazywała się przykładowo "Jan Kowalski" (bo brzmi to dla Ciebie zbyt... zwyczajnie), możesz dodać do nazwy jeszcze inne elementy:

  • wskazujące na profil działalności, np. "Jan Kowalski Marketingowy Ekspert",
  • określające miejsce jej prowadzenia, np. "Na Ratajach Jan Kowalski",
  • Twój pseudonim czy ksywkę, np. "Syrena Anna Nowak"
  • bardziej fantazyjne czy nawet abstrakcyjne nazwy, np. "Anna Nowak Złoty Bursztyn"

O czym jeszcze warto pamiętać w przypadku jednoosobowej DG? Rejestrując się w CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, należy podać imię i nazwisko przedsiębiorcy, ale koniecznie W MIANOWNIKU (dla przypomnienia – kto? co?). Ten prosty zabieg pozwala uniknąć nieporozumień i wprowadzania urzędów i klientów w błąd. A teraz wyobraź sobie, że ta zasada by nie obowiązywała. Prosty przykład: "Studio Tatuażu Dominika Tusz". To do kogo należałoby to studio – do Dominika czy Dominiki Tusz?

Nazwa firmy – spółka cywilna

W przypadku spółek cywilnych występuje jedna, zasadnicza różnica – ich nazewnictwo nie jest uregulowane prawnie. Przyjęło się jednak, żeby stosować najlepiej imiona i nazwiska wszystkich członków spółki z dopiskiem zawierającym formę przedsiębiorstwa, czyli "spółka cywilna" albo w skrócie po prostu "s.c.". Przykładowo, jeśli spółkę założyłby Jan Marketingowy i Stefan Internetowy, pełną nazwę należałoby zapisać np. jako "Marketingowy i Internetowy Spółka Cywilna".

Jak nazwać swoją firmę – spółki rejestrowane w KRS

Wybór nazwy dla swojej firmy wygląda jeszcze inaczej, gdy mowa o spółkach rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym. W zależności od rodzaju takiej spółki obowiązują inne zasady co do nazwy firmy, choć jeden element jest wspólny – na końcu musisz zawrzeć dopisek określający formę prawną przedsiębiorstwa. Nie będziemy wchodzić za bardzo w szczegóły, ale warto znać przynajmniej podstawy:

  1. spółka jawna – w nazwie firmy musi się znaleźć co najmniej nazwisko jednego wspólnika,
  2. spółka komandytowa – w nazwie firmy musi się znaleźć nazwisko lub nazwa komplementariusza,
  3. spółka komandytowo-akcyjna – jak w przypadku spółki komandytowej,
  4. spółka akcyjna/spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – nazwa firmy jest w tym przypadku dowolna i nie musi zawierać nazwisk lub nazw udziałowców.

Jak wymyślić nazwę dla firmy?

No dobra – skoro mamy za sobą kwestie prawne, przejdźmy do mięska, a więc wymyślania samej nazwy. Jak stworzyć nazwę firmy? Ile osób, tyle opinii i trudno z tym dyskutować. Według najbardziej uniwersalnych wskazówek dobra nazwa dla firmy powinna informować o misji i celach przedsiębiorstwa, być swego rodzaju drogowskazem dla klientów. Dobrze, gdy przekazuje wyznawane przez firmę wartości i nawiązuje do jej głównych cech. Nazwa firmy musi być też na tyle uniwersalna, by jednocześnie uwzględniała jej obecną pozycję na rynku i brała pod uwagę możliwe perspektywy rozwoju.

Co Ci się nasuwa na myśl, gdy to czytasz? Zapewne to, że wymyślenie idealnej nazwy jest NIEMOŻLIWE. Spokojnie – wszystko da się zrobić, ale trzeba podejść do tego tematu zdroworozsądkowo. Rzuć okiem na nasze porady i ułatw sobie wybór właściwej nazwy dla swojego biznesu!

Wybierz krótką, wpadającą w ucho nazwę

Sposobów na wymyślenie nazwy firmy są miliony. Oryginalne zbitki wyrazowe czy głoskowe, łączenie kilku wyrazów, nazwy totalnie abstrakcyjne, oparte na imionach i nazwiskach założycieli czy biorące pod uwagę grupę docelową... Można by tak długo wymieniać. Skupimy się jednak na 8 najczęściej stosowanych metodach:

  • zapożyczanie fajnie brzmiących słów z innych języków – niektóre słowa brzmią ciekawie i egzotycznie, choć trzeba brać pod uwagę ich wymowę (czy np. nie jest zbyt skomplikowana),
  • akronimy, czyli tzw. skrótowce – jeśli chodzi o naming, jest to chyba najczęściej używana metoda, opierająca się na wykorzystaniu pierwszych liter lub części słów w wyrażeniu, np. "Cena Czyni Cuda" – nazwę skróconą zapiszemy jako znane CCC,
  • wykorzystanie cech zwierzęcych – czyli tzw. nazwy animalne, odwołujące się do cech określonych zwierząt,
  • wykorzystanie nazw geograficznych – opiera się na nawiązaniu do konkretnych krain geograficznych czy np. nazw miejscowości i miast,
  • mieszanki 2 lub więcej słów – kombinacje słów też są niezwykle popularne przy wyborze nazwy firmy, czego dobrym przykładem jest m.in. Groupon (z ang. "group" i " coupon"),
  • wykorzystanie imion i/lub nazwisk założycieli albo aktualnych właścicieli – tu chyba wszystko jest jasne :),
  • opisowa nazwa firmy – w tym przypadku nazwa ma wywoływać momentalne skojarzenia z profilem działalności danej firmy,
  • nawiązanie do postaci literackich czy mitologicznych – wybierając nazwę swojej firmy, możesz zainspirować się postaciami fantastycznymi, tak jak zrobiła to m.in. firma Samsonite (nazewnictwo zapożyczone od postaci Samsona – znanego z kart Starego Testamentu siłacza).

Jeśli masz zamiar zakładać firmę i cały czas brakuje Ci pomysłu na jej chwytliwą nazwę, możesz skorzystać z pomocy generatorów nazw. Programy te "wypluwają" rozmaite zbitki wyrazowe, oryginalne warianty, kombinacje i synonimy wprowadzonych słów, pozwalając Ci eksperymentować na niespotykaną skalę. Niektóre z nich działają w kilku różnych językach, dzięki czemu znalezienie odpowiedniej nazwy firmy będzie jeszcze prostsze.

Pamiętaj też, że warto poprosić o opinię innych ludzi. Nawet jeśli wpadniesz na jakiś genialny pomysł, druga osoba może na Ciebie wylać kubeł zimnej wody i wypunktować, co jest z nim nie tak. Oczywiście każdy ma własny gust, ale konsultacja z kimś z zewnątrz czasami może dać zaskakujące rezultaty (możemy omówić kwestię nazwy Twojej firmy na konsultacji marketingowej).

Sprawdź, czy wybrana nazwa dla firmy nie jest już zajęta

To bardzo ważna sprawa, o którą należy zadbać na samym początku, jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Tu wchodzą w grę takie kwestie, jak naruszenie praw do znaku towarowego i zarzuty w oparciu o ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jeśli chcesz tego uniknąć, upewnij się, że nazwa Twojej działalności jest rzeczywiście unikalna w obrębie branży, w której będziesz działać. A nawet jeśli jest wolna, ale już poza obszarem Twoje działalności okazuje się "zaklepana", i tak lepiej ją zmień. Taka dobra rada na przyszłość – w końcu nie chcesz, by Twoja firma była mylona z jakąkolwiek inną.

Po drugie, zweryfikuj, czy pod wymyśloną przez Ciebie nazwą dostępna jest domena internetowa. Możesz się zdziwić, ale większość naprawdę fajnych stron jest już zajęta, szczególnie tych z sufiksem ".com". Domena z końcówką ".com" będzie konieczna jeśli chodzi o działania zagranicą, jednak w przypadku rynku polskiego najlepiej jest zostać przy domenie kończącej się na ",pl". Chyba nie jest to zaskakujące, prawda 🙂 ?

Dostępność nazw firm sprawdzisz w bazie CEIDG i KRS, zaś jeśli chodzi o domeny, po prostu wpisz wybraną nazwę w wyszukiwarce i zweryfikuj wyniki. Warto też wspomóc się zewnętrznymi narzędziami do sprawdzania dostępności domeny, np. W seohost.pl sprawdzisz dostępność domeny i są tam atrakcyjne ceny przedłużenia domen.

Nazwa domeny to jedno, ale czym innym jest stworzenie strony www na tejże domenie, czyli w dużym skrócie – powołanie jej do życia i wypełnianie contentem. To będzie Twoja wizytówka w internecie i miejsce, do którego będą zaglądać Twoi klienci. Ale to już temat na inny artykuł.

Pamiętaj, że nazwa FIRMY to nie zawsze to samo, co nazwa MARKI

Wydawałoby się, że to dość oczywista kwestia... ale jednak nie do końca. Spójrz na przykład na nazwę koncernu Colgate. W ramach tego jednego przedsiębiorstwa działa kilka marek, takich jak Ajax, Elmex czy Palmolive. A więc gołym okiem widać, że zarejestrowana oficjalnie nazwa firmy/przedsiębiorstwa może się zupełnie różnić od nazwy marek i sprzedawanych przez nie produktów, znanych szerszej publiczności.

Najlepiej więc kierować się prostym założeniem – nazwa firmy zarezerwowana jest najczęściej tylko do obiegu formalnego (podczas wystawiania faktur i ogarniania szeroko pojętej papierkowej roboty), podczas gdy nazwa marki/brandu powinna zakorzenić się w świadomości odbiorców/klientów i wejść do obiegu marketingowego. Nie jest to oczywiście zasada uniwersalna, ale warto mieć ją na uwadze.

Dobrze przemyśl nazwę firmy

Warto dobrze zastanowić się nad nazwą firmy i uwzględnić powyższe punkty. Choć zmiana nazwy jest możliwa, to z biznesowego punktu widzenia jest raczej nieopłacalna i mało sensowna, bo może wiązać się z utratą zainteresowania klientów i wprowadzeniem niepotrzebnego zamieszania w kwestiach formalnych. Innymi słowy – lepiej zrobić to raz, a porządnie.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki na rynku, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji 

Pozycjonowanie marki sprawia, że niektóre marki zapadają w pamięć, a inne przelatują przez nią i na zawsze znikają. Dlaczego tak się dzieje? Otóż jest to związane z pozycjonowaniem marki. Celem tych działań jest wyróżnienie brandu na tle innych i zakotwiczenie się w umysłach konsumentów. Bardziej poetycko trzeba byłoby napisać, że należy „dotrzeć do serc klientów”. […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu