Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Pozycjonowanie Google Moja Firma – co musisz wiedzieć?

29 września 2022

Podsumowanie

Wizytówka Google Moja Firma to narzędzie, które nic Cię nie kosztuje – to pierwsza zaleta. Drugi plus jest taki, że dzięki niemu możesz jeszcze skuteczniej wypromować swój biznes w internecie. Jak? Poprzez budowanie większej rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów oraz wzmocnienie efektów pozycjonowania. Najpierw jednak trzeba przeprowadzić optymalizację wizytówki Google Moja Firma. Jak zrobić to dobrze? Jaki wpływ na obecność w mapach Google ma wizytówka Google Moja Firma? Czytaj dalej!

Wizytówka Google Moja Firma (w skrócie GMF) to całkowicie darmowe narzędzie od wujka Google, które wyświetla użytkownikom internetu podstawowe informacje o Twojej firmie. W zależności od konkretnej branży mogą to być np. godziny otwarcia, opinie klientów, numer telefonu czy adres URL Twojej strony internetowej.

Co jednak ważne, wizytówka Google odnosi się wyłącznie do firm z fizyczną siedzibą – Google wyśle do Ciebie pocztą specjalny kod weryfikujący własność wizytówki, by potwierdzić adres. Jeśli więc Twoja firma dopiero się rozkręca i nie ma określonego adresu, lepiej wstrzymać się z zakładaniem wizytówki GMF do momentu ustalenia konkretnej lokalizacji.

CIEKAWOSTKA: Nie zawsze potwierdzeniem lokalizacji jest wizytówka. Wszystkie sposoby weryfikacji znajdziesz tutaj.

Sytuacje są jednak różne i może się zdarzyć, że wizytówka Google Moja Firma nie będzie miała właściciela. Jeśli ten problem dotyczy Twojej wizytówki, możesz zgłosić się do Google z prośbą o przejęcie własności. Czeka Cię tu podobny proces, jak przy potwierdzaniu adresu, czyli weryfikacja z wykorzystaniem przesłanego listownie kodu. Nie oszukujmy się – warto to zrobić. Co prawda Twoja wizytówka wyświetli użytkownikom podane przez Ciebie informacje, to jednak dane te nie będą zweryfikowane, dopóki nie potwierdzisz własności wizytówki.

Dla jakich branż polecana jest wizytówka w Google Moja Firma?

Łatwiej byłoby odpowiedzieć na pytanie, dla jakich firm nie jest polecana :). Z wizytówki Google Moja Firma może korzystać każdy podmiot, który ma fizyczną lokalizację, a jednocześnie aktywnie działa i reklamuje się w internecie. Nie ma żadnych badań, które jasno wskazywałyby, czy istnieje jakiś związek między profilem działalności a liczbą kliknięć w wynikach Google Maps.

Są jednak branże, które powinny potraktować obecność na mapach Google jako absolutny priorytet. Zaliczają się do nich m.in. firmy z branży HoReCa (sektor hotelarski i gastronomiczny), salony fryzjerskie, gabinety kosmetyczne, placówki medyczne, cukiernie, sklepy spożywcze, mechaników samochodowych i tym podobne.

Wspólny mianownik tych branż? Prowadzenie biznesu na rynku lokalnym. Z uwagi na to, że w wynikach wyszukiwania ważnym czynnikiem branym pod uwagę jest lokalizacja osoby wpisującej konkretne zapytanie, musisz zadbać o odpowiednią optymalizację wizytówki firmy i widoczność na mapach Google. Wiesz, co się stanie, jeśli tego nie zrobisz? Wyobraź sobie, że ktoś szuka usług z Twojej branży i wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę.

W wynikach Google Maps wyświetli mu się Twój bezpośredni konkurent, który poświęcił trochę czasu na uzupełnienie swojego profilu. Tym sposobem klient trafi do niego, nie wiedząc nawet o Twoim istnieniu – choć może znajdować się tuż obok siedziby Twojej firmy. Wnioski nasuwają się same, prawda? 🙂

Jakie informacje warto zawrzeć w wizytówce firmy w Google?

Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, musisz pamiętać, że wizytówka Google to nie tylko praktyczne narzędzie zawierające informacje o Twojej firmie, ale też Twoja... wizytówka. Rozumiana dosłownie :). To po prostu element budowy wizerunku w sieci – im jest on lepszy, tym większe jest prawdopodobieństwo, że klienci będą do Ciebie walić drzwiami i oknami. Wiedząc to wszystko, masz już pewnie jakieś wyobrażenie, co powinno znaleźć się w Twojej wizytówce w Google Maps.

  • Firma usługowa – poza standardowymi informacjami, jak godziny otwarcia, numer kontaktowy, dokładny adres siedziby i nazwa strony internetowej warto umieścić także elementy bezpośrednio związane z wizerunkiem Twojej firmy. Należą do nich m.in. aktualne, wysokiej jakości zdjęcia siedziby, opinie klientów czy wartościowe odpowiedzi udzielane na pytania użytkowników.
  • Kawiarnia/restauracja/pub – dla różnego rodzaju lokali gastronomicznych kluczowe są opinie klientów. Warto o nie zabiegać, a także regularnie odpowiadać na różnego rodzaju zapytania, prośby czy też skargi użytkowników. Musisz jednak liczyć się z tym, że opinie Google pozostają cały czas widoczne na Twoim profilu, a tych nieprzychylnych nie da się usunąć. Chyba że będziesz w stanie udowodnić, że dana opinie nie dotyczy Ciebie i/lub łamie regulamin. W praktyce jednak jest z tym mnóstwo zabawy i raczej nie jest to możliwe.
  • Sklep lokalny – w tym przypadku użytkownicy najczęściej wyszukują informacji o godzinach otwarcia sklepu. Warto jednak uzupełnić wizytówkę danymi, ile czasu przeciętnie w nim spędzają, a także w jakich godzinach ruch jest większy, niż zazwyczaj. Takie wskazówki mogą się okazać pomocne dla Twoich klientów przy planowaniu zakupów.
  • Firmy z aktualnościami – jeśli Twoja firma ma na stronie jakiś poradnik, blog lub kącik porad, warto zadbać o promowanie wybranych wpisów jako postów na wizytówce Google. Taki post będzie miał formę krótkiego opisu wraz z linkiem prowadzącym do artykułu.

Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma? Nic trudnego!

Nie założysz wizytówki w mapach Google, jeśli nie posiadasz konta Google – to chyba całkiem oczywiste. Jeśli jakimś cudem jeszcze go nie masz, zrobisz to pod adresem https://accounts.google.com/. Po utworzeniu konta lub zalogowaniu się wystarczy wejść na stronę https://business.google.com/ i postępować zgodnie z instrukcjami, tak jak poniżej. Gotowy? No to lecimy.

1. Wprowadzenie nazwy firmy

Niby oczywista sprawa, choć kilka rzeczy trzeba wyjaśnić. Pamiętaj, że nazwa firma, którą tu podajesz, nie musi być taka sama, jak w pismach urzędowych czy na fakturach. Wystarczy np. "Restauracja Złota Rybka" czy "Sklep Wielobranżowy u Damiana" – nie musisz wpisywać pełnej nazwy informującej o formie prowadzonej działalności. Po drugie, uważaj na słowa kluczowe w nazwie. Choć Google generalnie dopuszcza ich stosowanie (mowa o frazach wskazujących na profil działalności), ich nadużywanie raczej nie jest polecane i może Ci się odbić czkawką. Tak samo wykorzystywanie słów kluczowych z lokalizacją.

2. Wybór branży

Z listy rozwijanej wybierasz branżę, która najlepiej opisuje Twoją działalność. Wybór możliwy jest tylko z dostępnych opcji – nie możesz uzupełnić tego ręcznie. Może się więc zdarzyć, że Twoja firma wykonuje usługi w branży, której nie ma na liście. Wtedy musisz iść na kompromis i znaleźć coś pokrewnego.

3. Wybór adresu firmy

Adres siedziby firmy + określenie, czy jest to jedyne miejsce świadczenia usług. Jeśli masz zamiar dojeżdżać do klientów, ustal, jaka jest maksymalna odległość, w jakiej będziesz ich obsługiwać. Gdy świadczysz usługi tylko w swojej siedzibie, zaznaczasz opcję "Nie, nie obsługuję klientów poza moją lokalizacją".

4. Wybór dokładnej lokalizacji

Dzięki możliwości określenia dokładnej lokalizacji za pomocą pinezki na mapie Twoi klienci trafią do Ciebie bez większych problemów – nawet jeśli jest to bardzo nietypowe miejsce :).

5. Wybór sposobu kontaktu

To jeden z najważniejszych etapów – szybkie i łatwe nawiązywanie kontaktu z Twoją firmą to podstawa. W miarę możliwości korzystaj z jak największej liczby kanałów komunikacji: podaj numer telefonu, adres mailowy, a także adres URL swojej strony (oczywiście o ile ją masz). Masz też możliwość podpięcia czatu.

6. Weryfikacja wizytówki Google Moja Firma

Ostatni punkt to weryfikacja. Możesz ją przeprowadzić później, jednak nie warto z tym zwlekać – po jej wykonaniu będziesz mieć dostęp do wielu różnych funkcjonalności Google Moja Firma.

7. Edycja wizytówki

Po wykonaniu powyższych kroków zostaniesz przeniesiony do swojego konta Google Moja Firma, gdzie będziesz mieć możliwość uzupełnienia profilu o pozostałe informacje (zakładka "Edytuj"). Dodasz tam m.in. godziny pracy, zdjęcia, dokładniejszy opis firmy i charakteru prowadzonej działalności czy lokalne adresy URL. W skrócie, ogarniesz tam wszystko z zakresu pełnej optymalizacji swojej wizytówki Google Moja Firma.

Pozycjonowanie w Google Maps – co warto wiedzieć?

Jeśli szukasz jakiejś firmy oferującej konkretne usługi, wykorzystujesz w tym celu wyszukiwarkę Google (gdzie masz możliwość podejrzenia mapki) lub aplikację Google Maps. To normalne, że niektóre firmy są tam dobrze widoczne, a inne spoczywają na dole listy, z niewielką możliwością zauważenia przez potencjalnych klientów. Z czego to wynika? 3 czynniki, które mają największe znaczenie pod kątem pozycjonowania w mapach Google, to:

  • Opinie użytkowników – kluczowym aspektem w pozycjonowaniu wizytówki w Google Maps są opinie klientów. Są nie tylko ważnym czynnikiem rankingowym w pozycjonowaniu firmy w Google Maps, ale stanowią też integralny element wizytówki GMF. Pamiętaj, że Google bierze pod uwagę liczbę opinii, ich jakość (ocena gwiazdkowa czy opinia tekstowa), a także sprawdza, czy w opiniach zawarte są słowa kluczowe.
  • Popularność danego miejsca na rynku – zgodnie z oficjalnymi informacjami od wujka Google wyniki w Google Maps mają przedstawiać popularność konkretnych miejsc off-line. Idąc dalej tym tropem, jeśli w pobliżu siebie znajduje się modna knajpa i niedawno otwarty bar z przekąskami, ta pierwsza będzie wyświetlać się wyżej na mapach Google. 
  • Odległość i lokalizacja – w tym przypadku nie masz na nic wpływu. Wyniki wyszukiwania w Google Maps sortowane są m.in. pod kątem odległości od osoby szukającej konkretnej usługi. Jeśli więc "ten ktoś" znajduje się daleko od Ciebie, Twoja firma będzie musiała ustąpić pierwszeństwa miejscom, które są bliżej niego.

Wizytówka Google Moja Firma a SEO – jaki jest związek między nimi?

Celem pozycjonowania Google Maps jest pojawienie się w tzw. local pack, czyli wynikach wyszukiwania w mapach Google. Pomocna w tym celu jest odpowiednio zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma. Warto jednak pamiętać, że przydaje się ona do jeszcze jednej rzeczy – chodzi o pozycjonowanie lokalne, które umożliwia dotarcie do klientów szukających lokalnych firm. Jest też druga opcja: firma wyświetli się użytkownikom, którzy szukają usług znajdujących się w innej lokalizacji (np. w innym mieście) i wykorzystują w tym celu frazę z tą konkretną lokalizacją (np. jesteś w Poznaniu, ale wpisujesz w wyszukiwarkę hasło "restauracja włoska Warszawa").

Dzięki wizytówce GMF bez wątpienia poprawisz widoczność swojej firmy w Google, ale musisz pamiętać o kilku podstawowych kwestiach:

  • dane z wizytówki muszą być sprawdzone i aktualne, muszę też pokrywać się z danymi zawartymi na Twojej stronie internetowej, a także w bazach i katalogach zewnętrznych (szczególnie ważne są dane NAP, czyli nazwa, adres i nr telefonu),
  • wiek wizytówki przekłada się na zajmowane miejsca w wyszukiwarce (im wizytówka jest starsza, tym większa szansa na wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania). Wynika to głównie z tego, że im dłużej firma działa, tym ma więcej opinii od klientów, a one mają duże przełożenie na widoczność.
  • Nie przeginaj z tytułem wizytówki. Przy drastycznych zmianach w wizytówce może być całościowy reset i od nowa trzeba budować całą widoczność wizytówki w mapach.

Jakie korzyści zapewnia pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma?

Zwiększenie widoczności w sieci (lepsza widoczność Twojej firmy w mapach Google i lokalnych wynikach wyszukiwania), poprawienie wizerunku firmy i jej wiarygodności w oczach użytkowników, szansa na zdobycie nowych klientów, a tym samym większe dochody... To wszystko jest na wyciągnięcie ręki – wystarczy, że zadbasz o zoptymalizowanie wizytówki Google Moja Firma.

Nie do końca wiesz, jak sie za to zabrać? A może nie chcesz robić tego samodzielnie? Daj nam znać, a RIKONA zadba o wysoką widoczność Twojej wizytówki w mapach.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu