Za moment poznasz sprawdzone triki dla marek, które zamierzają wkroczyć w świat mediów społecznościowych – i chciałyby to zrobić z przytupem. Zaczynajmy!
Po co marce i firmie social media?
6 wskazówek z zakresu prowadzenia SM dla niewtajemniczonych
Chcesz zacząć działać na social mediach, ale jako osoba początkująca nie masz pojęcia, jak do tego podejść? Poniżej znajdziesz absolutne podstawy, które pozwolą Ci się poczuć trochę pewniej na starcie. Im dalej w las, tym więcej pojawi się rzeczy do ogarnięcia – ale to temat na inną okazję.
1. Wybierz odpowiednie media społecznościowe dla swojej marki
Media społecznościowe to w sumie bardzo ogólne pojęcie. Jednym SM będzie się kojarzyć z miejscem, gdzie dzieciaki i młodzież spędzają wolne chwile, uśmiechając się do zdjęć i memów ze słodkimi kotami – dla innych będzie idealne środowisko do pozyskiwania kontrahentów. Takie skrajne podziały wynikają z faktu, że istnieje tak naprawdę wiele różnych platform społecznościowych, zaprojektowanych dla określonych odbiorców.
Do tych najpopularniejszych zaliczamy:
- Facebooka,
- Instagrama,
- TikToka,
- Snapchata,
- LinkedIna,
- Twittera.
Dobrze zapoznaj się z profilem użytkowników poszczególnych serwisów i wybierz te, które najlepiej pasują do Twojej działalności. Przykładowo: dla biznesu oferującego usługi B2B dobrze sprawdzi się Facebook i LinkedIn, a sklep online ze streetwearem idealnie odnajdzie się m.in. na Instagramie i TikToku.
2. Twórz angażujący, dobrej jakości content
Kreatywne, oryginalne, zabawne – różne można opisać treści postów na social mediach. Dobry content łączy jednak to, że skutecznie przyciąga uwagę odbiorców, zachęca do wykonania określonego działania i zwiększa zaangażowanie klientów, a przy tym zaufanie do marki. Eksperymentuj z różnymi formatami treści na poszczególnych serwisach i wybierz te, które działają najlepiej w Twoim przypadku.
3. Wykorzystuj płatne kampanie reklamowe
Wielką zaletą większości serwisów społecznościowych jest możliwość reklamowania się z wykorzystaniem płatnych kampanii marketingowych. Działa to na podobnej zasadzie jak Google Ads – mamy więc Facebook Ads, Instagram Ads i tak dalej. Kluczowe jest ustawienie odpowiednich parametrów kampanii, określenie grupy docelowej i pozostałych aspektów, bo tylko w ten sposób można liczyć na odpowiedni poziom zaangażowania i konwersji wśród odbiorców reklam.
4. Planuj działania na social media
Sukces w działaniach marketingowych na social media opiera się w dużej mierze na podążaniu wytyczoną ścieżką, zgodnie z planem i ustalonym harmonogramem. Dlatego pamiętaj o tym, by wrzucać nowe treści systematycznie – nawet jeśli kilka pierwszych postów przeszło totalnie bez echa. Jednym z ważniejszych pojęć w świecie mediów społecznościowych jest, zaraz obok kreatywności, regularność.
5. Bądź autentyczny/a
Skup się na tym, by tworzyć autentyczne treści i komunikaty, pokrywające się z misją marki, wizją firmy i ogólnym wizerunkiem Twojego biznesu. Zdziwisz się, jak szybko odbiorcy wyczują fałsz, zbędną pozerkę i inne niepotrzebne zabiegi. Stąd już prosta droga do rozpętania kryzysu wizerunkowego, którego będzie bardzo trudno zażegnać – nie wspominając o odzyskaniu zaufania klientów. Nie polecamy!
6. Pamiętaj o kliencie
Pamiętaj, że robisz to wszystko, by dotrzeć do szerszego grona odbiorców i potencjalnie Twoich nowych klientów. Niektóre firmy tak bardzo skupiają się na ogarnianiu super oryginalnych i efektownych postów, że w gruncie rzeczy zapominają, w jakim celu to robią. Tu nie chodzi o prześciganie się w publikowaniu coraz to nowych rolek, reelsów czy innych formatów – to odbiorcy zawsze powinni być na pierwszym miejscu i to dla nich tworzysz ten content.
W związku z tym dobrze się zastanów, kim jest Twój klient. Jak się komunikuje, jakie ma potrzeby, czego oczekuje od firmowych komunikatów na Facebooku czy Instagramie, jakie rodzaje i formy treści do niego trafiają. To zahacza o punkt 1. naszej listy, gdzie skupialiśmy się na wyborze konkretnych serwisów społecznościowych. Na takim TikToku spędzają czas zupełnie inne osoby, niż przykładowo na LinkedInie, co też musisz wziąć pod uwagę.
Twoja marka w social media? Da się zrobić
Powyższa lista to zaledwie wierzchołek góry lodowej o nazwie social media. Pamiętaj, że Twoja firma i marka powinny pojawić się na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie, by zaistnieć w świadomości nowych odbiorców, skutecznie przyciągnąć ich uwagę i zmienić ich w płacących klientów. To też świetny sposób na budowanie rozpoznawalności i świadomości brandu.
Zawsze możesz umówić się z nami na luźną konsultację marketingową, podczas której pogadamy o potencjale social mediów i doradzimy Ci, jak Twoja marka może go wykorzystać w celu dotarcia do nowych klientów i zwiększenia zysków. Jesteśmy do Twojej dyspozycji!