Czy ogarniesz pozycjonowanie sklepu internetowego na własną rękę? Pytanie, które wraca jak bumerang przy okazji szukania oszczędności na działania marketingowego, będzie głównym tematem poniższego tekstu. Powiedzmy sobie wprost – wszystko się da.
Optymalizacja / pozycjonowanie stron to idealny sposób na poprawienie widoczności Twojego sklepu internetowego w Google i zwiększenie ruchu organicznego (bezpłatnego). A jak wiadomo, więcej odbiorców = więcej potencjalnych klientów = większe zyski. Właśnie dlatego warto zadbać o SEO dla swojego e-sklepu.
Ale czy na pewno warto to robić samodzielnie? W tym poradniku nie znajdziesz odpowiedzi podanej na tacy ;). Możesz jednak liczyć na pigułkę marketingowej wiedzy z zakresu pozycjonowania sklepów e-commerce. Dowiesz się m.in.:
- Jak pozycjonować sklep internetowy?
- Dlaczego optymalizacja sklepu internetowego jest tak ważna?
- Co poza SEO sklepu internetowego dobrze się sprawdzi?
- Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu online?
Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące pozycjonowania sklepu w wyszukiwarce Google znajdziesz poniżej. Zaczynamy!
Czy pozycjonowanie stron zawsze wygląda tak samo?
Dla przypomnienia: pozycjonowanie / SEO to działania, które celują w większą widoczność sklepu online lub innej dowolnej strony internetowej. Celem jest dotarcie do szerszego grona odbiorców. Strona www zaczyna wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania Google, zauważa i odwiedza ją więcej osób, a tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo, że skorzystają oni z oferty i kupią coś z Twojego sklepu. Proste i logiczne, prawda?
Z pozycjonowaniem sklepu internetowego jest taki problem, że nie da się go porównać 1:1 z pozycjonowaniem standardowej strony www – tzw. wizytówki. Wynika to z tego, że sklepy online to najczęściej bardzo rozbudowane witryny z dziesiątkami podstron, zakładek, kategorii produktowych, a do tego zwykle z firmowym blogiem.
Poza tym są to strony projektowane z nastawieniem czysto sprzedażowym, a to wymaga nieco innego podejścia i strategii. Nie wspominając o bardziej zaawansowanych technikaliach, ale to temat na zupełnie inną okazję.
W praktyce okazuje się, że pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego to masa roboty. Jak to dokładnie wygląda?
Na czym polega proces pozycjonowania sklepu internetowego?
Ogólnym celem pozycjonowania sklepów online jest osiągnięcie wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Aby to zrobić, należy dostosować stronę do wymagań wyszukiwarki Google, algorytmów, a także zmian wynikających z wprowadzanych co jakiś czas aktualizacji całego ekosystemu. W praktyce sprowadza się to do drobiazgowej, analitycznej pracy z danymi, linkowaniem, contentem na stronie i regularnym sprawdzaniem, jak radzi sobie konkurencja.
Jedną z najważniejszych rzeczy przy pozycjonowaniu strony sklepu internetowego jest keyword research, czyli analiza fraz kluczowych istotnych dla danego biznesu. To właśnie słowa kluczowe są wpisywane przez użytkowników w Google i to na nie powinna pozycjonować się strona, jeśli finalnie ma się wyświetlać wysoko w wyszukiwarce.
Dobór właściwych fraz kluczowych jest jednym z pierwszych etapów optymalizacji i musi być wykonany wzorowo – w przeciwnym razie dalsze działania będą stratą czasu i pieniędzy.
Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?
Praktycznie wszystkie źródła w internecie (i nie tylko) informują, że pozycjonowanie w Google trwa bardzo długo i trzeba uzbroić się w cierpliwość, by zauważyć pierwsze efekty. Może nie brzmi to zbyt zachęcająco, ale takie są fakty. Jako właściciel sklepu online musisz zdawać sobie sprawę, że SEO to maraton, a nie sprint – szczególnie jeśli do tej pory trzymałeś / trzymałaś się od pozycjonowania z daleka.
Niezoptymalizowane strony wymagają dużo wysiłku i zaangażowania ze strony specjalistów, by w ogóle załapać się do peletonu, a potem jeszcze wskoczyć do odjeżdżającej czołówki. To nie jest bułeczka z masełkiem.
Samo zaplanowanie strategii pozycjonowania sklepu internetowego może zająć sporo czasu, nie mówiąc o jej wdrożeniu i monitorowaniu wyników. Kolejna kwestia to konkurencyjność Twojej branży – jeśli działasz w obszarze obstawionym już przez dziesiątki sklepów, będzie to trwało jeszcze dłużej. Ważne są też takie czynniki, jak zmiany w algorytmach, nad którymi nikt nie ma kontroli.
Drogi na skróty tutaj nie uświadczysz – skoro chcesz SEO dla sklepu i zależy Ci na sukcesie, musisz czekać. Przyjmuje się, że pierwsze efekty działań optymalizacyjnych pojawiają się po kilku miesiącach pracy, zwykle od 3 do 6. Pamiętaj jednak, że to nie jest reguła i nikt nie jest w stanie dać Ci na to żadnej gwarancji. A jeśli daje, to znaczy, że nie traktuje Cię poważnie i liczy na szybki zarobek kosztem Twojej niewiedzy.
Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego – podstawowe elementy
Profesjonalna strategia SEO dla sklepu internetowego składa się z kilku fundamentów, które analizowane są ZAWSZE DLA KAŻDEJ STRONY. Nie da się pominąć żadnego z nich z nadzieją, że uda się zaoszczędzić trochę pieniędzy i czasu. Tak to po prostu nie działa – jeśli jakikolwiek z niżej opisanych etapów będzie zrobiony na odpierdziel albo w ogóle go zabraknie, cała konstrukcja runie jak domek z kart.
A Ty zostaniesz na totalnym lodzie, bez perspektyw na poprawę sytuacji w najbliższej przyszłości. Nikomu nie życzymy takie obrotu spraw. Dlatego jeśli zależy Ci na efektach, zadbaj o następujące elementy.
Audyt SEO
Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego? Punkt pierwszy: audyt SEO. To kompleksowy raport, który pokaże Ci, jakie obszary Twojej strony kwalifikują się do mniejszych lub większych poprawek. Wszystkie błędy i niedociągnięcia dotyczące treści, linkowania i działania poszczególnych podstron będą wypisane w jednym dokumencie, dzięki czemu szybko połapiesz się, co należy poprawić. Audyt SEO to idealny wstęp do przygotowania całej strategii pozycjonowania.
Analiza słów kluczowych
O tym już wspomnieliśmy, więc nie będziemy się powtarzać. Pamiętaj, że dobranie odpowiednich słów kluczowych jest zajebiście ważne w kontekście działań SEO. Dlaczego? Wyobraź sobie, że Twój sklep skupia się na sprzedaży sprzętu komputerowego, a pozycjonuje się na źle wybrane frazy kluczowe, dotyczące np. zupełnie innej kategorii produktów. Efekt będzie taki, że strona wyświetli się użytkownikom, ale nikt na nią nie wejdzie.
W pozycjonowaniu nie chodzi stricte o nabijanie jak najwyższych pozycji w Google, tylko o zwiększenie konwersji i sprzedaży. Nie możesz tego oczekiwać, jeśli analiza słów kluczowych będzie spartaczona.
W researchu fraz kluczowych warto wspomagać się narzędziami, jak Ahrefs, Senuto czy Semrush. Pamiętaj, by wybierać słowa pasujące do konkretnych podstron, a także zwracać uwagę na ich miesięczną wyszukiwalność.
Optymalizacja techniczna strony
Kolejny etap to techniczna optymalizacja sklepu, czyli w dużym skrócie "naprawianie strony" i dostosowywanie jest do wymagań podanych we wskazówkach Google dla webmasterów. To typowo techniczne dłubanie w kodzie strony i wprowadzanie zmian / usuwanie nieporzebnych elementów. Twoja strona po takiej optymalizacji powinna śmigać jak błyskawica, szybko się wczytywać i nie pozostawiać złudzeń dla robotów wyszukiwarki, że warto ją promować.
Co wchodzi w zakres techniczej optymalizacji strony sklepu? Jest tego całkiem sporo, a do najważniejszych punktów zaliczamy:
- poprawienie responsywności i czasu ładowania strony (to jeden z ważniejszych czynników rankingowych dla Google);
- optymalizacja tagów meta dla każdej podstrony;
- uporządkowanie kodu źródłowego strony;
- ustawienienie przekierowań, tagów kanonicznych;
- optymalizacja zdjęć, dodatnie opisów alternatywnych do grafik;
- zabawa w narzędziu Google Search Console (usunięcie pojawiających się tam błędów);
- itd.
Content marketing, czyli treści na stronie
Chcesz pozycjonować własny sklep online? Nie możesz zapominać o treści, która się w nim znajduje, a także o jej odpowiedniej optymalizacji. Content musi być wartościowy dla użytkowników, odpowiadać na ich zapytania i stawiać Cię w roli eksperta w danej dziedzinie.
Wszystkie opisy, artykuły blogowe i pozostałe rodzaje tekstów muszą być w 100% autorskie (plagiat jest surowo karany przez Google), przystępne w odbiorze i aktualne. Content nasycaj pasującymi do kontekstu słowami kluczowymi, by poszczególne podstrony miały szansę pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Dziel treści na nagłówki wyższego i niższego rzędu, na akapity, stosuj wypunktowania, listy numerowane, pogrubienia i inne techniki, by użytkownicy chcieli czytać Twoje teksty i robili to z przyjemnością.
Strategie linkowania
Linkowanie dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne. To pierwsze, wykorzystywane w obrębie Twojego serwisu, to rodzaj mapy dla użytkowników. Po kliknięciu w link są oni przenoszeni w wybrane miejsce – na podstronę z konkretnym produktem, kategorią albo wpisem na blogu. To zdecydowanie ułatwia nawigację i skraca czas przejścia z jednej zakładki do drugiej.
Wizyty na stronie stają się dzięki temu dłuższe, a tym samym zwiększają się szanse na dokonanie konwersji. Wewnętrzne linki działają też dla robotów wyszukiwarki i mają wpływ na SEO. Pamiętaj, by w linkowaniu zachować rozsądny kompromis między potrzebami realnych użytkowników a wymaganiami Google botów.
Z kolei linkowanie zewnętrzne skupia się poprawie autorytetu strony Twojego sklepu. Celem jest pozyskanie linków z innych stron, najlepiej takich o bardzo dobrych parametrach technicznych i dużej renomie. Roboty Google dostają wtedy sygnał, że pozycjonowana witryna jest godna uwagi.
Ważne jednak, by nie robić tego na odpał i nie pozyskiwać odnośników hurtowo. To nie wyścigi – skup się na tym, by strony linkujące do Twojej były zgodne tematycznie z Twoją niszą. Współpracuj np. z serwisami branżowymi i publikuj artykuły sponsorowane / gościnne na zewnętrznych portalach.
UX, czyli doświadczenia użytkowników
UX staje sie już powoli niezbędnym elementem działań SEO, więc nie zdziw się, jeśli spotkasz się ze skrótem SXO w kontekście pozycjonowania sklepu internetowego. To taka bardziej rozbudowana strategia, która zakłada nie tylko optymalizację techniczną strony, planowanie linkowania i contentu, ale również rzeczy związane z dopasowaniem witryny i ogarnięciem struktury sklepu do potrzeb i oczekiwań użytkowników.
W skrócie chodzi o to, by wizyta na stronie Twojego sklepu była dla nich intuicyjna i jak najprzyjemniejsza. UX kiedyś był ciekawostką, a dziś stanowi jeden z ważniejszych elementów wpływających na pozycję stron www w wyszukiwarce.
Analityka
Po wprowadzeniu wszystkich zmian i ulepszeń na stronie sklepu ważne jest, by regularnie monitorować wyniki. Zrobisz to, korzystając z damowych narzędzi od Google. Są to m.in. Google Analytics i Google Search Console, w których sprawdzisz najważniejsze dane dotyczące działania Twojej strony, liczby odwiedzin czy konwersji.
Uzupełnienie działań SEO – reklamy płatne
Dobra strategia marketingowa nie obejdzie się bez wykorzystania potencjału płatnych reklam – zarówno w ekosystemie wyszukiwarki Google, jak i w obrębie różnych kanałów social media. Możesz nawet zacząć od takiej formy reklamowania się i przetestować ją, zanim jeszcze zdecydujesz się skorzystać z usług pozycjonowania.
Dużymi zaletami reklam płatnych jest przede wszystkim wysoka skuteczność, możliwość dotarcia do osób zainteresowanych konkretną ofertą czy produktem, a także błyskawiczne efekty. Brzmi spoko?
Płatne reklamy będą dla Ciebie idealnym wyborem, jeśli chcesz zobaczyć wyniki tu i teraz – reklama na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, a także kampanie Google Ads pozwolą Ci to osiągnąć.
Koszt pozycjonowania sklepu internetowego
Pozycjonowanie sklepu w Google jest drogie i tutaj nie ma się co oszukiwać. Okazuje się jednak bardzo opłacalne z perspektywy czasu, z czego dużo ludzi nie zdaje sobie sprawy. Po początkowych walkach o jak najlepszą optymalizację strony (co swoją drogą też jest drogie) pojawiają się pierwsze efekty – wówczas można pomyśleć o delikatnym przemodelowaniu strategii pozycjonowania i przejściu na inny miesięczny budżet. Wszystko zależy od konkretnych oczekiwań właściciela sklepu.
Jaki jest cennik pozycjonowania sklepu e-commerce? To pytanie w stylu "ile kosztuje remont kuchni" – niby całkiem proste i zrozumiałe, ale jednak nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. W przypadku kuchni liczy się jej wielkość, konieczne do przeprowadzanie prace i liczba roboczogodzin fachowców. Z SEO jest dokładnie tak samo.
Koszty zależą od tego, jak rozbudowany jest dany sklep, ile pracy trzeba włożyć w jego optymalizację i pozycjonowanie, jak wyglądają kwestie techniczne, działania konkurencji i wiele innych rzeczy. Zwróć uwagę, że cena pozycjonowania zawiera w sobie koszty pracy specjalistów (SEO-wców, copywriterów, webmasterów – płacisz za ich wiedzę i doświadczenie), opłaty za poszczególne narzędzia do pozycjonowania, przygotowywanie comiesięcznych raportów, monitorowanie wyników, reagowanie na biężące zmiany itd. Jak sam widzisz, trochę tego jest, a finalna cena dobrze to odzwierciedla.
Skuteczne pozycjonowanie e-commerce – podsumowanie
Temat tego artykułu może Ci się wydać dziwny. Dlaczego zdecydowaliśmy się przygotować taki poradnik, skoro oferujemy usługi pozycjonowania? Czy to będzie strzał w stopę, a potencjalni i obecni klienci zaczną się zastanawiać nad sensem współpracy z nami?
Każdy wyciągnie sobie własne wnioski – ale my cały czas uważamy, że pozycjonowanie sklepu internetowego to robota na cały etat. Tutaj wymagany jest czas, mega dużo cierpliwości i odpowiednia wiedza techniczna. W przeciwnym razie Twoje wysiłki nie dadzą absolutnie nic. No, może poza kilkoma siwymi włosami więcej na głowie :).
Rzetelne pozycjonowanie sklepu internetowego kosztuje sporo, jest czasochłonne i wymagające. Jeśli chcesz się tym zająć samemu, czeka Cię naprawdę dużo pracy. Co Ci się przyda?
- szkolenia, które nauczą Cię niezbędnej teorii;
- praktyka – praca na "żywym organizmie" zawsze daje świetne efekty;
- motywacja i samozaparcie – pamiętaj, że szczególnie na początku popełnisz mnóstwo błędów, które jednocześnie nauczą Cię najwięcej (ale mogą być też kosztowne dla Twojego biznesu);
- czas – nauka SEO nie zajmuje tygodnia, a już na pewno nie w przypadku rozbudowanych sklepów e-commerce.
A teraz zadaj sobie pytanie, czy ogarniesz to wszystko, mając na uwadze, że... musisz jeszcze prowadzić swój biznes. Może Twoje drugie imię to człowiek-orkiestra albo jednoosobowa armia? W takim razie luz, bez problemu sobie ze wszystkim poradzisz 😉 .
Ale może warto zastanowić się, czy nie lepiej będzie kupić czas specjalistów od pozycjonowania, którzy zajmą się tym za Ciebie – i co więcej, zrobią to jak należy? Nie namawiamy Cię do rozpoczęcia współpracy akurat z nami. Wpisz sobie w Google "agencja SEO" i wybierz opcję, która Cię zainteresuje. Z Rikona masz jednak taki luksus, że unikasz podpisywania podejrzanych umów na rok z góry, a Twoja strona nie trafia do worka z 50 innymi sklepami, klepanymi wg jednego wzoru.
Nam nie zależy na tym, by wydoić z Ciebie ostatnie grosze bez widocznych efektów. Choć pod względem liczby zatrudnionych osób nie mamy podjazdu do dużych agencji marketingu internetowego, nie to powinno zwrócić Twoją uwagę. Najważniejsza jest rzetelność, profesjonalizm i jakość pracy, a także świetna komunikacja z klientem – a pod tym względem nie mamy sobie równych ;).
Skontaktuj się z nami i przekonaj się, że pozycjonowanie swojego sklepu internetowego z Marketingowym Wsparciem Twojego Biznesu RIKONA to strzał w dychę – jesteśmy w kontakcie!