Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak to zrobić samemu?

3 kwietnia 2023

Podsumowanie

Samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego jest wykonalne, ale jednocześnie mega wymagające. Jeśli chcesz je zlecić komuś na zewnątrz, nastaw się na spore wydatki i cierpliwie czekaj na pierwsze efekty. Nikt nie mówił, że będzie lekko – SEO nagradza cierpliwych i karze tych, którzy próbują przyspieszyć cały proces, korzystając m.in. z technik black hat SEO, Zanim jednak zdecydujesz się na pozycjonowanie, warto rozważyć inwestycję w płatne reklamy, np. Google Ads czy kampanie na social mediach.

Czy ogarniesz pozycjonowanie sklepu internetowego na własną rękę? Pytanie, które wraca jak bumerang przy okazji szukania oszczędności na działania marketingowego, będzie głównym tematem poniższego tekstu. Powiedzmy sobie wprost – wszystko się da.

Optymalizacja / pozycjonowanie stron to idealny sposób na poprawienie widoczności Twojego sklepu internetowego w Google i zwiększenie ruchu organicznego (bezpłatnego). A jak wiadomo, więcej odbiorców = więcej potencjalnych klientów = większe zyski. Właśnie dlatego warto zadbać o SEO dla swojego e-sklepu.

Ale czy na pewno warto to robić samodzielnie? W tym poradniku nie znajdziesz odpowiedzi podanej na tacy ;). Możesz jednak liczyć na pigułkę marketingowej wiedzy z zakresu pozycjonowania sklepów e-commerce. Dowiesz się m.in.:

  • Jak pozycjonować sklep internetowy?
  • Dlaczego optymalizacja sklepu internetowego jest tak ważna?
  • Co poza SEO sklepu internetowego dobrze się sprawdzi?
  • Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu online?

Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące pozycjonowania sklepu w wyszukiwarce Google znajdziesz poniżej. Zaczynamy!

Czy pozycjonowanie stron zawsze wygląda tak samo?

Dla przypomnienia: pozycjonowanie / SEO to działania, które celują w większą widoczność sklepu online lub innej dowolnej strony internetowej. Celem jest dotarcie do szerszego grona odbiorców. Strona www zaczyna wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania Google, zauważa i odwiedza ją więcej osób, a tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo, że skorzystają oni z oferty i kupią coś z Twojego sklepu. Proste i logiczne, prawda?

Z pozycjonowaniem sklepu internetowego jest taki problem, że nie da się go porównać 1:1 z pozycjonowaniem standardowej strony www – tzw. wizytówki. Wynika to z tego, że sklepy online to najczęściej bardzo rozbudowane witryny z dziesiątkami podstron, zakładek, kategorii produktowych, a do tego zwykle z firmowym blogiem.

Poza tym są to strony projektowane z nastawieniem czysto sprzedażowym, a to wymaga nieco innego podejścia i strategii. Nie wspominając o bardziej zaawansowanych technikaliach, ale to temat na zupełnie inną okazję.

W praktyce okazuje się, że pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego to masa roboty. Jak to dokładnie wygląda?

Na czym polega proces pozycjonowania sklepu internetowego?

Ogólnym celem pozycjonowania sklepów online jest osiągnięcie wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Aby to zrobić, należy dostosować stronę do wymagań wyszukiwarki Google, algorytmów, a także zmian wynikających z wprowadzanych co jakiś czas aktualizacji całego ekosystemu. W praktyce sprowadza się to do drobiazgowej, analitycznej pracy z danymi, linkowaniem, contentem na stronie i regularnym sprawdzaniem, jak radzi sobie konkurencja.

Jedną z najważniejszych rzeczy przy pozycjonowaniu strony sklepu internetowego jest keyword research, czyli analiza fraz kluczowych istotnych dla danego biznesu. To właśnie słowa kluczowe są wpisywane przez użytkowników w Google i to na nie powinna pozycjonować się strona, jeśli finalnie ma się wyświetlać wysoko w wyszukiwarce.

Dobór właściwych fraz kluczowych jest jednym z pierwszych etapów optymalizacji i musi być wykonany wzorowo – w przeciwnym razie dalsze działania będą stratą czasu i pieniędzy. 

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Praktycznie wszystkie źródła w internecie (i nie tylko) informują, że pozycjonowanie w Google trwa bardzo długo i trzeba uzbroić się w cierpliwość, by zauważyć pierwsze efekty. Może nie brzmi to zbyt zachęcająco, ale takie są fakty. Jako właściciel sklepu online musisz zdawać sobie sprawę, że SEO to maraton, a nie sprint – szczególnie jeśli do tej pory trzymałeś / trzymałaś się od pozycjonowania z daleka.

Niezoptymalizowane strony wymagają dużo wysiłku i zaangażowania ze strony specjalistów, by w ogóle załapać się do peletonu, a potem jeszcze wskoczyć do odjeżdżającej czołówki. To nie jest bułeczka z masełkiem.

Samo zaplanowanie strategii pozycjonowania sklepu internetowego może zająć sporo czasu, nie mówiąc o jej wdrożeniu i monitorowaniu wyników. Kolejna kwestia to konkurencyjność Twojej branży – jeśli działasz w obszarze obstawionym już przez dziesiątki sklepów, będzie to trwało jeszcze dłużej. Ważne są też takie czynniki, jak zmiany w algorytmach, nad którymi nikt nie ma kontroli. 

Drogi na skróty tutaj nie uświadczysz – skoro chcesz SEO dla sklepu i zależy Ci na sukcesie, musisz czekać. Przyjmuje się, że pierwsze efekty działań optymalizacyjnych pojawiają się po kilku miesiącach pracy, zwykle od 3 do 6. Pamiętaj jednak, że to nie jest reguła i nikt nie jest w stanie dać Ci na to żadnej gwarancji. A jeśli daje, to znaczy, że nie traktuje Cię poważnie i liczy na szybki zarobek kosztem Twojej niewiedzy. 

Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego – podstawowe elementy

Profesjonalna strategia SEO dla sklepu internetowego składa się z kilku fundamentów, które analizowane są ZAWSZE DLA KAŻDEJ STRONY. Nie da się pominąć żadnego z nich z nadzieją, że uda się zaoszczędzić trochę pieniędzy i czasu. Tak to po prostu nie działa – jeśli jakikolwiek z niżej opisanych etapów będzie zrobiony na odpierdziel albo w ogóle go zabraknie, cała konstrukcja runie jak domek z kart.

A Ty zostaniesz na totalnym lodzie, bez perspektyw na poprawę sytuacji w najbliższej przyszłości. Nikomu nie życzymy takie obrotu spraw. Dlatego jeśli zależy Ci na efektach, zadbaj o następujące elementy.

Audyt SEO

Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego? Punkt pierwszy: audyt SEO. To kompleksowy raport, który pokaże Ci, jakie obszary Twojej strony kwalifikują się do mniejszych lub większych poprawek. Wszystkie błędy i niedociągnięcia dotyczące treści, linkowania i działania poszczególnych podstron będą wypisane w jednym dokumencie, dzięki czemu szybko połapiesz się, co należy poprawić. Audyt SEO to idealny wstęp do przygotowania całej strategii pozycjonowania.

Analiza słów kluczowych

O tym już wspomnieliśmy, więc nie będziemy się powtarzać. Pamiętaj, że dobranie odpowiednich słów kluczowych jest zajebiście ważne w kontekście działań SEO. Dlaczego? Wyobraź sobie, że Twój sklep skupia się na sprzedaży sprzętu komputerowego, a pozycjonuje się na źle wybrane frazy kluczowe, dotyczące np. zupełnie innej kategorii produktów. Efekt będzie taki, że strona wyświetli się użytkownikom, ale nikt na nią nie wejdzie.

W pozycjonowaniu nie chodzi stricte o nabijanie jak najwyższych pozycji w Google, tylko o zwiększenie konwersji i sprzedaży. Nie możesz tego oczekiwać, jeśli analiza słów kluczowych będzie spartaczona. 

W researchu fraz kluczowych warto wspomagać się narzędziami, jak Ahrefs, Senuto czy Semrush. Pamiętaj, by wybierać słowa pasujące do konkretnych podstron, a także zwracać uwagę na ich miesięczną wyszukiwalność.

Optymalizacja techniczna strony 

Kolejny etap to techniczna optymalizacja sklepu, czyli w dużym skrócie "naprawianie strony" i dostosowywanie jest do wymagań podanych we wskazówkach Google dla webmasterów. To typowo techniczne dłubanie w kodzie strony i wprowadzanie zmian / usuwanie nieporzebnych elementów. Twoja strona po takiej optymalizacji powinna śmigać jak błyskawica, szybko się wczytywać i nie pozostawiać złudzeń dla robotów wyszukiwarki, że warto ją promować.

Co wchodzi w zakres techniczej optymalizacji strony sklepu? Jest tego całkiem sporo, a do najważniejszych punktów zaliczamy:

  • poprawienie responsywności i czasu ładowania strony (to jeden z ważniejszych czynników rankingowych dla Google);
  • optymalizacja tagów meta dla każdej podstrony;
  • uporządkowanie kodu źródłowego strony;
  • ustawienienie przekierowań, tagów kanonicznych;
  • optymalizacja zdjęć, dodatnie opisów alternatywnych do grafik;
  • zabawa w narzędziu Google Search Console (usunięcie pojawiających się tam błędów);
  • itd.

Content marketing, czyli treści na stronie

Chcesz pozycjonować własny sklep online? Nie możesz zapominać o treści, która się w nim znajduje, a także o jej odpowiedniej optymalizacji. Content musi być wartościowy dla użytkowników, odpowiadać na ich zapytania i stawiać Cię w roli eksperta w danej dziedzinie.

Wszystkie opisy, artykuły blogowe i pozostałe rodzaje tekstów muszą być w 100% autorskie (plagiat jest surowo karany przez Google), przystępne w odbiorze i aktualne. Content nasycaj pasującymi do kontekstu słowami kluczowymi, by poszczególne podstrony miały szansę pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Dziel treści na nagłówki wyższego i niższego rzędu, na akapity, stosuj wypunktowania, listy numerowane, pogrubienia i inne techniki, by użytkownicy chcieli czytać Twoje teksty i robili to z przyjemnością.

Strategie linkowania

Linkowanie dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne. To pierwsze, wykorzystywane w obrębie Twojego serwisu, to rodzaj mapy dla użytkowników. Po kliknięciu w link są oni przenoszeni w wybrane miejsce – na podstronę z konkretnym produktem, kategorią albo wpisem na blogu. To zdecydowanie ułatwia nawigację i skraca czas przejścia z jednej zakładki do drugiej.

Wizyty na stronie stają się dzięki temu dłuższe, a tym samym zwiększają się szanse na dokonanie konwersji. Wewnętrzne linki działają też dla robotów wyszukiwarki i mają wpływ na SEO. Pamiętaj, by w linkowaniu zachować rozsądny kompromis między potrzebami realnych użytkowników a wymaganiami Google botów.

Z kolei linkowanie zewnętrzne skupia się poprawie autorytetu strony Twojego sklepu. Celem jest pozyskanie linków z innych stron, najlepiej takich o bardzo dobrych parametrach technicznych i dużej renomie. Roboty Google dostają wtedy sygnał, że pozycjonowana witryna jest godna uwagi.

Ważne jednak, by nie robić tego na odpał i nie pozyskiwać odnośników hurtowo. To nie wyścigi – skup się na tym, by strony linkujące do Twojej były zgodne tematycznie z Twoją niszą. Współpracuj np. z serwisami branżowymi i publikuj artykuły sponsorowane / gościnne na zewnętrznych portalach. 

UX, czyli doświadczenia użytkowników

UX staje sie już powoli niezbędnym elementem działań SEO, więc nie zdziw się, jeśli spotkasz się ze skrótem SXO w kontekście pozycjonowania sklepu internetowego. To taka bardziej rozbudowana strategia, która zakłada nie tylko optymalizację techniczną strony, planowanie linkowania i contentu, ale również rzeczy związane z dopasowaniem witryny i ogarnięciem struktury sklepu do potrzeb i oczekiwań użytkowników.

W skrócie chodzi o to, by wizyta na stronie Twojego sklepu była dla nich intuicyjna i jak najprzyjemniejsza. UX kiedyś był ciekawostką, a dziś stanowi jeden z ważniejszych elementów wpływających na pozycję stron www w wyszukiwarce.

Analityka

Po wprowadzeniu wszystkich zmian i ulepszeń na stronie sklepu ważne jest, by regularnie monitorować wyniki. Zrobisz to, korzystając z damowych narzędzi od Google. Są to m.in. Google Analytics i Google Search Console, w których sprawdzisz najważniejsze dane dotyczące działania Twojej strony, liczby odwiedzin czy konwersji.

Uzupełnienie działań SEO – reklamy płatne

Dobra strategia marketingowa nie obejdzie się bez wykorzystania potencjału płatnych reklam – zarówno w ekosystemie wyszukiwarki Google, jak i w obrębie różnych kanałów social media. Możesz nawet zacząć od takiej formy reklamowania się i przetestować ją, zanim jeszcze zdecydujesz się skorzystać z usług pozycjonowania.

Dużymi zaletami reklam płatnych jest przede wszystkim wysoka skuteczność, możliwość dotarcia do osób zainteresowanych konkretną ofertą czy produktem, a także błyskawiczne efekty. Brzmi spoko?

Płatne reklamy będą dla Ciebie idealnym wyborem, jeśli chcesz zobaczyć wyniki tu i teraz – reklama na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, a także kampanie Google Ads pozwolą Ci to osiągnąć. 

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu w Google jest drogie i tutaj nie ma się co oszukiwać. Okazuje się jednak bardzo opłacalne z perspektywy czasu, z czego dużo ludzi nie zdaje sobie sprawy. Po początkowych walkach o jak najlepszą optymalizację strony (co swoją drogą też jest drogie) pojawiają się pierwsze efekty – wówczas można pomyśleć o delikatnym przemodelowaniu strategii pozycjonowania i przejściu na inny miesięczny budżet. Wszystko zależy od konkretnych oczekiwań właściciela sklepu. 

Jaki jest cennik pozycjonowania sklepu e-commerce? To pytanie w stylu "ile kosztuje remont kuchni" – niby całkiem proste i zrozumiałe, ale jednak nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. W przypadku kuchni liczy się jej wielkość, konieczne do przeprowadzanie prace i liczba roboczogodzin fachowców. Z SEO jest dokładnie tak samo.

Koszty zależą od tego, jak rozbudowany jest dany sklep, ile pracy trzeba włożyć w jego optymalizację i pozycjonowanie, jak wyglądają kwestie techniczne, działania konkurencji i wiele innych rzeczy. Zwróć uwagę, że cena pozycjonowania zawiera w sobie koszty pracy specjalistów (SEO-wców, copywriterów, webmasterów – płacisz za ich wiedzę i doświadczenie), opłaty za poszczególne narzędzia do pozycjonowania, przygotowywanie comiesięcznych raportów, monitorowanie wyników, reagowanie na biężące zmiany itd. Jak sam widzisz, trochę tego jest, a finalna cena dobrze to odzwierciedla.  

Skuteczne pozycjonowanie e-commerce – podsumowanie

Temat tego artykułu może Ci się wydać dziwny. Dlaczego zdecydowaliśmy się przygotować taki poradnik, skoro oferujemy usługi pozycjonowania? Czy to będzie strzał w stopę, a potencjalni i obecni klienci zaczną się zastanawiać nad sensem współpracy z nami?

Każdy wyciągnie sobie własne wnioski – ale my cały czas uważamy, że pozycjonowanie sklepu internetowego to robota na cały etat. Tutaj wymagany jest czas, mega dużo cierpliwości i odpowiednia wiedza techniczna. W przeciwnym razie Twoje wysiłki nie dadzą absolutnie nic. No, może poza kilkoma siwymi włosami więcej na głowie :).

Rzetelne pozycjonowanie sklepu internetowego kosztuje sporo, jest czasochłonne i wymagające. Jeśli chcesz się tym zająć samemu, czeka Cię naprawdę dużo pracy. Co Ci się przyda?

  • szkolenia, które nauczą Cię niezbędnej teorii;
  • praktyka – praca na "żywym organizmie" zawsze daje świetne efekty;
  • motywacja i samozaparcie – pamiętaj, że szczególnie na początku popełnisz mnóstwo błędów, które jednocześnie nauczą Cię najwięcej (ale mogą być też kosztowne dla Twojego biznesu);
  • czas – nauka SEO nie zajmuje tygodnia, a już na pewno nie w przypadku rozbudowanych sklepów e-commerce.

A teraz zadaj sobie pytanie, czy ogarniesz to wszystko, mając na uwadze, że... musisz jeszcze prowadzić swój biznes. Może Twoje drugie imię to człowiek-orkiestra albo jednoosobowa armia? W takim razie luz, bez problemu sobie ze wszystkim poradzisz 😉 .

Ale może warto zastanowić się, czy nie lepiej będzie kupić czas specjalistów od pozycjonowania, którzy zajmą się tym za Ciebie – i co więcej, zrobią to jak należy?  Nie namawiamy Cię do rozpoczęcia współpracy akurat z nami. Wpisz sobie w Google "agencja SEO" i wybierz opcję, która Cię zainteresuje. Z Rikona masz jednak taki luksus, że unikasz podpisywania podejrzanych umów na rok z góry, a Twoja strona nie trafia do worka z 50 innymi sklepami, klepanymi wg jednego wzoru.

Nam nie zależy na tym, by wydoić z Ciebie ostatnie grosze bez widocznych efektów. Choć pod względem liczby zatrudnionych osób nie mamy podjazdu do dużych agencji marketingu internetowego, nie to powinno zwrócić Twoją uwagę. Najważniejsza jest rzetelność, profesjonalizm i jakość pracy, a także świetna komunikacja z klientem – a pod tym względem nie mamy sobie równych ;).

Skontaktuj się z nami i przekonaj się, że pozycjonowanie swojego sklepu internetowego z Marketingowym Wsparciem Twojego Biznesu RIKONA to strzał w dychę – jesteśmy w kontakcie!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu