Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Psychologia sprzedaży: jak wpływać na decyzje klientów?

5 maja 2023

Podsumowanie

Zdajesz sobie sprawę, że decyzje zakupowe Twoich klientów mogą, ale wcale nie muszą być podyktowane racjonalną potrzebą posiadania danej rzeczy? Znacznie częściej do głosu dochodzą emocje, które działają jak uśpiony wulkan – kiedy już się pojawiają, mało co jest w stanie je stłumić.

Czy wiesz, jak wykorzystać emocje konsumentów do kształtowania ich potrzeb zakupowych i zwiększania sprzedaży? Kłania się tutaj tzw. psychologia sprzedaży. Czas dowiedzieć się o niej nieco więcej!

Klient racjonalny a klient emocjonalny

Skuteczna strategia sprzedaży powinna opierać się określeniu grupy docelowej, a następnie na tworzeniu perswazyjnych komunikatów marketingowych skierowanych do tych osób. Tak wygląda teoria, jednak praktyka pokazuje, że nie jest to wcale takie proste. Jednym z ważniejszych czynników, jakie należy wziąć pod uwagę, jest typ klienta – czy jest to klient racjonalny, czy emocjonalny. Jakie są główne różnice między nimi?

Klient racjonalny to osoba, która przed podjęciem decyzji zakupowej na spokojnie analizuje wszystkie za i przeciw. Działa w sposób przemyślany i logiczny, zastanawia się, porównuje, wyciąga wnioski. Zupełnym przeciwieństwem jest klient emocjonalny – osoba działająca pod wpływem emocji, skłonna do wzruszeń i zachwytów, mocno przywiązana do sfery uczuciowej. To dwie zupełnie różne grupy odbiorców, które wykazują zupełnie inne motywacje do zakupu.

Wiele fachowych źródeł podaje, że decyzje zakupowe są wypadkową podejścia racjonalnego i emocjonalnego. Najskuteczniejsze przekazy reklamowe idealnie łączą te 2 sfery i trafiają do wewnętrznego racjonalisty ukrytego w każdym z nas, ale równie skutecznie pobudzają wyobraźnię i działają na nasze emocje. Proces sprzedaży można uznać za działanie chłodne i wyrachowane, ale sprzedaż bez emocji nie ma racji bytu. Tak to mniej więcej wygląda ;).

Emocje klientów prowadzą do sprzedaży

Przyjmuje się, że większość decyzji zakupowych podejmowana jest pod wpływem emocji, na poziomie podświadomości. Klienci zwykle zadają sobie pytanie “jak poczuję się po kupieniu tej rzeczy?”, co różni się znacząco od rozważań w stylu “co zyskam dzięki temu zakupowi?”, typowych dla decyzji racjonalnych i uzasadnionych. Człowiek jest stworzeniem emocjonalnym i od tego nie ucieknie, choćby bardzo chciał :). 

Pamiętaj, że jeśli Twoja oferta będzie pieścić emocje i zmysły klientów, to jesteś już o kilka kroków przed konkurencją. Czy to oznacza, że możesz olać ich racjonalne osądy? Absolutnie nie – klient musi wiedzieć, że to, co mu oferujesz, faktycznie mu pomoże. Jednak w sytuacji, gdy uda Ci się połączyć to, co racjonalne z tym, co emocjonalne, z pewnością zwiększysz swoje szanse na sprzedaż

Skutecznie triki psychologiczne na zwiększenie sprzedaży

Zastanawiasz się, jak pozyskiwać klientów dzięki wykorzystaniu zasad psychologii i działania ludzkiego mózgu? Poniżej znajdziesz kilka propozycji:

  • Pozytywnie kojarzący się brand i firma – porywająca tłumy misja marki, fajne interakcje z klientami, bezpieczne transakcje. To między innymi te aspekty wpływają na zwiększenie zaufania klienta do Twojego biznesu. A jeśli Twoja firma będzie się kojarzyć z przyjemnymi emocjami, istnieje duża szansa, że klienci będą do Ciebie częściej wracać i polecać ofertę innym osobom. 
  • Mocno spersonalizowana oferta – Twoja oferta powinna być idealną odpowiedzią na potrzeby Twoich odbiorców. Poczują wówczas, że Ci na nich zależy, że troszczysz się o nich i doceniasz. A więc chętniej będą u Ciebie kupować, przekonani, że jesteś w stanie sprostać ich wymaganiom.
  • Strach przed utratą, ograniczona dostępność, FOMO – liczne badania psychologiczne wykazały, że strach przed utratą czegoś jest o wiele silniejszym uczuciem niż chęć zyskania danej rzeczy. To niesamowicie silny motywator, który nakazuje szybkie działanie, by nie przegapić jakiejś okazji (FOMO – Fear of Missing Out). W tym przypadku poczucie szczęścia oddziałuje słabiej niż ból związany ze stratą. Jak to uskutecznić np. w sklepie internetowym? Poinformuj klientów, że dany produkt szybko się wyprzedaje i zostało tylko kilka sztuk w magazynie. Zaakcentuj, że dana oferta jest ograniczona czasowo i klient nie może się długo wahać, jeśli chce z niej skorzystać i dokonać zakupu.   
  • Zasada wzajemności – to znany psychologiczny mechanizm. Czujemy potrzebę odwdzięczenia się za jakąś przysługę. Pomóż klientowi rozwiązać jego problem (niekoniecznie w całości), ale za darmo. W zamian będzie on zobowiązany do tego, by się odwdzięczyć i skorzystać z Twoich płatnych usług. Jeśli się sprawdzą, z dużym prawdopodobieństwem wróci do Ciebie w przyszłości. 
  • Dowód społeczny – ludzie mocno sugerują się opiniami innych. Patrzą na recenzje i komentarze dotyczące Twoich usług lub produktów, analizują historię sukcesu firmy, sprawdzają, czy Twoja oferta polecana jest przez osoby uchodzące za autorytety w swoich dziedzinach itd.. To wszystko działa przekonująco na niezdecydowanego, potencjalnego klienta i przekonuje go, że to, co mu oferujesz, spełni jego oczekiwania.

Masz pytania? Zapraszamy do konsultacji marketingowej gdzie rozwiążemy Twój problem ze słabą sprzedażą.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu