Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Rozsądny budżet marketingowy – jak go wyznaczyć?

2 czerwca 2023

Podsumowanie

Inflacja, wojna w Ukrainie i jej konsekwencje, ogólna drożyzna, a także plątanina przepisów związanych z Polskim Ładem – w takich okolicznościach przyszło nam prowadzić biznesy. Nie dziwi więc, że część przedsiębiorców szuka oszczędności w zakresie działań marketingowych.

To nie jest jednak najlepsze rozwiązanie; zdecydowanie bardziej opłaca się zoptymalizować wydatki na reklamę i dobrze przemyśleć, w jakie rozwiązania nadal warto inwestować

Jak to ugryźć? Jak określić optymalny budżet marketingowy, by reklama przynosiła większe zyski i więcej klientów, a nie na odwrót? Czytaj dalej!

Co obejmuje budżet marketingowy?

Jeszcze 20 lat temu budżet marketingowy większości firm wyglądał zupełnie inaczej, niż teraz. Giganci branży pakowali mnóstwo kasy w reklamę w telewizji, prasie i radiu, na reklamę w plenerze: na billboardach w centrach miast, na przystankach tramwajowych itd.

Dziś jednak większość pieniędzy przeznaczanych na marketing idzie na promocję firmy w internecie. Nie ma się co oszukiwać – w sieci jest dziś niemal każdy, więc potencjał dotarcia do nowych klientów jest olbrzymi. Wszystkie firmy, nawet te z mniejszą kasą, chcą ugrać z tego tortu coś dla siebie.

Co dokładnie składa się na budżet reklamowy? Dla każdego biznesu będzie to wyglądało trochę inaczej (zależy, jaka jest przyjęta strategia marketingowa), choć zazwyczaj jest kilka wspólnych elementów. Do tych najczęściej wymienianych zaliczylibyśmy:

  • koszty utrzymania strony internetowej (takie rzeczy, jak domena, hosting, optymalizacja);
  • koszty pozycjonowania/SEO;
  • koszty przeznaczane na płatne kampanie reklamowe (Google Ads, Facebook Ads);
  • koszty związane z content marketingiem (tworzenie wysokiej jakości treści na bloga, przygotowywanie opisów produktów, case study, e-booków itd.);
  • koszty stworzenia reklam graficznych, newsletterów, banerów itd.

Ta lista oczywiście nie wyczerpuje tematu – pokazuje jedynie, jak wiele rzeczy wypada uwzględnić pod kątem marketingu dla biznesu. Warto mieć to z tyłu głowy podczas negocjacji z agencją reklamową lub przy ogarnianiu wewnętrznego działu marketingu.

Rozsądny budżet na reklamę – czyli jaki?

Optymalny budżet marketingowy przydaje się nie tylko w czasie kryzysu i trudnej sytuacji ekonomicznej, ale również wtedy, gdy Twoja firma zajebiście szybko się rozwija i łapie wiatr w żagle. W skrócie, zawsze warto mieć świadomość, ile wydaje się na reklamę i czy przypadkiem ta kasa nie jest bez sensu przepalana.

Kontrola nad budżetem marketingowym pozwala analizować wydatki i sprawdzać opłacalność różnych działań, a w konsekwencji skupiać się tylko na tych, które przynoszą wymierne korzyści.

Jak ustalić optymalny budżet marketingowy?

Chcesz określić budżet na reklamę? Najpierw ustal pozostałe zmienne

Optymalna strategia sprzedaży w połączeniu z dobrym planem marketingowym pozwolą Ci na spokojnie oszacować, jakie są Twoje cele sprzedażowe i w jakim czasie zamierzasz je osiągnąć. To 2 główne parametry, które musisz znać, jeśli zależy Ci na określeniu budżetu.

Zasada jest prosta – im szybciej Twoja firma ma trafić na sprzedażowe wyżyny, tym więcej będzie Cię to kosztowało. Chcesz podejść do tego na spokojnie? Wtedy budżet na reklamę proporcjonalnie się zmniejszy i rozłoży w czasie, ale efekty pojawia się później. 

Planowanie budżetu marketingowego: oblicz koszt pozyskania klienta w odniesieniu do jego wartości dla biznesu

Klient klientowi nierówny. Dlatego nie zawsze należy patrzeć wyłącznie na “suchy” koszt złapania leada, ale również na jego jakość. Przez jakość rozumiemy wartość, którą wnosi on do Twojego biznesu. Jednego klienta możesz pozyskać za 10 zł, a drugiego za 200 zł, wykorzystując do tego różne kampanie reklamowe.

Może się jednak okazać, że te pierwszy dokona w Twoim sklepie internetowym pojedynczego zakupu, podczas gdy drugi będzie do niego regularnie wracał. Widzisz różnicę?

Podglądaj konkurencję

Nie bój się zaglądać do konkurencji i sprawdzać, jak sobie radzi. Zapisuj, w jakich kanałach wyświetlają Ci się ich reklamy, jak one wyglądają i do kogo są skierowane. Zweryfikuj, czy pojawiają się w kampaniach Google Ads, czy działają na social media (bezpłatnie i płatnie), na jakie słowa kluczowe się pozycjonują i w jaki sposób ogarniają swoją stronę internetową. Taki monitoring konkurencji pozwoli Ci lepiej oszacować Twój własny budżet marketingowy.

Najważniejsza zasada: koszt pozyskania klienta < generowany przez tego klienta zysk

Jaka reklama uważana jest za skuteczną? Gdy jej koszt jest mniejszy, niż późniejszy zysk wygenerowany przez klienta. Wtedy wszystko elegancko się spina. Warto dążyć do tego, by koszty pozyskiwania klienta się zmniejszały, a rosła jego wartość dla biznesu. Pamiętaj, że początki pod tym kątem są zawsze najtrudniejsze.

Skorzystaj ze wsparcia specjalistów

Jeśli ustalanie budżetu marketingowego przychodzi Ci z trudnością i nie za bardzo wiesz, jak zrobić to dobrze, spokojna głowa. Po pierwsze, nie jest jedyny/a, bo faktycznie nie zawsze jest to proste zadanie. Po drugie, możesz poprosić o pomoc kogoś, kto się na tym zna – a dodatkowo doradzi Ci, jakie kanały reklamowe najlepiej zagrają w przypadku Twojego biznesu.

Umów się z nami na krótką, niezobowiązującą konsultację marketingową i poznaj odpowiedzi na swoje pytania dotyczące optymalnego budżetu reklamowego. Marketingowe Wsparcie Twojego Biznesu RIKONA chętnie Ci pomoże!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu