Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Rozsądny budżet marketingowy – jak go wyznaczyć?

2 czerwca 2023

Podsumowanie

Inflacja, wojna w Ukrainie i jej konsekwencje, ogólna drożyzna, a także plątanina przepisów związanych z Polskim Ładem – w takich okolicznościach przyszło nam prowadzić biznesy. Nie dziwi więc, że część przedsiębiorców szuka oszczędności w zakresie działań marketingowych.

To nie jest jednak najlepsze rozwiązanie; zdecydowanie bardziej opłaca się zoptymalizować wydatki na reklamę i dobrze przemyśleć, w jakie rozwiązania nadal warto inwestować

Jak to ugryźć? Jak określić optymalny budżet marketingowy, by reklama przynosiła większe zyski i więcej klientów, a nie na odwrót? Czytaj dalej!

Co obejmuje budżet marketingowy?

Jeszcze 20 lat temu budżet marketingowy większości firm wyglądał zupełnie inaczej, niż teraz. Giganci branży pakowali mnóstwo kasy w reklamę w telewizji, prasie i radiu, na reklamę w plenerze: na billboardach w centrach miast, na przystankach tramwajowych itd.

Dziś jednak większość pieniędzy przeznaczanych na marketing idzie na promocję firmy w internecie. Nie ma się co oszukiwać – w sieci jest dziś niemal każdy, więc potencjał dotarcia do nowych klientów jest olbrzymi. Wszystkie firmy, nawet te z mniejszą kasą, chcą ugrać z tego tortu coś dla siebie.

Co dokładnie składa się na budżet reklamowy? Dla każdego biznesu będzie to wyglądało trochę inaczej (zależy, jaka jest przyjęta strategia marketingowa), choć zazwyczaj jest kilka wspólnych elementów. Do tych najczęściej wymienianych zaliczylibyśmy:

  • koszty utrzymania strony internetowej (takie rzeczy, jak domena, hosting, optymalizacja);
  • koszty pozycjonowania/SEO;
  • koszty przeznaczane na płatne kampanie reklamowe (Google Ads, Facebook Ads);
  • koszty związane z content marketingiem (tworzenie wysokiej jakości treści na bloga, przygotowywanie opisów produktów, case study, e-booków itd.);
  • koszty stworzenia reklam graficznych, newsletterów, banerów itd.

Ta lista oczywiście nie wyczerpuje tematu – pokazuje jedynie, jak wiele rzeczy wypada uwzględnić pod kątem marketingu dla biznesu. Warto mieć to z tyłu głowy podczas negocjacji z agencją reklamową lub przy ogarnianiu wewnętrznego działu marketingu.

Rozsądny budżet na reklamę – czyli jaki?

Optymalny budżet marketingowy przydaje się nie tylko w czasie kryzysu i trudnej sytuacji ekonomicznej, ale również wtedy, gdy Twoja firma zajebiście szybko się rozwija i łapie wiatr w żagle. W skrócie, zawsze warto mieć świadomość, ile wydaje się na reklamę i czy przypadkiem ta kasa nie jest bez sensu przepalana.

Kontrola nad budżetem marketingowym pozwala analizować wydatki i sprawdzać opłacalność różnych działań, a w konsekwencji skupiać się tylko na tych, które przynoszą wymierne korzyści.

Jak ustalić optymalny budżet marketingowy?

Chcesz określić budżet na reklamę? Najpierw ustal pozostałe zmienne

Optymalna strategia sprzedaży w połączeniu z dobrym planem marketingowym pozwolą Ci na spokojnie oszacować, jakie są Twoje cele sprzedażowe i w jakim czasie zamierzasz je osiągnąć. To 2 główne parametry, które musisz znać, jeśli zależy Ci na określeniu budżetu.

Zasada jest prosta – im szybciej Twoja firma ma trafić na sprzedażowe wyżyny, tym więcej będzie Cię to kosztowało. Chcesz podejść do tego na spokojnie? Wtedy budżet na reklamę proporcjonalnie się zmniejszy i rozłoży w czasie, ale efekty pojawia się później. 

Planowanie budżetu marketingowego: oblicz koszt pozyskania klienta w odniesieniu do jego wartości dla biznesu

Klient klientowi nierówny. Dlatego nie zawsze należy patrzeć wyłącznie na “suchy” koszt złapania leada, ale również na jego jakość. Przez jakość rozumiemy wartość, którą wnosi on do Twojego biznesu. Jednego klienta możesz pozyskać za 10 zł, a drugiego za 200 zł, wykorzystując do tego różne kampanie reklamowe.

Może się jednak okazać, że te pierwszy dokona w Twoim sklepie internetowym pojedynczego zakupu, podczas gdy drugi będzie do niego regularnie wracał. Widzisz różnicę?

Podglądaj konkurencję

Nie bój się zaglądać do konkurencji i sprawdzać, jak sobie radzi. Zapisuj, w jakich kanałach wyświetlają Ci się ich reklamy, jak one wyglądają i do kogo są skierowane. Zweryfikuj, czy pojawiają się w kampaniach Google Ads, czy działają na social media (bezpłatnie i płatnie), na jakie słowa kluczowe się pozycjonują i w jaki sposób ogarniają swoją stronę internetową. Taki monitoring konkurencji pozwoli Ci lepiej oszacować Twój własny budżet marketingowy.

Najważniejsza zasada: koszt pozyskania klienta < generowany przez tego klienta zysk

Jaka reklama uważana jest za skuteczną? Gdy jej koszt jest mniejszy, niż późniejszy zysk wygenerowany przez klienta. Wtedy wszystko elegancko się spina. Warto dążyć do tego, by koszty pozyskiwania klienta się zmniejszały, a rosła jego wartość dla biznesu. Pamiętaj, że początki pod tym kątem są zawsze najtrudniejsze.

Skorzystaj ze wsparcia specjalistów

Jeśli ustalanie budżetu marketingowego przychodzi Ci z trudnością i nie za bardzo wiesz, jak zrobić to dobrze, spokojna głowa. Po pierwsze, nie jest jedyny/a, bo faktycznie nie zawsze jest to proste zadanie. Po drugie, możesz poprosić o pomoc kogoś, kto się na tym zna – a dodatkowo doradzi Ci, jakie kanały reklamowe najlepiej zagrają w przypadku Twojego biznesu.

Umów się z nami na krótką, niezobowiązującą konsultację marketingową i poznaj odpowiedzi na swoje pytania dotyczące optymalnego budżetu reklamowego. Marketingowe Wsparcie Twojego Biznesu RIKONA chętnie Ci pomoże!

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Zadania zarządzania marketingowego. Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców

Marketing holistyczny pomaga zidentyfikować zestaw zadań, które należy zrealizować, aby odnieść sukces w zarządzaniu marketingowym i przywództwie marketingowym. Oznacza to, że wszystkie działania powinny być starannie planowane i przemyślane.  W artykule przybliżymy m.in. czym jest zarządzanie marketingowe i jakimi funkcjami się wyróżnia. Co to jest zarządzanie marketingowe? Zarządzanie marketingowe to sposób, w jaki firma ustala […]

Czytaj dalej
Strategia marketingowa: Orientacja firmy na rynek w procesie budowania marki

Działania marketingowe w konkurencyjnym świecie biznesowym wymagają zrozumienia i reagowania na potrzeby oraz oczekiwania klientów. Jednym z kluczowych i skutecznych narzędzi, które pomagają w realizacji tych celów, są strategia marketingowa i orientacja firmy na rynek. Jest to element strategii biznesowej, który skupia się na trzech elementach: analizie, zrozumieniu i dostosowaniu działań firmy do oczekiwań konsumentów […]

Czytaj dalej
Na czym polega depozycjonowanie? Jak zabobiec negatywnemu SEO?

Ech, depozycjonowanie. Pewnie nie byłbyś zadowolony, gdybyś znalazł link do swojej strony w anonsie Gorącej Małgorzaty. A co, gdyby Twój konkurent rozpowiadał naokoło, że nie warto z Tobą współpracować, przekazując te uwagi… bezpośrednio wyszukiwarce? Brzmi jak Matrix: bo właśnie nim jest. Na szczęście wiem, co zrobić, byś mógł sięgnąć po czerwoną pigułkę i uratować… rzecz […]

Czytaj dalej
Human-first content - piszemy dla ludzi, czy dla robotów? 10 zasad

Wyniki wyszukiwania to dziś nie słup z naklejonymi ogłoszeniami: tu stolarz, tam informatyk, tutaj klepsydra wujka Stasia od strony kuzynki matki zięcia...  Algorytm służy obecnie zdecydowanie bardziej przyjaźni i budowaniu więzi. Nie wyróżnia tego, co pasuje do wytycznych Google, lecz to, co podoba się człowiekowi: to właśnie human-first. Optymalizacja w dzisiejszym rozumieniu prowadzi więc do […]

Czytaj dalej
Indeksowanie stron internetowych – co to i jak sprawdzić status indeksacji?

Przedsiębiorcy doskonale wiedzą, że obecność w Internecie jest dla nich korzystna, a strona internetowa firmy to absolutne „must have”. Bez niej trudno budować wiarygodność, rozpoznawalność i docierać do potencjalnych klientów. Niemniej, aby witryna spełniała te funkcje, powinna być prawidłowo indeksowana w Google. Dlaczego? Indeksowanie strony internetowej sprawia, że staje się ona widoczna dla milionów użytkowników, […]

Czytaj dalej
Rolki na Instagramie a skuteczny marketing: udoskonal Instagram Reels

Dziewczyny w bikini, recenzje kosmetyków, fragmenty sponsorowanych wakacji i nachalne reklamy. Gdzie w to wszystko wepchnąć strategię marketingową, która faktycznie zadziała? Wystarczy dotrzeć do różnych segmentów klientów, wykorzystując Instagram Reels do zaspokojenia ukrytych pragnień każdego z nich.  Pssss... Rzecz jasna, nie chodzi o pragnienie dotyczące obserwowania wspomnianych dziewczyn. 😉 Gotowy na tutorial tworzenia rolek z […]

Czytaj dalej
Responsywne strony internetowe – mobile first a użytkownik

Choć roboty Google malowały wiele francuskich dziewczyn, upodobały sobie te widoczne na ekranach smartfonów. Historia lubi się powtarzać: nie pozwól więc, by Twoja strona zatonęła. Rzecz jasna, w gąszczu konkurencji! Pomogą Ci w tym responsywne strony internetowe, zahaczające bezpośrednio o ideę mobile first. Mobile first – o co tyle hałasu i co ma do tego […]

Czytaj dalej
Czym jest content marketing? Co możesz zyskać na wartościowych treściach?

W cyfrowym świecie rywalizacja o klienta staje się coraz bardziej wymagająca. Firmy nie skupiają się tylko na doraźnych działaniach, ale tworzą strategie marketingowe. Jednym z jej kluczowym elementów jest content marketing. W artykule przybliżymy, czym jest content marketing, dlaczego warto inwestować swój czas i zasoby na tworzenie wartościowych treści, a także, z czego wynika skuteczność […]

Czytaj dalej
1 2 3 7
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu