To nie jest jednak najlepsze rozwiązanie; zdecydowanie bardziej opłaca się zoptymalizować wydatki na reklamę i dobrze przemyśleć, w jakie rozwiązania nadal warto inwestować.
Jak to ugryźć? Jak określić optymalny budżet marketingowy, by reklama przynosiła większe zyski i więcej klientów, a nie na odwrót? Czytaj dalej!
Co obejmuje budżet marketingowy?
Jeszcze 20 lat temu budżet marketingowy większości firm wyglądał zupełnie inaczej, niż teraz. Giganci branży pakowali mnóstwo kasy w reklamę w telewizji, prasie i radiu, na reklamę w plenerze: na billboardach w centrach miast, na przystankach tramwajowych itd.
Dziś jednak większość pieniędzy przeznaczanych na marketing idzie na promocję firmy w internecie. Nie ma się co oszukiwać – w sieci jest dziś niemal każdy, więc potencjał dotarcia do nowych klientów jest olbrzymi. Wszystkie firmy, nawet te z mniejszą kasą, chcą ugrać z tego tortu coś dla siebie.
Co dokładnie składa się na budżet reklamowy? Dla każdego biznesu będzie to wyglądało trochę inaczej (zależy, jaka jest przyjęta strategia marketingowa), choć zazwyczaj jest kilka wspólnych elementów. Do tych najczęściej wymienianych zaliczylibyśmy:
- koszty utrzymania strony internetowej (takie rzeczy, jak domena, hosting, optymalizacja);
- koszty pozycjonowania/SEO;
- koszty przeznaczane na płatne kampanie reklamowe (Google Ads, Facebook Ads);
- koszty związane z content marketingiem (tworzenie wysokiej jakości treści na bloga, przygotowywanie opisów produktów, case study, e-booków itd.);
- koszty stworzenia reklam graficznych, newsletterów, banerów itd.
Ta lista oczywiście nie wyczerpuje tematu – pokazuje jedynie, jak wiele rzeczy wypada uwzględnić pod kątem marketingu dla biznesu. Warto mieć to z tyłu głowy podczas negocjacji z agencją reklamową lub przy ogarnianiu wewnętrznego działu marketingu.
Rozsądny budżet na reklamę – czyli jaki?
Optymalny budżet marketingowy przydaje się nie tylko w czasie kryzysu i trudnej sytuacji ekonomicznej, ale również wtedy, gdy Twoja firma zajebiście szybko się rozwija i łapie wiatr w żagle. W skrócie, zawsze warto mieć świadomość, ile wydaje się na reklamę i czy przypadkiem ta kasa nie jest bez sensu przepalana.
Kontrola nad budżetem marketingowym pozwala analizować wydatki i sprawdzać opłacalność różnych działań, a w konsekwencji skupiać się tylko na tych, które przynoszą wymierne korzyści.
Jak ustalić optymalny budżet marketingowy?
Chcesz określić budżet na reklamę? Najpierw ustal pozostałe zmienne
Optymalna strategia sprzedaży w połączeniu z dobrym planem marketingowym pozwolą Ci na spokojnie oszacować, jakie są Twoje cele sprzedażowe i w jakim czasie zamierzasz je osiągnąć. To 2 główne parametry, które musisz znać, jeśli zależy Ci na określeniu budżetu.
Zasada jest prosta – im szybciej Twoja firma ma trafić na sprzedażowe wyżyny, tym więcej będzie Cię to kosztowało. Chcesz podejść do tego na spokojnie? Wtedy budżet na reklamę proporcjonalnie się zmniejszy i rozłoży w czasie, ale efekty pojawia się później.
Planowanie budżetu marketingowego: oblicz koszt pozyskania klienta w odniesieniu do jego wartości dla biznesu
Klient klientowi nierówny. Dlatego nie zawsze należy patrzeć wyłącznie na “suchy” koszt złapania leada, ale również na jego jakość. Przez jakość rozumiemy wartość, którą wnosi on do Twojego biznesu. Jednego klienta możesz pozyskać za 10 zł, a drugiego za 200 zł, wykorzystując do tego różne kampanie reklamowe.
Może się jednak okazać, że te pierwszy dokona w Twoim sklepie internetowym pojedynczego zakupu, podczas gdy drugi będzie do niego regularnie wracał. Widzisz różnicę?
Podglądaj konkurencję
Nie bój się zaglądać do konkurencji i sprawdzać, jak sobie radzi. Zapisuj, w jakich kanałach wyświetlają Ci się ich reklamy, jak one wyglądają i do kogo są skierowane. Zweryfikuj, czy pojawiają się w kampaniach Google Ads, czy działają na social media (bezpłatnie i płatnie), na jakie słowa kluczowe się pozycjonują i w jaki sposób ogarniają swoją stronę internetową. Taki monitoring konkurencji pozwoli Ci lepiej oszacować Twój własny budżet marketingowy.
Najważniejsza zasada: koszt pozyskania klienta < generowany przez tego klienta zysk
Jaka reklama uważana jest za skuteczną? Gdy jej koszt jest mniejszy, niż późniejszy zysk wygenerowany przez klienta. Wtedy wszystko elegancko się spina. Warto dążyć do tego, by koszty pozyskiwania klienta się zmniejszały, a rosła jego wartość dla biznesu. Pamiętaj, że początki pod tym kątem są zawsze najtrudniejsze.
Skorzystaj ze wsparcia specjalistów
Jeśli ustalanie budżetu marketingowego przychodzi Ci z trudnością i nie za bardzo wiesz, jak zrobić to dobrze, spokojna głowa. Po pierwsze, nie jest jedyny/a, bo faktycznie nie zawsze jest to proste zadanie. Po drugie, możesz poprosić o pomoc kogoś, kto się na tym zna – a dodatkowo doradzi Ci, jakie kanały reklamowe najlepiej zagrają w przypadku Twojego biznesu.
Umów się z nami na krótką, niezobowiązującą konsultację marketingową i poznaj odpowiedzi na swoje pytania dotyczące optymalnego budżetu reklamowego. Marketingowe Wsparcie Twojego Biznesu RIKONA chętnie Ci pomoże!