Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Strona internetowa za darmo – realna opcja czy mrzonka?

22 sierpnia 2022

Podsumowanie

Darmowa stron www w zasadzie jest do zrobienia. Możesz wykorzystać w tym celu jeden z kreatorów stron www – z ich pomocą błyskawicznie i samodzielnie ogarniesz prościutką witrynę o najbardziej podstawowych parametrach, która jednak na dłuższą metę może się okazać niewystarczająca. Lepszym rozwiązaniem jest postawienie swojej strony na jednym z najchętniej wybieranych systemów zarządzania treścią, czyli WordPressie. Sam WP także jest darmowy, choć w jego przypadku musisz się liczyć z koniecznością wykupienia domeny i hostingu dla swojej strony. Nie będą to jednak duże wydatki, a zalet korzystania z WordPressa wystarczyłoby na napisanie opasłej książki.

Jeśli masz zamiar być obecny w internecie, to logiczne, że będzie Ci potrzeba strona www. A skoro jej potrzebujesz, to chyba zrozumiałe, że musisz to ogarnąć na własną rękę lub zapłacić komuś za stworzenie strony internetowej. No właśnie – czy na pewno? Nie da się tego jakoś ominąć i jednak trochę zaoszczędzić? Czy rzeczywiście trzeba wydawać grube tysiące, żeby móc pochwalić się funkcjonalną, dobrze działającą stroną? A co, jeśli powiemy Ci, że nie musisz płacić zupełnie nic...

Tak, wiemy – brzmi kusząco. Patrząc na miesięczną wyszukiwalność słowa kluczowego "darmowa strona internetowa", te pytania nie wydają się niczym dziwnym ani abstrakcyjnym. Codziennie nowe osoby zastanawiają się, jak wejść w posiadanie własnej strony www jak najniższym kosztem. A jak widać na przykładzie poniżej, najlepiej, gdyby tych kosztów po prostu w ogóle nie było.

darmowa strona internetowa

No więc jak to jest? Czy naprawdę da się zrobić stronę www zupełnie za darmo? Odpowiedź jak zwykle nie jest jednoznaczna. Czytaj dalej i przekonaj się, czy własna strona internetowa za free jest osiągalna – a jeśli tak, to czy warto skorzystać z takiej opcji.

Wybór hostingu i domeny darmowej strony www

Zanim przejdziemy do tego, jak możesz założyć stronę, małe przypomnienie: to nie jest jakiś osobny byt. By strona mogła działać normalnie, musi mieć hosting i posiadać jakąś nazwę / adres – a więc domenę. I jedno, i drugie wymaga uiszczenia określonej wpłaty. Czyli kończymy temat? Strona internetowa za darmo nie istnieje? Niekoniecznie. Przyjrzyjmy się tym zagadnieniom nieco bliżej.

Strona za darmo – jaki hosting?

Powyższy temat Cię nie dotyczy, jeśli zdecydujesz się na jakiś popularny kreator stron internetowych. Co innego, gdy wybierzesz stronę opartą o WordPress (o tych 2 możliwościach opowiemy bardziej szczegółowo za chwilę). W tym przypadku warto zdecydować się na dobry, płatny hosting – choć na upartego możesz też wybrać hosting darmowy. Owszem, istnieją takie rozwiązania. Ale powinieneś wiedzieć, z czym będziesz miał wówczas do czynienia:

Minusy:

  • niewielka przestrzeń serwera,
  • konieczność współdzielenia tej przestrzeni z innymi użytkownikami,
  • niski poziom bezpieczeństwa, ryzyko ataków hakerskich i wielu innych "nieprzyjemności",
  • niestabilny serwer, który prędzej czy później zacznie odmawiać posłuszeństwa,
  • wyświetlanie reklam na Twojej stronie (jako rekompensata za darmowy hosting).

Plusy:

  • jest... darmowy.

Sam odpowiedz sobie na pytanie, czy warto :).

Co z domeną?

Tutaj kolejna niespodzianka – domeny także mogą być za darmo. W każdym razie na samym początku, np. przez pierwszy rok. Potem może się okazać, że w celu odnowienia domeny będziesz zmuszony wiązać się umową na okres kilku lat, gdzie każdy kolejny rok to konieczność zapłaty dodatkowych kilku stówek.

Naprawdę lepiej jest skorzystać z klasycznej oferty i wykupić swoją domenę u jednego ze znanych operatorów, takich jak np. Seohost, gdzie sami mamy zakupionych kilkadziesiąt domen. Kupno domeny to najczęściej groszowe sprawy, a za jej odnowienie po roku zapłacisz realnie niewiele więcej, niż na początku.

Jak zrobić swoją stronę internetową za darmo?

Rzuciliśmy już mały spoiler, ale zbierzmy to jeszcze raz do kupy. Jeśli interesuje Cię stworzenie strony www za darmo, masz do wyboru 2 najbardziej popularne opcje:

  • darmowy kreator stron www, np. Wix, WebWave, Mozello, Webnode, Squarespace i... można tak dłuuugo wymieniać,
  • postawienie strony na WordPressie.

O ile wybranie darmowego szablonu i ogarnięcie swojej strony www z użyciem kreatorów stron faktycznie jest bezpłatne, o tyle korzystanie z WordPressa wiąże się z koniecznością wykupienia hostingu i domeny. Jednak samo postawienie stronki na WP jest możliwe za darmo. Do samego WordPressa przejdziemy później, teraz jednak skupmy się na tym, jak zrobić stronę internetową za darmo z wykorzystaniem bezpłatnych kreatorów.

Darmowy kreator stron www – stwórz własną stronę

Witryna internetowa stworzona w kreatorze stron może się wydawać ciekawą opcją szczególnie dla osób początkujących, "nietechnicznych". Obsługa takiego narzędzia jest mocno uproszczona, a interfejs zwykle na tyle przejrzysty, że poradzi sobie z nim dosłownie każdy. Co więcej, kreatory opierają się na gotowych szablonach stron internetowych, które w prosty sposób można edytować. W praktyce w kilka/kilkanaście minut stworzysz całkiem profesjonalną i ładnie wyglądającą stronę firmową czy bloga.

Wybierając tę opcję, zwracaj szczególną uwagę na poniższe aspekty:

  • certyfikat SSL – zdecydowana większość kreatorów ma tę opcję, ale lepiej zawsze to zweryfikować,
  • poczta we własnej domenie – zawsze wygląda to profesjonalnie,
  • integracje z najpopularniejszymi narzędziami Google od analityki internetowej – Google Analytics, Google Search Console czy Google Tag Manager, a także np., kod śledzący Facebook Piksel,
  • ogarnięta wersja mobilna – tutaj uważaj, bo może się zdarzyć, że stworzenie strony mobilnej nie będzie wcale takie proste i może negatywne wpływać na jakość strony desktopowej,
  • szablony stron internetowych – ta funkcjonalność pozwoli Ci szybko i łatwo ogarnąć stronę, a bogaty wybór szablonów i możliwość ich edytowania ułatwi Ci sprawę jeszcze bardziej.

Darmowe narzędzie do tworzenia stron internetowych – jakie są plusy i minusy?

Wszystko ładnie pięknie, ale skoro bezpłatne kreatory pozwalają stworzyć zachwycające strony www i w dodatku są tak bajecznie proste w obsłudze, to dlaczego nie korzystają z nich wszyscy? W tym momencie przechodzimy do dania głównego, czyli wypunktowania wad i zalet takich narzędzi. Nie chcemy psuć niespodzianki, ale wcale nie jest tak kolorowo, jak mogłeś myśleć.

Zacznijmy od plusów:

  • cena – trudno o większą zaletę, gdy możesz stworzyć swoją stronę zupełnie za darmo,
  • łatwa obsługa, intuicyjny interfejs – nawet w kilka minut będziesz miał gotową stronę www WebWave czy Wix
  • duży wybór szablonów, motywów, wtyczek itd. – dzięki którym spersonalizujesz swoją witrynę dokładnie tak, jak chcesz,
  • spoko responsywność, przyzwoita stabilność serwerów – pod tym względem raczej nie ma się do czego przyczepić,
  • kwestie SEO – niektóre kreatory oferują dostęp do dedykowanych narzędzi pod pozycjonowanie stron.

Czas na minusy:

  • kwestie SEO – wspomniane narzędzia są mocno ograniczone i choć pozycjonowanie witryn stworzonych w kreatorach jest po części możliwe, to jest to cholernie utrudnione i nie przynosi wymiernych efektów,
  • wszechobecne reklamy – odpalasz swoją witrynę zrobioną w narzędziu do tworzenia stron www i zamiast podziwiać jej zawartość, skupiasz się na reklamach, których nie możesz usunąć... chyba że przejdziesz na płatny plan abonamentowy :),
  • brak możliwości wykorzystania swojej domeny – jeśli chcesz podłączyć własną domenę. musisz przejść na płatny abonament miesięczny,
  • spadek pozycji Twojej strony w przypadku rezygnacji z kreatora – Twoja darmowa strona będzie stworzona w subdomenie wybranego narzędzia, więc jeśli kiedyś zdecydujesz się z niego wyjść (bp np. Twój biznes znacznie się rozrośnie), musisz liczyć się ze spadkami pozycji w wynikach wyszukiwania Google,
  • szablony, motywy i inne perełki – naprawdę myślałeś, że wszystkie są darmowe? :).

Wnioski niech każdy wyciągnie sobie sam. Warto czy nie warto? Jak widać, prosty kreator oferujący darmowe szablony stron internetowych może nie być do końca za darmo.

Dlaczego WordPress wygrywa (i wygrywał od zawsze)?

Powód jest banalnie prosty – to jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozbudowanych systemów CMS (systemów zarządzania treścią), jakie są dostępne dla użytkowników. Z jego pomocą stworzysz stronę firmową, stronę typu landing page, bloga, ale także sklep internetowy. Jest darmowy, prosty w obsłudze (proste projekty ogarniesz nawet bez znajomości HTML-a i CSS-a) i oferuje tonę różnorodnych motywów i wtyczek, dzięki którym stworzysz swoją wymarzoną witrynę. Co ważne, strony postawione na WordPressie bardzo lubią się z robotami wyszukiwarki, więc kwestie marketingowe (szczególnie SEO-we) są znacznie ułatwione.

A jak stworzyć stronę lub sklep internetowy od zera? Jeśli nie jesteś programistą, musisz to komuś zlecić. Na przykład nam – w Rikona zajmujemy się m.in. tworzeniem stron internetowych, które zachwycają wizualnie i są dopasowane pod kątem budowania wizerunku marki i sprzedaży. Daj nam znać, jakiej strony potrzebujesz, a dokładnie taką dostaniesz. Tylko pamiętaj – jeśli chcesz dostać profesjonalną stronę za darmo, to nie ten adres 🙂 .

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Zadania zarządzania marketingowego. Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców

Marketing holistyczny pomaga zidentyfikować zestaw zadań, które należy zrealizować, aby odnieść sukces w zarządzaniu marketingowym i przywództwie marketingowym. Oznacza to, że wszystkie działania powinny być starannie planowane i przemyślane.  W artykule przybliżymy m.in. czym jest zarządzanie marketingowe i jakimi funkcjami się wyróżnia. Co to jest zarządzanie marketingowe? Zarządzanie marketingowe to sposób, w jaki firma ustala […]

Czytaj dalej
Strategia marketingowa: Orientacja firmy na rynek w procesie budowania marki

Działania marketingowe w konkurencyjnym świecie biznesowym wymagają zrozumienia i reagowania na potrzeby oraz oczekiwania klientów. Jednym z kluczowych i skutecznych narzędzi, które pomagają w realizacji tych celów, są strategia marketingowa i orientacja firmy na rynek. Jest to element strategii biznesowej, który skupia się na trzech elementach: analizie, zrozumieniu i dostosowaniu działań firmy do oczekiwań konsumentów […]

Czytaj dalej
Na czym polega depozycjonowanie? Jak zabobiec negatywnemu SEO?

Ech, depozycjonowanie. Pewnie nie byłbyś zadowolony, gdybyś znalazł link do swojej strony w anonsie Gorącej Małgorzaty. A co, gdyby Twój konkurent rozpowiadał naokoło, że nie warto z Tobą współpracować, przekazując te uwagi… bezpośrednio wyszukiwarce? Brzmi jak Matrix: bo właśnie nim jest. Na szczęście wiem, co zrobić, byś mógł sięgnąć po czerwoną pigułkę i uratować… rzecz […]

Czytaj dalej
Human-first content - piszemy dla ludzi, czy dla robotów? 10 zasad

Wyniki wyszukiwania to dziś nie słup z naklejonymi ogłoszeniami: tu stolarz, tam informatyk, tutaj klepsydra wujka Stasia od strony kuzynki matki zięcia...  Algorytm służy obecnie zdecydowanie bardziej przyjaźni i budowaniu więzi. Nie wyróżnia tego, co pasuje do wytycznych Google, lecz to, co podoba się człowiekowi: to właśnie human-first. Optymalizacja w dzisiejszym rozumieniu prowadzi więc do […]

Czytaj dalej
Indeksowanie stron internetowych – co to i jak sprawdzić status indeksacji?

Przedsiębiorcy doskonale wiedzą, że obecność w Internecie jest dla nich korzystna, a strona internetowa firmy to absolutne „must have”. Bez niej trudno budować wiarygodność, rozpoznawalność i docierać do potencjalnych klientów. Niemniej, aby witryna spełniała te funkcje, powinna być prawidłowo indeksowana w Google. Dlaczego? Indeksowanie strony internetowej sprawia, że staje się ona widoczna dla milionów użytkowników, […]

Czytaj dalej
Rolki na Instagramie a skuteczny marketing: udoskonal Instagram Reels

Dziewczyny w bikini, recenzje kosmetyków, fragmenty sponsorowanych wakacji i nachalne reklamy. Gdzie w to wszystko wepchnąć strategię marketingową, która faktycznie zadziała? Wystarczy dotrzeć do różnych segmentów klientów, wykorzystując Instagram Reels do zaspokojenia ukrytych pragnień każdego z nich.  Pssss... Rzecz jasna, nie chodzi o pragnienie dotyczące obserwowania wspomnianych dziewczyn. 😉 Gotowy na tutorial tworzenia rolek z […]

Czytaj dalej
Responsywne strony internetowe – mobile first a użytkownik

Choć roboty Google malowały wiele francuskich dziewczyn, upodobały sobie te widoczne na ekranach smartfonów. Historia lubi się powtarzać: nie pozwól więc, by Twoja strona zatonęła. Rzecz jasna, w gąszczu konkurencji! Pomogą Ci w tym responsywne strony internetowe, zahaczające bezpośrednio o ideę mobile first. Mobile first – o co tyle hałasu i co ma do tego […]

Czytaj dalej
Czym jest content marketing? Co możesz zyskać na wartościowych treściach?

W cyfrowym świecie rywalizacja o klienta staje się coraz bardziej wymagająca. Firmy nie skupiają się tylko na doraźnych działaniach, ale tworzą strategie marketingowe. Jednym z jej kluczowym elementów jest content marketing. W artykule przybliżymy, czym jest content marketing, dlaczego warto inwestować swój czas i zasoby na tworzenie wartościowych treści, a także, z czego wynika skuteczność […]

Czytaj dalej
1 2 3 7
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu