Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Strona internetowa za darmo – realna opcja czy mrzonka?

22 sierpnia 2022

Podsumowanie

Darmowa stron www w zasadzie jest do zrobienia. Możesz wykorzystać w tym celu jeden z kreatorów stron www – z ich pomocą błyskawicznie i samodzielnie ogarniesz prościutką witrynę o najbardziej podstawowych parametrach, która jednak na dłuższą metę może się okazać niewystarczająca. Lepszym rozwiązaniem jest postawienie swojej strony na jednym z najchętniej wybieranych systemów zarządzania treścią, czyli WordPressie. Sam WP także jest darmowy, choć w jego przypadku musisz się liczyć z koniecznością wykupienia domeny i hostingu dla swojej strony. Nie będą to jednak duże wydatki, a zalet korzystania z WordPressa wystarczyłoby na napisanie opasłej książki.

Jeśli masz zamiar być obecny w internecie, to logiczne, że będzie Ci potrzeba strona www. A skoro jej potrzebujesz, to chyba zrozumiałe, że musisz to ogarnąć na własną rękę lub zapłacić komuś za stworzenie strony internetowej. No właśnie – czy na pewno? Nie da się tego jakoś ominąć i jednak trochę zaoszczędzić? Czy rzeczywiście trzeba wydawać grube tysiące, żeby móc pochwalić się funkcjonalną, dobrze działającą stroną? A co, jeśli powiemy Ci, że nie musisz płacić zupełnie nic...

Tak, wiemy – brzmi kusząco. Patrząc na miesięczną wyszukiwalność słowa kluczowego "darmowa strona internetowa", te pytania nie wydają się niczym dziwnym ani abstrakcyjnym. Codziennie nowe osoby zastanawiają się, jak wejść w posiadanie własnej strony www jak najniższym kosztem. A jak widać na przykładzie poniżej, najlepiej, gdyby tych kosztów po prostu w ogóle nie było.

darmowa strona internetowa

No więc jak to jest? Czy naprawdę da się zrobić stronę www zupełnie za darmo? Odpowiedź jak zwykle nie jest jednoznaczna. Czytaj dalej i przekonaj się, czy własna strona internetowa za free jest osiągalna – a jeśli tak, to czy warto skorzystać z takiej opcji.

Wybór hostingu i domeny darmowej strony www

Zanim przejdziemy do tego, jak możesz założyć stronę, małe przypomnienie: to nie jest jakiś osobny byt. By strona mogła działać normalnie, musi mieć hosting i posiadać jakąś nazwę / adres – a więc domenę. I jedno, i drugie wymaga uiszczenia określonej wpłaty. Czyli kończymy temat? Strona internetowa za darmo nie istnieje? Niekoniecznie. Przyjrzyjmy się tym zagadnieniom nieco bliżej.

Strona za darmo – jaki hosting?

Powyższy temat Cię nie dotyczy, jeśli zdecydujesz się na jakiś popularny kreator stron internetowych. Co innego, gdy wybierzesz stronę opartą o WordPress (o tych 2 możliwościach opowiemy bardziej szczegółowo za chwilę). W tym przypadku warto zdecydować się na dobry, płatny hosting – choć na upartego możesz też wybrać hosting darmowy. Owszem, istnieją takie rozwiązania. Ale powinieneś wiedzieć, z czym będziesz miał wówczas do czynienia:

Minusy:

  • niewielka przestrzeń serwera,
  • konieczność współdzielenia tej przestrzeni z innymi użytkownikami,
  • niski poziom bezpieczeństwa, ryzyko ataków hakerskich i wielu innych "nieprzyjemności",
  • niestabilny serwer, który prędzej czy później zacznie odmawiać posłuszeństwa,
  • wyświetlanie reklam na Twojej stronie (jako rekompensata za darmowy hosting).

Plusy:

  • jest... darmowy.

Sam odpowiedz sobie na pytanie, czy warto :).

Co z domeną?

Tutaj kolejna niespodzianka – domeny także mogą być za darmo. W każdym razie na samym początku, np. przez pierwszy rok. Potem może się okazać, że w celu odnowienia domeny będziesz zmuszony wiązać się umową na okres kilku lat, gdzie każdy kolejny rok to konieczność zapłaty dodatkowych kilku stówek.

Naprawdę lepiej jest skorzystać z klasycznej oferty i wykupić swoją domenę u jednego ze znanych operatorów, takich jak np. Seohost, gdzie sami mamy zakupionych kilkadziesiąt domen. Kupno domeny to najczęściej groszowe sprawy, a za jej odnowienie po roku zapłacisz realnie niewiele więcej, niż na początku.

Jak zrobić swoją stronę internetową za darmo?

Rzuciliśmy już mały spoiler, ale zbierzmy to jeszcze raz do kupy. Jeśli interesuje Cię stworzenie strony www za darmo, masz do wyboru 2 najbardziej popularne opcje:

  • darmowy kreator stron www, np. Wix, WebWave, Mozello, Webnode, Squarespace i... można tak dłuuugo wymieniać,
  • postawienie strony na WordPressie.

O ile wybranie darmowego szablonu i ogarnięcie swojej strony www z użyciem kreatorów stron faktycznie jest bezpłatne, o tyle korzystanie z WordPressa wiąże się z koniecznością wykupienia hostingu i domeny. Jednak samo postawienie stronki na WP jest możliwe za darmo. Do samego WordPressa przejdziemy później, teraz jednak skupmy się na tym, jak zrobić stronę internetową za darmo z wykorzystaniem bezpłatnych kreatorów.

Darmowy kreator stron www – stwórz własną stronę

Witryna internetowa stworzona w kreatorze stron może się wydawać ciekawą opcją szczególnie dla osób początkujących, "nietechnicznych". Obsługa takiego narzędzia jest mocno uproszczona, a interfejs zwykle na tyle przejrzysty, że poradzi sobie z nim dosłownie każdy. Co więcej, kreatory opierają się na gotowych szablonach stron internetowych, które w prosty sposób można edytować. W praktyce w kilka/kilkanaście minut stworzysz całkiem profesjonalną i ładnie wyglądającą stronę firmową czy bloga.

Wybierając tę opcję, zwracaj szczególną uwagę na poniższe aspekty:

  • certyfikat SSL – zdecydowana większość kreatorów ma tę opcję, ale lepiej zawsze to zweryfikować,
  • poczta we własnej domenie – zawsze wygląda to profesjonalnie,
  • integracje z najpopularniejszymi narzędziami Google od analityki internetowej – Google Analytics, Google Search Console czy Google Tag Manager, a także np., kod śledzący Facebook Piksel,
  • ogarnięta wersja mobilna – tutaj uważaj, bo może się zdarzyć, że stworzenie strony mobilnej nie będzie wcale takie proste i może negatywne wpływać na jakość strony desktopowej,
  • szablony stron internetowych – ta funkcjonalność pozwoli Ci szybko i łatwo ogarnąć stronę, a bogaty wybór szablonów i możliwość ich edytowania ułatwi Ci sprawę jeszcze bardziej.

Darmowe narzędzie do tworzenia stron internetowych – jakie są plusy i minusy?

Wszystko ładnie pięknie, ale skoro bezpłatne kreatory pozwalają stworzyć zachwycające strony www i w dodatku są tak bajecznie proste w obsłudze, to dlaczego nie korzystają z nich wszyscy? W tym momencie przechodzimy do dania głównego, czyli wypunktowania wad i zalet takich narzędzi. Nie chcemy psuć niespodzianki, ale wcale nie jest tak kolorowo, jak mogłeś myśleć.

Zacznijmy od plusów:

  • cena – trudno o większą zaletę, gdy możesz stworzyć swoją stronę zupełnie za darmo,
  • łatwa obsługa, intuicyjny interfejs – nawet w kilka minut będziesz miał gotową stronę www WebWave czy Wix
  • duży wybór szablonów, motywów, wtyczek itd. – dzięki którym spersonalizujesz swoją witrynę dokładnie tak, jak chcesz,
  • spoko responsywność, przyzwoita stabilność serwerów – pod tym względem raczej nie ma się do czego przyczepić,
  • kwestie SEO – niektóre kreatory oferują dostęp do dedykowanych narzędzi pod pozycjonowanie stron.

Czas na minusy:

  • kwestie SEO – wspomniane narzędzia są mocno ograniczone i choć pozycjonowanie witryn stworzonych w kreatorach jest po części możliwe, to jest to cholernie utrudnione i nie przynosi wymiernych efektów,
  • wszechobecne reklamy – odpalasz swoją witrynę zrobioną w narzędziu do tworzenia stron www i zamiast podziwiać jej zawartość, skupiasz się na reklamach, których nie możesz usunąć... chyba że przejdziesz na płatny plan abonamentowy :),
  • brak możliwości wykorzystania swojej domeny – jeśli chcesz podłączyć własną domenę. musisz przejść na płatny abonament miesięczny,
  • spadek pozycji Twojej strony w przypadku rezygnacji z kreatora – Twoja darmowa strona będzie stworzona w subdomenie wybranego narzędzia, więc jeśli kiedyś zdecydujesz się z niego wyjść (bp np. Twój biznes znacznie się rozrośnie), musisz liczyć się ze spadkami pozycji w wynikach wyszukiwania Google,
  • szablony, motywy i inne perełki – naprawdę myślałeś, że wszystkie są darmowe? :).

Wnioski niech każdy wyciągnie sobie sam. Warto czy nie warto? Jak widać, prosty kreator oferujący darmowe szablony stron internetowych może nie być do końca za darmo.

Dlaczego WordPress wygrywa (i wygrywał od zawsze)?

Powód jest banalnie prosty – to jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozbudowanych systemów CMS (systemów zarządzania treścią), jakie są dostępne dla użytkowników. Z jego pomocą stworzysz stronę firmową, stronę typu landing page, bloga, ale także sklep internetowy. Jest darmowy, prosty w obsłudze (proste projekty ogarniesz nawet bez znajomości HTML-a i CSS-a) i oferuje tonę różnorodnych motywów i wtyczek, dzięki którym stworzysz swoją wymarzoną witrynę. Co ważne, strony postawione na WordPressie bardzo lubią się z robotami wyszukiwarki, więc kwestie marketingowe (szczególnie SEO-we) są znacznie ułatwione.

A jak stworzyć stronę lub sklep internetowy od zera? Jeśli nie jesteś programistą, musisz to komuś zlecić. Na przykład nam – w Rikona zajmujemy się m.in. tworzeniem stron internetowych, które zachwycają wizualnie i są dopasowane pod kątem budowania wizerunku marki i sprzedaży. Daj nam znać, jakiej strony potrzebujesz, a dokładnie taką dostaniesz. Tylko pamiętaj – jeśli chcesz dostać profesjonalną stronę za darmo, to nie ten adres 🙂 .

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki na rynku, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji 

Pozycjonowanie marki sprawia, że niektóre marki zapadają w pamięć, a inne przelatują przez nią i na zawsze znikają. Dlaczego tak się dzieje? Otóż jest to związane z pozycjonowaniem marki. Celem tych działań jest wyróżnienie brandu na tle innych i zakotwiczenie się w umysłach konsumentów. Bardziej poetycko trzeba byłoby napisać, że należy „dotrzeć do serc klientów”. […]

Czytaj dalej
Franczyza – czy to dobry pomysł na biznes?

Przedsiębiorcy, którzy chcą zdywersyfikować swoje źródła dochodów, inwestują w nieruchomości, startupy i gotowe pomysły na biznes. Ten ostatni sposób, to także rozwiązanie dla osób, które mają kapitał, chcą go umiejętnie zainwestować, a jednocześnie wolą nie rzucać się na głęboką wodę. W obu przypadkach rozwiązaniem, które warto rozważyć, jest franczyza. Czy to dobry pomysł na biznes […]

Czytaj dalej
Czym jest plan marketingowy i dlaczego firmy go potrzebują?

BiznesPlan to dopiero początek. Jest jeszcze masa rzeczy do ogarnięcia, o których warto pamiętać. Najlepiej wszystko, czyli model biznesowy, strategię działania firmy i metody promocji marki zaplanować przed rozpoczęciem działalności. Z tym bywa jednak bardzo różnie. Dlatego niezależnie od tego, czy dopiero będziesz stawiać pierwsze kroki jako przedsiębiorca, czy masz już bogate doświadczenie, Twojej firmie […]

Czytaj dalej
Czym jest copywriting i jak pomaga realizować cele biznesowe?

Czytanie książek sprawia, że poszerzasz wiedzę, rozwijasz słownictwo i w rozmowie z kobietą, na której chcesz zrobić wrażenie, powiesz coś więcej niż „K*rwa wiesz, co nie?”. Z komunikacją niewerbalną, a więc słowem pisanym, jest bardzo podobnie. Czytelnik po chwili wie, z kim ma do czynienia, czy treść go może zainteresować, czy raczej te swoje wypociny […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu