Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Strona internetowa za darmo – realna opcja czy mrzonka?

22 sierpnia 2022

Podsumowanie

Darmowa stron www w zasadzie jest do zrobienia. Możesz wykorzystać w tym celu jeden z kreatorów stron www – z ich pomocą błyskawicznie i samodzielnie ogarniesz prościutką witrynę o najbardziej podstawowych parametrach, która jednak na dłuższą metę może się okazać niewystarczająca. Lepszym rozwiązaniem jest postawienie swojej strony na jednym z najchętniej wybieranych systemów zarządzania treścią, czyli WordPressie. Sam WP także jest darmowy, choć w jego przypadku musisz się liczyć z koniecznością wykupienia domeny i hostingu dla swojej strony. Nie będą to jednak duże wydatki, a zalet korzystania z WordPressa wystarczyłoby na napisanie opasłej książki.

Jeśli masz zamiar być obecny w internecie, to logiczne, że będzie Ci potrzeba strona www. A skoro jej potrzebujesz, to chyba zrozumiałe, że musisz to ogarnąć na własną rękę lub zapłacić komuś za stworzenie strony internetowej. No właśnie – czy na pewno? Nie da się tego jakoś ominąć i jednak trochę zaoszczędzić? Czy rzeczywiście trzeba wydawać grube tysiące, żeby móc pochwalić się funkcjonalną, dobrze działającą stroną? A co, jeśli powiemy Ci, że nie musisz płacić zupełnie nic...

Tak, wiemy – brzmi kusząco. Patrząc na miesięczną wyszukiwalność słowa kluczowego "darmowa strona internetowa", te pytania nie wydają się niczym dziwnym ani abstrakcyjnym. Codziennie nowe osoby zastanawiają się, jak wejść w posiadanie własnej strony www jak najniższym kosztem. A jak widać na przykładzie poniżej, najlepiej, gdyby tych kosztów po prostu w ogóle nie było.

darmowa strona internetowa

No więc jak to jest? Czy naprawdę da się zrobić stronę www zupełnie za darmo? Odpowiedź jak zwykle nie jest jednoznaczna. Czytaj dalej i przekonaj się, czy własna strona internetowa za free jest osiągalna – a jeśli tak, to czy warto skorzystać z takiej opcji.

Wybór hostingu i domeny darmowej strony www

Zanim przejdziemy do tego, jak możesz założyć stronę, małe przypomnienie: to nie jest jakiś osobny byt. By strona mogła działać normalnie, musi mieć hosting i posiadać jakąś nazwę / adres – a więc domenę. I jedno, i drugie wymaga uiszczenia określonej wpłaty. Czyli kończymy temat? Strona internetowa za darmo nie istnieje? Niekoniecznie. Przyjrzyjmy się tym zagadnieniom nieco bliżej.

Strona za darmo – jaki hosting?

Powyższy temat Cię nie dotyczy, jeśli zdecydujesz się na jakiś popularny kreator stron internetowych. Co innego, gdy wybierzesz stronę opartą o WordPress (o tych 2 możliwościach opowiemy bardziej szczegółowo za chwilę). W tym przypadku warto zdecydować się na dobry, płatny hosting – choć na upartego możesz też wybrać hosting darmowy. Owszem, istnieją takie rozwiązania. Ale powinieneś wiedzieć, z czym będziesz miał wówczas do czynienia:

Minusy:

  • niewielka przestrzeń serwera,
  • konieczność współdzielenia tej przestrzeni z innymi użytkownikami,
  • niski poziom bezpieczeństwa, ryzyko ataków hakerskich i wielu innych "nieprzyjemności",
  • niestabilny serwer, który prędzej czy później zacznie odmawiać posłuszeństwa,
  • wyświetlanie reklam na Twojej stronie (jako rekompensata za darmowy hosting).

Plusy:

  • jest... darmowy.

Sam odpowiedz sobie na pytanie, czy warto :).

Co z domeną?

Tutaj kolejna niespodzianka – domeny także mogą być za darmo. W każdym razie na samym początku, np. przez pierwszy rok. Potem może się okazać, że w celu odnowienia domeny będziesz zmuszony wiązać się umową na okres kilku lat, gdzie każdy kolejny rok to konieczność zapłaty dodatkowych kilku stówek.

Naprawdę lepiej jest skorzystać z klasycznej oferty i wykupić swoją domenę u jednego ze znanych operatorów, takich jak np. Seohost, gdzie sami mamy zakupionych kilkadziesiąt domen. Kupno domeny to najczęściej groszowe sprawy, a za jej odnowienie po roku zapłacisz realnie niewiele więcej, niż na początku.

Jak zrobić swoją stronę internetową za darmo?

Rzuciliśmy już mały spoiler, ale zbierzmy to jeszcze raz do kupy. Jeśli interesuje Cię stworzenie strony www za darmo, masz do wyboru 2 najbardziej popularne opcje:

  • darmowy kreator stron www, np. Wix, WebWave, Mozello, Webnode, Squarespace i... można tak dłuuugo wymieniać,
  • postawienie strony na WordPressie.

O ile wybranie darmowego szablonu i ogarnięcie swojej strony www z użyciem kreatorów stron faktycznie jest bezpłatne, o tyle korzystanie z WordPressa wiąże się z koniecznością wykupienia hostingu i domeny. Jednak samo postawienie stronki na WP jest możliwe za darmo. Do samego WordPressa przejdziemy później, teraz jednak skupmy się na tym, jak zrobić stronę internetową za darmo z wykorzystaniem bezpłatnych kreatorów.

Darmowy kreator stron www – stwórz własną stronę

Witryna internetowa stworzona w kreatorze stron może się wydawać ciekawą opcją szczególnie dla osób początkujących, "nietechnicznych". Obsługa takiego narzędzia jest mocno uproszczona, a interfejs zwykle na tyle przejrzysty, że poradzi sobie z nim dosłownie każdy. Co więcej, kreatory opierają się na gotowych szablonach stron internetowych, które w prosty sposób można edytować. W praktyce w kilka/kilkanaście minut stworzysz całkiem profesjonalną i ładnie wyglądającą stronę firmową czy bloga.

Wybierając tę opcję, zwracaj szczególną uwagę na poniższe aspekty:

  • certyfikat SSL – zdecydowana większość kreatorów ma tę opcję, ale lepiej zawsze to zweryfikować,
  • poczta we własnej domenie – zawsze wygląda to profesjonalnie,
  • integracje z najpopularniejszymi narzędziami Google od analityki internetowej – Google Analytics, Google Search Console czy Google Tag Manager, a także np., kod śledzący Facebook Piksel,
  • ogarnięta wersja mobilna – tutaj uważaj, bo może się zdarzyć, że stworzenie strony mobilnej nie będzie wcale takie proste i może negatywne wpływać na jakość strony desktopowej,
  • szablony stron internetowych – ta funkcjonalność pozwoli Ci szybko i łatwo ogarnąć stronę, a bogaty wybór szablonów i możliwość ich edytowania ułatwi Ci sprawę jeszcze bardziej.

Darmowe narzędzie do tworzenia stron internetowych – jakie są plusy i minusy?

Wszystko ładnie pięknie, ale skoro bezpłatne kreatory pozwalają stworzyć zachwycające strony www i w dodatku są tak bajecznie proste w obsłudze, to dlaczego nie korzystają z nich wszyscy? W tym momencie przechodzimy do dania głównego, czyli wypunktowania wad i zalet takich narzędzi. Nie chcemy psuć niespodzianki, ale wcale nie jest tak kolorowo, jak mogłeś myśleć.

Zacznijmy od plusów:

  • cena – trudno o większą zaletę, gdy możesz stworzyć swoją stronę zupełnie za darmo,
  • łatwa obsługa, intuicyjny interfejs – nawet w kilka minut będziesz miał gotową stronę www WebWave czy Wix
  • duży wybór szablonów, motywów, wtyczek itd. – dzięki którym spersonalizujesz swoją witrynę dokładnie tak, jak chcesz,
  • spoko responsywność, przyzwoita stabilność serwerów – pod tym względem raczej nie ma się do czego przyczepić,
  • kwestie SEO – niektóre kreatory oferują dostęp do dedykowanych narzędzi pod pozycjonowanie stron.

Czas na minusy:

  • kwestie SEO – wspomniane narzędzia są mocno ograniczone i choć pozycjonowanie witryn stworzonych w kreatorach jest po części możliwe, to jest to cholernie utrudnione i nie przynosi wymiernych efektów,
  • wszechobecne reklamy – odpalasz swoją witrynę zrobioną w narzędziu do tworzenia stron www i zamiast podziwiać jej zawartość, skupiasz się na reklamach, których nie możesz usunąć... chyba że przejdziesz na płatny plan abonamentowy :),
  • brak możliwości wykorzystania swojej domeny – jeśli chcesz podłączyć własną domenę. musisz przejść na płatny abonament miesięczny,
  • spadek pozycji Twojej strony w przypadku rezygnacji z kreatora – Twoja darmowa strona będzie stworzona w subdomenie wybranego narzędzia, więc jeśli kiedyś zdecydujesz się z niego wyjść (bp np. Twój biznes znacznie się rozrośnie), musisz liczyć się ze spadkami pozycji w wynikach wyszukiwania Google,
  • szablony, motywy i inne perełki – naprawdę myślałeś, że wszystkie są darmowe? :).

Wnioski niech każdy wyciągnie sobie sam. Warto czy nie warto? Jak widać, prosty kreator oferujący darmowe szablony stron internetowych może nie być do końca za darmo.

Dlaczego WordPress wygrywa (i wygrywał od zawsze)?

Powód jest banalnie prosty – to jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozbudowanych systemów CMS (systemów zarządzania treścią), jakie są dostępne dla użytkowników. Z jego pomocą stworzysz stronę firmową, stronę typu landing page, bloga, ale także sklep internetowy. Jest darmowy, prosty w obsłudze (proste projekty ogarniesz nawet bez znajomości HTML-a i CSS-a) i oferuje tonę różnorodnych motywów i wtyczek, dzięki którym stworzysz swoją wymarzoną witrynę. Co ważne, strony postawione na WordPressie bardzo lubią się z robotami wyszukiwarki, więc kwestie marketingowe (szczególnie SEO-we) są znacznie ułatwione.

A jak stworzyć stronę lub sklep internetowy od zera? Jeśli nie jesteś programistą, musisz to komuś zlecić. Na przykład nam – w Rikona zajmujemy się m.in. tworzeniem stron internetowych, które zachwycają wizualnie i są dopasowane pod kątem budowania wizerunku marki i sprzedaży. Daj nam znać, jakiej strony potrzebujesz, a dokładnie taką dostaniesz. Tylko pamiętaj – jeśli chcesz dostać profesjonalną stronę za darmo, to nie ten adres 🙂 .

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu