Copywriting, jaki jest, każdy widzi. Czasami to bagno, z któreg czym prędzej chcesz czmychnąć. Innym razem blog lub e-sklep z ciekawymi to opisami, gdzie miło spędzasz czas. A jaki jest Twój sklep lub strona internetowa? Zobacz, jakie mogą być dzięki dobrego copywritingowi i jak treści poprawiają komunikację, wizerunek i wyniki firmy.
Czytanie książek sprawia, że poszerzasz wiedzę, rozwijasz słownictwo i w rozmowie z kobietą, na której chcesz zrobić wrażenie, powiesz coś więcej niż „K*rwa wiesz, co nie?”. Z komunikacją niewerbalną, a więc słowem pisanym, jest bardzo podobnie. Czytelnik po chwili wie, z kim ma do czynienia, czy treść go może zainteresować, czy raczej te swoje wypociny możesz wsadzić między bajki o mchu i paproci. Przeczytaj zatem jak wykorzystać copywriting do budowania wizerunku marki, pozyskiwania klientów i zwiększenia sprzedaży.
Na początku było słowo. Czym jest copywriting?
Wiele osób, bardzo prawdopodobne, że Ty także, szuka produktów lub usług w sieci. Odwiedzając e-sklepy lub strony internetowe trafiasz na opisy przedsiębiorstwa, towarów i samych firm. Zanim potencjalny klient wrzuci coś do koszyka, potrzebuje chwili, żeby się rozeznać, z czym ma do czynienia. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. W wirtualnym świecie wpływa na nie szybkość ładowania strony, doświadczenia użytkowników (UX), wygląd i treści, za które odpowiada copywriting.
Zbyt wiele ofert sprzedażowych mówi „chcę Ci coś sprzedać” zamiast „chcę Ci pomóc”
– Maxwell Sackheim.
Przyjrzyjmy się zatem, co to jest copywriting. Definicji tego terminu jest wiele. Niemniej istotą definicji jest tworzenie tekstów na potrzeby marketingu i reklamy, które zawierają określone komunikaty dla klienta. Celem tekstów jest doprowadzenie użytkownika do konwersji. Jednym razem może to być zachęta do polubienia postu lub profilu, innym razem subskrypcja newslettera, a jeszcze innym sprzedaż.
Obecnie firmy bardzo powszechnie korzystają z SEO copywritingu. Treści tworzone są pod kątem pozycjonowania w Google i innych wyszukiwarkach. W tym wypadku zwraca się uwagę na słowa kluczowe, które wpływają na pozycję Twojej firmy na daną frazę w wynikach Google czy Yahoo!.
Spójrz na powyższy akapit. Znajduje się w nim słowo kluczowe, które jest istotne z punktu widzenia treści – „copywriting”. Jest także link do usługi (polecamy!), która może pomóc czytelnikowi (Tobie) zainteresowanemu zwiększenia szansy na realizację celów biznesowych firmy. Poza tym dostajesz konkretne informacje. Jeśli nie jesteś przyszłym copywriterem, to pewnie będziesz miał w poważaniu jego etymologiczne pochodzenie. Dlatego przejdźmy do rzeczy.
Jak copywriting może pomóc napędzić Twój biznes?
„Nie zwracaj się do czytelników tak, jakby byli zgromadzeni na stadionie. Kiedy ludzie czytają twój tekst, są sami. Pisz tak, jakbyś pisał do każdego z nich list w imieniu klienta” - Dawid Ogilvy, copywriter i jeden z najbardziej znanych twórców reklamy, często nazywany „Ojcem reklamy”.
Firmy powinny mieć strategię marketingową, a w ramach niej strategię content marketingową. Dopasowanie treści do grupy docelowej, czyli potencjalnych odbiorców firmy, mogą przyczynić się do skutecznego dotarcia do odbiorcy. Co więcej, tego rodzaju komunikacja może zachęcić go do podjęcia określonych działań (konwersja).
Treści reklamowe, które przyciągają uwagę i zachęcają do akcji, to fundament content marketingu. Do jego stworzenia przydaje się doświadczony copywriter, który wie, jak „rozmawiać” z grupą docelową. W końcu inaczej komunikujesz się z pokoleniem Silver, a inaczej z „Zetkami” lub „Alpha”. Innymi słowy, inaczej rozmawiasz ze swoimi rodzicami/dziadkami, a inaczej mówisz do swoich nastoletnich lub młodszych od nich dzieci.
Kilka przykładów tego, jak copywriting wpływa na sukces marketingu i całej firmy
Angażujące treści – zadaniem copywritera jest stworzenie materiałów, które angażują w interakcje z marką i przyciągają uwagę czytelników.
Widoczność firmy w sieci – copywriter tworzy materiały, które w połączeniu z technikami SEO pomagają w pozycjonowaniu Twojej marki w wynikach wyszukiwania. Im wyższa pozycja, tym większy ruch na stronie i potencjalne zyski.
Wartości marki – „najlepsi”, „profesjonalni”, „szyte na miarę” to terminy tak „zajechane”, jak siodło po westernie. Copywriter, poznając firmę, jest w stanie przekazać jej misję w oryginalny i ciekawy sposób. Ułatwia to potencjalnym klientom zrozumieć, co marka reprezentuje, i co ją wyróżnia.
Zachęta do działania – teksty użytkowe mają określone zadania. Copywriting to pewnego rodzaju „beletrystyka sprzedaży”. Trzeba napisać coś w taki sposób, aby zaciekawić użytkownika, później wzbudzić jego zainteresowanie produktem i usługą, a na końcu doprowadzić go do momentu sprzedaży.
Baza wiedzy – jeśli specjalizujesz się w danej branży, to podziel się swoją wiedzą z czytelnikami. Sprzedajesz butle gazowe? Wyjaśnij jak je instalować, demontować, a także bezpiecznie przechowywać. Takie informacje budują pozytywny wizerunek firmy, jako eksperta w swojej branży.
Wyróżnij się na tle konkurencji – AS Bytom – mówi Ci to coś? Jeśli to nie to sprawdź, jak zakład pogrzebowy w niecodzienny sposób promuje swoją działalność w mediach społecznościowych. Ty także możesz stworzyć swoją unikalną komunikację. Ale uważaj, żeby nie przedobrzyć. Liczy się przede wszystkim autentyczność. Jeśli więc prowadzisz mały biznes, to jako właściciel masz kontakt z klientami i kontrahentami. Jeśli w na Facebooku śmieszkujesz, a w realu jesteś gburem, to taka komunikacja jest o kant du…żego palca.
Możesz sobie pomyśleć, że w czasach contentu wideo mało kto czyta. To nie do końca prawda. Choć wiele osób przy wieczornej zamułce wybiera filmik, shorts lub rolkę, to jeśli szukasz konkretnych informacji, znajdziesz je najpewniej w tekście.
Poza tym ctrl+F potrafi zdziałać cuda, a poszukiwanie zdania lub cytatu w dłuższych treściach video jest dużo trudniejsze. Poza tym do filmów tworzone są scenariusze, a to nic innego, jak wcześniej przygotowana treść, którą chce się przekazać. Swoją drogą niektórzy po prostu czytają z promptera podczas nagrywania, a nie mówią o wszystkim z pamięci.
„Jeśli chcesz, żeby czytelnik podjął jakieś działanie, musisz mu o tym powiedzieć”
– Victor Schwab.
Widzisz, w jaki sposób doszliśmy do momentu sprzedaży? Jeśli masz pytania, to możesz porozmawiać z konsultantem firmy lub zostawić do siebie kontakt. Jeśli sprzedawalibyśmy długopisy, to pewnie byłaby to zachęta do kupna jednego z modeli, a przynajmniej do zapoznania się z ofertą.
W tekście sprzedażowym nie pozostawiaj domysłów. Dawaj jasne komunikaty i, jeśli jest, wybór pomiędzy maksymalnie 2-3 rzeczami. Nawet jeśli opowiadasz najlepsze historie (storytelling), to powinny się one kończyć zachętą do podjęcia konkretnej akcji przez klienta. Naszym celem jest zachęta do skorzystania z naszych usług. Co Ty chcesz osiągnąć w swojej firmie?
Dobry copywriter jest jak dobry sprzedawca, potrafi w taki sposób komunikować się z odbiorcą, żeby ten skorzystał z oferty firmy lub podjął określone działanie. Jeśli ktoś pod wpływem opisu, recenzji lub postu w social mediach kupi Twój produkt, lub usługę, to komunikacja była skuteczna. Jasne jest, że to część większej strategii, ale treść to, obok grafiki i video, najbardziej widoczny element, którym oddziałujesz na swoich klientów. Warto więc zadbać o odpowiednią formę przekazu.
Niektórzy uważają, że copywriting to sztuka. Jednak żeby nie brzmiało to tak pompatycznie, to umiejętności sprzedażowe także wymagają nie lada talentu i wiedzy. Niemniej nikt nie chwali sprzedawców (poza szefem), że pięknie sprzedaje. Wynika to z faktu, że nikt nie lubi, jak mu się sprzedaje, ale wszyscy lubimy kupować. Copywriting to umiejętność pisania tekstów na dany temat w taki sposób, aby klient naturalnie zdecydował się na Twój produkt lub usługę.
Kim zatem jest dobry copywriter? To osoba, która wie, jak wpływać na ludzi i jak poprawić ich jakość życia poprzez ofertę danej firmy. Nie myl tego „ze wciskaniem kitu” i sprzedaży poprzez opowiadanie bajek. Copy jest jak sprzedawca. Dobrze zna mocne i słabe strony produktu, wie, kim są potencjalni klienci i potrafi te informacje wykorzystać, tworząc perswazyjny tekst sprzedażowy.
Content marketing: Co należy rozumieć przez dobry copywriting?
W większości branż panuje silna konkurencja. Wyróżnienie się w sieci jest tak samo cenne (lub bardziej) niż reklama w TV. W internecie także docierasz do klientów za pomocą dobrych tekstów reklamowych i branżowych. Sprawdź, co jeszcze pomoże wyróżnić Twoją firmę:
Atrakcyjne nagłówki – słowa kluczowe i chwytliwy tytuł (click bajty) przyciągają uwagę i wpływają na klikalność. Pamiętaj, żeby najbardziej interesujący tytuł znalazł konkretną odpowiedź w tekście. W innym wypadku użytkownik będzie zawiedziony, przy czym nie chodzi nam o inne słowo.
Ciekawe wprowadzenie – „Szykowałem się na spotkanie z dziewczyną, z Tindera, gdy w połowie golenia twarzy moja maszynka się zepsuła! Miałem 30 min do spotkania, 25 min drogi i tylko chwilę na zastanowienie i działanie. Co mnie uratowało?”. Bardziej od tego, czy spotkanie się udało, ciekawi, co zrobił ten gościu. Ogolił twarz czy wymyślił jakąś dziwną historię? Luka informacyjna to dobry sposób, aby zainteresować odbiorcę do przeczytania dalszej części historii.
Pisz per Ty – oficjalna komunikacja sprawdza się w e-mailach. W sieci zwracaj się do swojego użytkownika bezpośrednio. Na pewno nikt się nie obrazi, a skrócenie dystansu pomoże zbudować Ci lepsze relacje z potencjalnym klientem.
Emocje w tekstach – suche dane są jak instrukcja obsługi – czytasz, bo musisz, a klient nie musi, bo może łatwo znaleźć bardziej atrakcyjny tekst. Jeśli dodasz do niego szczyptę emocji, to masz szansę zwiększyć skuteczność swojej komunikacji.
Korzyści nie funkcje – świetnie, że pralka ma 24 programy i 6 kg bęben. Co z tego? Samochód ma cztery koła i co? Jeździ. To tyle? Podkreśl to, co czytelnik może uzyskać, kupując produkt lub usługę. Rodzice docenią program nocny, ponieważ jest cichy i można go nastawić, kiedy dzieci już śpią. A jak są dzieci, to wraz z nimi dużo brudnych ubrań. Wtedy przydaje się duży bęben, żeby zrobić mniej prań i zaoszczędzić na prądzie i detergentach.
Poprawiaj błędy – „żodyn, powtarzam żodyn” tekst nie jest dobry po napisaniu. Potraktuj go jak dobrego steka (nawet jeśli jesteś vege). Jeśli masz taką możliwość, niech chwilę odpocznie, a Ty zajmij się innymi rzeczami. Wróć do niego za jakiś czas ze świeżą głową i popraw niejasności, literówki i przecinki. Błędy zdarzają się każdemu, ale mimo wszystko warto je wyeliminować.
Pisz dobre teksty, które zapewnią konwersję. Rodzaje copywritingu, które w tym pomogą
Pisanie, pisaniu nierówne. Choć nadal obracamy się w obszarze tekstu, to wiedz, że istnieją różne rodzaje tworzenia treści, np. copywriting SEO, copywriting techniczny czy copywriting sprzedażowy. Kilka z nich opisaliśmy poniżej.
SEO Copywriting
Głównym celem treści jest poprawa widoczności strony lub e-sklepu w wynikach wyszukiwania. W tym kontekście mówi się o organicznych wynikach, czyli bezpłatnych. Teksty SEO powinny być wartościowe dla czytelników. Mogą to być np. poradniki, jak coś zrobić, recenzje, ale także opisy produktów lub usług. W grę wchodzi także optymalizacja tekstów i stosowanie CTA, czyli zachęt do zakupów w sklepie online lub subskrypcji kanału.
Copywriting techniczny
Przeważnie to teksty, które kierowane są dla określonej branży. Zazwyczaj tego treści opisują zaawansowane problemy i ich rozwiązania, a także często stosuje się żargon branżowy. Copywriter specjalizujący się w danej tematyce jest bardzo cenny. Niemniej istnieją także osoby, które mogą szybko uzupełnić wiedzę, zdobyć teoretyczne podstawy i zweryfikować zagadnienia, aby napisać tekst, który będzie miał wartość dla czytelników.
Copywriting sprzedażowy
Treści mają na celu zachęcić użytkowników do konwersji, np. zakupu. W ramach copywritingu sprzedażowego autorzy tworzą opisy produktów, jak i treści reklam Google Ads i Facebook Ads, a także wideo i prezentacje produktowe. Jeśli chcesz nauczyć się copywritingu, to warto poznać techniki perswazyjne, aby każdy Twój tekst był skuteczniejszy od konkurencji.
Dobry copywriter pomoże napędzić Twój biznes
Każda firma, niezależnie od skali działalności, dąży do pewnych celów. Dla jednych to wzrost do określonego poziomu w danym roku, a ktoś inny skupi się na pozyskaniu lub lokalizacji klientów. Niezależnie od wyzwań, jakie przed stoją przed Twoim biznesem, wiedz, że słowo ma w tym wszystkim duże znaczenie. Nie tylko to dane klientom i kontrahentom w postaci obietnic dotyczących produktu lub usługi, ale także to, w jaki sposób komunikujesz się z nimi i jaki content gości na Twojej stronie internetowej lub e-sklepie. To działanie wymaga czasu, ale przynosi pożądane profity.
Chcesz poprawić copywriting, a przy tym wyniki swojej firmy? Pomożemy Ci w realizacji tego celu. Poznaj więcej szczegółów.
Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]
Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]
„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]
Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]
We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]
Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]
Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]
Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]