Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Indeksowanie stron internetowych – co to i jak sprawdzić status indeksacji?

17 lutego 2024

Podsumowanie

Każdy, kto chce rozwijać działalność w sieci, zaczyna od strony internetowej. Jest to podstawowe narzędzie do budowania informacji o Twojej firmie lub aktywności. Jednak nawet najlepsza strona na nic się nie przyda, jeśli nie będzie indeksowana w bazie danych Google. Jak zatem wygląda indeksowanie strony internetowej? Jakich błędów unikać? Wszystkie te informacje znajdziesz w tym artykule.

Przedsiębiorcy doskonale wiedzą, że obecność w Internecie jest dla nich korzystna, a strona internetowa firmy to absolutne „must have”. Bez niej trudno budować wiarygodność, rozpoznawalność i docierać do potencjalnych klientów. Niemniej, aby witryna spełniała te funkcje, powinna być prawidłowo indeksowana w Google. Dlaczego?

Indeksowanie strony internetowej sprawia, że staje się ona widoczna dla milionów użytkowników, którzy korzystają z najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie. Co zatem zrobić, aby indeksować witrynę, ile to trwa i jakie są najczęstsze problemy z tym związane? W artykule znajdziesz odpowiedzi na te i inne pytania, a dzięki temu firmowa strona pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Czym jest indeksowanie stron internetowych? Google Search Console

Indeksowanie stron internetowych w najpopularniejszej przeglądarce na świecie działa automatycznie. Jest to proces, w ramach którego roboty (crawler, Googlebot) analizują Twoją witrynę i dodają do swojej bazy, która znana jest jako indeks stron internetowych.

W procesie indeksacji roboty zbierają różne informacje na temat witryny, a następnie je kategoryzują, co umożliwia znalezienie ich w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu użytkownicy, którzy szukają konkretnych danych, np. jak naprawić cieknący kran, mogą trafić na stronę Twojej firmy hydraulicznej. Poza odpowiedzią na to pytanie masz szansę na sprzedaż produktów ze swojego asortymentu.

Indeksowanie stron internetowych; weryfikacja widoczności strony www

W większości przypadków strony internetowej nie trzeba „nigdzie zgłaszać”, aby pojawiła się w wynikach wyszukiwania. Wystarczy ją opublikować i udostępnić użytkownikom w Internecie. Roboty sieciowe znajdą ją i zaindeksują automatycznie, a dzięki temu będzie można ją znaleźć w sieci.

Ważne! Tworząc stronę www, warto przestrzegać podstawowych zasad dotyczących wyszukiwarki Google. Gdy dostosujesz witrynę, zwiększy to Twoje szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Nie jest to jednak panaceum na wszystkie bolączki. Trudno w tak konkurencyjnej przestrzeni pominąć działania związane z pozycjonowaniem (SEO).

Podstawowe zasady dotyczące wyszukiwarki Google: https://developers.google.com/search/docs/essentials?hl=pl.

Jak wyszukiwarka Google indeksuje strony internetowe?

Jeśli masz gotową stronę internetową, to pokaż ją światu. Roboty Google namierzą ją automatycznie, a dzięki temu nie wymaga to Twojego działania. Pamiętaj jednak, aby na witrynie nie znalazły się dyrektywy blokujące ich skanowanie przez Googlebota. Równie istotne jest, aby portal spełniał zasady Google i nadawał się do indeksu wyszukiwarki.

Indeksowanie stron internetowych to proces składający się z trzech elementów:

  • Znalezienie strony – od momentu publikacji portalu mija kilka dni, zanim roboty go wykryją. Przeważnie boty docierają do witryny za pomocą linków wewnętrznych lub zewnętrznych, które do niej prowadzą.
  • Crawlowanie, czyli skanowanie – proces polega na zbieraniu i analizowaniu informacji na temat zawartości Twojej strony. Od Crawl Budgetu zależy ile czasu i zasobów robot skanujący może przeznaczyć na analizowanie witryny.
  • Indeksowanie – wyszukiwarka kategoryzuje informacje związane z portalem i wpisuje je do indeksu.

Po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę, Google wyświetli witryny w kolejności od najlepszych i najtrafniejszych. Dzięki temu nie musisz przekopywać się przez dziesiątki podstron, aby znaleźć interesujące Cię informacje. 

Pamiętaj! Indeksowanie www, to coś na kształt „zezwolenia” na wzięcie udziału w wyścigu o wysokie pozycje w Google. Natomiast rankingowanie to szansa na wygranie zawodów, choć tak naprawdę to proces stale wymagający działań w obszarze pozycjonowania. Zobacz, jak audyt SEO może pomóc zdobyć i utrzymać wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania.

Przeczytaj także: Landing Page (strona sprzedażowa) – jak powinna wyglądać?

Ile trwa indeksowanie witryny internetowej w Google?

Indeksowanie witryny zależne jest od wielu czynników. Przeważnie jednak roboty Google odwiedzą Twoją www w ciągu kilku dni lub maksymalnie kilku tygodniu od momentu pojawienia się jej w sieci. W dalszej części artykułu wyjaśniamy, jak przyspieszyć proces indeksowania.

Jak przyspieszyć indeksowanie stron w Google?

Indeksowanie stron internetowych jest niezbędne do tego, aby strona www pojawiła się w wynikach wyszukiwania. Wiesz już, że proces może trwać od kilku dni do kilku tygodni. Jeśli jednak chcesz go przyspieszyć, to skorzystaj z narzędzia Google Search Console (GSC).

Indeksowanie stron internetowych; człowiek w masce małpy zastanawia się, jak indeksować stronę internetową

W momencie, gdy dodasz nowe materiały na stronę, np. wpis na blogu lub podstronę, możesz skopiować adres URL i wkleić go w zakładce „Indeksowanie” w GSC. W sytuacji, gdy otrzymasz informację o braku indeksacji, wybierz „Poproś o indeksację”.

Powyższy sposób pomoże Ci przyspieszyć indeksację strony. Jest to zaproszenie dla robotów, aby odwiedziły Twoją www. Dzięki temu możesz skrócić okres oczekiwania na pojawienie się witryny w wynikach wyszukiwania.

Jak sprawdzić, czy strona internetowa jest zaindeksowana?

Przed rozpoczęciem pozycjonowania strony warto sprawdzić kilka informacji. Przede wszystkim czy Google:

  • indeksuje podstrony, które masz zamiar wyświetlać w wynikach wyszukiwania;
  • pomija indeksowanie podstron (URL), których nie chcesz pozycjonować.

Istnieją trzy sposoby, aby to zweryfikować:

  • wpisz ręcznie w Google hasło, np.: site:twojastrona.pl/com;
  • wpisz przed adresem URL „cache:” – np.: „cache:https://domena.pl/podstrona2.html”;
  • w Google Search Console sprawdź raport „Stan witryny”.

W przypadku ręcznej weryfikacji wystarczy wpisać „site:adresdomeny.pl/kategoria”. Jeśli nie otrzymasz żadnych wyników, to wiedz, że Twoja strona lub URL nie są zaindeksowane.

Jakie są najczęstsze problemy z indeksowaniem stron internetowych?

Googleboty weryfikują miliony stron i zdarza się im popełnić ludzki błąd, czyli coś przeoczyć. Czasami jednak jest to celowe działanie, które może wynikać z różnych przyczyn. Dzieje się tak, gdy:

  • strona nie jest prawidłowo podlinkowana z innych portali;
  • witryna jest nowa i roboty jeszcze jej nie odwiedziły;
  • portal został tak zaprojektowany, że uniemożliwia to skuteczną indeksację zawartości;
  • w momencie indeksacji pojawił się błąd;
  • zasady na stronie uniemożliwiają indeksację.
Indeksowanie stron internetowych; Mężczyzna w masce t-rexa wskazuje na problemy z indeksowaniem stron internetowych

Z uwagi na powyższe błędy, warto dostosować stronę internetową do wymogów Google. Dzięki temu masz szansę na szybką indeksację i możesz przejść do planowania oraz wdrażania dalszych działań, choćby tych związanych z content marketingiem.

Jak naprawić błędy dotyczące indeksowania strony?

Jeśli Twoja strona z jakichś przyczyn nie jest zaindeksowana przez Google, to się nie przejmuj, bo problem można zdiagnozować i naprawić. Niemniej będzie wymagać to Twojego zaangażowania. W tym celu wykonaj następujące czynności:

  • usuń blokady indeksowania w pliku robots.txt;
  • usuń błędne tagi noindex;
  • uwzględnij witrynę w mapie strony;
  • pozbądź się błędnych tagów kanonicznych;
  • popraw strukturę strony i nawigację, aby ułatwić Googlebotom indeksowanie;
  • usuń zbędne linki nofollow;
  • usuń strony niskiej jakości;
  • pozyskaj wysokiej jakości linki zwrotne;
  • znajdź strony, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne.

Zadanie możesz zrealizować samodzielnie lub zlecić je swojemu specjaliście SEO. Jeśli nie masz takiej osoby, to w RIKONA znajdziemy dla Ciebie doświadczonego SEO-wca, który pomoże w pozycjonowaniu Twojej strony lub e-sklepu.

Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak to zrobić samemu?

Indeksacja i dostępność strony www dla Google botów

Twoja strona internetowa może być przekozacka pod względem wyglądu i możliwości interakcji użytkowników. Jeśli jednak nie spełnia wymagań Google, a roboty nie będą mogły jej dodać do indeksu, to cała kasa wydana na ten projekt… dobrze wiesz co.

Indeksowanie stron internetowych; zespół pracuje nad parametrami strony zgodnymi z wytycznymi Google

Indeksowanie to gwarancja miejsca w wyścigu o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Jest to podstawowa rzecz, bez której nie możesz wystartować. Warto więc zadbać o wszystkie elementy, które mają wpływ na indeksowanie, tzn. jego tempo i sam fakt uzyskania „przepustki”. Dzięki temu przejdziesz do kolejnego kroku, jakim jest pozycjonowanie. Jest to kolejny obszar, w który warto zainwestować, aby dotrzeć do użytkowników i rozwijać swój biznes w sieci.

Chcesz zbudować stronę internetową zgodną z wymogami Google? Planujesz działania marketingowe? Szukasz specjalistów SEO lub zależy Ci na promocji w sieci? W RIKONA pomożemy w realizacji Twoich celów biznesowych. Dowiedz się więcej.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud? Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu