Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

22 marca 2024

Podsumowanie

Marketing automation to szansa na przyspieszenie realizacji powtarzalnych zadań, co umożliwia przeniesienie pracowników do bardziej ambitnych zadań. W perspektywie czasu automatyzacja przynosi oszczędności w obszarze marketingu, a dzięki temu można nimi wesprzeć najlepiej konwertujące działania. Sprawdź, jak usprawnić działania marketingowe w swojej firmie.

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud?

Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i warto się jej przyjrzeć, ponieważ już teraz jest coraz szerzej stosowana i zapewnia przewagę konkurencyjną. Sprawdźmy zatem, jak możesz wykorzystać marketing automation w swojej firmie.

Czym jest i jak działa automatyzacja marketingu (marketing automation)?

W każdej branży prowadzenie działań marketingowych wymaga wiedzy, zaangażowania i czasu. Planowanie i konfigurowanie kampanii, analiza otoczenia czy aktywne budowanie relacji w mediach społecznościowych to zadania bardzo czasochłonne. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz realizować tych zadań ręcznie.

Z pomocą przychodzi marketing automation. Jest to narzędzie, które pomoże uporać się z powtarzalnymi zadaniami. Dzięki temu oszczędzisz czas i energię, a przy tym zwiększysz skuteczność swoich działań. 

automatyzacja marketingu

Automatyzacja marketingu to polega na zastąpieniu określonych działań, które realizują osoby z działów marketingu, sprzedaży i wsparcia klienta przez automatyzację. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego oprogramowania można zaprojektować i aktywować ścieżki automatyzacji. 

Przykładem automatyzacji są dynamiczne reklamy Google Ads, automatyczna konfiguracja wiadomości e-mail czy spersonalizowane rekomendacje produktów w Twoim e-sklepie lub na stronie internetowej. Narzędzie marketing automation szczególnie przydaje się w e-commerce. Pomagają oszczędzić czas, ale także stworzyć skuteczne i spersonalizowane komunikaty dla użytkowników.

Przeczytaj także: Zadania zarządzania marketingowego. Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców.

Dlaczego warto inwestować w automatyzację marketingu?

Globalne przychody branży automatyzacji marketingu w latach 2021-2023 wzrosły o 22% do poziomu 5,86 mld USD. Rynek spodziewa się, że do 2030 r. wartość branży wzrośnie dwukrotnie i przekroczy 13,7 mld dolarów – wynika z analiz Statista.

Jeśli dążysz do bycia liderem w swojej branży lub chcesz wyprzedzić swoją konkurencję, to zasadne będzie podążanie za skuteczną strategią. Dla wielu osób automatyzacja to nadal ciekawe ułatwienie. Niemniej wyraźnie rośnie jego rola i nie warto ignorować tego rozwiązania w swoich działaniach marketingowych.

Wdrożenie marketing automation to przede wszystkim:

  • oszczędność czasu;
  • oszczędność pieniędzy;
  • poprawa efektywności działań firmy w Internecie;
  • okazja do wyprzedzenia konkurencji;
  • szansa na zbudowanie relacji z potencjalnymi klientami;
  • wzrost zaufania do marki;
  • szansa na ograniczenie kosztów marketingu.

Automatyzacja marketingu to także pielęgnowanie długoterminowych relacji z klientami i większa szansa na utrzymanie klienta (customer retention). 

Marketing automation – jak wykorzystać automatyzację w e-commerce?

Automatyzacja marketingu była narzędziem, z którego korzystały przeważnie największe firmy na rynku. Obecnie praktycznie każdy może wykorzystać ten potencjał do rozwoju firmy. W jakich obszarach można wykorzystać marketing automation?

Wysyłka newsletterów i autoresponderów w e-mail marketingu

Newsletter to dla ponad 60% marketerów B2B najlepszy sposób do pozyskania kontaktów i sprzedaży. Jeśli w bazie masz setki lub tysiące osób, to ręczne pisanie maila do każdego odbiorcy, w którym spersonalizujesz przekaz, jest praktycznie niewykonalne. Dlatego do sprawy warto podejść nieco inaczej.

Napisz jedną wiadomość w szablonie, który można edytować. Automatyzacja pomoże spersonalizować przekaz i sama wyśle korespondencja w odpowiednim momencie. Czego można się spodziewać?

Jeśli odbiorca przekaże twierdzącą odpowiedź na zapis, to lead zostanie automatycznie przekazany do zespołu sprzedaży. W przypadku negatywnej odpowiedzi także warto zaplanować konkretne działania. Można np. wysłać wiadomość z podziękowaniem za kontakt i zachętą do obserwowania, subskrypcji lub kontaktu w przyszłości.

Przeczytaj także: Czym jest Content Marketing? Co możesz zyskać na wartościowych treściach?

Chatboty – gdy klient chce natychmiastowych odpowiedzi

Z czekaniem na odpowiedź e-mailową, jest tak samo, jak z odpowiedzią na złożone CV – często nie przychodzi. Niemniej Ty jako klient nie zamierzasz czekać i chcesz mieć szybką odpowiedź – prawda? Wiedz, że Twoi klienci myślą podobnie. Oni też nie chcą czekać i mieć odpowiedź na nurtujące ich pytania. Co to za pytania?

Jeśli prowadzisz biznes w e-commerce, to wiesz, o co najczęściej pytają klienci. Stworzenie strony internetowej, na której będzie FAQ z odpowiedziami to świetny pomysł. Jednak nie każdemu klientowi będzie chciało się przechodzić na Twoją witrynę WWW. Taka sytuacja powoduje ryzyko, że klient sprawdzi swoje zapytanie w Google. Jeżeli Twoja firma nie będzie wysoko w wynikach wyszukiwania, to klienta może podebrać konkurencja. Możne tego uniknąć.

Chatbot to wygodne narzędzie, które poprawi efektywność komunikacji firmy poprzez Messengera. Jest to najpopularniejszy komunikator w Polsce, a więc dobrze obsługiwać ten kanał, jeśli Twoja grupa docelowa jest w nim obecna. 

Znając potencjalnych odbiorców i swój produkt lub usługę jesteś w stanie przygotować klika odpowiedzi na powtarzające się pytania. Jeśli te pojawią się w komunikacji na Messengerze, to chatbot automatycznie na nie odpowie. Często tyle wystarczy, aby zaspokoić ciekawość klienta, co buduje pozytywne relacje z marką i jej autorytet.

automatyzacja marketingu

Pop-upy

Pop-upy to wyskakujące okienka na stronach internetowych, które są dobrze znane użytkownikom. Poza podstawowymi informacjami m.in. o zgodzie na pliki cookies, czy polityce prywatności, używa się ich w celach sprzedażowych i marketingowych.

Za pośrednictwem pop-upów poinformujesz klienta o spersonalizowanych ofertach, zachęcisz do zapoznania się z promocjami i przypomnisz o porzuconych koszykach. To dobry sposób, żeby zainteresować użytkowników swoim newsletterem i metoda informowania o najnowszych wydarzeniach. Zwiększa to zaangażowanie użytkowników, co wpływa na poprawę sprzedaży.

Powiadomienia PUSH

PUSH nie mylić z PLUSH (telefonia komórkowa). Popularne PUSH-e, to komunikaty, które wyskakują na telefonie lub w roku ekranu komputera. Jest to funkcja, którą możesz zautomatyzować.

Zarówno kampanie SMS, jak i powiadomienia PUSH przynoszą podobne korzyści dla firm. Te krótkie i konkretne komunikat są spersonalizowane. Dzięki nim możesz poinformować o promocjach, ważnych aktualizacjach i swoich produktach. PUSH-e można zautomatyzować i spersonalizować. To kolejne narzędzie, które pomaga w poprawie konwersji.

Pozostałe narzędzia content marketingowe

Wachlarz narzędzi, które można zautomatyzować należy poszerzyć o:

  • chat na stronie internetowej;
  • kampanie SMS;
  • zapis na powiadomienie o dostępności produktu.

Automatyzacja narzędzi marketingowych to w dłuższej perspektywie niższe koszty marketingu. Jednocześnie uwalniasz potencjał pracowników i możesz przekierować ich do bardziej ambitnych zadań.

Jak wdrożyć marketing automation do działu marketingu w Twojej firmie?

Przedsiębiorcy dążą do maksymalizacji efektów działań marketingowych i sprzedażowych. Ważnym elementem układanki są marketerzy, którzy planują różnego rodzaju działania promocyjne, wdrażają je, a następnie monitorują efekty i korygują kurs. Podobnie sprawa wygląda z systemem marketing automation. Poniższe informacje ułatwią Ci skuteczne wdrożenie tej technologii, co przełoży się na poprawę efektywności obsługi klienta i działu sprzedaży.

Przeczytaj także: Analiza konkurencji - jak sprawdzić swoich przeciwników?

Wdrożenie automatyzacji marketingu w firmie:

  • Określenie celów biznesowych – pomyśl, jaki problem chcesz rozwiązać przy użyciu automatyzacji. Zależy Ci na lepszym zarządzaniu leadami, zwiększeniu sprzedaży, a może na optymalizacji kampanii marketingowych? Precyzyjnie określone cele ułatwią Ci wybór platformy, którą dostosujesz do potrzeb Twojej organizacji.
  • Wybór platformy do automatyzacji marketingu – narzędzie, które ma milion funkcji może nie spełnić swoich oczekiwań. Wybierz takie funkcjonalności, które przyniosą Twojej firmie najwięcej korzyści. Uwzględnij integrację narzędzia z innymi aplikacjami, możliwość skalowalności i zakres wsparcia technicznego.
  • Integracja z obecnym ekosystemem – postaw na narzędzie, które łatwo zintegrujesz z istniejącymi systemami w Twojej firmie, jak np. CRM-em, narzędziami analitycznymi i systemem obsługi klienta.
  • Tworzenie treści i formularzy – stwórz treść kampanii marketingowych dostosowane do wybranych grup docelowych. W tym celu skorzystaj z formularzy online do zbierania informacji o potencjalnych klientów. Więcej danych, to większa szansa na lepsze zrozumienie potrzeb kupujących, a jednocześnie okazja na bardziej efektywne działania marketingowe.
  • Automatyzacja kampanii – skonfiguruj narzędzie tak, aby uruchamiało się automatycznie na bazie ustalonych przez Ciebie kryteriów. Dla przykładu, gdy użytkownik wykaże określone zachowanie na stronie firmowej czy wejdzie w interakcję z poprzednimi komunikatami, to narzędzie wykona określoną czynność.
  • Monitoring i optymalizacja – dane, dane i jeszcze raz dane. Dzięki nim możesz monitorować efektywność swoich działań i na sukcesywnie wprowadzać korektę trajektorii, aby uzyskać pożądany efekt. Stosuj różne podejścia, aby znaleźć te, które zapewnią Twojej firmie najwięcej korzyści.
  • Szkolenie zespołu – kupno Formuły 1 nie zapewni Ci miejsca w topce wyścigu, jeśli kierowca nie wie, jak uruchomić, a później kierować pojazdem. Zapewnij szkolenie dla zespołu, aby marketerzy i dział sprzedaży wiedzieli, jak korzystać z narzędzi do automatyzacji i efektywnie z nich korzystać.

Powyższe kroki pokazują, co warto zrobić, aby wdrożyć automatyzację marketingu w firmie. Odpowiednie podejście i stosowanie narzędzi pomoże Twojej firmie zwiększyć efektywność działań marketingowych i sprzedaży online. Umów się na konsultacje marketingowe i sprawdź, jak możemy Ci pomóc w realizacji celów biznesowych.

automatyzacja marketingu

Czy warto wdrożyć marketing automation w e-commerce?

Być może przeskoczyłeś cały tekst do tego miejsca. Jeśli opierasz swoje decyzje głównie na liczbach, to przygotowaliśmy kilka, na które mogą Cię zainteresować. Oto one:

  • 80% marketerów odnotowało wzrost pozyskanych leadów po wdrożeniu marketing automation (Findstack);
  • 77% marketerów odnotowało wzrost konwersji po wprowadzeniu automatyzacji marketingu (99Firms);
  • 58% marketerów B2B planuje wdrożenie automatyzacji marketingu do swoich działań. (Emailmonday).

Tego rodzaju danych jest znacznie więcej. Wskazują one w znacznym stopniu, że makreting automation to skuteczne narzędzie, które spełnia obietnicę poprawy wyników sprzedażowych, czy ogólnie konwersji. Porozmawiaj z naszym przedstawicielem, który pomoże zaplanować Twojej firmie dalsze działania marketingowe, w tym, w obszarze automatyzacji.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu