Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Jak automatyzacja marketingu pomaga w rozwoju biznesu?

22 marca 2024

Podsumowanie

Marketing automation to szansa na przyspieszenie realizacji powtarzalnych zadań, co umożliwia przeniesienie pracowników do bardziej ambitnych zadań. W perspektywie czasu automatyzacja przynosi oszczędności w obszarze marketingu, a dzięki temu można nimi wesprzeć najlepiej konwertujące działania. Sprawdź, jak usprawnić działania marketingowe w swojej firmie.

Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud?

Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i warto się jej przyjrzeć, ponieważ już teraz jest coraz szerzej stosowana i zapewnia przewagę konkurencyjną. Sprawdźmy zatem, jak możesz wykorzystać marketing automation w swojej firmie.

Czym jest i jak działa automatyzacja marketingu (marketing automation)?

W każdej branży prowadzenie działań marketingowych wymaga wiedzy, zaangażowania i czasu. Planowanie i konfigurowanie kampanii, analiza otoczenia czy aktywne budowanie relacji w mediach społecznościowych to zadania bardzo czasochłonne. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz realizować tych zadań ręcznie.

Z pomocą przychodzi marketing automation. Jest to narzędzie, które pomoże uporać się z powtarzalnymi zadaniami. Dzięki temu oszczędzisz czas i energię, a przy tym zwiększysz skuteczność swoich działań. 

automatyzacja marketingu

Automatyzacja marketingu to polega na zastąpieniu określonych działań, które realizują osoby z działów marketingu, sprzedaży i wsparcia klienta przez automatyzację. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego oprogramowania można zaprojektować i aktywować ścieżki automatyzacji. 

Przykładem automatyzacji są dynamiczne reklamy Google Ads, automatyczna konfiguracja wiadomości e-mail czy spersonalizowane rekomendacje produktów w Twoim e-sklepie lub na stronie internetowej. Narzędzie marketing automation szczególnie przydaje się w e-commerce. Pomagają oszczędzić czas, ale także stworzyć skuteczne i spersonalizowane komunikaty dla użytkowników.

Przeczytaj także: Zadania zarządzania marketingowego. Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców.

Dlaczego warto inwestować w automatyzację marketingu?

Globalne przychody branży automatyzacji marketingu w latach 2021-2023 wzrosły o 22% do poziomu 5,86 mld USD. Rynek spodziewa się, że do 2030 r. wartość branży wzrośnie dwukrotnie i przekroczy 13,7 mld dolarów – wynika z analiz Statista.

Jeśli dążysz do bycia liderem w swojej branży lub chcesz wyprzedzić swoją konkurencję, to zasadne będzie podążanie za skuteczną strategią. Dla wielu osób automatyzacja to nadal ciekawe ułatwienie. Niemniej wyraźnie rośnie jego rola i nie warto ignorować tego rozwiązania w swoich działaniach marketingowych.

Wdrożenie marketing automation to przede wszystkim:

  • oszczędność czasu;
  • oszczędność pieniędzy;
  • poprawa efektywności działań firmy w Internecie;
  • okazja do wyprzedzenia konkurencji;
  • szansa na zbudowanie relacji z potencjalnymi klientami;
  • wzrost zaufania do marki;
  • szansa na ograniczenie kosztów marketingu.

Automatyzacja marketingu to także pielęgnowanie długoterminowych relacji z klientami i większa szansa na utrzymanie klienta (customer retention). 

Marketing automation – jak wykorzystać automatyzację w e-commerce?

Automatyzacja marketingu była narzędziem, z którego korzystały przeważnie największe firmy na rynku. Obecnie praktycznie każdy może wykorzystać ten potencjał do rozwoju firmy. W jakich obszarach można wykorzystać marketing automation?

Wysyłka newsletterów i autoresponderów w e-mail marketingu

Newsletter to dla ponad 60% marketerów B2B najlepszy sposób do pozyskania kontaktów i sprzedaży. Jeśli w bazie masz setki lub tysiące osób, to ręczne pisanie maila do każdego odbiorcy, w którym spersonalizujesz przekaz, jest praktycznie niewykonalne. Dlatego do sprawy warto podejść nieco inaczej.

Napisz jedną wiadomość w szablonie, który można edytować. Automatyzacja pomoże spersonalizować przekaz i sama wyśle korespondencja w odpowiednim momencie. Czego można się spodziewać?

Jeśli odbiorca przekaże twierdzącą odpowiedź na zapis, to lead zostanie automatycznie przekazany do zespołu sprzedaży. W przypadku negatywnej odpowiedzi także warto zaplanować konkretne działania. Można np. wysłać wiadomość z podziękowaniem za kontakt i zachętą do obserwowania, subskrypcji lub kontaktu w przyszłości.

Przeczytaj także: Czym jest Content Marketing? Co możesz zyskać na wartościowych treściach?

Chatboty – gdy klient chce natychmiastowych odpowiedzi

Z czekaniem na odpowiedź e-mailową, jest tak samo, jak z odpowiedzią na złożone CV – często nie przychodzi. Niemniej Ty jako klient nie zamierzasz czekać i chcesz mieć szybką odpowiedź – prawda? Wiedz, że Twoi klienci myślą podobnie. Oni też nie chcą czekać i mieć odpowiedź na nurtujące ich pytania. Co to za pytania?

Jeśli prowadzisz biznes w e-commerce, to wiesz, o co najczęściej pytają klienci. Stworzenie strony internetowej, na której będzie FAQ z odpowiedziami to świetny pomysł. Jednak nie każdemu klientowi będzie chciało się przechodzić na Twoją witrynę WWW. Taka sytuacja powoduje ryzyko, że klient sprawdzi swoje zapytanie w Google. Jeżeli Twoja firma nie będzie wysoko w wynikach wyszukiwania, to klienta może podebrać konkurencja. Możne tego uniknąć.

Chatbot to wygodne narzędzie, które poprawi efektywność komunikacji firmy poprzez Messengera. Jest to najpopularniejszy komunikator w Polsce, a więc dobrze obsługiwać ten kanał, jeśli Twoja grupa docelowa jest w nim obecna. 

Znając potencjalnych odbiorców i swój produkt lub usługę jesteś w stanie przygotować klika odpowiedzi na powtarzające się pytania. Jeśli te pojawią się w komunikacji na Messengerze, to chatbot automatycznie na nie odpowie. Często tyle wystarczy, aby zaspokoić ciekawość klienta, co buduje pozytywne relacje z marką i jej autorytet.

automatyzacja marketingu

Pop-upy

Pop-upy to wyskakujące okienka na stronach internetowych, które są dobrze znane użytkownikom. Poza podstawowymi informacjami m.in. o zgodzie na pliki cookies, czy polityce prywatności, używa się ich w celach sprzedażowych i marketingowych.

Za pośrednictwem pop-upów poinformujesz klienta o spersonalizowanych ofertach, zachęcisz do zapoznania się z promocjami i przypomnisz o porzuconych koszykach. To dobry sposób, żeby zainteresować użytkowników swoim newsletterem i metoda informowania o najnowszych wydarzeniach. Zwiększa to zaangażowanie użytkowników, co wpływa na poprawę sprzedaży.

Powiadomienia PUSH

PUSH nie mylić z PLUSH (telefonia komórkowa). Popularne PUSH-e, to komunikaty, które wyskakują na telefonie lub w roku ekranu komputera. Jest to funkcja, którą możesz zautomatyzować.

Zarówno kampanie SMS, jak i powiadomienia PUSH przynoszą podobne korzyści dla firm. Te krótkie i konkretne komunikat są spersonalizowane. Dzięki nim możesz poinformować o promocjach, ważnych aktualizacjach i swoich produktach. PUSH-e można zautomatyzować i spersonalizować. To kolejne narzędzie, które pomaga w poprawie konwersji.

Pozostałe narzędzia content marketingowe

Wachlarz narzędzi, które można zautomatyzować należy poszerzyć o:

  • chat na stronie internetowej;
  • kampanie SMS;
  • zapis na powiadomienie o dostępności produktu.

Automatyzacja narzędzi marketingowych to w dłuższej perspektywie niższe koszty marketingu. Jednocześnie uwalniasz potencjał pracowników i możesz przekierować ich do bardziej ambitnych zadań.

Jak wdrożyć marketing automation do działu marketingu w Twojej firmie?

Przedsiębiorcy dążą do maksymalizacji efektów działań marketingowych i sprzedażowych. Ważnym elementem układanki są marketerzy, którzy planują różnego rodzaju działania promocyjne, wdrażają je, a następnie monitorują efekty i korygują kurs. Podobnie sprawa wygląda z systemem marketing automation. Poniższe informacje ułatwią Ci skuteczne wdrożenie tej technologii, co przełoży się na poprawę efektywności obsługi klienta i działu sprzedaży.

Przeczytaj także: Analiza konkurencji - jak sprawdzić swoich przeciwników?

Wdrożenie automatyzacji marketingu w firmie:

  • Określenie celów biznesowych – pomyśl, jaki problem chcesz rozwiązać przy użyciu automatyzacji. Zależy Ci na lepszym zarządzaniu leadami, zwiększeniu sprzedaży, a może na optymalizacji kampanii marketingowych? Precyzyjnie określone cele ułatwią Ci wybór platformy, którą dostosujesz do potrzeb Twojej organizacji.
  • Wybór platformy do automatyzacji marketingu – narzędzie, które ma milion funkcji może nie spełnić swoich oczekiwań. Wybierz takie funkcjonalności, które przyniosą Twojej firmie najwięcej korzyści. Uwzględnij integrację narzędzia z innymi aplikacjami, możliwość skalowalności i zakres wsparcia technicznego.
  • Integracja z obecnym ekosystemem – postaw na narzędzie, które łatwo zintegrujesz z istniejącymi systemami w Twojej firmie, jak np. CRM-em, narzędziami analitycznymi i systemem obsługi klienta.
  • Tworzenie treści i formularzy – stwórz treść kampanii marketingowych dostosowane do wybranych grup docelowych. W tym celu skorzystaj z formularzy online do zbierania informacji o potencjalnych klientów. Więcej danych, to większa szansa na lepsze zrozumienie potrzeb kupujących, a jednocześnie okazja na bardziej efektywne działania marketingowe.
  • Automatyzacja kampanii – skonfiguruj narzędzie tak, aby uruchamiało się automatycznie na bazie ustalonych przez Ciebie kryteriów. Dla przykładu, gdy użytkownik wykaże określone zachowanie na stronie firmowej czy wejdzie w interakcję z poprzednimi komunikatami, to narzędzie wykona określoną czynność.
  • Monitoring i optymalizacja – dane, dane i jeszcze raz dane. Dzięki nim możesz monitorować efektywność swoich działań i na sukcesywnie wprowadzać korektę trajektorii, aby uzyskać pożądany efekt. Stosuj różne podejścia, aby znaleźć te, które zapewnią Twojej firmie najwięcej korzyści.
  • Szkolenie zespołu – kupno Formuły 1 nie zapewni Ci miejsca w topce wyścigu, jeśli kierowca nie wie, jak uruchomić, a później kierować pojazdem. Zapewnij szkolenie dla zespołu, aby marketerzy i dział sprzedaży wiedzieli, jak korzystać z narzędzi do automatyzacji i efektywnie z nich korzystać.

Powyższe kroki pokazują, co warto zrobić, aby wdrożyć automatyzację marketingu w firmie. Odpowiednie podejście i stosowanie narzędzi pomoże Twojej firmie zwiększyć efektywność działań marketingowych i sprzedaży online. Umów się na konsultacje marketingowe i sprawdź, jak możemy Ci pomóc w realizacji celów biznesowych.

automatyzacja marketingu

Czy warto wdrożyć marketing automation w e-commerce?

Być może przeskoczyłeś cały tekst do tego miejsca. Jeśli opierasz swoje decyzje głównie na liczbach, to przygotowaliśmy kilka, na które mogą Cię zainteresować. Oto one:

  • 80% marketerów odnotowało wzrost pozyskanych leadów po wdrożeniu marketing automation (Findstack);
  • 77% marketerów odnotowało wzrost konwersji po wprowadzeniu automatyzacji marketingu (99Firms);
  • 58% marketerów B2B planuje wdrożenie automatyzacji marketingu do swoich działań. (Emailmonday).

Tego rodzaju danych jest znacznie więcej. Wskazują one w znacznym stopniu, że makreting automation to skuteczne narzędzie, które spełnia obietnicę poprawy wyników sprzedażowych, czy ogólnie konwersji. Porozmawiaj z naszym przedstawicielem, który pomoże zaplanować Twojej firmie dalsze działania marketingowe, w tym, w obszarze automatyzacji.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
7 elementów budowania marki e-commerce

Amazon i Allegro to rozpoznawalne marki e-commerce. Twój e-sklep także może zaistnieć w wirtualnym świecie, aby zaspokajać realne potrzeby klientów. IAB Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” podało, że odsetek polskich internautów kupujących online systematyczne rośnie i obecnie wynosi on 79%. Natomiast Mediapanel podał, że w maju 2023 średnio dziennie z sieci korzystało 25,6 […]

Czytaj dalej
Silver Marketing – jeszcze nie zgred, już nie małolat. Jak dotrzeć do srebrnej generacji?

Społeczeństwo w Europie i w Polsce starzeje się, a osoby w wieku 50+ stają się coraz liczniejszą grupą. W 2020 r. GUS podał, że nad Wisłą mieszkało wówczas 14,4 mln osób po 50. roku życia. Błędne przekonania i stereotypy na temat srebrnej generacji są z jednej strony krzywdzące dla tej grupy konsumentów, a z drugiej […]

Czytaj dalej
Kampania brandowa w Google Ads – jakie są zalety jej uruchomienia?

Klienci i osoby, które dowiedziały się o Twoim e-commerce, mogą szukać go po nazwie. Najczęściej w tym celu wpisują ją w wyszukiwarkę Google. Sprytna konkurencja może zrobić reklamę w Google Adwords (Ads) na nazwę Twojej firmy i przekierować ich do siebie.  W artykule przybliżmy, jak bronić się przed reklamami konkurencji i jak uniknąć zbędnej prowizji […]

Czytaj dalej
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

Często opis produktu to jedyna okazja, aby zachęcić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o treść, która przekona potencjalnych kupujących do działania. Wśród doświadczonych marketerów nie brakuje specjalistów, którzy uważają, że opis produktu, to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie firmowej. Dlaczego nie możesz sobie pozwolić na słabe opisy produktów? […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki na rynku, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji 

Pozycjonowanie marki sprawia, że niektóre marki zapadają w pamięć, a inne przelatują przez nią i na zawsze znikają. Dlaczego tak się dzieje? Otóż jest to związane z pozycjonowaniem marki. Celem tych działań jest wyróżnienie brandu na tle innych i zakotwiczenie się w umysłach konsumentów. Bardziej poetycko trzeba byłoby napisać, że należy „dotrzeć do serc klientów”. […]

Czytaj dalej
1 2 3 8
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu