Obecnie każdy marketer może zebrać od każdego użytkownika ogromne ilości informacji. Liczba działań, które można na tej podstawie podjąć, jest wręcz przytłaczająca. Istnieje sposób, aby nie zakopać się w odpisywaniu na e-mail, a jednocześnie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Czy potrzebny jest cud?
Nie, nie potrzebujesz cudu, a umiejętnego wykorzystania automatyzacji. Jest to przyszłość marketingu i warto się jej przyjrzeć, ponieważ już teraz jest coraz szerzej stosowana i zapewnia przewagę konkurencyjną. Sprawdźmy zatem, jak możesz wykorzystać marketing automation w swojej firmie.
Czym jest i jak działa automatyzacja marketingu (marketing automation)?
W każdej branży prowadzenie działań marketingowych wymaga wiedzy, zaangażowania i czasu. Planowanie i konfigurowanie kampanii, analiza otoczenia czy aktywne budowanie relacji w mediach społecznościowych to zadania bardzo czasochłonne. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz realizować tych zadań ręcznie.
Z pomocą przychodzi marketing automation. Jest to narzędzie, które pomoże uporać się z powtarzalnymi zadaniami. Dzięki temu oszczędzisz czas i energię, a przy tym zwiększysz skuteczność swoich działań.
Automatyzacja marketingu to polega na zastąpieniu określonych działań, które realizują osoby z działów marketingu, sprzedaży i wsparcia klienta przez automatyzację. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego oprogramowania można zaprojektować i aktywować ścieżki automatyzacji.
Przykładem automatyzacji są dynamiczne reklamy Google Ads, automatyczna konfiguracja wiadomości e-mail czy spersonalizowane rekomendacje produktów w Twoim e-sklepie lub na stronie internetowej. Narzędzie marketing automation szczególnie przydaje się w e-commerce. Pomagają oszczędzić czas, ale także stworzyć skuteczne i spersonalizowane komunikaty dla użytkowników.
Przeczytaj także: Zadania zarządzania marketingowego. Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców.
Dlaczego warto inwestować w automatyzację marketingu?
Globalne przychody branży automatyzacji marketingu w latach 2021-2023 wzrosły o 22% do poziomu 5,86 mld USD. Rynek spodziewa się, że do 2030 r. wartość branży wzrośnie dwukrotnie i przekroczy 13,7 mld dolarów – wynika z analiz Statista.
Jeśli dążysz do bycia liderem w swojej branży lub chcesz wyprzedzić swoją konkurencję, to zasadne będzie podążanie za skuteczną strategią. Dla wielu osób automatyzacja to nadal ciekawe ułatwienie. Niemniej wyraźnie rośnie jego rola i nie warto ignorować tego rozwiązania w swoich działaniach marketingowych.
Wdrożenie marketing automation to przede wszystkim:
- oszczędność czasu;
- oszczędność pieniędzy;
- poprawa efektywności działań firmy w Internecie;
- okazja do wyprzedzenia konkurencji;
- szansa na zbudowanie relacji z potencjalnymi klientami;
- wzrost zaufania do marki;
- szansa na ograniczenie kosztów marketingu.
Automatyzacja marketingu to także pielęgnowanie długoterminowych relacji z klientami i większa szansa na utrzymanie klienta (customer retention).
Marketing automation – jak wykorzystać automatyzację w e-commerce?
Automatyzacja marketingu była narzędziem, z którego korzystały przeważnie największe firmy na rynku. Obecnie praktycznie każdy może wykorzystać ten potencjał do rozwoju firmy. W jakich obszarach można wykorzystać marketing automation?
Wysyłka newsletterów i autoresponderów w e-mail marketingu
Newsletter to dla ponad 60% marketerów B2B najlepszy sposób do pozyskania kontaktów i sprzedaży. Jeśli w bazie masz setki lub tysiące osób, to ręczne pisanie maila do każdego odbiorcy, w którym spersonalizujesz przekaz, jest praktycznie niewykonalne. Dlatego do sprawy warto podejść nieco inaczej.
Napisz jedną wiadomość w szablonie, który można edytować. Automatyzacja pomoże spersonalizować przekaz i sama wyśle korespondencja w odpowiednim momencie. Czego można się spodziewać?
Jeśli odbiorca przekaże twierdzącą odpowiedź na zapis, to lead zostanie automatycznie przekazany do zespołu sprzedaży. W przypadku negatywnej odpowiedzi także warto zaplanować konkretne działania. Można np. wysłać wiadomość z podziękowaniem za kontakt i zachętą do obserwowania, subskrypcji lub kontaktu w przyszłości.
Przeczytaj także: Czym jest Content Marketing? Co możesz zyskać na wartościowych treściach?
Chatboty – gdy klient chce natychmiastowych odpowiedzi
Z czekaniem na odpowiedź e-mailową, jest tak samo, jak z odpowiedzią na złożone CV – często nie przychodzi. Niemniej Ty jako klient nie zamierzasz czekać i chcesz mieć szybką odpowiedź – prawda? Wiedz, że Twoi klienci myślą podobnie. Oni też nie chcą czekać i mieć odpowiedź na nurtujące ich pytania. Co to za pytania?
Jeśli prowadzisz biznes w e-commerce, to wiesz, o co najczęściej pytają klienci. Stworzenie strony internetowej, na której będzie FAQ z odpowiedziami to świetny pomysł. Jednak nie każdemu klientowi będzie chciało się przechodzić na Twoją witrynę WWW. Taka sytuacja powoduje ryzyko, że klient sprawdzi swoje zapytanie w Google. Jeżeli Twoja firma nie będzie wysoko w wynikach wyszukiwania, to klienta może podebrać konkurencja. Możne tego uniknąć.
Chatbot to wygodne narzędzie, które poprawi efektywność komunikacji firmy poprzez Messengera. Jest to najpopularniejszy komunikator w Polsce, a więc dobrze obsługiwać ten kanał, jeśli Twoja grupa docelowa jest w nim obecna.
Znając potencjalnych odbiorców i swój produkt lub usługę jesteś w stanie przygotować klika odpowiedzi na powtarzające się pytania. Jeśli te pojawią się w komunikacji na Messengerze, to chatbot automatycznie na nie odpowie. Często tyle wystarczy, aby zaspokoić ciekawość klienta, co buduje pozytywne relacje z marką i jej autorytet.
Pop-upy
Pop-upy to wyskakujące okienka na stronach internetowych, które są dobrze znane użytkownikom. Poza podstawowymi informacjami m.in. o zgodzie na pliki cookies, czy polityce prywatności, używa się ich w celach sprzedażowych i marketingowych.
Za pośrednictwem pop-upów poinformujesz klienta o spersonalizowanych ofertach, zachęcisz do zapoznania się z promocjami i przypomnisz o porzuconych koszykach. To dobry sposób, żeby zainteresować użytkowników swoim newsletterem i metoda informowania o najnowszych wydarzeniach. Zwiększa to zaangażowanie użytkowników, co wpływa na poprawę sprzedaży.
Powiadomienia PUSH
PUSH nie mylić z PLUSH (telefonia komórkowa). Popularne PUSH-e, to komunikaty, które wyskakują na telefonie lub w roku ekranu komputera. Jest to funkcja, którą możesz zautomatyzować.
Zarówno kampanie SMS, jak i powiadomienia PUSH przynoszą podobne korzyści dla firm. Te krótkie i konkretne komunikat są spersonalizowane. Dzięki nim możesz poinformować o promocjach, ważnych aktualizacjach i swoich produktach. PUSH-e można zautomatyzować i spersonalizować. To kolejne narzędzie, które pomaga w poprawie konwersji.
Pozostałe narzędzia content marketingowe
Wachlarz narzędzi, które można zautomatyzować należy poszerzyć o:
- chat na stronie internetowej;
- kampanie SMS;
- zapis na powiadomienie o dostępności produktu.
Automatyzacja narzędzi marketingowych to w dłuższej perspektywie niższe koszty marketingu. Jednocześnie uwalniasz potencjał pracowników i możesz przekierować ich do bardziej ambitnych zadań.
Jak wdrożyć marketing automation do działu marketingu w Twojej firmie?
Przedsiębiorcy dążą do maksymalizacji efektów działań marketingowych i sprzedażowych. Ważnym elementem układanki są marketerzy, którzy planują różnego rodzaju działania promocyjne, wdrażają je, a następnie monitorują efekty i korygują kurs. Podobnie sprawa wygląda z systemem marketing automation. Poniższe informacje ułatwią Ci skuteczne wdrożenie tej technologii, co przełoży się na poprawę efektywności obsługi klienta i działu sprzedaży.
Przeczytaj także: Analiza konkurencji - jak sprawdzić swoich przeciwników?
Wdrożenie automatyzacji marketingu w firmie:
- Określenie celów biznesowych – pomyśl, jaki problem chcesz rozwiązać przy użyciu automatyzacji. Zależy Ci na lepszym zarządzaniu leadami, zwiększeniu sprzedaży, a może na optymalizacji kampanii marketingowych? Precyzyjnie określone cele ułatwią Ci wybór platformy, którą dostosujesz do potrzeb Twojej organizacji.
- Wybór platformy do automatyzacji marketingu – narzędzie, które ma milion funkcji może nie spełnić swoich oczekiwań. Wybierz takie funkcjonalności, które przyniosą Twojej firmie najwięcej korzyści. Uwzględnij integrację narzędzia z innymi aplikacjami, możliwość skalowalności i zakres wsparcia technicznego.
- Integracja z obecnym ekosystemem – postaw na narzędzie, które łatwo zintegrujesz z istniejącymi systemami w Twojej firmie, jak np. CRM-em, narzędziami analitycznymi i systemem obsługi klienta.
- Tworzenie treści i formularzy – stwórz treść kampanii marketingowych dostosowane do wybranych grup docelowych. W tym celu skorzystaj z formularzy online do zbierania informacji o potencjalnych klientów. Więcej danych, to większa szansa na lepsze zrozumienie potrzeb kupujących, a jednocześnie okazja na bardziej efektywne działania marketingowe.
- Automatyzacja kampanii – skonfiguruj narzędzie tak, aby uruchamiało się automatycznie na bazie ustalonych przez Ciebie kryteriów. Dla przykładu, gdy użytkownik wykaże określone zachowanie na stronie firmowej czy wejdzie w interakcję z poprzednimi komunikatami, to narzędzie wykona określoną czynność.
- Monitoring i optymalizacja – dane, dane i jeszcze raz dane. Dzięki nim możesz monitorować efektywność swoich działań i na sukcesywnie wprowadzać korektę trajektorii, aby uzyskać pożądany efekt. Stosuj różne podejścia, aby znaleźć te, które zapewnią Twojej firmie najwięcej korzyści.
- Szkolenie zespołu – kupno Formuły 1 nie zapewni Ci miejsca w topce wyścigu, jeśli kierowca nie wie, jak uruchomić, a później kierować pojazdem. Zapewnij szkolenie dla zespołu, aby marketerzy i dział sprzedaży wiedzieli, jak korzystać z narzędzi do automatyzacji i efektywnie z nich korzystać.
Powyższe kroki pokazują, co warto zrobić, aby wdrożyć automatyzację marketingu w firmie. Odpowiednie podejście i stosowanie narzędzi pomoże Twojej firmie zwiększyć efektywność działań marketingowych i sprzedaży online. Umów się na konsultacje marketingowe i sprawdź, jak możemy Ci pomóc w realizacji celów biznesowych.
Czy warto wdrożyć marketing automation w e-commerce?
Być może przeskoczyłeś cały tekst do tego miejsca. Jeśli opierasz swoje decyzje głównie na liczbach, to przygotowaliśmy kilka, na które mogą Cię zainteresować. Oto one:
- 80% marketerów odnotowało wzrost pozyskanych leadów po wdrożeniu marketing automation (Findstack);
- 77% marketerów odnotowało wzrost konwersji po wprowadzeniu automatyzacji marketingu (99Firms);
- 58% marketerów B2B planuje wdrożenie automatyzacji marketingu do swoich działań. (Emailmonday).
Tego rodzaju danych jest znacznie więcej. Wskazują one w znacznym stopniu, że makreting automation to skuteczne narzędzie, które spełnia obietnicę poprawy wyników sprzedażowych, czy ogólnie konwersji. Porozmawiaj z naszym przedstawicielem, który pomoże zaplanować Twojej firmie dalsze działania marketingowe, w tym, w obszarze automatyzacji.