Spójrzmy prawdzie w oczy – rynek e-commerce rośnie. I to rośnie w takim tempie, że trudno czasami za tym nadążyć. Ludzie kupują w sieci na potęgę i raczej nic nie wskazuje, by miało się to zmienić. Powodów takiego stanu rzeczy jest co najmniej kilka(naście), ale do tych najczęściej wymienianych zalicza się wygoda związana z zakupami online, a także fakt, że sklepów internetowych cały czas przybywa. Można by wręcz powiedzieć, że rosną jak grzyby po deszczu :).
Jeśli interesuje Cię taka forma prowadzenia biznesu, ten tekst jest dla Ciebie. Skupimy się tutaj na najważniejszych etapach zakładania i prowadzenia sklepu internetowego. Podpowiemy, na co zwracać szczególną uwagę na początku oraz jakie narzędzia i rozwiązania okażą się pomocne. Dowiesz się też, dlaczego marketing i reklama pozwolą Ci nie tylko utrzymać się na powierzchni, ale także rozpykać konkurencję i wygrać walkę o portfele przyszłych klientów. Czytaj dalej!
Jak założyć sklep internetowy krok po kroku
Przygotowaliśmy poradnik krok po kroku, który pokaże Ci, jak zrobić sklep internetowy. Polecamy ogarnąć go w całości, bo na końcu sprzedajemy tipy, dzięki którym Twoja przygoda z handlem e-commerce nie zakończy się na otwarciu sklepu ;). Nie jest to wiedza tajemna, ale sporo przedsiębiorców zdaje się o tym zapominać – a potem dziwią się, że biznes się nie kręci. Gotów?
W takim razie zacznijmy od początku:
Masz pomysł na sklep? Jeśli nie, na co czekasz?
Skoro chcesz mieć swój sklep internetowy, musisz się zastanowić, co właściwie chcesz w nim sprzedawać – to chyba całkiem logiczne. Choć możliwości wydają się nieograniczone, radzimy nie szaleć. Warto wybrać asortyment oparty np. na Twojej pasji czy aktualnych zainteresowaniach. Dzięki wiedzy, którą już posiadasz, znacznie łatwiej będzie Ci wybrać konkretne grupy produktowe do swojego sklepu; to samo dotyczy kwestii związanych z obsługą klienta czy prowadzeniem działań marketingowych.
CIEKAWOSTKA: Z tego powodu RIKONA odpaliła sklep dlakociarzy.pl . Założyciel marki RIKONA jest kociarzem i kocha te zwierzęta. Branża produktów dla zwierząt nie jest najlżejsza, ale nieskromnie przyznamy, że zamierzamy tam trochę namieszać 🙂 .
Przy wyborze określonych kategorii produktowych możesz wspomagać się różnymi narzędziami, m.in. Google Trends. SimilarWeb czy TradeWatch. Warto też rzucić okiem na raporty e-commerce dostarczane przez Gemius, które pokazują badania, liczby, wyniki, prognozy – zasadniczo wszystko, co związane z rynkiem sklepów online i sprzedażą w internecie.
Pomyśl nad modelem logistycznym
W tym przypadku masz do wyboru 2 najpopularniejsze rozwiązania: prowadzenie własnego magazynu lub coraz chętniej wybierany model dropshippingu. Musisz dobrze przemyśleć wszystkie za i przeciw, skupiając się na takich rzeczach, jak wymagane miejsce do przechowywania towarów, budżet przewidziany na zatowarowanie czy ewentualne ryzyko inwestycyjne. Decydując się na własny magazyn, musisz położyć na stół zdecydowanie więcej kasy, która pójdzie na wynajem powierzchni, jej obsługę, ogarnianie towarów czy kontakt z dostawcami. Masz jednak pełną kontrolę nad najważniejszymi procesami, w tym nad sposobami pakowania, wysyłką itd.
Jeśli jednak z jakiegoś powodu bardziej przemawia do Ciebie dropshipping... to w sumie wcale się nie dziwimy. To obecnie jeden z najpopularniejszych modeli biznesowo-logistycznych, który pozwoli Ci zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. Nie musisz martwić się o swój magazyn ani o jego obsługę. Nie musisz pilnować stanów magazynowych ani przejmować się wysyłką towarów do klientów – wszystkim zajmuje się za Ciebie wybrana hurtownia dropshippingowa.
Skąd w ogóle możesz pozyskiwać towary? W dropshippingu produkty wysyłane są bezpośrednio z hurtowni, z którą współpracujesz. Opcjonalnie możesz odezwać się do samego producenta. Zarządzając własnym magazynem, masz 3 rozwiązania – własny towar, produkty bezpośrednio od producenta/hurtowni/dystrybutora lub artykuły typu white label (czyli wyprodukowane bez wspominania o marce wytwórcy, pozbawione kojarzonych z nim metek, etykiet i opakowań).
Wybierz odpowiednie oprogramowanie do swojego sklepu
Chcesz stworzyć swój sklep internetowy? Musisz wybrać do tego odpowiednie narzędzie – platformę, która będzie odpowiadała nie tylko za proces budowania sklepu, ale też za jego nienaganne działanie. Platforma e-commerce powinna być przejrzysta i prosta w obsłudze, oferować różne fajne możliwości i wtyczki, w tym opcję personalizacji i dopasowania do własnych potrzeb. Ważne też, by była przyjazna pod kątem pozycjonowania i szeroko rozumianego marketingu online. Oczywiście zwracaj uwagę na takie aspekty, jak poziom obsługi klienta (support) czy koszty, które poniesiesz w związku z odpaleniem i prowadzeniem sklepu online.
Sprawdź, jakie są najbardziej znane i najchętniej wybierane plarformy e-commerce w Polsce:
- WooCommerce,
- Prestashop,
- Shoper,
- IAI Shop,
- Magento.
Jest też druga opcja, czyli postawienie sklepu internetowego na własnej stronie. Tutaj budujesz wszystko od zera, musisz więc znaleźć dobrego specjalistę od robienia stron internetowych – najlepiej takiego z doświadczeniem w zakresie tworzenia rozbudowanych witryn dla sklepów e-commerce. Taki sklep możesz praktycznie dowolnie zmieniać, konfigurować, dodawać niezbędną zawartość itd.
W przypadku sklepów online (i nie tylko) mega ważny jest aspekt wizualny. Jeśli Twoja strona będzie dobrze poukładana, ładna i wyróżniająca się na tle konkurencji, istnieje spora szansa, że pojawi się na niej więcej potencjalnych klientów. O szacie graficznej powiemy nieco więcej w dalszej części tekstu.
Nazwa sklepu, hosting, domena
Jak wymyślić dobrą nazwę sklepu internetowego? To twardy orzech do zgryzienia, wymagający niezłej gimnastyki słownej i sporych pokładów kreatywności. Na rynku możesz natknąć się na profesjonalne usługi namingu – działu copywritingu/marketingu, który skupia się wyłącznie na tworzeniu chwytliwych haseł reklamowych i nazw dla firm, stron www czy e-sklepów. Jeśli jednak czujesz, że wymyślenie nazwy dla Twojego sklepu nie będzie dla Ciebie problemem, pamiętaj o poniższych wskazówkach:
- nazwa powinna być możliwie jak najkrótsza,
- postaraj się, by była oryginalna i nie myliła się z nazwami konkurencyjnych sklepów,
- idealnie, jeśli użytkownik po samej nazwie będzie w stanie stwierdzić, jaki jest zakres Twojej działalności.
O tworzeniu nazwy dla marki lub domeny, więcej przeczytasz w artykule Nazwa firmy - jak nazwać firmę, żeby miało to sens.
Co z hostingiem i rejestracją domeną? Procedura jest standardowa – wykupujesz usługi hostingowe u hostingodawcy oraz domenę (adres www) u jednego z rejestratorów domen. Pamiętaj, że najlepszą praktyką jest zachowanie jednakowej nazwy dla domeny i swojego sklepu. Ten prosty zabieg pozwoli Ci zadbać o spójny wizerunek, a także ułatwi klientom identyfikację i trafienie na Twoją stronę www.
Zadbaj o atrakcyjny wygląd i przyjemną szatę graficzną
Strona sklepu internetowego powinna być przyjemna dla oka i czytelna, a oferta – przyciągająca uwagę. Nie chodzi o to, by atakować potencjalnych klientów milionem fajerwerków już od samego początku. Jeśli coś im się nie spodoba, już po kilku sekundach klikną "X" na karcie przeglądarki i sprzedaż zakończy się, zanim jeszcze w ogóle się rozpocznie.
Jak zadbać o wygląd sklepu? Dobra wiadomość jest taka, że przy używaniu większości platform e-commerce otrzymujesz możliwość skorzystania ze specjalnego kreatora szablonów. To proste w obsłudze narzędzia, które pozwalają na dość swobodne projektowanie i budowanie e-sklepu pod kątem wizualnym. Jeśli masz zamiar postawić sklep na własnej stronie, będziesz potrzebować pomocy programisty i grafika – bez tego ani rusz. Jeśli taka opcja Cię interesuje, to zerknij jak u nas wygląda tworzenie stron www.
Trochę papierkowej roboty, czyli pamiętaj o formie prawnej sklepu
Zakładając sklep internetowy, musisz określić jego formę prawną – czyli w skrócie założyć firmę. Do wyboru jest każda forma prowadzenia działalności, z pominięciem spółki partnerskiej. Początkujący właściciele sklepów online decydują się najczęściej na:
- rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG),
- spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (z o.o.).
Warto pamiętać, że w przypadku prowadzenia własnego sklepu internetowego w formie jednoosobowej działalności lub spółki cywilnej konieczna będzie rejestracja firmy w CEIDG, natomiast przy innych formach prawnych należy zarejestrować się w KRS.
Czy zawsze musisz zakładać firmę? Okazuje się, że nie – możesz wybrać tzw. działalność nierejestrowaną. Warto ją rozważyć na samym początku swojej przygody z e-commerce, jeśli nie masz przekonania, czy Twój biznes wypali. Wiąże się to jednak z kilkoma ograniczeniami, m.in. miesięcznym limitem przychodów (na poziomie połowy pensji minimalnej) czy utrudnionym kontaktem z hurtowniami i dystrybutorami (większość z nich nie chce współpracować z osobami fizycznymi bez zarejestrowanej działalności).
Nie zapominaj o regulaminie i polityce prywatności
Obojętnie, czy prowadzisz sklep internetowy na platformie e-commerce, czy na własnej stronie, musisz zadbać o profesjonalny regulamin sklepu online. To bardzo ważny dokument, którego głównym zadaniem jest ochrona Ciebie jako sprzedawcy, a także konsumenta. Niech nie przychodzi Ci do głowy kopiowanie jego zapisów z innych stron – po pierwsze jest to nielegalne, po drugie nie istnieje coś takiego, jak uniwersalny regulamin sklepów internetowych. Każdy sklep ma swój własny dokument, dostosowany ściśle do swoich potrzeb i wymagań oraz branży, w której działa.
Polityka prywatności to kolejny dokument, który należy przygotować. Muszą się w nim znaleźć zapisy dotyczące RODO, w tym zakres zbieranych danych osobowych, cel ich przetwarzania itd. Informacje te obejmują m.in. dane udzielane poprzez formularz kontaktowy czy podawane w trakcie dokonywania zakupów i składania zamówienia.
Wybierz formy dostawy i metody płatności
Zadbaj o szybkie płatności online, najlepiej w kilku wariantach. Klienci lubią mieć wybór, a już w ogóle uwielbiają, gdy mogą zrobić zakupy przy pomocy kilku kliknięć. W ramach wybranej bramki płatniczej udostępnisz im kilka najpopularniejszych, ekspresowych form płatności, m.in.:
- szybki przelew online,
- płatności BLIK-iem,
- płatność kartą.
Warto mieć na uwadze także pozostałe metody płatności, takie jak oldschoolowy przelew tradycyjny (niektórzy klienci cały czas z tego korzystają), przelew za pobraniem czy np. zakupy na raty lub w formie odroczonej płatności.
Nie zapominaj o tym, że zakupiony w Twoim sklepie towar musi się jeszcze znaleźć w domu klienta :). Płynnie więc przechodzimy do ustalenia formy dostawy produktów. Co musisz wiedzieć? Polacy najchętniej korzystają z opcji dostawy kurierskiej lub do paczkomatów. To cenna wskazówka, ale ustalenie metod doręczania paczek warto też oprzeć na analizie preferencji swojej grupy docelowej oraz asortymentu, który oferujesz w sklepie.
Jak promować sklep internetowy i rozkręcić sprzedaż online?
Zdajesz sobie sprawę, że założenie własnego sklepu internetowego to dopiero początek, prawda? A może w tym momencie robisz wielkie oczy i zastanawiasz się "ok, to co mi w takim umknęło?". Mnóstwo osób (pisząc to, naprawdę mamy na myśli bardzo dużą grupę) przeciera oczy ze zdumienia, gdy po maksymalnie kilku miesiącach po odpaleniu swojego sklepu online muszą zamykać biznes. Brakuje klientów, brakuje pieniędzy, wszystko stoi w miejscu – koniec zabawy, proszę się rozejść. Ok, ale co właściwie się stało?
Postawmy sprawę jasno – stworzenie sklepu internetowego w dzisiejszych czasach jest banalnie proste. Ale jeśli zależy Ci na tym, by zacząć sprzedawać swoje produkty, rozkręcić sprzedaż i zarabiać na tym fajne pieniądze, musisz zainwestować w marketing. Tutaj masz do wyboru kilka możliwości:
- SEO/pozycjonowanie – długofalowe, regularne działania z zakresu pozycjonowania pomogą Ci zwiększyć widoczność Twojego e-sklepu w wyszukiwarce Google, z której codziennie korzystają miliony internautów. Są wśród nich potencjalni klienci, zainteresowani Twoimi produktami. Wybierz pozycjonowanie w Google i daj im się zauważyć :).
- Płatne kampanie reklamowe – doskonałe uzupełnienie działań związanych z SEO, dzięki którym zauważysz pierwsze efekty niemal natychmiast. Kampanie płatne to m.in. na reklama Google Ads (w wyszukiwarce, na stronach partnerskich Google) czy płatna promocja na Facebooku z wykorzystaniem narzędzia Facebook Ads.
- Social media – Facebook, Instagram czy LinkedIn to kolejne źródła klientów, do których warto docierać. Portale społecznościowe odwiedzają codziennie miliony osób w różnym wieku, o różnych zainteresowaniach i potrzebach zakupowych. To duża szansa na zwiększenie rozponawalności swojego sklepu, złapanie pierwszych klientów i skuteczne rozbujanie sprzedaży.
Zanim jednak rzucisz się na wszystkie dostępne opcje reklamowe, na spokojnie zaplanuj swoje działania. Przyda Ci się optymalna strategia biznesowa oraz strategia marketingowa.
Strategia biznesowa, strategia marketingowa – po co?
Strategia biznesowa to w dużym skrócie podręcznik zarządzania firmą. Znajdują się w nim wszystkie cele i założenia przedsiębiorstwa dotyczące jego funkcjonowania, a także długofalowe plany na rozwój. To tutaj określa się szczegółowe liczby i wyniki, które chce się osiągnąć, a także sposoby ich realizacji. Bez strategii biznesowej firma nie ma żadnego punktu odniesienia – nie wie, do czego i jak chce dążyć, nie ma pojęcia o działaniach konkurencji, dostępnych możliwościach, budżecie itd.
Jest jeszcze strategia marketingowa, rozumiana jako integralny element strategii biznesowej. W tym przypadku mówimy nie tylko o działaniach stricte reklamowych, ale także ustaleniu grupy docelowej, wyborze odpowiednich kanałów komunikacji z klientami czy ogarnięciu spójnej identyfikacji wizualnej. O strategii marketingowej jako jednym z fundamentów prowadzenia firmy (w tym sklepu internetowego) piszemy szerzej na naszym blogu, do którego odsyłamy wszystkich zainteresowanych.
Dlaczego warto otworzyć sklep internetowy?
Masz już pewnie wstępną wizję i plany dotyczące rozkręcenia biznesu w branży e-commerce, ale cały czas zastanawiasz się, czy warto założyć swój sklep internetowy? Czy własny sklep online to na pewno dobre rozwiązanie dla mnie? Spoko, rozumiemy Twoje wątpliwości – zawsze będzie to krok w nieznane. Jest jednak sporo powodów, dla których warto się na to zdecydować. Oto kilka z nich:
- otwierając tradycyjny sklep stacjonarny, ponosisz wysokie koszty związane z najmem lokalu i jego urządzaniem – w przypadku sklepu online nie musisz się tym martwić i tym samym obniżasz ryzyko inwestycyjne;
- oszczędzasz czas;
- masz szansę dotacia do znacznie większej liczby klientów;
- zapewniasz sobie olbrzymią wygodę – uruchamiając sklep na platformie e-commerce, masz zwykle dostęp do wielu dodatków i funkcjonalności, w tym m.in. do narzędzi marketingowych, opcji personalizacji czy możliwości integracji sklepu z popularnymi systemami płatności;
- możesz zmonetyzować swoją pasję.
Jak uruchomić sklep internetowy – do kogo zwrócić się o pomoc w rozkręceniu sprzedażowej machiny?
Wiesz już, jak otworzyć sklep internetowy – ale skuteczne prowadzenie biznesu w takiej formie może być piekielnie trudne. Analizowanie wyników, doglądanie konkurencji czy ogarnianie działań reklamowych zabiera mnóstwo czasu, który trzeba przecież przeznaczyć na codzienne obowiązki związane z zarządzaniem swoim sklepem. Wszystko, co związane z marketingiem, możesz przekazać firmie z zewnątrz. Ale nie byle komu :).
Zachęcamy do kontaktu z nami – Marketingowe Wsparcie Twojego Biznesu RIKONA zaopiekują się Twoim sklepem i pomoże rozkręcić w nim sprzedaż. Nie działamy jak typowa agencja (bo agencją nie jesteśmy). Stawiamy na uczciwość, rzetelność i wzajemne zaufanie. Zresztą szybko się o tym przekonasz jeśli zdecydujemy się nawiązać z Tobą współpracę.