Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Jak stworzyć efektywną strategię sprzedaży dla nowego biznesu?

8 maja 2023

Podsumowanie

Jaki jest cel każdego biznesu? Oczywiście duża sprzedaż – jeśli ktoś odpowiada inaczej, to albo nie wie, po co założył firmę, albo zwyczajnie kłamie. To dzięki sprzedaży wszystko się kręci, zyski są na odpowiednim poziomie, a biznes ma szansę się rozwijać.

Nie dałoby się tego osiągnąć bez właściwie dobranej strategii, a konkretnie strategii sprzedaży. Czym ona dokładnie jest? Jak ją zaplanować i po co to robić? Sprawdź poniżej!

Czym jest strategia sprzedaży?

Strategię sprzedaży (czy też plan sprzedaży) można podsumować jako kompleksowy plan działania, który w założeniach skupia się na sprecyzowaniu najróżniejszych aspektów dotyczących sprzedaży i dystrybucji produktu lub usługi w danym przedsiębiorstwie.

To jeden z filarów funkcjonowania biznesów, który trzeba mieć ogarnięty na igiełkę i dopiero potem skupiać się na innych rzeczach. Przykład? Jeśli pracownicy i szefostwo nie wiedzą, jak ma wyglądać sprzedaż, to nawet najlepiej przemyślana strategia marketingowa nie przyniesie absolutnie nic. Jedno zawsze musi uzupełniać drugie.

Nie istnieje coś takiego jak uniwersalna strategia sprzedaży. Każda firma i każdy biznes wyglądają zupełnie inaczej i przywiązują większą wagę do innych aspektów. Dużo tutaj zależy od branży, w której działa przedsiębiorstwo, a także od rodzaju oferowanych produktów lub usług. W strategiach sprzedażowych różnych firm można jednak wyróżnić bardzo zbliżone elementy – zadania, które taki plan powinien uwzględniać. Są to m.in.:

  • planowanie i prognozowanie;
  • komunikacja;
  • obsługa, dystrybucja i sprzedaż;
  • analiza danych i informacji o aktualnej sytuacji w przedsiębiorstwie.  

A kto właściwie powinien zająć się stworzeniem dopasowanego planu sprzedaży? W idealnym świecie jest to wynik pracy wielu specjalistów ds. handlu (w tym branży e-commerce), dystrybucji, obsługi klienta, promocji, marketingu i analityki. Z doświadczenia jednak wiemy, że różnie to wygląda 😉

Opracowanie strategii sprzedaży dla nowego biznesu

Każda firma, a w szczególności te dopiero startujące na rynku powinny mieć ogarniętą własną strategię sprzedażową. Wykracza ona poza prosty schemat “co robić, żeby sprzedawać”. Odpowiada na wiele dodatkowych pytań: jak, komu i ile sprzedawać, by w przyszłości osiągnąć zakładane rezultaty. Dobra strategia pozwala zwiększyć sprzedaż, mają na uwadze zarówno najważniejsze aspekty działania firmy, jak i czynniki będące poza jej kontrolą.

Dobry plan sprzedaży i optymalna strategia biznesowa umożliwia odpowiednią reakcję na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, które mogą negatywnie wpłynąć na firmę. Przykładów nie trzeba długo szukać: szalejące inflacja, niedawna pandemia COVID, wybuch wojny w Ukrainie, a w konsekwencji zerwane łańcuchy dostaw, odpływ kapitału, sankcje, itd

Dzięki strategii sprzedażowej Twój nowopowstały biznes jest w stanie zaprezentować się z jak najlepszej strony. Twoje produkty lub usługi mają szansę przekonać konsumenta, że to właśnie one są najlepsze i zasługują na jego uwagę. Indywidualna strategia sprzedaży umożliwia również budowanie lojalności klienta, co jest mega ważne w kontekście sukcesu biznesowego całej firmy. 

Najważniejsze elementy skutecznej strategii sprzedażowej

Najwyższy czas wypunktować kluczowe elementy strategii sprzedażowej. Z pewnością zaliczają się do nich:

  • Analiza obecnej sytuacji w firmie – to idealny punkt wyjścia do zaplanowania i wdrożenia optymalnej strategii sprzedaży. Podczas analizy skup się m.in. na dostępnym budżecie, realiach rynku i działaniach konkurencji w odniesieniu do Twojej biznesu, a także na dostępnych możliwościach sprzedażowych.
  • Zdefiniowanie celów sprzedażowych – strategia bez jasno określonych celów sprzedażowych nie ma sensu. Wielu specjalistów uważa ten etap za jeden z najważniejszych, bo to właśnie w tym momencie ustalanie są główne targety zachęcające pracowników do wytężonej harówki :). Gdyby nie wiedzieli, po co robią to, co robią, nie czuliby żadnej motywacji.
  • Określenie modelowego klienta – kolejny super ważny punkt, który trzeba ogarnąć przed rozpoczęciem samej sprzedaży i jakichkolwiek działań marketingowych. Dzięki zdefiniowaniu grupy docelowej dowiedz się, kto jest Twoim klientem, jak są ich potrzeby i oczekiwania względem Twoich usług lub produktów. 

Strategia sprzedaży – czy na pewno trzeba ją wdrażać?

Często mówi się, że strategia biznesowa nie może się obyć bez odpowiednio rozplanowanej strategii sprzedaży. I trudno się z tym nie zgodzić. To elementy, które wzajemnie się uzupełniają i nie mogą funkcjonować w oderwaniu od siebie. Do tego dochodzi trzeci niezbędny element, czyli misja marki to “coś”, co wyróżnia konkretną firmę od innych i zwraca uwagę klientów oraz partnerów biznesowych.

Strategia biznesowa, plan sprzedaży, misja firmy – trzy fundamenty, na których opierają się działania przedsiębiorstwa i bez których trudno wyobrazić sobie jego funkcjonowanie rynku, nie wspominając o perspektywach rozwoju i wysokich zyskach.

Można powiedzieć, że to święta trójca każdego biznesu. Jak więc odpowiemy na pytanie w nagłówku? Tak, zdecydowanie warto, a wręcz trzeba to zrobić. Pamiętaj jednak, że kluczowe są tutaj dokładne analizy własnego biznesu, rynku i potrzeb grupy docelowej.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu