Jak stworzyć efektywną strategię sprzedaży dla nowego biznesu?

8 maja 2023

Podsumowanie

Jaki jest cel każdego biznesu? Oczywiście duża sprzedaż – jeśli ktoś odpowiada inaczej, to albo nie wie, po co założył firmę, albo zwyczajnie kłamie. To dzięki sprzedaży wszystko się kręci, zyski są na odpowiednim poziomie, a biznes ma szansę się rozwijać.

Nie dałoby się tego osiągnąć bez właściwie dobranej strategii, a konkretnie strategii sprzedaży. Czym ona dokładnie jest? Jak ją zaplanować i po co to robić? Sprawdź poniżej!

Czym jest strategia sprzedaży?

Strategię sprzedaży (czy też plan sprzedaży) można podsumować jako kompleksowy plan działania, który w założeniach skupia się na sprecyzowaniu najróżniejszych aspektów dotyczących sprzedaży i dystrybucji produktu lub usługi w danym przedsiębiorstwie.

To jeden z filarów funkcjonowania biznesów, który trzeba mieć ogarnięty na igiełkę i dopiero potem skupiać się na innych rzeczach. Przykład? Jeśli pracownicy i szefostwo nie wiedzą, jak ma wyglądać sprzedaż, to nawet najlepiej przemyślana strategia marketingowa nie przyniesie absolutnie nic. Jedno zawsze musi uzupełniać drugie.

Nie istnieje coś takiego jak uniwersalna strategia sprzedaży. Każda firma i każdy biznes wyglądają zupełnie inaczej i przywiązują większą wagę do innych aspektów. Dużo tutaj zależy od branży, w której działa przedsiębiorstwo, a także od rodzaju oferowanych produktów lub usług. W strategiach sprzedażowych różnych firm można jednak wyróżnić bardzo zbliżone elementy – zadania, które taki plan powinien uwzględniać. Są to m.in.:

  • planowanie i prognozowanie;
  • komunikacja;
  • obsługa, dystrybucja i sprzedaż;
  • analiza danych i informacji o aktualnej sytuacji w przedsiębiorstwie.  

A kto właściwie powinien zająć się stworzeniem dopasowanego planu sprzedaży? W idealnym świecie jest to wynik pracy wielu specjalistów ds. handlu (w tym branży e-commerce), dystrybucji, obsługi klienta, promocji, marketingu i analityki. Z doświadczenia jednak wiemy, że różnie to wygląda 😉

Opracowanie strategii sprzedaży dla nowego biznesu

Każda firma, a w szczególności te dopiero startujące na rynku powinny mieć ogarniętą własną strategię sprzedażową. Wykracza ona poza prosty schemat “co robić, żeby sprzedawać”. Odpowiada na wiele dodatkowych pytań: jak, komu i ile sprzedawać, by w przyszłości osiągnąć zakładane rezultaty. Dobra strategia pozwala zwiększyć sprzedaż, mają na uwadze zarówno najważniejsze aspekty działania firmy, jak i czynniki będące poza jej kontrolą.

Dobry plan sprzedaży i optymalna strategia biznesowa umożliwia odpowiednią reakcję na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, które mogą negatywnie wpłynąć na firmę. Przykładów nie trzeba długo szukać: szalejące inflacja, niedawna pandemia COVID, wybuch wojny w Ukrainie, a w konsekwencji zerwane łańcuchy dostaw, odpływ kapitału, sankcje, itd

Dzięki strategii sprzedażowej Twój nowopowstały biznes jest w stanie zaprezentować się z jak najlepszej strony. Twoje produkty lub usługi mają szansę przekonać konsumenta, że to właśnie one są najlepsze i zasługują na jego uwagę. Indywidualna strategia sprzedaży umożliwia również budowanie lojalności klienta, co jest mega ważne w kontekście sukcesu biznesowego całej firmy. 

Najważniejsze elementy skutecznej strategii sprzedażowej

Najwyższy czas wypunktować kluczowe elementy strategii sprzedażowej. Z pewnością zaliczają się do nich:

  • Analiza obecnej sytuacji w firmie – to idealny punkt wyjścia do zaplanowania i wdrożenia optymalnej strategii sprzedaży. Podczas analizy skup się m.in. na dostępnym budżecie, realiach rynku i działaniach konkurencji w odniesieniu do Twojej biznesu, a także na dostępnych możliwościach sprzedażowych.
  • Zdefiniowanie celów sprzedażowych – strategia bez jasno określonych celów sprzedażowych nie ma sensu. Wielu specjalistów uważa ten etap za jeden z najważniejszych, bo to właśnie w tym momencie ustalanie są główne targety zachęcające pracowników do wytężonej harówki :). Gdyby nie wiedzieli, po co robią to, co robią, nie czuliby żadnej motywacji.
  • Określenie modelowego klienta – kolejny super ważny punkt, który trzeba ogarnąć przed rozpoczęciem samej sprzedaży i jakichkolwiek działań marketingowych. Dzięki zdefiniowaniu grupy docelowej dowiedz się, kto jest Twoim klientem, jak są ich potrzeby i oczekiwania względem Twoich usług lub produktów. 

Strategia sprzedaży – czy na pewno trzeba ją wdrażać?

Często mówi się, że strategia biznesowa nie może się obyć bez odpowiednio rozplanowanej strategii sprzedaży. I trudno się z tym nie zgodzić. To elementy, które wzajemnie się uzupełniają i nie mogą funkcjonować w oderwaniu od siebie. Do tego dochodzi trzeci niezbędny element, czyli misja marki to “coś”, co wyróżnia konkretną firmę od innych i zwraca uwagę klientów oraz partnerów biznesowych.

Strategia biznesowa, plan sprzedaży, misja firmy – trzy fundamenty, na których opierają się działania przedsiębiorstwa i bez których trudno wyobrazić sobie jego funkcjonowanie rynku, nie wspominając o perspektywach rozwoju i wysokich zyskach.

Można powiedzieć, że to święta trójca każdego biznesu. Jak więc odpowiemy na pytanie w nagłówku? Tak, zdecydowanie warto, a wręcz trzeba to zrobić. Pamiętaj jednak, że kluczowe są tutaj dokładne analizy własnego biznesu, rynku i potrzeb grupy docelowej.

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Rozsądny budżet marketingowy – jak go wyznaczyć?

To nie jest jednak najlepsze rozwiązanie; zdecydowanie bardziej opłaca się zoptymalizować wydatki na reklamę i dobrze przemyśleć, w jakie rozwiązania nadal warto inwestować.  Jak to ugryźć? Jak określić optymalny budżet marketingowy, by reklama przynosiła większe zyski i więcej klientów, a nie na odwrót? Czytaj dalej! Co obejmuje budżet marketingowy? Jeszcze 20 lat temu budżet marketingowy […]

Czytaj dalej
Dlaczego warto inwestować w reklamę online? Przegląd najbardziej efektywnych metod

Zastanawiasz się, jakie są najskuteczniejsze metody reklamowania się online? W tym artykule znajdziesz na to odpowiedź! Po co Ci reklama w internecie? Na to pytanie można w zasadzie odpowiedzieć jednym zdaniem – po to, by odnieść sukces i sprzedawać więcej. Nie ma sensu dywagować, czy warto wchodzić do internetu i tam się reklamować, czy na […]

Czytaj dalej
Mało klientów? Słaba sprzedaż? Trzymaj rozwiązanie tego problemu

No to idealnie się składa, bo w tym tekście zawarliśmy najważniejsze wskazówki. Czytaj dalej! Dlaczego sprzedaż kuleje, a klientów nie przybywa? Coś hamuje rozwój Twojego biznesu w sieci. Sprzedaż zwolniła, a może nawet nigdy nie osiągnęła satysfakcjonującego poziomu. Klienci niby się pojawiają, ale masz nieodparte wrażenie, że wpadają “od święta” – raz na jakiś czas […]

Czytaj dalej
Tworzenie i optymalizacja treści marketingowych – jak zacząć?

Strona internetowa bez treści nie ma prawa bytu. To dzięki niej masz szansę pojawić się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. To jej przyglądają się użytkownicy, ciekawi Twojej oferty, historii Twojej marki czy szukający informacji o konkretnym produkcie lub usłudze. Choćby nie wiadomo jak duży ruch przyciągała Twoja witryna, jeśli brakuje na niej dobrze zoptymalizowanej, atrakcyjnej […]

Czytaj dalej
Landing Page (strona sprzedażowa) – jak powinna wyglądać?

I zrobią to, o ile wcześniej zadbasz o kilka najważniejszych elementów. Jakich? Czytaj dalej! Co to jest landing page? Do czego służy? Landing page (LP) można przetłumaczyć bardzo dosłownie – to strona, na której lądują Twoi klienci, żeby coś od Ciebie kupić. Może to być usługa, wybrany produkt z Twojego sklepu albo np. zapis na […]

Czytaj dalej
Pozycjonowanie marki w social media – praktyczne wskazówki dla początkujących

Za moment poznasz sprawdzone triki dla marek, które zamierzają wkroczyć w świat mediów społecznościowych – i chciałyby to zrobić z przytupem. Zaczynajmy! Po co marce i firmie social media? 6 wskazówek z zakresu prowadzenia SM dla niewtajemniczonych Chcesz zacząć działać na social mediach, ale jako osoba początkująca nie masz pojęcia, jak do tego podejść? Poniżej […]

Czytaj dalej
Analiza konkurencji: jak sprawdzić swoich przeciwników?

Monitoring konkurencyjnych stron przynosi wiele korzyści, ale trzeba wiedzieć, jak się za niego zabrać. Dowiesz się tego z poniższego tekstu. Lecimy! Na czym polega analiza stron konkurentów? Analiza konkurencji opiera się w zasadzie na 2 etapach: znalezieniu stron konkurujących z Twoją, a następnie na regularnym sprawdzaniu i monitorowaniu, jak sobie radzą w internecie. Proste, nie? […]

Czytaj dalej
Psychologia sprzedaży: jak wpływać na decyzje klientów?

Czy wiesz, jak wykorzystać emocje konsumentów do kształtowania ich potrzeb zakupowych i zwiększania sprzedaży? Kłania się tutaj tzw. psychologia sprzedaży. Czas dowiedzieć się o niej nieco więcej! Klient racjonalny a klient emocjonalny Skuteczna strategia sprzedaży powinna opierać się określeniu grupy docelowej, a następnie na tworzeniu perswazyjnych komunikatów marketingowych skierowanych do tych osób. Tak wygląda teoria, […]

Czytaj dalej
1 2 3 5
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu