Nie dałoby się tego osiągnąć bez właściwie dobranej strategii, a konkretnie strategii sprzedaży. Czym ona dokładnie jest? Jak ją zaplanować i po co to robić? Sprawdź poniżej!
Czym jest strategia sprzedaży?
Strategię sprzedaży (czy też plan sprzedaży) można podsumować jako kompleksowy plan działania, który w założeniach skupia się na sprecyzowaniu najróżniejszych aspektów dotyczących sprzedaży i dystrybucji produktu lub usługi w danym przedsiębiorstwie.
To jeden z filarów funkcjonowania biznesów, który trzeba mieć ogarnięty na igiełkę i dopiero potem skupiać się na innych rzeczach. Przykład? Jeśli pracownicy i szefostwo nie wiedzą, jak ma wyglądać sprzedaż, to nawet najlepiej przemyślana strategia marketingowa nie przyniesie absolutnie nic. Jedno zawsze musi uzupełniać drugie.
Nie istnieje coś takiego jak uniwersalna strategia sprzedaży. Każda firma i każdy biznes wyglądają zupełnie inaczej i przywiązują większą wagę do innych aspektów. Dużo tutaj zależy od branży, w której działa przedsiębiorstwo, a także od rodzaju oferowanych produktów lub usług. W strategiach sprzedażowych różnych firm można jednak wyróżnić bardzo zbliżone elementy – zadania, które taki plan powinien uwzględniać. Są to m.in.:
- planowanie i prognozowanie;
- komunikacja;
- obsługa, dystrybucja i sprzedaż;
- analiza danych i informacji o aktualnej sytuacji w przedsiębiorstwie.
A kto właściwie powinien zająć się stworzeniem dopasowanego planu sprzedaży? W idealnym świecie jest to wynik pracy wielu specjalistów ds. handlu (w tym branży e-commerce), dystrybucji, obsługi klienta, promocji, marketingu i analityki. Z doświadczenia jednak wiemy, że różnie to wygląda 😉.
Opracowanie strategii sprzedaży dla nowego biznesu
Każda firma, a w szczególności te dopiero startujące na rynku powinny mieć ogarniętą własną strategię sprzedażową. Wykracza ona poza prosty schemat “co robić, żeby sprzedawać”. Odpowiada na wiele dodatkowych pytań: jak, komu i ile sprzedawać, by w przyszłości osiągnąć zakładane rezultaty. Dobra strategia pozwala zwiększyć sprzedaż, mają na uwadze zarówno najważniejsze aspekty działania firmy, jak i czynniki będące poza jej kontrolą.
Dobry plan sprzedaży i optymalna strategia biznesowa umożliwia odpowiednią reakcję na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, które mogą negatywnie wpłynąć na firmę. Przykładów nie trzeba długo szukać: szalejące inflacja, niedawna pandemia COVID, wybuch wojny w Ukrainie, a w konsekwencji zerwane łańcuchy dostaw, odpływ kapitału, sankcje, itd.
Dzięki strategii sprzedażowej Twój nowopowstały biznes jest w stanie zaprezentować się z jak najlepszej strony. Twoje produkty lub usługi mają szansę przekonać konsumenta, że to właśnie one są najlepsze i zasługują na jego uwagę. Indywidualna strategia sprzedaży umożliwia również budowanie lojalności klienta, co jest mega ważne w kontekście sukcesu biznesowego całej firmy.
Najważniejsze elementy skutecznej strategii sprzedażowej
Najwyższy czas wypunktować kluczowe elementy strategii sprzedażowej. Z pewnością zaliczają się do nich:
- Analiza obecnej sytuacji w firmie – to idealny punkt wyjścia do zaplanowania i wdrożenia optymalnej strategii sprzedaży. Podczas analizy skup się m.in. na dostępnym budżecie, realiach rynku i działaniach konkurencji w odniesieniu do Twojej biznesu, a także na dostępnych możliwościach sprzedażowych.
- Zdefiniowanie celów sprzedażowych – strategia bez jasno określonych celów sprzedażowych nie ma sensu. Wielu specjalistów uważa ten etap za jeden z najważniejszych, bo to właśnie w tym momencie ustalanie są główne targety zachęcające pracowników do wytężonej harówki :). Gdyby nie wiedzieli, po co robią to, co robią, nie czuliby żadnej motywacji.
- Określenie modelowego klienta – kolejny super ważny punkt, który trzeba ogarnąć przed rozpoczęciem samej sprzedaży i jakichkolwiek działań marketingowych. Dzięki zdefiniowaniu grupy docelowej dowiedz się, kto jest Twoim klientem, jak są ich potrzeby i oczekiwania względem Twoich usług lub produktów.
Strategia sprzedaży – czy na pewno trzeba ją wdrażać?
Często mówi się, że strategia biznesowa nie może się obyć bez odpowiednio rozplanowanej strategii sprzedaży. I trudno się z tym nie zgodzić. To elementy, które wzajemnie się uzupełniają i nie mogą funkcjonować w oderwaniu od siebie. Do tego dochodzi trzeci niezbędny element, czyli misja marki – to “coś”, co wyróżnia konkretną firmę od innych i zwraca uwagę klientów oraz partnerów biznesowych.
Strategia biznesowa, plan sprzedaży, misja firmy – trzy fundamenty, na których opierają się działania przedsiębiorstwa i bez których trudno wyobrazić sobie jego funkcjonowanie rynku, nie wspominając o perspektywach rozwoju i wysokich zyskach.
Można powiedzieć, że to święta trójca każdego biznesu. Jak więc odpowiemy na pytanie w nagłówku? Tak, zdecydowanie warto, a wręcz trzeba to zrobić. Pamiętaj jednak, że kluczowe są tutaj dokładne analizy własnego biznesu, rynku i potrzeb grupy docelowej.