W Formule 1 ważna jest szybkość, kwestie techniczne i dobrze zgrany zespół. Nie zaszkodzi szczypta działań marketingowych, aby stale zwiększać świadomość marki i zyskać nowych klientów. W przypadku Twojej strony internetowej u e-sklepu bywa bardzo podobnie. Ważne są m.in. szybkość działania witryny i jakość zawartych na niej informacji. Jednak na nic piękna i funkcjonalna witryna z masą przydatnej wiedzy, jeśli mało kto wie o jej istnieniu. Temat jest bardzo obszerny, dlatego w tekście znajdziesz tylko wybrane obszary, które składają się na strategię pozycjonowania (SEO).
Chcesz się ścigać z najlepszymi? Sama wypasiona fura może nie wystarczyć. Rywalizacja w czubie peletonu jest trudna, a poza aspektami technicznymi maszyn liczą się działania zespołu. W końcu żaden kierowca po zjeździe do pit-stopu samodzielnie nie zmienia opon i nie tankuje bolidu. Tutaj liczy się praca całej drużyny, która wpływa na wynik. Podobnie jest z wyścigiem o pozycję strony w Google. Czy Twoja witryna lub e-sklep są gotowe, aby dotrzeć do potencjalnych klientów?
Po co optymalizować stronę internetową?
Wyobraź sobie, że podjeżdżasz swoim bolidem na miejsce startowe. Przed Tobą widzisz auto Hamiltona, a tuż obok Schumachera. Zerkasz w bok, a tam Sebastian Vettel szykuje się do wyścigu. Wszyscy mają wymuskane auta z potężnymi silnikami i innowacyjnymi rozwiązaniami poprawiającymi aerodynamikę. Zapalają się światła, motory napędowe ryczą jak szalone i nagle wszyscy ruszają. Jednak Twój drewniany bolid, choć wygląda imponująco, to silnik od kosiarki nie jest w stanie rywalizować z dobrze przygotowanymi przeciwnikami.
Jak zmienić taki stan rzeczy? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek.
Bądź widoczny w wynikach wyszukiwania
Przenieśmy się teraz na grunt strony internetowej oraz e-sklepu. Elementy znajdujące się na www (on-site SEO) i czynniki spoza witryny (off-page SEO) wpływają na pozycję portalu w SERP-ach, czyli w organicznych wynikach wyszukiwarek internetowych.
W ramach działań on-site weryfikacji wymagają najczęściej treści i słowa kluczowe (nagłówki, adres URL), architektura informacji, kod HTML, aktualizowanie treści na stronie i dostosowanie strony do urządzeń mobilnych.
Czynniki spoza strony (off-site), które oddziałują na witrynę, to m.in. linki z innych www, jakość witryn, na których są odnośniki do Twojej strony i stopień zaufania do strony określany na podstawie algorytmu TrustRank.
Wszystkie powyższe składowe wpływają na wygląd i sprawność Twojego bolidu, jakim jest strona internetowa. Jeśli w jakimś miejscu coś kuleje, to Google nie będzie chciało takiej witryny na wysokim miejscu w wynikach wyszukiwania. Dlaczego?
Otóż ważne jest, aby użytkownicy szukający danego produktu lub usługi dostali wysokiej jakości informacje w możliwie najkrótszym czasie. Jeśli Twój bolid rozpędza się dłużej niż trzy sekundy, to statystyczny użytkownik opuści witrynę i przejdzie do konkurencji.
Poprawa parametrów technicznych i optymalizacja treści na stronie – dlaczego warto ulepszyć zawartość strony internetowej?
Zastanawiasz się pewnie, po co to wszystko. Ano po to, żeby na koniec miesiąca wypracowane wyniki sprzedażowe pokrywały się z estymacją. Innymi słowy, żeby zgadzał się hajs, bo to paliwo, które umożliwia Ci ulepszanie swojego bolidu (strony i firmy).
Najważniejsze korzyści z optymalizacji stron www:
wyższa pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania (bez płatnych reklam) – więcej ludzi trafi na stronę Twojej firmy, a to szansa na sprzedaż;
wyższa pozycja w regionalnych wynikach – jeśli prowadzisz sklep rowerowy w mieście X, to potencjalni klienci z Twojego miasta, szukający rowerów, części lub kasków mogą trafić na stronę firmową, lub odwiedzić punkt stacjonarny;
lepsza użyteczność i szybkość strony – odwiedzający spędzą więcej czasu na www firmy, a to zwiększa szansę na sprzedaż lub inną oczekiwaną konwersję;
większy ruch na www – im więcej osób zajrzy na stronę, tym większa szansa na sprzedaż;
widoczność w Google na wybrane frazy – zwiększasz szansę na dotarcie do potencjalnych klientów.
W branży związanej z pozycjonowaniem stron żartuje się, że najlepszym miejscem do ukrycia zwłok, jest druga strona wyników wyszukiwania w Google. Jeśli jakaś witryna jest poza Top10, to możemy mówić o Formule 2 lub Formule 3. Ktoś tam zagląda, ale zazwyczaj rzadko.
Pimp my car, czyli „odpicuj mi stronę”, ale nie zapomnij o optymalizacji SEO
Search Engine Optimization (SEO) to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Proces polega na dostosowaniu zawartości i struktury, aby była ona lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania, głównie w przeglądarce Google.
Powiedzmy, że dostajesz nowe auto z fabryki. Błyszczy, pachnie i jest zadziorne, ale do bolidu nie ma podjazdu. Rolą mechanika (specjalisty SEO) jest poprawienie parametrów auta, żeby było szybsze, wydajniejsze i bardziej przyjazne dla użytkowników. Celem jest zwiększenie Twoich szans na dobrą lokatę w Top 10 wyników wyszukiwania. To tuning auta, ale daleki od tego „wiejskiego”.
Wizyta u mechanika: przegląd stanu pojazdu (www)
Hochsztapler powiedziałby, że zamieni dynię w piękną karocę, a myszy w dorodne rumaki, które powiozą Cię w stronę zachodzącego słońca. Tylko o północy czar pryśnie. Twoja strona, zamiast elegancko prezentować się w wynikach wyszukiwania, sczeźnie gdzieś na końcu internetu.
W SEO nie ma dróg na skróty, chyba że masz pokaźny budżet reklamowy, to można próbować przepychać się na torze. Czasami podskoczysz o kilka oczek, ale jak się skończy nitro, to możesz wrócić do pozycji wyjściowej. Pieniądze wydane na reklamę to fajerwerki, które przyciągają klientów i mogą podnieść zyski. Jednak budżet nie zawsze pozwala na utrzymanie reklam w długim okresie. Pozycjonowanie stron to solidna konstrukcja, której budowa wymaga czasu, ale w zamian za to otrzymujesz stabilny strumień przychodów.
Zanim stworzysz budżet na reklamę i działania SEO pod kątem wyszukiwarek internetowych, proces optymalizacji warto zacząć od odwiedzin Dominica Toretto, czyli mechanika. W tym wypadku to specjalista, który przeprowadzi audyt SEO Twojego bolidu. Zadanie polega na sprawdzeniu kondycji strony internetowej pod kątem wskaźników, które wpływają na wyniki wyszukiwania. Głównym celem jest weryfikacja, czy stronę można ulepszyć, jeśli tak to, w jakim zakresie, a ponadto ocenić, czy spełnia ona wszystkie warunki dla wysokich pozycji w SEO.
Podłączamy auto pod komputer i sprawdzamy:
Kwestie techniczne – kod strony, infrastrukturę, wydajność i szybkość ładowania się strony;
Treści – przede wszystkim ilość i jakość, a ponadto zgodność z wytycznymi SEO i widoczność dla robotów Google, które indeksują witrynę;
Linki – wszystko, co wiąże się z linkami – ilość, jakość, anchory, czyli treści, po których kliknięciu użytkownik zostaje przeniesiony do konkretnej strony, np. z produktem lub usługą, które oferujesz.
Porównanie z konkurencją – ocena, jak Twoja gablota wypada pod względem widoczności i jakości na tle konkurencji.
Ogólny przegląd ułatwia ocenę tego, co jest do zrobienia, aby strona spełniła zalecenia Google. Jest to krok w stronę poprawy widoczności witryny, co zwiększa szansę na dotarcie do potencjalnych klientów.
Core Web Vitals to ważne wskaźniki dla Twojej strony
CWV, to wskaźniki, które kojarzą się z szybkością i wydajnością strony internetowej. Google wprowadziło je w 2021 r., aby łatwiej oceniać strony mobilne. Narzędzie dobrze się przyjęło, a dzięki temu w 2022 r. pojawiła się wersja na komputery. Obecnie są one tak samo istotne, jak np. bezpieczeństwo strony, szyfrowanie połączeń czy responsywność.
Podstawowe Wskaźniki Internetowe, jak inaczej nazywane jest Core Web Vitals, wyznaczają kierunek, w którym zmierza przyszłość pozycjonowania stron internetowych. Na ostateczny wynik najbardziej wpływać będą doświadczenia użytkowników i ich zadowolenie z wyszukiwanego wyniku.
Jak mierzy się Core Web Vitals?
Podstawowe Wskaźniki Internetowe mierzy się na dwa sposoby:
Lab data – pomiar laboratoryjny, który realizuje się przy pomocy specjalistycznych narzędzi. Zgromadzone informacje dostarczają danych o tym, jak użytkownik odbiera www i jakie jest jego zadowolenie z odwiedzin konkretnej strony.
Field data – informacje zebrane od rzeczywistych użytkowników, którzy korzystają z przeglądarki Chrome. Dane są przez 28 dni i wskazują średni wskaźnik CWV. Wyniki znajdziesz w raporcie Chrome User Experience Report (CrUX).
Warto zaznaczyć, że Lab data można wzbogacić o rzeczywiste dane pobierane w ramach Field data.
Podstawowe Wskaźniki Internetowe
Jeżeli chcesz podkręcić swój bolid Formuły 1, to nie obędzie się bez sprawdzenia CWV. W sumie to trzy parametry, które pokazują, jak szybka jest strona internetowa lub Twój e-sklep.
First Input Delay – FID
FID to opóźnienie przy pierwszym działaniu (opóźnienie po pierwszym wejściu). Parametr pomaga w analizie interaktywności strony internetowej. Pomiar uruchamia się w momencie wejścia www i trwa do momentu osiągnięcia przez nią pełnej interaktywności. Analiza wykonywana jest na podstawie dowolnego elementu interaktywnego, który użytkownik kliknął jako pierwszy.
Zbyt wysoki FID to zwykle oznaka braku możliwości szybkiej interakcji ze stroną. Wskaźnik można interpretować jako:
Dobrej jakości – przedział do 100 milisekund, do pierwszej interaktywności;
Wymagający poprawy – od 100 do 300 milisekund;
Słabej jakości – powyżej 300 milisekund.
Sytuacja z ostatniego punktu może negatywnie wpływać na doświadczenia użytkownika, który odwiedził stronę internetową.
Larges Contentful Paint – LCP
LCP to szybkość ładowania strony, a konkretnie największego elementu na stronie. Wskaźnik mierzy czas, jaki potrzebuje przeglądarka, aby załadować największy element na stronie, np. tekst, grafikę czy film.
Ocena wskaźnika:
Dobrej jakości – 2,5 sekundy do setki, czyli w takim czasie powinien załadować się największy element na stronie;
Wymagający poprawy – od 2,5 do 4 sekund;
Słabej jakości – powyżej 4 sekund.
Dobra optymalizacja sprawia, że szybkość ładowania strony wpływa na pozycjonowanie. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której użytkownik po prostu nie czeka na załadowanie, tylko opuszcza witrynę i przechodzi do konkurencji.
Cumulative Layouts Shift – CLS
Wskaźnik mierzy ilość przesunięć elementów na stronie, które są widoczne podczas ładowania. Najpewniej zdarzyło Ci się kliknąć „zaloguj” lub wybrany link, ale strona była w trakcie wgrywania i finalnie przeniosło Cię do miejsca, w którym nie chciałeś wylądować. Wkurzające, prawda? Użytkowników Twojej strony to też będzie irytować. Pamiętaj zarówno o optymalizacji mobilnej, jak i witryn internetowych uruchamianych na komputerze.
Ocena wskaźnika:
Dobrej jakości – nie występują przesunięcia układu, a CLS mieści się w przedziale od 0 do 0,1;
Wymagający poprawy – od 0,1 do 0,25;
Słabej jakości – powyżej 0,25.
Legendarne bolidy F1 to klasyki, które są perełkami kolekcjonerskimi. Jednak w zestawieniu ze współczesnymi pojazdami nie mają żadnych szans na torze wyścigowym. Ta analogia sprawdza się także w przypadku stron internetowych. Strony pamiętające ubiegły wiek lub te powstałe dekadę temu to styl retro, który może odpychać użytkowników. Jednocześnie nawet najpiękniejsza i najnowocześniejsza witryna nie ma racji bytu, jeśli większość użytkowników nie będzie chciała zobaczyć jej w pełnej krasie, jeśli ta będzie ładowała się przez 10 sekund. Warto więc zadbać zarówno o wygląd, jak i aspekty techniczne, aby dostosować się do potrzeb użytkowników.
Więcej parametrów technicznych, o których nie chcesz czytać i dlatego o nich nie napiszemy
Jest jeszcze wiele obszarów, które wymagają wyjaśnienia. Wśród nich są m.in. działania ON i OFF-site SEO, White Hat Seo & Black Hat SEO, czym są dane strukturalne, jak wygląda indeksowanie strony, czym jest crawl budget i masa innych rzeczy, które być może mało Cię interesują. Dlatego przejdźmy do rzeczy.
W naszych szeregach mamy specjalistów, którzy wiedzą, jak zbudować i zoptymalizować Twój bolid, aby radził sobie w wyścigu o klientów lepiej niż trabant. Znamy sposoby, aby skutecznie wykorzystać nitro (reklama Google Ads i na Facebooku) i napędzić klientów. Co więcej, case studies przybliży Ci efekty naszej pracy w zakresie pozycjonowania.
ZAPEWNIAMY Cię, że jak do nas zadzwonisz, to telefonu nie odbierze Vin Diesel, ale możesz spodziewać się basowego głosu w słuchawce. Zapraszamy do kontaktu po więcej szczegółów i konkretów dotyczących optymalizacji witryny lub e-sklepu.
Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]
Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]
„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]
Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]
We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]
Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]
Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]
Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]